Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En enää tiedä miten jaksaa töissä - monen ihmisen tehtävät jo siirretty minulle

Vierailija
16.12.2016 |

En tiedä enää mitä tehdä. Olen monen kolmen lapsen yksinhuoltajaäiti ja töissä vaativissa asiantuntijatehtävissä. Yt:iden ja muiden supistusten ja muutosten myötä minulle on siirretty jo monen ihmisen tehtävät ja teen lisäksi vielä lyhennettyä kuuden tunnin päivää. En enää mitenkään pysty tekemään kaikkia minulle kasattuja hommia. Lisäksi joudun työssäni matkustamaan työmatkoja säännöllisesti ja tuolloin päivät venyvät ihan ympärivuorokautisiksi, siis aamuyöstä iltamyöhään. Ja luonnollisesti ilman lisäpalkkaa. Alan olla niin puhki, että en enää palaudu yhtään. En tiedä mitä tehdä. Irtisanoutua en voi, kun on yksin iso asuntolaina Helsingissä maksettavana ja kolme lasta elätettävänä. Ja muita hyväpalkkaisia töitäkään ei ole tarjolla. Olen sanonut esimiehelleni sata kertaa, etten pysty tehdä näin valtavaa työmäärää., mutta hän ei ota kuuleviin korviinsakaan. Olen ihan umpikujassa, mitä tehdä. Toisaalta lasteni ainoana aikuisena minun pitäisi pitää itsestäni ja jaksamisestanikin huolta.

Kommentit (82)

Vierailija
61/82 |
17.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa liiankin tutulta.

Onkohan liki kaikki Suomen työttömät näitä poispotkittuja, joiden jäljellejääneet työkaverit joutuu tekemään vastaavasti 2-3 ihmisen hommat? Ei ole ihme, ettei Suomella mene hyvin.

Ei tuo kaukana todellisuudesta taida olla. Todella hämmästyttäviäkin ihmisiä on työttöminä.

Mutta onneksi talous alkaa näyttää hieman valoisampia nousun merkkejä. Ja itse olen ainakin päättänyt, että jos näen noita samantyylisiä merkkejä ihmisten käytöksessä ja organisaatiokulttuurissa niin pysyttelen kaukana. En koskaan enää lähde uhraamaan niin paljoa kuin mitä tuollainen tilanne vaati.

Toisaalta on helppoa uhota. Tosiasiassa pelottaa.

Ihmisiä on niin helppo alistaa ja uhkailla silloin, kun he ovat taloudellisessa riippuvuussuhteessa.

Vierailija
62/82 |
17.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi mielenkiintoista jos joku olisi tehnyt tutkimuksen siitä, miten tällaisessa tilanteessa toimimalla on parhaiten pärjännyt.

Mutta ap, jos tilanne on tosi, niin ota asia vakavasti. Kyllä sinun täytyy pitää huolta jaksamisestasi.

Etkö oikeasti uskalla mennä työterveyteen? Onko sinun oikeasti pakko säilyttää tämä työpaikka? Laske mikä rahatilanteesi olisi, jos sen menetät. Jos pelkäät irtisanomista jos pidät puolesi, niin saatko paketin ja millaisen? Kuulutko työttömyyskassaan? Eli mikä taloudellinen tilanne konkreettisesti olisi ja kuinka pitkään, jos sinut irtisanotaan.

Sitten mietit realistisesti mahdollisuuksia saada uusi työpaikka. Ole vaikka headhuntereihin yhteydessä.

Eli selvitä tilanteen realiteetit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/82 |
17.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi joku olettaa että esimies ei saisi kuulua liittoon? Esim DI:stä (joista aika iso osa esimiehiä) tosi moni kuuluu TEK:iin

Ei tulisi mieleenkään olla kuulumatta liittoon jo pelkästään lakineuvojen tarpeen takia

Vierailija
64/82 |
17.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun alallani ei todellakaan ole työpaikkoja tällä hetkellä tarjolla. Olen kyllä katsellut niitä jo pidemmän aikaa. Ja minun työtehtäviini kuuluu matkustaminen, joten esimiehen mukaan päivän pituudella ei ole merkitystä. Mutta esim. parin viikon päästä joudun taas olemaan viikon työmatkalla, jossa päivät alkavat 04 tai 05 ja loppuvat joskus iltamyöhään.   En todellakaan ymmärrä millä jaksan taas viikon nukkumalla muutaman tunnin yöunia ja tekemällä sitten lähes 20 tunnin päiviä vieraalla kielellä.

ap

Oletko tutustunut oman alan tessin, mitä siellä sanotaan työmatkojen korvauksista yms.

I

Oletko tehnyt jonkin kirjallisen sopimuksen että suostut tekemään ylitöitä palkatta myös viikonloppuna.

Ylityöt pitäisi ainakin korvata ja se näkyä.palkassa .

Vierailija
65/82 |
17.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä ihme pelottelu ilmapiiri teillä oikein on? Esimies uhkaa palkan alennuksella, ei selkeästi tunne työaikalainsäädäntöä jne. 

Miksi et kuulu liittoon? Miksi et ota yhteyttä työsuojeluun ja/tai työterveyshuoltoon?

Vierailija
66/82 |
17.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko aikaisemmin tehnyt kyseisessä firmassa kokopäivätyötä vai oletko aina ollut siellä töissä osa-aikaisesti?

Mitenkä muut työntekijät: Tekevätkö he osapäivä-vai kokopäivätyötä? Miten heidän palkkansa on suhteutettuna sinun palkkaasi: Saatko saman verran palkkaa kuin kokopäivätyöstä vai maksetaanko sinulle vähemmän?

Tuli vain mieleen, että jos muut tekevät kokopäivätyötä ja teillä on kaikilla samat palkat; voi olla, että työnantaja odottaa sinun tekevän kokopäivätyöt 6 tunnin työajalla.

Ystäväni oli ensin kokopäivätöissä. Sen jälkeen firma ulkoistettiin ja uusi firma tarjosi hänelle töitä 6 tunnin sopimuksella pienemmällä palkalla. Ei ruokatunteja eikä muita taukoja. Hyvä, että vessaan pääsi.

Taitaa olla aika yleistä nykyisin työmarkkinoilla?

En tiedä mitä sinulle maksetaan asiantuntijatöistä. Mutta kun palkat alkavat liikkua tietyllä tasolla, silloin ei enää ylitöistä makseta vaan oletetaan, että työntekijät tekevät työnsä niin, että se tulee ajallaan tehtyä.

Vierailija
67/82 |
17.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi joku olettaa että esimies ei saisi kuulua liittoon? Esim DI:stä (joista aika iso osa esimiehiä) tosi moni kuuluu TEK:iin

Ei tulisi mieleenkään olla kuulumatta liittoon jo pelkästään lakineuvojen tarpeen takia[/quote

En tiedä paremmin, mutta käsittääkseni jos on työnantajan edustaja niin ei saa kuulua liittoon.

Tuo oli vain oletus, sillä on mielestäni vähän hölmöä olla kuulumatta. Itsekin toki pidin sitä aika tarpeettomana vuosikausia vaikka kuuluin, tuntui että tuli vain lehtitilauksia eikä muuta.

Mutta ongelmien tullessa vastaan varsinkin juridinen neuvonta on ollut valtavan arvokasta ja uraneuvonta hyödyllistä myös.

Joskus ulkomailla suoritettu tutkinto voi myös evätä mahdollisuuden kuulua liittoon.

Vierailija
68/82 |
17.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun alallani ei todellakaan ole työpaikkoja tällä hetkellä tarjolla. Olen kyllä katsellut niitä jo pidemmän aikaa. Ja minun työtehtäviini kuuluu matkustaminen, joten esimiehen mukaan päivän pituudella ei ole merkitystä. Mutta esim. parin viikon päästä joudun taas olemaan viikon työmatkalla, jossa päivät alkavat 04 tai 05 ja loppuvat joskus iltamyöhään.   En todellakaan ymmärrä millä jaksan taas viikon nukkumalla muutaman tunnin yöunia ja tekemällä sitten lähes 20 tunnin päiviä vieraalla kielellä.

ap

Oletko tutustunut oman alan tessin, mitä siellä sanotaan työmatkojen korvauksista yms.

I

Oletko tehnyt jonkin kirjallisen sopimuksen että suostut tekemään ylitöitä palkatta myös viikonloppuna.

Ylemmillä toimihenkilöillä ei korvata ylitöitä. Akava teki tutkimuksenkin pari vuotta sitten, että käytännössä kaikki ylemmät toimihenkilöt tekevät säännöllisesti ilmaisia ylitöitä. Se on yleensä perusoletus.

Matka-aika samoin ei ole korvattavaa eikä sitä katsota työajaksi. Eli vaikka viettäisit joka sunnuntai -iltapäivän ja illan päästäksesi kohteeseen niin, että olet siellä valmiina klo 9 alkaviin paltsuihin (jos paikka on liian kaukana että edes klo 3 tai 4 heräämällä lentokentälle ei ehdi ajoissa paikalle), niin sitä ei korvata millään lailla.

Peruspäivärahan toki saa matkoista.

Ja kyllä, uhkailu ja pelottelu ovat tosi yleisiä monissa firmoissa.

Vierailija
69/82 |
17.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko sun palkka on?

Vierailija
70/82 |
18.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Burn outiin itsensä tietoisesti ajaminen on tyhmintä mitä ihminen voi tehdä. Ihmiset eivät oikein näytä ymmärtävän, että kaikki sen kokeneet eivät kuntoudu vaan joutuvat siirtymään pysyvästi helpompiin töihin tai eläkkeelle.

Ei ihmiset aja välttämättä tietoisesti itseään Burn outiin. Joskus asiat ovat monen tapahtuman yhtälö. Taustalla saattaa olla työpaikkakiusaamista, erokriisiä ja liiallinen määrä töitä yhdellä ihmisellä. Joskus ihminen saattaa olla todellinen taistelija, joka on selvinnyt äärimmäiset vaikeudet ja samalla tehnyt töitä kovalla vauhdilla. Työ voi olla myös hankalassa vaiheessa tärkeää itsetunnolle. Kun elämä riepottelee, niin tunne siitä että on tehnyt parhaansa auttaa pitämään tunteen selviytymisestä.

Kun tälläiseltä ihmiseltä viedään työ, niin loukkaus itsetunnolle voi olla erittäin suuri ja kynnys hakea töitä nousee.

Sitten on olemassa oikeasti pahoja esimiehiä, jotka saavat nautintoa muiden kärsimyksistä. Ongelma onkin siinä, että suomalainen työelämä ei tunnista näitä tahallisesti toiselle pahaa tahtovia ihmisiä. Tai ei halua tunnistaa niin kauan kuin oma selusta on turvattu.

Kyllä mä olen monien yt:eiden jälkeen huomannut, miten äärimmäisen tehokkaita on heitetty pois ehkä jopa kateellisten esimiesten tieltä.

Vierailija
71/82 |
19.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
72/82 |
19.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

I

Ylemmillä toimihenkilöillä ei korvata ylitöitä. Akava teki tutkimuksenkin pari vuotta sitten, että käytännössä kaikki ylemmät toimihenkilöt tekevät säännöllisesti ilmaisia ylitöitä. Se on yleensä perusoletus.

Matka-aika samoin ei ole korvattavaa eikä sitä katsota työajaksi. Eli vaikka viettäisit joka sunnuntai -iltapäivän ja illan päästäksesi kohteeseen niin, että olet siellä valmiina klo 9 alkaviin paltsuihin (jos paikka on liian kaukana että edes klo 3 tai 4 heräämällä lentokentälle ei ehdi ajoissa paikalle), niin sitä ei korvata millään lailla.

Näin se on. Aloitin itse uudessa työssä, ylempänä toimihenkilönä. Liukuva työaika klo 7-9 aamulla ja klo 15-18 iltapäivällä. Työpaikalle on 20 min matka kotoa. Ajattelin, että onpa joustava ja hyvä juttu ja se olikin hyvä kunnes alun 6 kk perehtymisjakso (koeaika 4 kk siitä) oli ohi ja minulle alettiin laittamaan vaativampia vastuita. Kävikin ilmi, että asiakaspalavereita on monena päivänä viikossa klo 8:00 alkaen, ja niitä ei voi myöhäistää. Ongelma kuitenkin oli, että ne sijaitsee jossain hevonkuusessa, johon meneminen kestää usein yli kaksi tuntia. Eli lähtö kotoa klo 5:45 tai 5:30. Ja kun luulin, että voisin aamuisin lähteä 8:30 töihin ja viedä lapset sitä ennen päiväkotiin jne. Eipä onnistunutkaan. Palaverit jatkui usein 16:00 saakka, ja sitten matka takaisin kotiin sen 2,5 tuntia siihen päälle. Tein siis matkoineen 13 tuntisia työpäiviä ja sain palkkaa vain 8 tunnin työpäivistä, koska matka-aika on tosiaan omaa aikaa, ei palkallista. Vapaa-aikaa ei enää ehtinyt olla, enkä ehtinyt hoitaa lasten kuljetuksia enkä mitään. Kotona olin ruokakaupassakäynnin jälkeen klo 19 ja kaaduin uupuneena sohvalle tietäen että aamulla on taas herätys klo 4:30. 

Yritin puhua esimiehen kanssa vastuiden vähentämisestä ja palkan alentamisesta tai osapäivätyöstä, ei onnistunut. Menin työterveyteen valittamaan uupumistani ja he ehdottivat esimiehelle että saisin osapäivätyön, ei edelleenkään onnistunut. Kuulemma ei ole muita, jotka voisivat työni hoitaa (mikä oli kyllä totta). Irtisanouduin ja jäin työttömäksi ja sain sen karenssin. Rahasta on tiukkaa, mutta sain terveyteni takaisin.

Vierailija
73/82 |
19.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

I

Näin se on. Aloitin itse uudessa työssä, ylempänä toimihenkilönä. Liukuva työaika klo 7-9 aamulla ja klo 15-18 iltapäivällä. Työpaikalle on 20 min matka kotoa. Ajattelin, että onpa joustava ja hyvä juttu ja se olikin hyvä kunnes alun 6 kk perehtymisjakso (koeaika 4 kk siitä) oli ohi ja minulle alettiin laittamaan vaativampia vastuita. Kävikin ilmi, että asiakaspalavereita on monena päivänä viikossa klo 8:00 alkaen, ja niitä ei voi myöhäistää. Ongelma kuitenkin oli, että ne sijaitsee jossain hevonkuusessa, johon meneminen kestää usein yli kaksi tuntia. Eli lähtö kotoa klo 5:45 tai 5:30. Ja kun luulin, että voisin aamuisin lähteä 8:30 töihin ja viedä lapset sitä ennen päiväkotiin jne. Eipä onnistunutkaan. Palaverit jatkui usein 16:00 saakka, ja sitten matka takaisin kotiin sen 2,5 tuntia siihen päälle. Tein siis matkoineen 13 tuntisia työpäiviä ja sain palkkaa vain 8 tunnin työpäivistä, koska matka-aika on tosiaan omaa aikaa, ei palkallista. Vapaa-aikaa ei enää ehtinyt olla, enkä ehtinyt hoitaa lasten kuljetuksia enkä mitään. Kotona olin ruokakaupassakäynnin jälkeen klo 19 ja kaaduin uupuneena sohvalle tietäen että aamulla on taas herätys klo 4:30. 

Yritin puhua esimiehen kanssa vastuiden vähentämisestä ja palkan alentamisesta tai osapäivätyöstä, ei onnistunut. Menin työterveyteen valittamaan uupumistani ja he ehdottivat esimiehelle että saisin osapäivätyön, ei edelleenkään onnistunut. Kuulemma ei ole muita, jotka voisivat työni hoitaa (mikä oli kyllä totta). Irtisanouduin ja jäin työttömäksi ja sain sen karenssin. Rahasta on tiukkaa, mutta sain terveyteni takaisin.

Tässäkään uupuminen ei ollut ihmisen oma syy, vaan johtui ylempien toimihenkilöiden epäreilusta sopimuksesta, että matka-aika ei ole työaikaa vaan se on tehtävä vapaa-ajalla. Päivät voivat venyä ihan kohtuuttomiksi.

Vierailija
74/82 |
19.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota yhteyttä työsuojeluun ja työterveyteen ja katso että he tekevät muistiot tapaamisistanne. 

Vierailija
75/82 |
19.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota yhteyttä työsuojeluun ja työterveyteen ja katso että he tekevät muistiot tapaamisistanne. 

Mutta mitä se hyödyttää? Jos esimies ei suostu muuttamaan työnkuvaa niin mitä työterveys voi tehdä? Joo kirjoittaa saikkua, mutta ei muuta. Saikullakaan ei voi olla loputtomiin.

Vierailija
76/82 |
19.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kun ap:lla tulee esimiehen kanssa tulee ongelmia sen suhteen, että työt on tekemättä niin ap voi läväyttää muistion esimiehen naaman eteen sillä esimies on rikkonut työsuojelulakia ja on aika heikoilla sen jälkeen. Jos ap kaikesta huolimatta saa potkut niin esimies ainakin maksaa siitä pitkän pennin. 

Vierailija
77/82 |
19.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta mitä se hyödyttää? Jos esimies ei suostu muuttamaan työnkuvaa niin mitä työterveys voi tehdä? Joo kirjoittaa saikkua, mutta ei muuta. Saikullakaan ei voi olla loputtomiin.

Ainoa mikä saikussa auttaisi olisi, että ehtisi levätä ja miettiä mitä tehdä.

Mutta joo, en tiedä itsekään miten työelämän saa hyvin toimimaan. ... Palkkatyösuhteessa kun työnantaja maksaa tiettyjä kuukausipalkkaa niin on suuri intressi siihen, että saadaan jokainen tekemään mahdollisimman paljon töitä sen summan eteen silloin kun ylityöt ovat maksuttomia.

Itse olen joskus ajatellut tätä vähän sellaisena seisovan pöydän buffet -tilanteena: Maksat tietyn fiksatun summan (eli palkan) niin kannattaa syödä niin paljon kuin voi (eli teettää töitä) koska silloin saa eniten vastinetta rahalleen.

Tämän takia itse olin välillä yrittäjä ja harkitsen palaamista siihen asemaan: Mitä enemmän tekee tunteja, sitä enemmän saa palkkaa. Mutta siinä on se inhottava taloudellisen epävarmuuden puoli.

Mutta palkkatyösuhteessa esimies monesti kokee, että on tavallaan ostanut palkollisen koko elämän.

Vierailija
78/82 |
19.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitten kun ap:lla tulee esimiehen kanssa tulee ongelmia sen suhteen, että työt on tekemättä niin ap voi läväyttää muistion esimiehen naaman eteen sillä esimies on rikkonut työsuojelulakia ja on aika heikoilla sen jälkeen. Jos ap kaikesta huolimatta saa potkut niin esimies ainakin maksaa siitä pitkän pennin. 

Yrityksissä rikotaan ja kierretään lakia jatkuvasti. No, en tiedä mikä pointtini oli, mutta vastaan taisteleminen on vaikeaa koska se voi viedä maineen. Piirit ovat kuitenkin pienet tämänkokoisessa maassa. Mutta kannattaa ainakin tietää lailliset oikeutensa jotta voi edes neuvotella.

Vierailija
79/82 |
19.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä liitto sanoo? Tosiaan jos et itse piirrä rajaa, tuo tulee jatkumaan vaan. Kuten jo sanottu, tee se mitä ehdit. Älä tapa itseäsi työllä. Ei ole sen arvoista.

Vierailija
80/82 |
19.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainoa mikä saikussa auttaisi olisi, että ehtisi levätä ja miettiä mitä tehdä.

Mutta joo, en tiedä itsekään miten työelämän saa hyvin toimimaan. ... Palkkatyösuhteessa kun työnantaja maksaa tiettyjä kuukausipalkkaa niin on suuri intressi siihen, että saadaan jokainen tekemään mahdollisimman paljon töitä sen summan eteen silloin kun ylityöt ovat maksuttomia.

Itse olen joskus ajatellut tätä vähän sellaisena seisovan pöydän buffet -tilanteena: Maksat tietyn fiksatun summan (eli palkan) niin kannattaa syödä niin paljon kuin voi (eli teettää töitä) koska silloin saa eniten vastinetta rahalleen.

Tämän takia itse olin välillä yrittäjä ja harkitsen palaamista siihen asemaan: Mitä enemmän tekee tunteja, sitä enemmän saa palkkaa. Mutta siinä on se inhottava taloudellisen epävarmuuden puoli.

Mutta palkkatyösuhteessa esimies monesti kokee, että on tavallaan ostanut palkollisen koko elämän.

Saikkuunhan tarvii diagnoosin. Työuupumuksella ei myönnetä saikkua. Masennuksella myönnetään. Onko ap masentunut? Vaikealla unettomuudella myönnetään, mutta ehkä viikko vain, Kela alkaa hyvin nopeasti kysellä perään jos on pidempään tuolla diagnoosilla pois. Ja se tarkoittaa siis käytännössä sitä, että Kela ei "hyväksy" saikkua eli suostu maksamaan päivärahaa.