Saako näin toimia tk:ssa???
En tiedä mitä ajattelisin.Olin toissapäivänä lääkärillä masennuksen vuoksi ja minulla todettiin vakava masennus.Pyysin päästä kilppari-ja sokeritesteihin varmuuden vuoksi,että ei ole mitään elimellistä taustalla.Lääkäri laittoi nämä ja lähetteen psyk.polille myös.
Polilta soitti eilen hoitsu ja antoi ajan ensi viikolle ja sanoi,että käy siellä labrassa ennen sitä.Tänä aamuna lähdin verikokeisiin vain huomatakseni,että päädyn niiden lisäksi valvottuun huumetestiin!Pissasin siis hoitajan katsellessa eikä tästä ollut ilmoitettu (oli vaikeaa muuten koska olin ollut juomatta 12 h ja käynyt pissalla aamulla).
En kieltäytynyt,koska ajattelin että näyttää huonolta.Minulla ei ole mitään päihdetaustaa,en eläissäni ole kokeillut edes kannabista,minulla ei ole lapsia jne.Oli aika rikollinen olo ja tuntui että koskemattomuuttani loukattiin.Minusta tästä olisi pitänyt kertoa.Ymmärrän jos epäillään esim.rikostutkinnan kohdalla vaikka,että joku on päihtyneenä ajellut,että voidaan yllättäen tehdä näin,mutta minä olen vain masentunut potilas.
Aika erikoista.Piti vielä putkesta tarkistaa,että oma nimi täsmää :(
Kommentit (60)
Vierailija kirjoitti:
Ei ole multakaan koskaan otettu noita seuloja, vaikka psyk.polilla olenkin käynyt. Samoin terapiahoitoon lähetettäessä (avopuolella) ei ole mihinkään testeihin pyydetty.
Kahdessa eri kunnassa/kaupungissa.Toisekseen, jos on mennyt kilppari- tai muuhun verikokeeseen, niin voihan aina sen kokeen otattaa ja kieltäytyä virtsanäytteestä. Mikä pakottaa mihinkään pissimään kenenkään edessä? Aina voit sanoa, että et tule tuota näytettä antamaan ilman erillistä selvitystä.
Niinpä,voi kieltäytyä ja ehkä kannattaa.En sitä tehnyt,kun ajattelin että se näyttää epäilyttävältä kun minulla on se psyk.polin käynti piakkoin,ihmettelevät siellä.En myöskään halunnut sairaskertomukseen mitään,että "kieltäytyy huumetestist" jatkoa ja esim.työterveyshuoltoja ajatellen (jos näkisivät,niin takuulla ihmettelisivät alaan nähden).Siksi tuli vähän pakotettu olo.Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain tietää vasta labratilanteessa tästä.Luulen,että laitettu polilta,koska hoitaja sanoi,että päällekkäisyyksiä testipyynnöissä ja tullut kahdesta paikkaa (tk-lääkäri ja polilta jälkikäteen).Hoitsu joka soitti polilta eilen,ei kertonut että testejä pyydetty lisää.
Minusta ei voi kyllä olla perusteltua syytä pyytää valvottu huumetesti (mitään taustaa ei ole eikä ollut mitään lääkitystä edes).Ymmärrän jos johonkin polille mennessä pitää olla tietyt testit,mutta sitä en,että niistä ei kerrota vaan salaa määrätään.Olin aika nöyryytetty kun labran hoitaja käskee vessaan pissaamaan eteensä,kun kuvittelin olevani vain perusverikokeissa :(
Ap
Potilaan parastahan tässä ajatellaan, että hoitohenkilökunnalla on kaikki tieto potilaasta ja suljetaan pois väärin käytökset. Valitettavaa on, että et ole ainoa potilas tässä maassa niin on pitänyt luoda yhtenäiset säännöt, jotka on kaikille samat. Masennukseen kun käytetään lääkitystä pitää varmistaa, että potilas ei ole vain narkki joka hakee laillisia huumeita tai tule mitään yhteisvaikutuksia jotka saattaa varantaa potilaan hengen.
Masennuslääkkeillä ei ole viihdekäyttöpotentiaalia.
Järjestelmä äärettömän kömpelö jos herkässä tilassa olevaa ihmistä kohdellaan näin. Täytyy olla täysin tunnekylmä jos tällaista kykenee puolustamaan "potilaan omalla edulla".
Tuo ketä lainasit,niin ties vaikka olisi sairaanhoitoalalla.Siellä on tutkitusti paljon persoonallisuushäiriöisiä,tunteiltaan epäkypsiä/epästabiileja ihmisiä töissä.Puuttuu eettinen ja empaattinen ajattelukyky joiltain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain tietää vasta labratilanteessa tästä.Luulen,että laitettu polilta,koska hoitaja sanoi,että päällekkäisyyksiä testipyynnöissä ja tullut kahdesta paikkaa (tk-lääkäri ja polilta jälkikäteen).Hoitsu joka soitti polilta eilen,ei kertonut että testejä pyydetty lisää.
Minusta ei voi kyllä olla perusteltua syytä pyytää valvottu huumetesti (mitään taustaa ei ole eikä ollut mitään lääkitystä edes).Ymmärrän jos johonkin polille mennessä pitää olla tietyt testit,mutta sitä en,että niistä ei kerrota vaan salaa määrätään.Olin aika nöyryytetty kun labran hoitaja käskee vessaan pissaamaan eteensä,kun kuvittelin olevani vain perusverikokeissa :(
Ap
Potilaan parastahan tässä ajatellaan, että hoitohenkilökunnalla on kaikki tieto potilaasta ja suljetaan pois väärin käytökset. Valitettavaa on, että et ole ainoa potilas tässä maassa niin on pitänyt luoda yhtenäiset säännöt, jotka on kaikille samat. Masennukseen kun käytetään lääkitystä pitää varmistaa, että potilas ei ole vain narkki joka hakee laillisia huumeita tai tule mitään yhteisvaikutuksia jotka saattaa varantaa potilaan hengen.
Järjestelmä äärettömän kömpelö jos herkässä tilassa olevaa ihmistä kohdellaan näin. Täytyy olla täysin tunnekylmä jos tällaista kykenee puolustamaan "potilaan omalla edulla".
Diapamihan on kaikkien bentsojen äiti sekä viihde, että masennuksen hoidossa. :D
Ei ap ainakaan kovin herkillä ole vaan paremminkin ärhäkkä...
No diamap ei ole masennuslääke vaan rauhoittava.En ole syönyt bentsoja eikä ole määrätty.Masennusta tuskin osaat tässä diagnosoida ja jos mielesi tekee,niin lue kriteerit:vakava masennustila ei ole joku herkkyystila.Masennusoire on esim.tuo luokittelemasi ärhäkkyys.Järki mulla vielä on tallella.Ap
Vierailija kirjoitti:
No minkäs takia rouva Masentunut ylipäänsä oli labraan menossa? "Joo, serotoniinitasot alhaalla."
Ikävää,että sulla on ongelmia lukemisen kanssa.En ollut mittauttamassa "serotoniinitasoja" (ei onnistu verikokeella,se on aivoissa vaikuttava hormoni),vaan kilpirauhastestissä.T.rouva Masentunut
Ps.uskomaton palsta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Diapamihan on kaikkien bentsojen äiti sekä viihde, että masennuksen hoidossa. :D
Ei ap ainakaan kovin herkillä ole vaan paremminkin ärhäkkä...
Mitähän viihdehoitoa teillä siellä määrätään?
Diapam ei ole masennuksen hoitoon tarkoitettu lääke, eikä se mitään muutakaan sairautta paranna.
Priorisointia, potilaat lajitellaan hoidettaviin ja niihin, jotka potkastaan kaduille. Kyse on puhtaasti säästöstä. Viisas osaa säästää oikeassa paikassa, koska ne osa on "parantumattomia" eikä kannata tuhlata vähiä resursseja.
Varsinainen ongelma ei siis ollut huumetesti, jolla on asiallinen tarve mahdollisen psykiatrisen hoidon vuoksi vaan se, että se 1. ei ollut tiedossa etukäteen ja 2. tilanne oli nöyryyttävä?
Mulle kävi tänään aivan samalla tavalla. Olen raskaana. Olen syönyt työterveyslääkärin määräämään mielialalääkitystä (essitalopraami) ja sitä ollaan nyt ajamassa alas. Neuvolalääkäri laittoi minulle tämän takia lähetteen psykiatriselle, vaikka en sitä erityisesti kokenut tarvitsevani. Kuulemma on sitten rutiini ottaa huumetesti siinä samalla kun ohjataan julkisella puolella psyk. polille. En kylläkään tiennyt että koe on valvottu, ja kyllä olo on kuin rikollisella ja syytetyllä. Testi annettiin huoneessa joka täynnä peilejä, ja samalla sinua katsotaan kun virtsaat. Nyt töissä ja pidättelen vain kyyneleitä..
Lain mukaan ei tarvi suostua, eikä se saa estää hoitoa.
Minulta ovat nyt 10 vuotta yrittäneet löytää sukupuolitautia erittäin huonolla menestyksellä joka kerta, kun on alapäähän liittyvää ongelmaa. Parhaimmillaan ovat ottaneet viikon välein testit useamman kerran, vaikka edelliset olivat puhtaat ja koskaan ei ole ollut yhtäkään tautia. Alkoi eräästä opiskelijaterveydenhuollon lääkäristä, jolla oli tapana laittaa kaikki vaivat sukupuolitaudin syyksi ennen kuin sellaisen olosta oli testitulosta.
Siksi,että tiedetään, millaiseen hoitoon on kannattavinta ohjata. Kun minulle tehtiin aikoinaan kilpparitestit niin seulat otettiin samalla, ilman että siitä ennakkoon mainittiin. Ja kun siinä samalla oli myös vaikea masennus taustalla, niin en ihmettele yhtään miksi näin tehtiin. On mulla ylläri seulat otettu myös korkean kuumeen vuoksi kun jouduin yöllä päivystykseen. Syytä en tosin tiedä, miksi ne silloin otettiin, mutta kai he sitten kartoittivat kaiken mahdollisen, sillä puhuin sekavia kuumehoureessa. Mutta eipä noista nyt niin paljoa tarvinnut päätä vaivata, kun jo lähtökohtaisesti tiesi, että puhtaat tulee olemaan joka tapauksessa.
Tän täytyy olla pötypuhetta. Mutta jos oletetaan että tilanne oli tosi, olisin antanut putket hoitajalle ja marssinut tieheni. Minä en ole pottaikäinen eikä pissimistäni tarvitse tarkastella kenenkään.
Esimerkiksi ADHD-lääkkeitä saadakseen otetaan huumetestit. Lääkkeet on huumausaineeksi luokiteltuja, joita voi käyttää myös viihdekäyttöön.
Vierailija kirjoitti:
Siksi,että tiedetään, millaiseen hoitoon on kannattavinta ohjata. Kun minulle tehtiin aikoinaan kilpparitestit niin seulat otettiin samalla, ilman että siitä ennakkoon mainittiin. Ja kun siinä samalla oli myös vaikea masennus taustalla, niin en ihmettele yhtään miksi näin tehtiin. On mulla ylläri seulat otettu myös korkean kuumeen vuoksi kun jouduin yöllä päivystykseen. Syytä en tosin tiedä, miksi ne silloin otettiin, mutta kai he sitten kartoittivat kaiken mahdollisen, sillä puhuin sekavia kuumehoureessa. Mutta eipä noista nyt niin paljoa tarvinnut päätä vaivata, kun jo lähtökohtaisesti tiesi, että puhtaat tulee olemaan joka tapauksessa.
Miksi sitten toisten on mahdotonta saada halvempia verikokeita, jos kerran on ensin selvitettävä tarvittava hoito?
Vai olisiko kuitenkin syynä mielivaltainen käytös, josta veronmaksajat maksavat?
Vierailija kirjoitti:
Minulta ovat nyt 10 vuotta yrittäneet löytää sukupuolitautia erittäin huonolla menestyksellä joka kerta, kun on alapäähän liittyvää ongelmaa. Parhaimmillaan ovat ottaneet viikon välein testit useamman kerran, vaikka edelliset olivat puhtaat ja koskaan ei ole ollut yhtäkään tautia. Alkoi eräästä opiskelijaterveydenhuollon lääkäristä, jolla oli tapana laittaa kaikki vaivat sukupuolitaudin syyksi ennen kuin sellaisen olosta oli testitulosta.
Sitä se helppo vaikutustyö on.
Noin ei voi tehdä. Tee valitus, ota yhteyttä potilas-asiamieheen!
Ei kannata lääkärille mennä, jos ei tutkimukset ja hoito kelpaa. Ole onnellinen, että lähete psykiatrian polille on tehty. Sekään kun ei ole automaatio. Lähete kin voi kyllä vielä tulla bumerangina takaisin ja olet tk:n hoidettavana.
Olen hoidossa psykiatrian poliklinikalla ja multa otettiin "rutiiniverikokeet" ( todella kattavat) ja esim pitkäaikaista ,runsasta alkoholinkäyttöä mittaava testi ( verikoe myös) tehtiin ilman että siitä mainittiin ennen tai jälkeen kokeiden oton. Oli siis normaali tulos. Hus/Tikkurila tämä.
Niin just! Ja tässä kun tosiaan ei ole mitään yhteinäisiä sääntöjä koko maassa, mitä ihmettä tää edellinen selittää?