Miksi vuokra-asuntoon pidetään useaa näyttöä vai eikö mulle vain sanota että en kelpaa?
Ihmettelen kun olin eka yhden kämpän näytössä, oon vakiduunissa ja luottotiedot kunnossa, olin näytössä asiallinen ja kiva. Oon ennen saanut asunnon aina heti kättelyssä jos oon tykännyt ja täyttäny ehdot.
Nyt välittäjä puhui vaan siihen sävyyn että jos saan asunnon jne. ei siis luvannut mitään, hän ja vuokranantaja tekevät päätöksen. Näyttöjä on ollut sen jälkeen ja huomenna kuulemma selviää saanko.
Onko tällainen käytäntö muka normaali, pitäiskö kysyä vielä että miksi näin? Kysyin jo että ilmoittavathan jos valinta ei jostain syystä kohdistu minuun, mutta huomenna selviää vielä yhden näytön jälkeen..
Kommentit (14)
Vuokranantajahan sen lopullisen päätöksen tekee , välittäjä voinee vain kertoa oman käsityksensä tai suosituksensa
Tuttu opiskelija ( mies) sai vuokra-asunnon vaikka näytössä useita työssäkäyviä naisihmisiä . Ei itsekään uskonut arvan osuvan tuossa seurassa.
Asunnonvuokraajallakin pitää olla nykyisin upea ulkonäkö ja hyvä cv hyväpalkkaisen työpaikan lisäksi.
Onhan ne näytöt voitu sopia jo ennen sinun näyttöäsi. Vuokranantajalla ei ole tuossa tilanteessa mitään hävittävää. Hän saa valita useista vaihtoehdoista parhaan.
Vuokra-asunnot kiven alla. Yhteen asuntoon 10+ hakijaa. Vuokranantaja valkkaa parhaan päältä. Ihannevuokralainen on n. 60-vuotias, yksinasuva varakas ja siisti eläkeläinen. Tai eläkeläispariskunta.
Lastentekoiässä olevat nuoret ja opiskelijat ovat huonoin vaihtoehto.
Vuokranantajat usein kysyvät jotta voisitko maksaa 20e/kk enemmän ?
Tai selkeästi vuokralaiskandidaatti on yksinkertainen,
ei esim. "jaksa" lukea vuokrasopimusta etukäteen kokonaan.
Tai halutaan pitempiaikainen vuokralainen, esim 3-vuotta oletus.
Ja miksi pitää kiirettä jos asunnolla on kysyntää.
Tai käy tarkistamassa voudin luona ulosottorekisterit kaikki kerralla, esim. kaikki 10 vuokralaissotua kerralla mukana ja säästyy 10x6e rahaa.
Välittäjät on kyllä myös viivyttelijöitä eli ei ole edes välttämättä yrittänyt tavoittaa vuokranantajaa ("unohtui, saanhan palkkioni kuitenkin") , joka taasen voi olla vaikka epsanjassa.
Joku voi haluta auttaa esim vanhempaa ihmistä, toinen nuorta, joku miestä, joku naista. Joku mielestään "hyvää tyyppiä" jne.
Vuokranantaja valitsee, jos on mistä valita.
No kuulostat kyllä hyvältä vuokralaiselta, joten pidän peukkuja. Näin se vaan on. Moni haluaa omaan asuntoonsa sen parhaan, jotta on turvallisempi olo kaiken suhteen. Sä kuulostat kyllä sellaiselta:)
Oman kokemuksen kautta parhaimpia näyttöjä on olleet ne, joissa olen ollut henkilökohtaisesti vuokranantajan kanssa.
Olin sössinyt luottotietoni (vuosia sitten, mutta näkyi toki edelleen koska velkaa oli ja ennen niiden nollaantumista merkintä ei häviä) ja olin nuori opiskelija. Vuokranantaja vuokrasi silti minulle, hän itse sanoi että ottaisi mieluiten minut. Olin tällöin vielä raskaana, juuri eronnut. Oikea kauhukuvien vuokralaisehdokas siis...
Yli kolme vuotta olen asunut tässä, yhtään vuokraa ei ole ollut myöhässä eikä muutenkaan mitään moitetta asumisesta - en biletä koskaan ja elän siististi. Uskon siis, että henkilökemioilla ja tietynlaisella fiiliksellä on oma osuutensa silloin, jos saa olla henkkoht tekemisissä asunnon omistajan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
No kuulostat kyllä hyvältä vuokralaiselta, joten pidän peukkuja. Näin se vaan on. Moni haluaa omaan asuntoonsa sen parhaan, jotta on turvallisempi olo kaiken suhteen. Sä kuulostat kyllä sellaiselta:)
Kiitos tästä ja muista vastauksista, jospa tässä on vielä toivoa ja syy viivyttelyyn voi olla mikä tahansa muu :)
Ap
Vakiduunissa oleva vuokralainen on siitä huono että se varmaan haluaa kohta ostaa oman asunnon. Ei siis välttämättä kovin pitkäikäinen vuokralainen.
Nykyajan trendi tuntuu olevan, etti kukaan kelpaa enää minnekään.
Vierailija kirjoitti:
Asunnonvuokraajallakin pitää olla nykyisin upea ulkonäkö ja hyvä cv hyväpalkkaisen työpaikan lisäksi.
Mitenhän mää sit sain asunnon, heti ekan mitä ees kävin kattoon... Töissäkin olin ollu vasta viikon. Toisaalta olin ainoo katsoja joka otti välittäjään näytössä kontaktia ja esitin kysymyksiä.
Mutta ihan asiaan... Ilmeisesti henkilökohtanen näyttö. Varmaan haluavat esittelyn kaikille keiden kanssa siitä sovittu tehdä. Ja voi tosiaan olla omistajalla tietyt valintakriteerit jotka vaikuttaa valintaan.
Eläkeläiset on paras jos haluaa pitkäaikaisen vuokralaisen. Työssäkäyvät henkilöt saattaa vaihaa työpaikkaa, muuttaa sen mukana tai ostaa oman asunnon, vaihtaa parempaan asuntoon ym. ne ei ole varmoja.
Opiskelijoista voi olla varma ettei ne montaa vuotta jaksa samassa asua, etenkään jos asunto ei ole ihan 100% mieleinen niin helposti vaihdellaan asuntoja ja etsitään parempaa. Harrastetaan lyhyitä suhteita ja muutetaan yhteen, erotaan ym. Viimeistään kun valmistutaan niin sitten usein vaihdetaan asuntoa.
:(