Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Stressivatsaisten ja muiden vatsaongelmaisten tukiketju

Vierailija
15.12.2016 |

Ensimmäistä kertaa tässä luon keskustelua, mutta luulen, että tällaiselle voisi olla tarvetta. Vähän jännittää..

Olen lueskellut jo parin vuoden ajan ibs- ja stressivatsakeskusteluja ja huomannut, kuinka moni näistä kiusallisista vatsavaivoista kärsiikään. Näille ei aiheille ei taida kuitenkaan olla tällä hetkellä yhtäkään aktiivista foorumia tai ketjua. Itse olen kamppailuni aikana tarvinnut niin monesti vertaistukea ja ajattelinkin, kuinka mahtavaa olisi, jos samankaltaisista vaivoista ja ajatuksista kärsivät voisivat löytää vertaistukea.

Kerronpa hieman omasta tilanteestani tähän alkuun. Olen muutamaa vuotta vaille kolmekymppinen nainen ja olen jännittänyt vatsallani varmaan koko ikäni. Itse vatsavaivat pahenivat 10 vuotta sitten, jolloin jotkin ruoka-aineet alkoivat aiheuttaa selkeitä oireita: Vatsan turpoamista ja ripulia. Pikkuhiljaa ruokavaliostani on pudonnut pois ne pahimmat oireiden aiheuttajat, mutta tässä lähivuosina olen tajunnut, ettei suurin ongelmani taidakaan olla ibs (=ärtyneen suolen oireyhtymä). Tuntuu, että kaikista suurin, ahdistusta ja jännitystä aiheuttava asia on oma pääni. Koska vatsa on saattanut menneinä vuosina ärtyä mitä kiusallisimmissa paikoissa, olen alkanut jännittämään vatsan sekaisin menemistä. Ja kun sitä jännittää, vatsahan menee helposti sekaisin. Imodiumin voimin olen selviytynyt monista tilanteista, mutta viime kesänä päätin, että tälle tilanteelle on tultava stoppi. En tahdo käyttää loppuelämääni jännittäen kaikkia pieniä menoja, jättäytyen koko ajan enemmän neljän seinän sisälle. Tässä lyhyt kuvaus, jotta saatte kiinni siitä, millainen oma tilanteeni on.

Olisi mahtavaa löytää ja tarjota vertaistukea tätä kautta. Olen saanut hirveästi irti niistä sekalaisista keskusteluista, jotka olen netistä löytänyt. Jo se helpottaa, ettei ole yksin asian kanssa! Kerro siis omasta tilanteestasi ja siitä, oletko löytänyt jotain apua. Onko pulmasi puhtaasti vatsan toiminta vai ensisijaisesti jännittäminen?

ps. Nämä vatsavaivakeskustelut saavat jostain syystä aina osakseen huutelijoita, jotka irvailevat muiden tilanteella. Älä siis lyö lyötyä. Muiden tilanteiden tai sairauksien vähättely ei sekään kuulu tämän ketjun sisältöön. Tänne mahtuu mukaan kaikki suolistovaivoista kärsivät, oli niiden aiheuttaja joko toiminnallinen vaiva, suolistosairaus tai oma pää kuten suurimmaksi osaksi omassa tapauksessani.

Kommentit (65)

Vierailija
21/65 |
15.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääosin vatsani toimii kuin pitääkin, mutta ylläreitä tulee. Sen nyt olen tiennyt jo pitkään, että lakua minun ei passaa syödä paljon kerralla, sillä silloin kyllä varpusparvi lentää. Uudempi peikko on viime vuosina ollut suklaa. Juuri eilen illalla innostuin herkuttelemaan suklaakarkeilla ja nyt ei passaa kovin kauas vessasta väistyä. Varsinaisesti ei nyt varpusparvi lepattele, mutta suoli tyhjenee ansiokkaasti. Paljon sitä tavaraa sinne sopiikin, varsinkin kun ottaa huomioon, että toimintaa on yleensä aamuin illoin eikä mitään hiirenpapanoita, vaan kunnon jööttejä. Huomenna pitäisi lähteä ajelemaan loma-asunnolle. Saa nähdä, rauhoittuuko suolisto sitä ennen. - Tämä vaiva ei ole psyykkistä, mutta ilmeisesti perinnöllistä, sillä tiedän lähisuvussani muitakin, joille on käynyt samalla tavalla kuin minulle. Nuorena ei ongelmia, mutta iän myötä sitten kyllä.

Vierailija
22/65 |
15.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääseekö teillä mahavammaisilla useinkin ripulisonnat housuun, esimerkiksi julkisessa liikennevälineessä tai muuten ihmisten ilmoilla :D?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/65 |
15.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääseekö teillä mahavammaisilla useinkin ripulisonnat housuun, esimerkiksi julkisessa liikennevälineessä tai muuten ihmisten ilmoilla :D?

Painu vittuun täältä naureskelemasta.

Vierailija
24/65 |
15.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakko naureskella teille kun kuvittelette suolistovaivojen olevan jotain henkistä :D:D

Suoliston kuntoon vaikuttaa ainoastaan se mitä suusta menee sisään. Suolistovaivaiset eivät halua nähdä minkäänlaista vaivaa saadakseen suolistonsa kuntoon, siksi vetävät nämä henkiset jutut esiin.

(mun suolisto on nyt kunnossa, mutta tein myös työtä sen eteen)

Vierailija
25/65 |
15.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakko naureskella teille kun kuvittelette suolistovaivojen olevan jotain henkistä :D:D

Suoliston kuntoon vaikuttaa ainoastaan se mitä suusta menee sisään. Suolistovaivaiset eivät halua nähdä minkäänlaista vaivaa saadakseen suolistonsa kuntoon, siksi vetävät nämä henkiset jutut esiin.

Sen sijaan että vittuilet ja naurat, voisitko kertoa miten sitä "työtä" tehdään? Itse olen yrittänyt kaikenlaisia eri ruokavalioita sekä virallisterveellisen puolen että vaihtoehtoiselta puolelta, ilman apua. Mutta se ei ilmeisesti ole oikeanlaista työtä ongelman ratkaisemiseksi. 

Vierailija
26/65 |
15.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00… "Itse stressikokemus on psykologinen, mutta sen monet vaikutukset yksilöön ovat fyysisiä. Ihmisen oma arvio tilanteesta on ratkaiseva. Fyysisiä oireita, jotka voivat kertoa stressitilasta, ovat mm. päänsärky, huimaus, sydämentykytys, pahoinvointi, vatsavaivat, tihentynyt virtsaamisen tarve, hikoilu, flunssakierre ja selkävaivat."

Vierailija
27/65 |
15.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen sijaan että vittuilet ja naurat, voisitko kertoa miten sitä "työtä" tehdään? Itse olen yrittänyt kaikenlaisia eri ruokavalioita sekä virallisterveellisen puolen että vaihtoehtoiselta puolelta, ilman apua. Mutta se ei ilmeisesti ole oikeanlaista työtä ongelman ratkaisemiseksi. 

"Viralliselta" puolelta et apua saa. Sun on itse selvitettävä mikä on suolistolle haitallista. Ruokakokeiluihin ei sitten riitä viikko tai kaksi, vaan kyse on kuukausista.

Vierailija
28/65 |
15.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap! Mä suosittelen sulle mindfullness meditaatio harjoituksia! Googleta, ota selvää.👍

Vierailija
29/65 |
15.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sappi-Sipe kirjoitti:

Täällä yksi vatsavaivainen. Neljä vuotta sitten poistettiin sappirakko sappikivien vuoksi, ja sen jälkeen olen kärsinyt ripulista. Siis joka päivä. Usein jää pelkkään aamuripuliin, mutta sitten on kausia (viikkoja), jolloin joka ruokailun jälkeen on päästävä vessaan. Stressaa todella paljon tarvitsee lähteä aamulla jonnekin matkalle missä ei tiedä välttämättä missä vessa on. Olen yrittänyt ruokavalioita, vähärasvainen ruokavalio paras (koska on rasvan imeytymishäiriö siis), käytössä Vi-Siblin normaalioloissa ja jos on jotain työmatkaa tai muuta tiedossa niin Immodiumin voimin. :(

Nuo aamuiset vatsan sekoilut ovat valitettavan tuttuja. Oma tilanteeni ei ole todellakaan noin paha, mutta jostain syystä aamut ovat kriittistä aikaa monelle ärtyneestä suolestakin kärsivälle! Aamumenot jännittävät minuakin, koska vatsani täytyisi saada reilusti aikaa toimia. Ja tuo vessojen kartoitus, tiedän tunteen! Tutussa kaupungissa liikkuessani päässäni on koko ajan kartasto siitä, missä on vessoja. Ei niitä useinkaan tarvitse käyttää, mutta niiden olemassaolon tiedostaminen vähentää jännitystä. 

Oletko käynyt lääkärissä vaivojesi kanssa? Kysyn siis siksi, jos oireesi ovat alkaneet nimen omaan tuon leikkauksen jälkeen?

- Ap

Olen käynyt lääkärissä. Näihin sappileikkauksien jälkeisiin sappiripuleihin (ei tule kaikille sappileikkauksen jälkeen, mutta saattaa tulla) käytetään yleensä hoitona jotain kolesterolilääkettä, mutta aloitimme kokeilemaan Linus-pellavarouhella ja nyt käytän sitten Vi-Sibliniä, kun ei ole aina kokopäiväistä kuitenkaan. 

Ja jos sitä yhtä naureskelijaa tämä tieto lämmittää, niin kyllä, housuihin on tullut. Minulla ei johdu stressistä vatsavaivat, mutta ei sen aiheuttama stressi kyllä elämää helpotakaan.

Vierailija
30/65 |
15.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on keliakia ja siihen päälle vielä stressivatsa 👌

Niin puhtaasti tulee stressistä ongelmaa, ettei epäilystäkään siitä.. Esim. jos olo on rento, niin kahvia voi juoda rauhassa, mutta pienikin jännitys siihen niin ei parane kulaustakaan kahvia juoda.

Itse sitä lopulta löytää ne keinot selviytyä (lääkärissä toki kannattaa käydä jos menee vaikeaksi), vaikka neuvoja ja parannuskeinojahan tuntuu löytyvän monelta.. Mm. siskoni (jolla ei ole keliakiaa) alkoi paasata, kuinka kaikki helpottuisi kun jättäisin ne "korvikehötöt" pois (siis gton kaura, hirssi, tattari, maissi yms gtommat viljat), hän itse oli jo kaksi viikkoa syönyt tällä tavalla luontaisesti gluteenittomasti (minulla on luontaisesti gton, tarkoittaa ettei ruokavalio sisällä esim vehnätärkkelystä ja muuta teollisesti gluteenittomaksi tehtyä) ja voinut nyt niiin paljon paremmin! Ja ihan helppoa on ollut tätä noudattaa kun "vähän vaan viitsii".

No, siinä kun jatkettiin juttelua, niin eilen oli käyty pitsalla kun oli ollut niin nälkä ja tehnyt mieli kinkkupitsaa. Pari päivää sitten haettiin mäkistä ruoat, kun oli niin hektinen päivä.

Kuuntelin hymyillen, tiedä sitten tajusiko missään vaiheessa itse juttujaan 👍

Keliakian ja stressivatsan yhdistelmä on varmaan "ihana". Juuri tuon olen itsekin huomannut, että jos on ihan vaan kotona rennosti, ei vatsa turvottele ja pienet herkut voi sallia itselleen. Mutta annas olla, kun pitäisi lähteä jonnekin! 

Haha, joo noita neuvojia tietenkin riittää :D Sillä on aika paljon merkitystä, millä asenteella toinen niitä neuvojaan jakelee. Sellaiset "nyt teet näin niin kaikki sun vaivat on historiaa"-tyyliset neuvot harvemmin toimii, mutta pieniä käytännön vinkkejä ottaa tietenkin pahan paikan tullen vastaan :) Noista käyttämistäni maitohappobakteereistakin luin muistaakseni jostain blogista. 

Noiden kaikkitietävien neuvojien lisäksi ärsyttäviä ryhmiä ovat tyrkyttäjät ja voivottelijat. "Ai etkö sä voi syödä pullaa? No jos vähän ottaisit? No eihän siitä ole kuin jauhoja ja maitoa, miten sä et muka niitä voi syödä?!" tai "No voi hirveää, mitä sä nyt enää sitten voit syödä? Miten sä nyt voit edes elää, kun et voi tätä ottaa?" Sitä mieluummin keskittyisi positiivisiin asioihin eikä kuuntelisi jatkuvasti toisen muistuttelua siitä, mitä ei voi syödä ilman oireita... Sen kun muistaa ihan hyvin ilmankin. 

Vierailija
31/65 |
15.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap! Mä suosittelen sulle mindfullness meditaatio harjoituksia! Googleta, ota selvää.👍

Kiitos! :) Oletkin itse asiassa kokeillut mindfullnesia ja tarkoitus olisi tutustua siihen enemmän. Viime vuonna harrastin joogaa ja siellä kyllä mielikin rauhoittui. Olen huomannut, että asmr-videot rauhoittavat myös, vaikka eivät varsinaista mindfullnessia olekaan :)

Vierailija
32/65 |
15.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sappi-Sipe kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sappi-Sipe kirjoitti:

Täällä yksi vatsavaivainen. Neljä vuotta sitten poistettiin sappirakko sappikivien vuoksi, ja sen jälkeen olen kärsinyt ripulista. Siis joka päivä. Usein jää pelkkään aamuripuliin, mutta sitten on kausia (viikkoja), jolloin joka ruokailun jälkeen on päästävä vessaan. Stressaa todella paljon tarvitsee lähteä aamulla jonnekin matkalle missä ei tiedä välttämättä missä vessa on. Olen yrittänyt ruokavalioita, vähärasvainen ruokavalio paras (koska on rasvan imeytymishäiriö siis), käytössä Vi-Siblin normaalioloissa ja jos on jotain työmatkaa tai muuta tiedossa niin Immodiumin voimin. :(

Nuo aamuiset vatsan sekoilut ovat valitettavan tuttuja. Oma tilanteeni ei ole todellakaan noin paha, mutta jostain syystä aamut ovat kriittistä aikaa monelle ärtyneestä suolestakin kärsivälle! Aamumenot jännittävät minuakin, koska vatsani täytyisi saada reilusti aikaa toimia. Ja tuo vessojen kartoitus, tiedän tunteen! Tutussa kaupungissa liikkuessani päässäni on koko ajan kartasto siitä, missä on vessoja. Ei niitä useinkaan tarvitse käyttää, mutta niiden olemassaolon tiedostaminen vähentää jännitystä. 

Oletko käynyt lääkärissä vaivojesi kanssa? Kysyn siis siksi, jos oireesi ovat alkaneet nimen omaan tuon leikkauksen jälkeen?

- Ap

Olen käynyt lääkärissä. Näihin sappileikkauksien jälkeisiin sappiripuleihin (ei tule kaikille sappileikkauksen jälkeen, mutta saattaa tulla) käytetään yleensä hoitona jotain kolesterolilääkettä, mutta aloitimme kokeilemaan Linus-pellavarouhella ja nyt käytän sitten Vi-Sibliniä, kun ei ole aina kokopäiväistä kuitenkaan. 

Ja jos sitä yhtä naureskelijaa tämä tieto lämmittää, niin kyllä, housuihin on tullut. Minulla ei johdu stressistä vatsavaivat, mutta ei sen aiheuttama stressi kyllä elämää helpotakaan.

Joo, hoidat vaivaasi "lääkkeillä", et syömällä suolistolle sopivaa ravintoa. Ei ihme, että housuihin tulee ja sulle nauretaan.

Vierailija
33/65 |
15.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sappi-Sipe kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sappi-Sipe kirjoitti:

- Ap

Okei. Tuo Vi-Siblin on kyllä jännä tuote, kun monella se auttaa sekä ummetukseen sekä ripuliin ja joillain vain pahentaa oloa. Itselläni se on vähentänyt vessassa juoksemisen tarvetta, kun vatsa toimii kunnolla jo aamulla. 

Tuolle naureskelijalle totean, että ei ole tullut, mutta kovin lähellä on pari kertaa ollut. Vähän vaikeaa ymmärtää, kuinka joku aikuinen ihminen repii tuolla tavalla huvia muiden ahdingolla. Tosin, kun vatsan temppuilusta on kärsinyt niin kauan, on siihen ollut pakko asennoitua eri tavalla. Tarvittaessa revin siitä kyllä huumoriakin, vaikka aina ei tietenkään jaksa. 

Vierailija
34/65 |
15.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sappi-Sipe kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sappi-Sipe kirjoitti:

- Ap

Okei. Tuo Vi-Siblin on kyllä jännä tuote, kun monella se auttaa sekä ummetukseen sekä ripuliin ja joillain vain pahentaa oloa. Itselläni se on vähentänyt vessassa juoksemisen tarvetta, kun vatsa toimii kunnolla jo aamulla. 

Tuolle naureskelijalle totean, että ei ole tullut, mutta kovin lähellä on pari kertaa ollut. Vähän vaikeaa ymmärtää, kuinka joku aikuinen ihminen repii tuolla tavalla huvia muiden ahdingolla. Tosin, kun vatsan temppuilusta on kärsinyt niin kauan, on siihen ollut pakko asennoitua eri tavalla. Tarvittaessa revin siitä kyllä huumoriakin, vaikka aina ei tietenkään jaksa. 

En huvitu kenenkään ahdingolla, vaan siitä kun suolistovaivaiset yrittävät syyttää suolistovaivoja henkisillä jutuilla. Kun kyse on vain siitä, mitä syö.

Vierailija
35/65 |
15.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa perehtyä stressiin ja millä kaikella tavalla se voi ilmetä fyysisesti. Noin niinkuin ennenkuin nolaat itseäsi enempää.

Vierailija
36/65 |
15.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suolistovaivaisen tunnistaa ruskeasta läikästä takamuksesta ja ympäriinsä leviävästä kakanhajusta. Hyh hyh.

Vierailija
37/65 |
15.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sappi-Sipe kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sappi-Sipe kirjoitti:

- Ap

En huvitu kenenkään ahdingolla, vaan siitä kun suolistovaivaiset yrittävät syyttää suolistovaivoja henkisillä jutuilla. Kun kyse on vain siitä, mitä syö.

No mitäpä sanot sellaselle, jonka vatsavaivat ovat helpottaneet kun jokin stressaava asia (esim stressaava työ) on jäänyt pois.

Minullakin jännästi vatsaongelmaa ei ilmene kotona, vaan jos pitää lähteä johonkin uuteen paikkaan.

Vierailija
38/65 |
15.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen perinyt stressivatsani isältäni. Isällä oli helikobakteeri, vatsahaava ja lopulta vatsasyöpä.  Oman vatsani olen saanut pidettyä kurissa AB-piimällä ja gefilusmehulla.  

Tiesithän että helikobakteeri tarttuu ? Eli hyvinkin olet voinut saada tuon helikon isältäsi.

Vierailija
39/65 |
15.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko muita jolle kananmuna tekee ongelmia. Mun ei tarvi syödä kuin yksi muna niin alkaa ilmavaivat ja vatsanväänteet.Mistä voi johtua? Mulla on kyllä todettu ärtynyt paksusuoli ja reflux tauti, niin ja laktoosi intorelanssi.

Vierailija
40/65 |
15.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei just sä taukki!

Olis kaikkien kannalta parempi ettet kirjoittelis asioista joista et selvästikään tiedä yhtään mitään!!!😠

T: Se parhaiten tietää jolla ei ongelmia!!!!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kolme