Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Stressivatsaisten ja muiden vatsaongelmaisten tukiketju

Vierailija
15.12.2016 |

Ensimmäistä kertaa tässä luon keskustelua, mutta luulen, että tällaiselle voisi olla tarvetta. Vähän jännittää..

Olen lueskellut jo parin vuoden ajan ibs- ja stressivatsakeskusteluja ja huomannut, kuinka moni näistä kiusallisista vatsavaivoista kärsiikään. Näille ei aiheille ei taida kuitenkaan olla tällä hetkellä yhtäkään aktiivista foorumia tai ketjua. Itse olen kamppailuni aikana tarvinnut niin monesti vertaistukea ja ajattelinkin, kuinka mahtavaa olisi, jos samankaltaisista vaivoista ja ajatuksista kärsivät voisivat löytää vertaistukea.

Kerronpa hieman omasta tilanteestani tähän alkuun. Olen muutamaa vuotta vaille kolmekymppinen nainen ja olen jännittänyt vatsallani varmaan koko ikäni. Itse vatsavaivat pahenivat 10 vuotta sitten, jolloin jotkin ruoka-aineet alkoivat aiheuttaa selkeitä oireita: Vatsan turpoamista ja ripulia. Pikkuhiljaa ruokavaliostani on pudonnut pois ne pahimmat oireiden aiheuttajat, mutta tässä lähivuosina olen tajunnut, ettei suurin ongelmani taidakaan olla ibs (=ärtyneen suolen oireyhtymä). Tuntuu, että kaikista suurin, ahdistusta ja jännitystä aiheuttava asia on oma pääni. Koska vatsa on saattanut menneinä vuosina ärtyä mitä kiusallisimmissa paikoissa, olen alkanut jännittämään vatsan sekaisin menemistä. Ja kun sitä jännittää, vatsahan menee helposti sekaisin. Imodiumin voimin olen selviytynyt monista tilanteista, mutta viime kesänä päätin, että tälle tilanteelle on tultava stoppi. En tahdo käyttää loppuelämääni jännittäen kaikkia pieniä menoja, jättäytyen koko ajan enemmän neljän seinän sisälle. Tässä lyhyt kuvaus, jotta saatte kiinni siitä, millainen oma tilanteeni on.

Olisi mahtavaa löytää ja tarjota vertaistukea tätä kautta. Olen saanut hirveästi irti niistä sekalaisista keskusteluista, jotka olen netistä löytänyt. Jo se helpottaa, ettei ole yksin asian kanssa! Kerro siis omasta tilanteestasi ja siitä, oletko löytänyt jotain apua. Onko pulmasi puhtaasti vatsan toiminta vai ensisijaisesti jännittäminen?

ps. Nämä vatsavaivakeskustelut saavat jostain syystä aina osakseen huutelijoita, jotka irvailevat muiden tilanteella. Älä siis lyö lyötyä. Muiden tilanteiden tai sairauksien vähättely ei sekään kuulu tämän ketjun sisältöön. Tänne mahtuu mukaan kaikki suolistovaivoista kärsivät, oli niiden aiheuttaja joko toiminnallinen vaiva, suolistosairaus tai oma pää kuten suurimmaksi osaksi omassa tapauksessani.

Kommentit (65)

Vierailija
61/65 |
16.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillakin tämän ketjun keskustelijoilla on vika suolistossa ja jo(i)llakin päässä. Ehkä mä olen vaan olen tyytyväinen omiin vatsavaivoihini.

Vierailija
62/65 |
17.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on monta sivua juttua siitä miten ihmisillä menee vatsat sekaisin, mutta eikö kellään näihin vaivoihin liity pahoinvointia?

Minulla on myös vatsaongelmia, välillä menee sekaisin ihan yhtäkkiä ja erinäisiä vatsakipuja esiintyy usein. Milloin polttelee, milloin pistelee tai muuten vaan tuntuu oudolta... Lisäksi minulla kuitenkin esiintyy myös pahoinvointia. Niin näiden kipujen ja vatsan löysyyden yhteydessä samanaikaisesti, kuin ihan muutenkin. Noin kerran viikossa ainakin on huono olo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/65 |
20.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on monta sivua juttua siitä miten ihmisillä menee vatsat sekaisin, mutta eikö kellään näihin vaivoihin liity pahoinvointia?

Minulla on myös vatsaongelmia, välillä menee sekaisin ihan yhtäkkiä ja erinäisiä vatsakipuja esiintyy usein. Milloin polttelee, milloin pistelee tai muuten vaan tuntuu oudolta... Lisäksi minulla kuitenkin esiintyy myös pahoinvointia. Niin näiden kipujen ja vatsan löysyyden yhteydessä samanaikaisesti, kuin ihan muutenkin. Noin kerran viikossa ainakin on huono olo.

Pahoinvoinnista ei itselläni ole kokemusta... Toki silloin, kun vatsa pistelee ja vääntää, niin eihän se olo hyvä ole, mutten sitä itse kutsuisi pahoinvoinniksi. En ole muistaakseni muutenkaan ole törmännyt tuollaiseen kun olen vatsavaivoista lukenut.

Vierailija
64/65 |
28.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites te muut olette jakselleet joulun yli? Itse olen aika yllättynyt, kuinka vähin ongelmin sukuloiminen ja siihen liittyvät sosiaaliset tilanteet ovat menneet. Olen aloittanut mindfullnessin harjoittelun  ja koen, että siitä on tosiaan ollut jo pientä apua. Toivoa siis ehkä on, että jonain päivänä voisin kyläillä ja elää elämääni ilman vatsan jännittämistä (ainakaan tässä mittakaavassa).

Eilen tosin oli jo toista kertaa kuukauden sisään sellainen tilanne, että vatsaan alkoi sattumaan äkkiä aivan kamalasti ja kohta tuli ns. kaikki ulos. Lopussa siis ihan vetenä... Luulen, että tuon aiheutti joulun raskaampi ruokavalio, joka poikkeaa kuitenkin normaalista syömisestäni. Edellisellä kerralla vastaava tapahtui liian ison aterian + herkkujen jälkeen. Onko vastaavaa tapahtunut kenellekään muulle?

- Pumpuli

Vierailija
65/65 |
29.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan seitsemän