Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muutto miehen omakotitaloon...

Vierailija
15.12.2016 |

Eli siis ensi vuoden puolella olisi muutto edessa miehen omistamaan omakotitaloon. (Kummallakaan ei ole lapsia)

Mietityttää vain että miten hoidamme raha-asiat.. miehellä on vielä puolet velasta maksettavana plus vesi,sähkö yms.. ja tietysti tulevat remontit ja muut kulut.. mitä minun kuuluisi maksaa? Puolet vedestä ja sähköstä?
Onko jollain kokemuksia samankaltaisesta tilanteesta? En halua että minulle tai miehelleni (tai muillekkaan) tulee fiilis että elän hänen "siivellään" :o

Tarkoitukseni on ostaa talosta puolet jossain vaiheessa (sittenkun on siihen varaa) mietin myös että ostanko puolet koko helahoidosta eli talosta, isosta tontista, ulkohallien harrastetiloista joita en edes käytä millään tavalla vai vain puolet talosta?

Mitä te tekisitte tässä tilanteessa?
Vinkkejä, kokemuksia, ehdotuksia? :)

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
15.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asun miehen omistamassa kerrostalokaksiossa ja minä maksan puolet menoista, myös lainasta. Voisin olla toki maksamatta lainasta mitään, mutta asumiseni on nytkin niin halpaa, että koen tämän tilanteen hyödyttävän meitä molempia. En itse aio ostaa osuutta tästä asunnosta, koska joutuisin ensin hakemaan oman lainan, joka olisi puolet asunnon arvosta ja sitten, jos haluamme ns. yhdistää lainan, niin sekään ei ole kovin yksinkertaista ja tämä on pankista selvitetty.

Hankimme jossain välissä isomman ja yhteisen asunnon, nyt asustellaan tässä vielä jonkun aikaa kun teetettiin just muutama kk sitten kylppäriremontti.

Miksi teidän pitäisi yhdistää lainat? Pankki ei sitä tietysti suosittele, käytännössä haette uuden lainan, mahdollisesti uudella marginaalilla, jolla vanhat lainat maksetaan pois. Joudutte maksamaan lainan perustamisesta kulut, muutamia satasia. Vähän vaivaa ja kuluja, mutta ei niin paljon, että alkaisin tuosta syystä maksaa toisen lainoja. Tunnen sitä paitsi paljon pareja joilla on erilliset lainat.

Ja kun ostatte uuden asunnon, haluatte mahdollisesti kuitenkin uudet lainat. Yksi vaihtoehto voisi olla, että laitat puolet lainasta säästöön tulevaa asuntoa varten

Miksi et ostaisi osaa asunnosta? Samaa ehdotan aplle. Jos haluat maksaa ja omistaa osan talosta, mutta et tarvitsisi ulkorakennuksia jne. niin osta vaikka 30 % koko kiinteistöstä.

Asia on tosiaan pankin kanssa jo keskusteltu.

Vierailija
22/30 |
15.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä se sika

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
15.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asun miehen omistamassa kerrostalokaksiossa ja minä maksan puolet menoista, myös lainasta. Voisin olla toki maksamatta lainasta mitään, mutta asumiseni on nytkin niin halpaa, että koen tämän tilanteen hyödyttävän meitä molempia. En itse aio ostaa osuutta tästä asunnosta, koska joutuisin ensin hakemaan oman lainan, joka olisi puolet asunnon arvosta ja sitten, jos haluamme ns. yhdistää lainan, niin sekään ei ole kovin yksinkertaista ja tämä on pankista selvitetty.

Hankimme jossain välissä isomman ja yhteisen asunnon, nyt asustellaan tässä vielä jonkun aikaa kun teetettiin just muutama kk sitten kylppäriremontti.

Sinä lyhennät miehen lainaa ja mies kartuttaa omaisuutta? Vaikka omaan onneen ja parisuhteeseen kannattaa uskoa, niin tyhmä ei silti tarvitse olla..

Kuulostaa ihan... vuokralaisen hommalta? Paitsi että meidän vuokralainen maksaa yli puolet meidän lainasta.

Vierailija
24/30 |
15.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi teidän pitäisi yhdistää lainat? Pankki ei sitä tietysti suosittele, käytännössä haette uuden lainan, mahdollisesti uudella marginaalilla, jolla vanhat lainat maksetaan pois. Joudutte maksamaan lainan perustamisesta kulut, muutamia satasia. Vähän vaivaa ja kuluja, mutta ei niin paljon, että alkaisin tuosta syystä maksaa toisen lainoja. Tunnen sitä paitsi paljon pareja joilla on erilliset lainat.

Ja kun ostatte uuden asunnon, haluatte mahdollisesti kuitenkin uudet lainat. Yksi vaihtoehto voisi olla, että laitat puolet lainasta säästöön tulevaa asuntoa varten

Miksi et ostaisi osaa asunnosta? Samaa ehdotan aplle. Jos haluat maksaa ja omistaa osan talosta, mutta et tarvitsisi ulkorakennuksia jne. niin osta vaikka 30 % koko kiinteistöstä.

Asia on tosiaan pankin kanssa jo keskusteltu.

Kerro nyt ihan mielenkiinnon vuoksi, mitä sanoivat syyksi? Koska itse en keksi mitään muuta syytä, kun että sinä et ole toivottu asiakas. Pankki joutuisi tekemään vähän työtä, mutta toisaalta saisi myös sinut sitoutettua asiakkaaksi. Pankin riski pienenisi, kun yhden sijasta kaksi on vastuussa asunnon lainasta.

Vierailija
25/30 |
15.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanko oikeasti? Maksat siis joka kuukausi miehelle asuntoa etkä kuitenkaan omista siitä mitään? Eli maksat siis vuokraa, jolla mies lyhentää lainaansa. Itse en suostuisi tuohon, tuossa tilanteessa tehdään joko vuokrasopimus, jonka perusteella maksat miehelle tai sitten maksat vain puolet vastikkeesta, vedestä ja sähköstä.

Jos tuo henkilö ostaa palan tuosta asunnosta, menettää hän ensiasunnon ostajan veroedun, joka on 4%.

Jos ostavat esim. 200 000e talon tulevaisuudessa niin hän joutuisi maksamaan 4 000e veroa omasta 50% omistuksesta. 

4000 eurolla maksaa aika monta vuotta pientä osuutta kaksion lainasta.

Ensiasunnon ostaja on, jos ei ole omistanut 50% tai enemmän asunnosta. Varuskuntien kannattaa siis tehdä niin, että toinen ostaa ensimmäisestä asunnosta 49 % ja toisesta 50 %. Sekä ap että lainattu voisivat siis mainiosti tämänkin puolesta ostaa alle puolet asunnosta.

Vierailija
27/30 |
15.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanko oikeasti? Maksat siis joka kuukausi miehelle asuntoa etkä kuitenkaan omista siitä mitään? Eli maksat siis vuokraa, jolla mies lyhentää lainaansa. Itse en suostuisi tuohon, tuossa tilanteessa tehdään joko vuokrasopimus, jonka perusteella maksat miehelle tai sitten maksat vain puolet vastikkeesta, vedestä ja sähköstä.

Jos tuo henkilö ostaa palan tuosta asunnosta, menettää hän ensiasunnon ostajan veroedun, joka on 4%.

Jos ostavat esim. 200 000e talon tulevaisuudessa niin hän joutuisi maksamaan 4 000e veroa omasta 50% omistuksesta. 

Ensiasunnon ostaja on, jos ei ole omistanut 50% tai enemmän asunnosta. Varuskuntien kannattaa siis tehdä niin, että toinen ostaa ensimmäisestä asunnosta 49 % ja toisesta 50 %. Sekä ap että lainattu voisivat siis mainiosti tämänkin puolesta ostaa alle puolet asunnosta.

Mutta onko siinä mitään järkeä?

Lainat joudutaan järjestelemään uudestaan, marginaalit nousee, lainanoton, lainhuudon, panttikirjojen ym. mahdolliset kustannukset.  joutuu vaihtamaan pankkia, mahdolliset lakimiehen kulut. Jos päättävätkin muuttaa pois vaikka vuoden kuluttua, niin ap joutuu maksamaan saamastaan mahdollisesta voitosta veroa jne. 

Ja onko henkilöllä mahdollisuus ottaa omistusosuuttaan vastaavaa lainaa eli riittääkö varallisuus?

Paljon vaivaa ja rahanmenoa sen vuoksi, että muutaman vuoden voi omistaa pienen siivun kaksiosta?

Se kannattavuus selviää siellä pankissa, jossa oli jo asiaa ilmeisesti selvitetty, joten eiköhän siellä tiedetä asiat melko hyvin.

Vierailija
28/30 |
15.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos paljon fiksuista (ja muistakin) kommenteista!

nyt alkuun taidan maksaa puolet vedesta, sahkosta, jatemaksuista yms ja myohemmin sitten ostan puolet kaikesta :)

Vierailija
29/30 |
15.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et ole lompakkoloinen niin maksat puolet käyvästä vuokrasta miehesi tilille.

Tietty jos makdat puolet kuluistasi niin piparille voi laskea myös arvon.

Vierailija
30/30 |
15.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta onko siinä mitään järkeä?

Lainat joudutaan järjestelemään uudestaan, marginaalit nousee, lainanoton, lainhuudon, panttikirjojen ym. mahdolliset kustannukset.  joutuu vaihtamaan pankkia, mahdolliset lakimiehen kulut. Jos päättävätkin muuttaa pois vaikka vuoden kuluttua, niin ap joutuu maksamaan saamastaan mahdollisesta voitosta veroa jne. 

Ja onko henkilöllä mahdollisuus ottaa omistusosuuttaan vastaavaa lainaa eli riittääkö varallisuus?

Paljon vaivaa ja rahanmenoa sen vuoksi, että muutaman vuoden voi omistaa pienen siivun kaksiosta?

Se kannattavuus selviää siellä pankissa, jossa oli jo asiaa ilmeisesti selvitetty, joten eiköhän siellä tiedetä asiat melko hyvin.

Lainoja ei jouduta järjestelemään uudestaan, ap/kaksiossa asuva ottaa lainan ja maksaa sillä on puolison lainasta osan pois. Toki uudessa lainassa on uusi marginaali, parempi vai huonompi, sitä on vaikea sanoa.

Pankkia ei ole pakko vaihtaa, miehen pankki voi antaa jälkipantin. Kuluja toki on, sen joutuu maksamaan siitä, että voi maksaa OMAA lainaa, ei miehen.

Ap tarvitsee lainhuudon, mutta ei varmaankaan muutenkaan ostaisi osaa kiinteistöstä, ellei yhdessä ole tarkoitus ollapitkään. Asunto-osakkeesta sitä ei tarvita.

Jos tarkoitus on asua alle 2 vuotta, niin en toki tätä suosittelisi, mutta niin ei ole kumpikaan sanonut. Vaikka järjestely jäisi lyhytaikaiseksi, 2-3 vuotta, niin molemmat ehtisivät kuitenkin helpolla tavalla kerryttää itselleen pientä pesämunaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan yhdeksän