Onko heijastinliivi muka yhtä nolo kuin tuulipuku aikoinaan? Me Naiset väittää näin.
Me Naiset -lehden mielestä heijastinliivi on nykyajan tuulipuku (viikon olennaiset). Itse olen eri mieltä. Heijastinliivi ei todellakaan ole mikään tyylikkyyden perikuva, mutta itse ainakin käytän sitä turvallisuuden, en tyylin takia.
Meni vitsi vähän harhaan, Me Naiset.
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se heijastinliivi ainakin minun mielestäni on ruma kuin saatana. Enemmän silti häiritsee näistä kommenteista heijastuva kuva, että ilman liiviä ovestaan ulos astuva tulee välittömästi yliajetuksi. Kaipaisin tilastotieteellisiä perusteita tällaisille väitteille. Onko jalankulkijoille sattuneet onnettomuudet muka vähentyneet viimeisenä kymmenenä vuotena, kun nuo suojaliivit ovat yleistyneet?
54% jalankulkijoista käyttää heijastinta. Vuonna 2014 tapahtuneista kuolemaan johtaneista jalankulkuonnettomuuksista 16 tapahtui hämärässä tai pimeällä, ja niissä menehtyneistä 15 ei käyttänyt heijastinta.
Siinä on tilastoa aivan riittämiin.
No onhan ne usein tosi rumia. Hyvin valaistulla kaupunkualueella vaikkapa arkisilla työmatkoilla ei yleensä tarvitse, mutta tilanne on ihan eri jos ulkoilee vähänkin pimeämmissä paikoissa. Tilanteen mukaansiis :)
On noloja tai ei mutta meidän perheessä jokaisella on heijastinliivi käytössä. Koululainenkin käyttää liiviä aamuisin koulumatkalla vaikka valaistulla alueella asutaankin. Parempi ottaa varman päälle.
Mä olen sitten varmaan ihan mega-extra-super-hyper nolo, kun tuulipuvussa, heijastinliivissä ja KÄVELYSAUVOJEN kanssa viiletän tuolla tantereella menemään. Mutta arvaatka, paljonko jaksaa kiinnostaa pintaliitäjien mielipiteet?
Heijastinliivi; onko hieman yliturvallisuutta? Pyöräilykypärä on järkevä turvavaruste, mutta heijastinliivi :D :D :D
Vierailija kirjoitti:
Heijastinliivi; onko hieman yliturvallisuutta? Pyöräilykypärä on järkevä turvavaruste, mutta heijastinliivi :D :D :D
Ihan sama montako kaksoispiste-deetä kirjoitat, heijastinliivi on erinomainen väline.
Millos otatte kävelykypärän käyttöön. Kyllähän taivaaltakin voi mitä tahansa tippua milloin tahansa. Veikkaan, että jos tarpeeksi alettaisiin puhua kävelykypärän tuomasta turvasta, niin pian meillä olisi ensimmäiset idiootit, jotka tosiaa käyttäisivät kävelykypärää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sama montako kaksoispiste-deetä kirjoitat, heijastinliivi on erinomainen väline.
On toki, mikäli näkee elämän sellaisena, että joka puolella vaarat vaanii ja niihin on hyvä varustautua.
rumahan se on, mutta silti puen itselle ja lapselle moiset kun lähdemme pulkkailemaan. ei se yksi takinliepeessä killuva tyylikäs desing-heijastin paljoa auta!
Vierailija kirjoitti:
No onhan ne usein tosi rumia. Hyvin valaistulla kaupunkualueella vaikkapa arkisilla työmatkoilla ei yleensä tarvitse, mutta tilanne on ihan eri jos ulkoilee vähänkin pimeämmissä paikoissa. Tilanteen mukaansiis :)
Et taida itse autoilla niitä arkisia työmatkoja hyvin valaistuilla kaupunkialueilla? Kun niilläkään ei tähän vuodenaikaan vaan jalankulkijat näy. Kiitos heijastinliiviläiset, olette silmissäni ne parhaat ja tyylikkäimmät!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On toki, mikäli näkee elämän sellaisena, että joka puolella vaarat vaanii ja niihin on hyvä varustautua.
No minä huomaan usein olevani tahtomattani siinä vaanivan vaaran roolissa, kun varustautumattoman jalankulkijan huomaa vasta muutaman kymmenen metrin päästä ja hän tuntuu olettavan, että minä näen hänet kuin kirkkaana kesäpäivänä. Heijastimen käyttäjälle olen huomattavasti vähäisempi vaara.
Me ulkoillaan myös koko perhe heijastinliivit päällä ja niin usein saan varsinkin vanhemmilta ihmisiltä sellaisia tyytyväisiä hymyjä. Harmikseni vaan olen huomannut, että ollaan melkein ainoat, ellei sitten juoksijoita lasketa mukaan. Koululaiseni kaveri myös jaksaa ihmetellä, miksi lapsellani on heijastinliivi, hän ei kuulemma koskaan käyttäisi.
Kun kulkee heijastinliivissä hölmöläisenä, niin voi lopettaa oman vastuun ottamisen. Kaikki vastuu siirtyy silloin autoilijalle. Mutta suomalaisille tämä sopii oikein hyvin, koska suomalaisten valtaosa haluaa ulkoistaa oman elämänsä päätäntävallan, esim. alkoholiasioissa.
Vierailija kirjoitti:
Kun kulkee heijastinliivissä hölmöläisenä, niin voi lopettaa oman vastuun ottamisen. Kaikki vastuu siirtyy silloin autoilijalle. Mutta suomalaisille tämä sopii oikein hyvin, koska suomalaisten valtaosa haluaa ulkoistaa oman elämänsä päätäntävallan, esim. alkoholiasioissa.
Höpsistä. Sinulla on ilmeisiä vaikeuksia mieltää, miten näkymätön jalankulkija voi autoilijalle pahimmillaan olla. Mutta kun on kerran melkein ajanut ihmisen yli, alkaa kummasti miettiä asiaa toisella tavalla. Pilkkopimeässä, vesisateella näin sen päästä varpaisiin mustiin verhoutuneen nuoren miehen vasta, kun hänen jalkansa pyyhkäisi ajovaloni kohdalle. Silloinkaan en ehtinyt tajuta, että edessä on ihminen, mutta onneksi refleksit toimivat eikä vauhtia ollut paljon. Eikä heti takana ketään. Auto pysähtyi kirjaimellisesti kiinni tyypin lahkeeseen. Jos tie olisi ollut liukas tai olisin vaikka säätänyt radiota ajaessani, olisi tapahtunut kauheita. Ja koko ajan olin ollut mielestäni tarkkana. En vain yksinkertaisesti nähnyt häntä.
Ei nämä trendisetterit tajua ennenkuin ovat makoilleet pari sekuntia konepellillä ja 6 viikkoa sairaalassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et taida itse autoilla niitä arkisia työmatkoja hyvin valaistuilla kaupunkialueilla? Kun niilläkään ei tähän vuodenaikaan vaan jalankulkijat näy. Kiitos heijastinliiviläiset, olette silmissäni ne parhaat ja tyylikkäimmät!
No mulla esim. se hyvinvalaistu työmatka pitää sisällään kävelyn kerrostalon pihan yli, yhden kadunylityksen (valoristeys), sitten siirtymisen metrosta bussiin (ei tienylityksiä), sitten yhden kadunylityksen keskustassa (valoristeys). Vähän pitäisin liioiteltuna käyttää tuolloin heijastinliiviä.
Mä pyöräilen talvella 24 km työmatkoja päivässä ja mulla on heijastinliivi ja kypärä. Kypärä siksi ku nastat ei valitettavasti pidä ihan kaikilla pinnoilla ja esim. käännöksissä ja tiedän että saatan joku päivä mennä nurin, vauhtiakin voi olla. Myös autot välillä rikkoo liikennesääntöjä. Mutta se liivi! Mä oon huomannut etten edes itse erota aina muita pyöräilijöitä tai jalankulkijoita, joten ei varmasti autoilijatkaan.
Vinkkinä kanssapyöräjöille: jos pukeudutte kokomustaan ja teillä on suoraan eteenpäin osoittava kirkas lamppu teitä ei kaupunkiympäristössä oikein erota kun tulette vastaan, sekoitutte muihin valoihin. Kannattaa suunnata se valo alaviistoon ja pukeutua kirkkaihin väreihin.
Mulle se on ihan yks hailee onko joku mun asuste Helsingin keskustassa nolo vai ei. Mä käytän heijastimia ja vilkuttimia ja vaikka mitä. Olen mieluimmin elossa kuin "tyylikäs".
Vierailija kirjoitti:
Me Naiset -lehden mielestä heijastinliivi on nykyajan tuulipuku (viikon olennaiset). Itse olen eri mieltä. Heijastinliivi ei todellakaan ole mikään tyylikkyyden perikuva, mutta itse ainakin käytän sitä turvallisuuden, en tyylin takia.
Meni vitsi vähän harhaan, Me Naiset.
No on kyllä sekä heijastinliivit että tuulipuvut noloja. En käytä minkäänlaisia heijastimia enkä pyöräilykypärää. On oma asiani väistellä autoja, kenenkään muun ei tarvitse minua nähdä. Tai olisi, jos joskus liikkuisin jalkaisin jossain. Ja pyörälläkään en mene kuin aurinkoisina kesäpäivinä.
Käy joskus siellä auton etupuolella mittaamassa kuinka korkealla ne ajovalot ovat. Saatat hämmästyä.