Saako näin toimia tk:ssa???
En tiedä mitä ajattelisin.Olin toissapäivänä lääkärillä masennuksen vuoksi ja minulla todettiin vakava masennus.Pyysin päästä kilppari-ja sokeritesteihin varmuuden vuoksi,että ei ole mitään elimellistä taustalla.Lääkäri laittoi nämä ja lähetteen psyk.polille myös.
Polilta soitti eilen hoitsu ja antoi ajan ensi viikolle ja sanoi,että käy siellä labrassa ennen sitä.Tänä aamuna lähdin verikokeisiin vain huomatakseni,että päädyn niiden lisäksi valvottuun huumetestiin!Pissasin siis hoitajan katsellessa eikä tästä ollut ilmoitettu (oli vaikeaa muuten koska olin ollut juomatta 12 h ja käynyt pissalla aamulla).
En kieltäytynyt,koska ajattelin että näyttää huonolta.Minulla ei ole mitään päihdetaustaa,en eläissäni ole kokeillut edes kannabista,minulla ei ole lapsia jne.Oli aika rikollinen olo ja tuntui että koskemattomuuttani loukattiin.Minusta tästä olisi pitänyt kertoa.Ymmärrän jos epäillään esim.rikostutkinnan kohdalla vaikka,että joku on päihtyneenä ajellut,että voidaan yllättäen tehdä näin,mutta minä olen vain masentunut potilas.
Aika erikoista.Piti vielä putkesta tarkistaa,että oma nimi täsmää :(
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
No täällä saa valittaa kyllä tästäkin,kun kerran saa kaikesta muustakin.En ole sanonut ettenkö kyselisi asiasta ihan alkulähteeltäkin,koska en pidä vauva.fitä varsinaisena asiantuntijakanavana,pelkkää mielipide kiinnosti.
Ja sinulle todettiin että on ihan ok testit tehdä joten mitä sinä siellä enää meuhkaat.
Ei ainakaan multa ole koskaan otettu huumeseuloja, vaikka olenkin ollut akuuttipsyk. poliklinikalla potilaana. Ei ole edes kysytty huumeidenkäytöstä.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mitä ajattelisin.Olin toissapäivänä lääkärillä masennuksen vuoksi ja minulla todettiin vakava masennus.Pyysin päästä kilppari-ja sokeritesteihin varmuuden vuoksi,että ei ole mitään elimellistä taustalla.Lääkäri laittoi nämä ja lähetteen psyk.polille myös.
Polilta soitti eilen hoitsu ja antoi ajan ensi viikolle ja sanoi,että käy siellä labrassa ennen sitä.Tänä aamuna lähdin verikokeisiin vain huomatakseni,että päädyn niiden lisäksi valvottuun huumetestiin!Pissasin siis hoitajan katsellessa eikä tästä ollut ilmoitettu (oli vaikeaa muuten koska olin ollut juomatta 12 h ja käynyt pissalla aamulla).
En kieltäytynyt,koska ajattelin että näyttää huonolta.Minulla ei ole mitään päihdetaustaa,en eläissäni ole kokeillut edes kannabista,minulla ei ole lapsia jne.Oli aika rikollinen olo ja tuntui että koskemattomuuttani loukattiin.Minusta tästä olisi pitänyt kertoa.Ymmärrän jos epäillään esim.rikostutkinnan kohdalla vaikka,että joku on päihtyneenä ajellut,että voidaan yllättäen tehdä näin,mutta minä olen vain masentunut potilas.
Aika erikoista.Piti vielä putkesta tarkistaa,että oma nimi täsmää :(
Otsikon ja tekstin vastaavuus??
Polilta laitettu ilmeisen yllättäviä lisäkokeita ja soitettu, miten tk liittyy enää tässä vaiheessa asiaan?
Vierailija kirjoitti:
Ei ainakaan multa ole koskaan otettu huumeseuloja, vaikka olenkin ollut akuuttipsyk. poliklinikalla potilaana. Ei ole edes kysytty huumeidenkäytöstä.
Joku ap käytöksessä herättynyt epäilyksen tai sitten se on tuo ap työ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
7 olen kyllä aiemminkin ollut masentunut ja psykiatrian polilla.Minulle ei ole koskaan määrätty huumaavia lääkkeitä esim.bentsoja.Jos olisin sairastanut jotain muuta sairautta ja saanut lähetteen erikoussairaanhoitoon,niin olisiko minulle siinäkin tapauksessa tehty yllätyksenä valvottu huumetesti?Monissa sairauksissa käytetään varmasti lääkkeitä jotka eivät sovi huumeiden kanssa tai voivat olla huumaavia.
Pointtini on,että minulle ei kerrottu määrätyistä testeistä.Koin,että en voi kieltäytyä tai se näyttää huonolta.Olen ammattini puolesta lasten parissa joten en halunnut herättää hämminkiä.Koin,että on pakko suostua.Ymmärrän jos näin toimitaan esim.vankilassa tai tietyissä työtehtävissä työnantajan taholta.Musta tuntuu,että näin ei saisi toimia...
Edelleen muistuttaisin siitä, ettet ole ainoa masentunut!
Ota yhteyttä potilasasiamieheen jos koet, että sinua on väärin kohdeltu.
Työskentelet ainakin alalla, jossa työelämää koskeva yksityisyyslaki sallii työntekijöiden testaamisen huumeiden käytön varalta.
Kyllä työntekijöiden.Tk:ssa eivät alastani tiedä mitään ja eivät ole työnanrajiani.
Eihän siellä potilastietojärjestilmissä nyt sellaisia tietoja ole, eihän? Pystyt ilmeisesti käytämään töissä, kun et ole sairaslomaa hakenut ja olet kieltänyt työterveyttä luovuttamasta tietojasi?
Mikä hiton provo tämä oikein on? :D
En käy töissä tällä hetkellä.Alani liittyy lapsiin.Olen ollut aiemminkin erikoissairaudenhoidossa ja koskaan ei ole tehty huumetestiä,ei ilmoittamatta eikä valvotusti.Ap
Ihan normaali ns. aloituspaketti labroja (mm. huumeseula) monessa psykiatrisessa hoitopaikassa, kun hoitoa aloittaa. Toki fiksua ja ammatillista olisi ollut informoida potilasta tilatuista labroista, joten siinä kohtaa menetelty epäasiallisesti. Henkilökohtaisesti näitä huumeseuloja ei kannata ottaa, niitä otetaan kaikilta hoitoa aloittavilta. Päihdehoito kulkee sitten psykiatrisen hoidon rinnalla tai sijasta ja mahdollinen huumaavien aineiden/lääkkeiden käyttö vaikuttaa lääkehoidon suunnitteluun. Ymmärrän kyllä närkästyksesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku ap käytöksessä herättynyt epäilyksen tai sitten se on tuo ap työ.
Voi jösses.Eivät tiedä mun alasta ja en ole töisdä edes.Mun käytäs oli normaalia ja järkevää,siistit vaatteet (tämä lukenut aina anamneesissa muuten).Kai nyt joku peruste pitäisi olla.
Vierailija kirjoitti:
No täällä saa valittaa kyllä tästäkin,kun kerran saa kaikesta muustakin.En ole sanonut ettenkö kyselisi asiasta ihan alkulähteeltäkin,koska en pidä vauva.fitä varsinaisena asiantuntijakanavana,pelkkää mielipide kiinnosti.
Ja nyt jankkaat tuota oman pään pyhää totuutta niin pitkään, että kaikki mielipiteet on sinua myötäileviä?
Kaffepulla kirjoitti:
Psyk. poleilla otetaan huumeseulat aina. Se kuuluu rutiineihin siellä. Hoitoon pääsyn edellytys on puhdas huumeseula. Jos on päihdeongelmaa, hoito ohjataan A-klinikalle.
Ei minulla ainakaan ole ikinä otettu. Olen saanut lähetteen psyk. polille sekä teininä että uudestaan aikuisena.
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaali ns. aloituspaketti labroja (mm. huumeseula) monessa psykiatrisessa hoitopaikassa, kun hoitoa aloittaa. Toki fiksua ja ammatillista olisi ollut informoida potilasta tilatuista labroista, joten siinä kohtaa menetelty epäasiallisesti. Henkilökohtaisesti näitä huumeseuloja ei kannata ottaa, niitä otetaan kaikilta hoitoa aloittavilta. Päihdehoito kulkee sitten psykiatrisen hoidon rinnalla tai sijasta ja mahdollinen huumaavien aineiden/lääkkeiden käyttö vaikuttaa lääkehoidon suunnitteluun. Ymmärrän kyllä närkästyksesi.
Joo,mä ymmärrän tämän että tällasia testejä otetaan.Tuli vaan huijattu olo kun menee mielestään kilpparitestiin ja tämä oli jätetty kertomatta.Siinä mielessä mun mielestä vähän kummallista.Hoitoon pääsy itsessään on hyvä asia,en siitä valita tietenkään.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
Psyk. poleilla otetaan huumeseulat aina. Se kuuluu rutiineihin siellä. Hoitoon pääsyn edellytys on puhdas huumeseula. Jos on päihdeongelmaa, hoito ohjataan A-klinikalle.
Ei minulla ainakaan ole ikinä otettu. Olen saanut lähetteen psyk. polille sekä teininä että uudestaan aikuisena.
Käytännöt vaihtelee kunnittain.
Ei ole multakaan koskaan otettu noita seuloja, vaikka psyk.polilla olenkin käynyt. Samoin terapiahoitoon lähetettäessä (avopuolella) ei ole mihinkään testeihin pyydetty.
Kahdessa eri kunnassa/kaupungissa.
Toisekseen, jos on mennyt kilppari- tai muuhun verikokeeseen, niin voihan aina sen kokeen otattaa ja kieltäytyä virtsanäytteestä. Mikä pakottaa mihinkään pissimään kenenkään edessä? Aina voit sanoa, että et tule tuota näytettä antamaan ilman erillistä selvitystä.
Vierailija kirjoitti:
Kaffepulla kirjoitti:
Eli kun sinulle ei ole tehty niin ei voi olla erilaisia käytäntöjä?
Miksi et alkanut heti paikan päällä selvittämään asiaa?
Tiedän juuri mitä tarkoitat. Suomessa on monta paikkaa missä ihan tavallinen ihminen nöyryytetään pakottamalla. Se on kamala tunne! Ja siinä tosiaan on sellainen olo että ei vaan voi kieltäytyä tai tulee jotain seuraamuksia. Miten voidaan kohdella syytöntä ihmistä kuin rikollista tässä maassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain tietää vasta labratilanteessa tästä.Luulen,että laitettu polilta,koska hoitaja sanoi,että päällekkäisyyksiä testipyynnöissä ja tullut kahdesta paikkaa (tk-lääkäri ja polilta jälkikäteen).Hoitsu joka soitti polilta eilen,ei kertonut että testejä pyydetty lisää.
Minusta ei voi kyllä olla perusteltua syytä pyytää valvottu huumetesti (mitään taustaa ei ole eikä ollut mitään lääkitystä edes).Ymmärrän jos johonkin polille mennessä pitää olla tietyt testit,mutta sitä en,että niistä ei kerrota vaan salaa määrätään.Olin aika nöyryytetty kun labran hoitaja käskee vessaan pissaamaan eteensä,kun kuvittelin olevani vain perusverikokeissa :(
Ap
Potilaan parastahan tässä ajatellaan, että hoitohenkilökunnalla on kaikki tieto potilaasta ja suljetaan pois väärin käytökset. Valitettavaa on, että et ole ainoa potilas tässä maassa niin on pitänyt luoda yhtenäiset säännöt, jotka on kaikille samat. Masennukseen kun käytetään lääkitystä pitää varmistaa, että potilas ei ole vain narkki joka hakee laillisia huumeita tai tule mitään yhteisvaikutuksia jotka saattaa varantaa potilaan hengen.
Masennuslääkkeillä ei ole viihdekäyttöpotentiaalia.
Järjestelmä äärettömän kömpelö jos herkässä tilassa olevaa ihmistä kohdellaan näin. Täytyy olla täysin tunnekylmä jos tällaista kykenee puolustamaan "potilaan omalla edulla".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain tietää vasta labratilanteessa tästä.Luulen,että laitettu polilta,koska hoitaja sanoi,että päällekkäisyyksiä testipyynnöissä ja tullut kahdesta paikkaa (tk-lääkäri ja polilta jälkikäteen).Hoitsu joka soitti polilta eilen,ei kertonut että testejä pyydetty lisää.
Minusta ei voi kyllä olla perusteltua syytä pyytää valvottu huumetesti (mitään taustaa ei ole eikä ollut mitään lääkitystä edes).Ymmärrän jos johonkin polille mennessä pitää olla tietyt testit,mutta sitä en,että niistä ei kerrota vaan salaa määrätään.Olin aika nöyryytetty kun labran hoitaja käskee vessaan pissaamaan eteensä,kun kuvittelin olevani vain perusverikokeissa :(
Ap
Potilaan parastahan tässä ajatellaan, että hoitohenkilökunnalla on kaikki tieto potilaasta ja suljetaan pois väärin käytökset. Valitettavaa on, että et ole ainoa potilas tässä maassa niin on pitänyt luoda yhtenäiset säännöt, jotka on kaikille samat. Masennukseen kun käytetään lääkitystä pitää varmistaa, että potilas ei ole vain narkki joka hakee laillisia huumeita tai tule mitään yhteisvaikutuksia jotka saattaa varantaa potilaan hengen.
Masennuslääkkeillä ei ole viihdekäyttöpotentiaalia.
Järjestelmä äärettömän kömpelö jos herkässä tilassa olevaa ihmistä kohdellaan näin. Täytyy olla täysin tunnekylmä jos tällaista kykenee puolustamaan "potilaan omalla edulla".
Diapamihan on kaikkien bentsojen äiti sekä viihde, että masennuksen hoidossa. :D
Ei ap ainakaan kovin herkillä ole vaan paremminkin ärhäkkä...
Terveyskeskuksen toiminta on asiallista, mutta heti kun mainitaan psyk., henkilöstä tulee viimeisen luokan kansalainen, jolloin hänellä itsellään ei ole oikeutta omiin asioihinsa. Potilaisiin suhtaudutaan kuin vankeihin, halutaan ensisijaisesti varmistaa ympäristön turvallisuus. Psykiatrisiin vaivoihin suhtautuminen on valovuosia jäljessä muusta lääketieteestä.
Mutta, jos huumetestisi on puhdas, sinua kohdellaan ehkä vähän paremmin kuin huumeidenkäyttäjää kuitenkin.
No minkäs takia rouva Masentunut ylipäänsä oli labraan menossa? "Joo, serotoniinitasot alhaalla."
Eihän siellä potilastietojärjestilmissä nyt sellaisia tietoja ole, eihän? Pystyt ilmeisesti käytämään töissä, kun et ole sairaslomaa hakenut ja olet kieltänyt työterveyttä luovuttamasta tietojasi?
Mikä hiton provo tämä oikein on? :D