Muutto miehen omakotitaloon...
Eli siis ensi vuoden puolella olisi muutto edessa miehen omistamaan omakotitaloon. (Kummallakaan ei ole lapsia)
Mietityttää vain että miten hoidamme raha-asiat.. miehellä on vielä puolet velasta maksettavana plus vesi,sähkö yms.. ja tietysti tulevat remontit ja muut kulut.. mitä minun kuuluisi maksaa? Puolet vedestä ja sähköstä?
Onko jollain kokemuksia samankaltaisesta tilanteesta? En halua että minulle tai miehelleni (tai muillekkaan) tulee fiilis että elän hänen "siivellään" :o
Tarkoitukseni on ostaa talosta puolet jossain vaiheessa (sittenkun on siihen varaa) mietin myös että ostanko puolet koko helahoidosta eli talosta, isosta tontista, ulkohallien harrastetiloista joita en edes käytä millään tavalla vai vain puolet talosta?
Mitä te tekisitte tässä tilanteessa?
Vinkkejä, kokemuksia, ehdotuksia? :)
Kommentit (30)
Maksat puolet juoksevista kuluista, koska et omista mitään. Voi olla vaikeaa erotella, mikä on talon osuus koko omaisuudesta. Sinuna ostaisin sitten joko puolet koko omaisuudesta tai ostaisin asunnon muualta ja pistisin sen vuokralle.
Aluksi on varmaan ihan fiksua sopia, että maksat puolet juoksevista kuluista "vuokrana". Sitten kun olette tosissaan vakiintuneita, niin kannattaa miettiä sitä puolikkaan ostamista. Tällöin käytännössä teette kiinteistökaupan, jota varten teidän pitää hankkia talosta hinta-arvio, tehdä kauppakirjat ja sä tarvitset tietenkin rahaa eli pankin kanssa pitää jutella lainasta ja kaupan yhteydessä siirtää rahat miehelle.
Voitte toki sopia myös niin, että talo pysyy jatkossakin miehen nimissä ja vain hän maksaa lainansa pois. Jos päädytte naimisiin, niin tällöin on syytä tehdä avioehto, josta käy ilmi, että talo on yksin miehen omistuksessa. Tällainen järjestely voi olla ihan järkevä, jos vaikka päädytte hankkimaan sinun nimissä sijoitusasunnon, kesämökin tms. kiinteää omaisuutta tai saat sellaisia vaikka perintönä.
Taloa ei voi erottaa tontista eikä piharakennuksia myöskään. Et voi ostaa vain osaa pelkästä talosta. Etkä voi jättää ostamatta piharakennuksia. Ne muodostaa kaikki yhdessä yhden kiinteistön, ja on mahdollista ostaa ainoastaan osa sitä kiinteistöä.
Itse asun miehen omistamassa kerrostalokaksiossa ja minä maksan puolet menoista, myös lainasta. Voisin olla toki maksamatta lainasta mitään, mutta asumiseni on nytkin niin halpaa, että koen tämän tilanteen hyödyttävän meitä molempia. En itse aio ostaa osuutta tästä asunnosta, koska joutuisin ensin hakemaan oman lainan, joka olisi puolet asunnon arvosta ja sitten, jos haluamme ns. yhdistää lainan, niin sekään ei ole kovin yksinkertaista ja tämä on pankista selvitetty.
Hankimme jossain välissä isomman ja yhteisen asunnon, nyt asustellaan tässä vielä jonkun aikaa kun teetettiin just muutama kk sitten kylppäriremontti.
Mikä on miehen ehdotus ollut miten asia hoidetaan?
Kun ostat kiinteistön/kiinteistöä, niin oikeasti sä ostat vaan sen maa-alueen ja siihen sitten kuuluu ne tönöt ja rakennukset mitkä sijaistee sillä maapläntillä.
Eli kyllä sä ostat osan ihan kaikesta tai sitten et ollenkaan. Voitte tietysti tehdä vapaasti sinun ja miehesi välisiä keskinäisiä sopimuksia, jolloin suosittelen kääntymään lakimiehen puoleen.
Omistussuhde kuntoon ennen muuttoa! Ostat vaikka 30% aluksi.
Vierailija kirjoitti:
Itse asun miehen omistamassa kerrostalokaksiossa ja minä maksan puolet menoista, myös lainasta. Voisin olla toki maksamatta lainasta mitään, mutta asumiseni on nytkin niin halpaa, että koen tämän tilanteen hyödyttävän meitä molempia. En itse aio ostaa osuutta tästä asunnosta, koska joutuisin ensin hakemaan oman lainan, joka olisi puolet asunnon arvosta ja sitten, jos haluamme ns. yhdistää lainan, niin sekään ei ole kovin yksinkertaista ja tämä on pankista selvitetty.
Hankimme jossain välissä isomman ja yhteisen asunnon, nyt asustellaan tässä vielä jonkun aikaa kun teetettiin just muutama kk sitten kylppäriremontti.
Sinä lyhennät miehen lainaa ja mies kartuttaa omaisuutta? Vaikka omaan onneen ja parisuhteeseen kannattaa uskoa, niin tyhmä ei silti tarvitse olla..
Vierailija kirjoitti:
Ja kun ostat, niin muistathan että ostamiseen ei riitä sinun ja miehesi keskenänne tekemä kauppakirja tms sopimuspaperi. Kiinteistökauppa vaatii aina julkisen kaupanvahvistajan puumerkin ja lainhuudatuksen (eli ilmoitus omistussuhteista kiinteistörekisteriin). Jos nuo unohdat, niin pahimmillaan käy niin että olet maksanut miehelle paljon rahaa ja luulet omistavasi jotain, mutta oikeasti et omista.
Teidän pitää sopia keskenänne.
Mutta minimi voisi olla puolet näistä: vesi,sähkö, jätemaksut, kiinteistöverot, vakuutukset.
Älkää ainakaan tehkö niin, että sinä maksat kaikki ruoat.
Vierailija kirjoitti:
Ihanko oikeasti? Maksat siis joka kuukausi miehelle asuntoa etkä kuitenkaan omista siitä mitään? Eli maksat siis vuokraa, jolla mies lyhentää lainaansa. Itse en suostuisi tuohon, tuossa tilanteessa tehdään joko vuokrasopimus, jonka perusteella maksat miehelle tai sitten maksat vain puolet vastikkeesta, vedestä ja sähköstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kun ostat, niin muistathan että ostamiseen ei riitä sinun ja miehesi keskenänne tekemä kauppakirja tms sopimuspaperi. Kiinteistökauppa vaatii aina julkisen kaupanvahvistajan puumerkin ja lainhuudatuksen (eli ilmoitus omistussuhteista kiinteistörekisteriin). Jos nuo unohdat, niin pahimmillaan käy niin että olet maksanut miehelle paljon rahaa ja luulet omistavasi jotain, mutta oikeasti et omista.
Ja koska ette ole naimisissa, niin muista että omistusoikeus samassa suhteessa missä laina on.
Eli omistus 30% ja lainan sun osuus 30%.
Tulee ongelmia, jos sun osuus lainasta on 10% ja paperilla omistat talosta 50%.
Vierailija kirjoitti:
Asustelette siinä vielä hyvän tovin ja miehen laina lyhenee ja omaisuus kartuu ja sinä olet tyhjän päällä. Remottikin teetettiin osin sinun rahoilla?
Luuletteko olevanne jossain erikoisasemassa ettei teille tule eroa? Miehelle jää velaton asunto niin mitä sinule jää?
Vierailija kirjoitti:
Miksi teidän pitäisi yhdistää lainat? Pankki ei sitä tietysti suosittele, käytännössä haette uuden lainan, mahdollisesti uudella marginaalilla, jolla vanhat lainat maksetaan pois. Joudutte maksamaan lainan perustamisesta kulut, muutamia satasia. Vähän vaivaa ja kuluja, mutta ei niin paljon, että alkaisin tuosta syystä maksaa toisen lainoja. Tunnen sitä paitsi paljon pareja joilla on erilliset lainat.
Ja kun ostatte uuden asunnon, haluatte mahdollisesti kuitenkin uudet lainat. Yksi vaihtoehto voisi olla, että laitat puolet lainasta säästöön tulevaa asuntoa varten
Miksi et ostaisi osaa asunnosta? Samaa ehdotan aplle. Jos haluat maksaa ja omistaa osan talosta, mutta et tarvitsisi ulkorakennuksia jne. niin osta vaikka 30 % koko kiinteistöstä.
Vierailija kirjoitti:
Älkää ainakaan tehkö niin, että sinä maksat kaikki ruoat.
Tai ainakaan maksa miehen lainaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä lyhennät miehen lainaa ja mies kartuttaa omaisuutta? Vaikka omaan onneen ja parisuhteeseen kannattaa uskoa, niin tyhmä ei silti tarvitse olla..
Minä maksan asumisesta yli 300 € vähemmän, kuin yksin vuokralla asuessani ja saan rahaa säästöön muutenkin aivan toisella tavalla. Omasta mielestä ihan hyvä diili. Minulla ei ole mitään hinkua saada tähän asuntoon omistusoikeutta ja luotto toiseen on tosiaan kova molemmilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanko oikeasti? Maksat siis joka kuukausi miehelle asuntoa etkä kuitenkaan omista siitä mitään? Eli maksat siis vuokraa, jolla mies lyhentää lainaansa. Itse en suostuisi tuohon, tuossa tilanteessa tehdään joko vuokrasopimus, jonka perusteella maksat miehelle tai sitten maksat vain puolet vastikkeesta, vedestä ja sähköstä.
Jos tuo henkilö ostaa palan tuosta asunnosta, menettää hän ensiasunnon ostajan veroedun, joka on 4%.
Jos ostavat esim. 200 000e talon tulevaisuudessa niin hän joutuisi maksamaan 4 000e veroa omasta 50% omistuksesta.
4000 eurolla maksaa aika monta vuotta pientä osuutta kaksion lainasta.
Anna miehen omistaa kaikki mitä tähänkin asti on omistanut. Maksa jatkossa puolet sähköstä, vedestä yms.