Stressivatsaisten ja muiden vatsaongelmaisten tukiketju
Ensimmäistä kertaa tässä luon keskustelua, mutta luulen, että tällaiselle voisi olla tarvetta. Vähän jännittää..
Olen lueskellut jo parin vuoden ajan ibs- ja stressivatsakeskusteluja ja huomannut, kuinka moni näistä kiusallisista vatsavaivoista kärsiikään. Näille ei aiheille ei taida kuitenkaan olla tällä hetkellä yhtäkään aktiivista foorumia tai ketjua. Itse olen kamppailuni aikana tarvinnut niin monesti vertaistukea ja ajattelinkin, kuinka mahtavaa olisi, jos samankaltaisista vaivoista ja ajatuksista kärsivät voisivat löytää vertaistukea.
Kerronpa hieman omasta tilanteestani tähän alkuun. Olen muutamaa vuotta vaille kolmekymppinen nainen ja olen jännittänyt vatsallani varmaan koko ikäni. Itse vatsavaivat pahenivat 10 vuotta sitten, jolloin jotkin ruoka-aineet alkoivat aiheuttaa selkeitä oireita: Vatsan turpoamista ja ripulia. Pikkuhiljaa ruokavaliostani on pudonnut pois ne pahimmat oireiden aiheuttajat, mutta tässä lähivuosina olen tajunnut, ettei suurin ongelmani taidakaan olla ibs (=ärtyneen suolen oireyhtymä). Tuntuu, että kaikista suurin, ahdistusta ja jännitystä aiheuttava asia on oma pääni. Koska vatsa on saattanut menneinä vuosina ärtyä mitä kiusallisimmissa paikoissa, olen alkanut jännittämään vatsan sekaisin menemistä. Ja kun sitä jännittää, vatsahan menee helposti sekaisin. Imodiumin voimin olen selviytynyt monista tilanteista, mutta viime kesänä päätin, että tälle tilanteelle on tultava stoppi. En tahdo käyttää loppuelämääni jännittäen kaikkia pieniä menoja, jättäytyen koko ajan enemmän neljän seinän sisälle. Tässä lyhyt kuvaus, jotta saatte kiinni siitä, millainen oma tilanteeni on.
Olisi mahtavaa löytää ja tarjota vertaistukea tätä kautta. Olen saanut hirveästi irti niistä sekalaisista keskusteluista, jotka olen netistä löytänyt. Jo se helpottaa, ettei ole yksin asian kanssa! Kerro siis omasta tilanteestasi ja siitä, oletko löytänyt jotain apua. Onko pulmasi puhtaasti vatsan toiminta vai ensisijaisesti jännittäminen?
ps. Nämä vatsavaivakeskustelut saavat jostain syystä aina osakseen huutelijoita, jotka irvailevat muiden tilanteella. Älä siis lyö lyötyä. Muiden tilanteiden tai sairauksien vähättely ei sekään kuulu tämän ketjun sisältöön. Tänne mahtuu mukaan kaikki suolistovaivoista kärsivät, oli niiden aiheuttaja joko toiminnallinen vaiva, suolistosairaus tai oma pää kuten suurimmaksi osaksi omassa tapauksessani.
Kommentit (65)
Kovasti tuntuu joitakin kiinnostavan vatsavaivaisten mollaaminen, ja puskista huutelu tyyliin kaikki suolisto- ongelmat ovat korjattavissa "oikealla" ruokavaliolla. Täydellistä typeryyttä, sanon minä!
Kukaan vaikeista, invalidisoivista vatsavaivoista kärsivä ei alennu tuollaiseen asioita yksinkertaistavaan, mustavalkoiseen ajatteluun.
Ensinnäkään kaikki suolistosairaudet eivät ole samanlaisia ja kaikkiin niihin ei ole valitettavasti olemassa vieläkään mitään kunnollista hoitoa. Tämän todennut useampi gastroenterologi ( huom! Asiantuntija) esim. ibs: n kohdalla.
Jotakuta voi helpottaa fodmap- ruokavalio. Joku toinen taas kärsii vaivoista vaikka noudattaisi hyvinkin tiukkaa dieettiä. Ongelmathan meillä vatsavaivaisilla alkavat heti kun suuhumme ruokaa laitamme.
Toivon sydämestäni Tsemppiä kaikille suolistosairailla, tämä ei ole helppo sairaus, tosi kenkku juttu! Voimia!
Ja te jotka revitte tästä naurua, naurakaa jos saatte toisten kärsimyksestä vahingoniloa. Toivottavasti pysytte terveinä!
Joulutonttu kirjoitti:
Kovasti tuntuu joitakin kiinnostavan vatsavaivaisten mollaaminen, ja puskista huutelu tyyliin kaikki suolisto- ongelmat ovat korjattavissa "oikealla" ruokavaliolla. Täydellistä typeryyttä, sanon minä!
Kukaan vaikeista, invalidisoivista vatsavaivoista kärsivä ei alennu tuollaiseen asioita yksinkertaistavaan, mustavalkoiseen ajatteluun.
Ensinnäkään kaikki suolistosairaudet eivät ole samanlaisia ja kaikkiin niihin ei ole valitettavasti olemassa vieläkään mitään kunnollista hoitoa. Tämän todennut useampi gastroenterologi ( huom! Asiantuntija) esim. ibs: n kohdalla.
Jotakuta voi helpottaa fodmap- ruokavalio. Joku toinen taas kärsii vaivoista vaikka noudattaisi hyvinkin tiukkaa dieettiä. Ongelmathan meillä vatsavaivaisilla alkavat heti kun suuhumme ruokaa laitamme.
Toivon sydämestäni Tsemppiä kaikille suolistosairailla, tämä ei ole helppo sairaus, tosi kenkku juttu! Voimia!
Ja te jotka revitte tästä naurua, naurakaa jos saatte toisten kärsimyksestä vahingoniloa. Toivottavasti pysytte terveinä!
Voi vittu näitä selittelijöitä :D:D
Heipähei Nro 43!
Kielenkäytöstäsi ja ajattelemattomasta kommentistasi päätellen olet vielä valitettavan nuori ja kokematon henkilö. Vähän kun aikuistut ja saat elämänkokemusta voit ehkäpä ymmärtää edes vähän näinkin vaikeita asioita ja sairauksia!
Hyvää Joulua Sinulle ja Menestyksekkäämpää Uutta Vuotta!
Joulutonttu kirjoitti:
Heipähei Nro 43!
Kielenkäytöstäsi ja ajattelemattomasta kommentistasi päätellen olet vielä valitettavan nuori ja kokematon henkilö. Vähän kun aikuistut ja saat elämänkokemusta voit ehkäpä ymmärtää edes vähän näinkin vaikeita asioita ja sairauksia!Hyvää Joulua Sinulle ja Menestyksekkäämpää Uutta Vuotta!
Ymmärrän toki suolistosairautta, enhän itsekään ole "terve"
Sitä en kuitenkaan ymmärrä, että vaivoja valitellaan eikä edes haluta tehdä ITSE mitään tilanteen korjaamiseksi.
Se nyt vaan on niin, että suoliston ongelmat eivät ole mitään henkimaailman asioita, vaan yksinkertaisesti ruuasta johtuvia.
Ongelmat myös korjaantuvat ruualla. Siihen vaaditaan vain oma tahto.
Hei mä olin kans just tollanen vatsalla stressaaja! Ihan kaikkia jännittäviä tilanteita ennen oon oikeesti koko elämäni istunut vessassa. Nyt viimeisen vuoden ajan tilanne on ollut parempi. Luulen, että mulla auttoi jonkin verran ihan vaan se tajuaminen, että se on vain psyykkistä. En osaa miettiä muita asioita jotka olisi nyt toisin. Syön kyllä mielialalääkkeitä, jolla voi myös olla vaikutusta.
Vierailija kirjoitti:
Joulutonttu kirjoitti:
Heipähei Nro 43!
Kielenkäytöstäsi ja ajattelemattomasta kommentistasi päätellen olet vielä valitettavan nuori ja kokematon henkilö. Vähän kun aikuistut ja saat elämänkokemusta voit ehkäpä ymmärtää edes vähän näinkin vaikeita asioita ja sairauksia!Hyvää Joulua Sinulle ja Menestyksekkäämpää Uutta Vuotta!
Ymmärrän toki suolistosairautta, enhän itsekään ole "terve"
Sitä en kuitenkaan ymmärrä, että vaivoja valitellaan eikä edes haluta tehdä ITSE mitään tilanteen korjaamiseksi.
Se nyt vaan on niin, että suoliston ongelmat eivät ole mitään henkimaailman asioita, vaan yksinkertaisesti ruuasta johtuvia.
Ongelmat myös korjaantuvat ruualla. Siihen vaaditaan vain oma tahto.
Nro 45! Voi kunpa tietäisit miten antaisin vaikka koko maallisen omaisuuteni sille joka keksisi ratkaisun ongelmaani.
Voit uskoa että olen kokeillut kaikki maailman dieetit ja lääkkeet, hoitomuodot, ei apua mistään, ei mistään.
Toki myönnän, että tietyt ruoka-aineet ovat vatsavaivaisille pahempia kuin toiset. Sanomattakin selvää että nämä ruoat ovat olleet jo kauan pois käytöstäni.
Kerrot ettet itsekään ole terve. Silloin tiedät varmasti, että terveys on ihmiselle paras asia mikä voi olla.
Hyvää Vointia!
Vierailija kirjoitti:
Hei mä olin kans just tollanen vatsalla stressaaja! Ihan kaikkia jännittäviä tilanteita ennen oon oikeesti koko elämäni istunut vessassa. Nyt viimeisen vuoden ajan tilanne on ollut parempi. Luulen, että mulla auttoi jonkin verran ihan vaan se tajuaminen, että se on vain psyykkistä. En osaa miettiä muita asioita jotka olisi nyt toisin. Syön kyllä mielialalääkkeitä, jolla voi myös olla vaikutusta.
Kiva kuulla, että tilanteesi on nyt helpompi. On totta, että jännittämisen yhteyden tajuaminen auttaa jo itsessään vähän. Nykyään jonnekin lähtöä tehdessäni ja jännittäessäni saatan todeta asian ääneen puolisolleni. Jotenkin se tilanteen ääneen toteaminenkin auttaa, järkeistän tavallaan sen, että vaikka vatsassa nyt kuplii, niin se menee ohi kunhan rentoudun ja saan muuta ajateltavaa.
Ihan kuin olisin lukenut tuosta, että mielialalääkkeillä voi olla positiivinen vaikutus ärtyneen suolen oireyhtymään. Mutta oli syy mikä tahansa, hienoa, että voit nyt paremmin ja elämä on helpompaa :)
Numeron 45 (joka jankkaa, ettei stressillä ole vaikutusta), voi jättää omaan arvoonsa. Tyylistä päätellen kyseessä on trolli, eli jankkaisi tuota samaa hamaan tappiin asti. Vaikka useat ovat tässäkin ketjussa kertoneet kokeilleensa ruokavalion saralla kaiken mahdollisen. Ja kerronpa, että niin kokeilin minäkin. Ruokavalio oli viilattu niin täydellisyyteen (yksilöity juuri minulle) kuin mahdollista, kokeiluvaihe kesti vuosia ja kyseistä loppuun viilattua ruokavaliota käytin vuoden. Ja silti oli oireita. Kumma vain, että oireet ilmenivät aina stressin/jännityksen/ahdistuksen kanssa.
Jos nro 45 haluaa itseään sivistää, niin ihan googlettamalla löytää kymmeniä, jopa satoja tieteellisiä artikkeleita mielenterveyden (stressin, jännityksen, ahdistuksen, masennuksen ja ym.) yhteydestä vatsantoimintaan ja -oireiluun. Että hoito-, terveys- ja lääketiede vain on sattunut todistamaan toisin kuin toitotat, jo ainakin parisenkymmentä vuotta sitten. Ehkä kuitenkin luotan tieteelliseen tutkimukseen enemmän, mitä tavallisen pulliaisen jankkaamiseen. Osoittaisit edes jotain pohjaa väitteillesi. Tiesitkö, että esim. noin 50% IBS:ää sairastavista kärsivät myös "henkisen" puolen sairauksista tai oireista?
Ja teille muille kanssakärsijöille. Itse lievennän stressiä hengitysharjoituksilla sekä hathajoogalla. Tarkoituksena olisi uutena kokeilla tuota mindfullnessia. Lisäksi käyn säännöllisesti hieronnassa, tulee kehonhuolto sekä mielenhuolto (=stressinlievitys) samassa. :)
Terkuin Stressi ibsiläinen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiva kuulla, että tilanteesi on nyt helpompi. On totta, että jännittämisen yhteyden tajuaminen auttaa jo itsessään vähän. Nykyään jonnekin lähtöä tehdessäni ja jännittäessäni saatan todeta asian ääneen puolisolleni. Jotenkin se tilanteen ääneen toteaminenkin auttaa, järkeistän tavallaan sen, että vaikka vatsassa nyt kuplii, niin se menee ohi kunhan rentoudun ja saan muuta ajateltavaa.
Ihan kuin olisin lukenut tuosta, että mielialalääkkeillä voi olla positiivinen vaikutus ärtyneen suolen oireyhtymään. Mutta oli syy mikä tahansa, hienoa, että voit nyt paremmin ja elämä on helpompaa :)
Ei jumalavita, nyt aletaan tarjoomaan psyykelääkkeitä suolistovaivoihin!!
Oletko tutustunut syyhyn, miksi niitä psyk.lääkkeitä saatetaan määrätä? Et ilmeisesti, kun reaktio oli tuo :D Esim. tietyt masennuslääkkeet nostavat kipukynnystä, joka voi huomattavasti helpottaa kroonista ibsiä kärsivää, jonka pääoireena on kovat vatsakivut. Masennuslääkkeitä määrätään yleisesti muidenkin kiputilojen hoitoon. Ei se mas.lääke vaikuta terveeseen mieleen millään tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Numeron 45 (joka jankkaa, ettei stressillä ole vaikutusta), voi jättää omaan arvoonsa. Tyylistä päätellen kyseessä on trolli, eli jankkaisi tuota samaa hamaan tappiin asti. Vaikka useat ovat tässäkin ketjussa kertoneet kokeilleensa ruokavalion saralla kaiken mahdollisen. Ja kerronpa, että niin kokeilin minäkin. Ruokavalio oli viilattu niin täydellisyyteen (yksilöity juuri minulle) kuin mahdollista, kokeiluvaihe kesti vuosia ja kyseistä loppuun viilattua ruokavaliota käytin vuoden. Ja silti oli oireita. Kumma vain, että oireet ilmenivät aina stressin/jännityksen/ahdistuksen kanssa.
Jos nro 45 haluaa itseään sivistää, niin ihan googlettamalla löytää kymmeniä, jopa satoja tieteellisiä artikkeleita mielenterveyden (stressin, jännityksen, ahdistuksen, masennuksen ja ym.) yhteydestä vatsantoimintaan ja -oireiluun. Että hoito-, terveys- ja lääketiede vain on sattunut todistamaan toisin kuin toitotat, jo ainakin parisenkymmentä vuotta sitten. Ehkä kuitenkin luotan tieteelliseen tutkimukseen enemmän, mitä tavallisen pulliaisen jankkaamiseen. Osoittaisit edes jotain pohjaa väitteillesi. Tiesitkö, että esim. noin 50% IBS:ää sairastavista kärsivät myös "henkisen" puolen sairauksista tai oireista?
Ja teille muille kanssakärsijöille. Itse lievennän stressiä hengitysharjoituksilla sekä hathajoogalla. Tarkoituksena olisi uutena kokeilla tuota mindfullnessia. Lisäksi käyn säännöllisesti hieronnassa, tulee kehonhuolto sekä mielenhuolto (=stressinlievitys) samassa. :)
Sanoit, että ruokavalio oli sinulle tehty. Siis sen teki joku ulkopuolinen, et sinä itse. Ruokavalio pitää nimenomaan tehdä itse. Silloin vasta ymmärtää, mitä kannattaa syödä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoit, että ruokavalio oli sinulle tehty. Siis sen teki joku ulkopuolinen, et sinä itse. Ruokavalio pitää nimenomaan tehdä itse. Silloin vasta ymmärtää, mitä kannattaa syödä.
Voit ymmärtää tekstin ihan miten haluat. Ruokavalion laadin itse kokeilemalla erilaiset ruoka-aineet yksitellen läpi. Apuna toimi ravitsemusterapeutti sen verran, että hän neuvoi kokeilemaan useampia ruoka-aineita, mitä itse oli tullut ajatelleeksi. Ja yritti muistuttaa, että saisin tarpeeksi eri ravinto-aineita ruokavaliostani. Eli kyllä sen päätyön tein ihan itse testaamalla mikä sopii ja mikä ei. Eli ihan turha etsiä sitä vikaa sieltäkään. :D Ja siinä oli sitä viitseliäisyyttä ja aikaa 5 vuotta. Kunnes tajusin alkaa hoitaa stressiä ja nyt oireita on erittäin harvoin.
Stressi-ibsiläinen: Olen kanssasi ihan samoilla linjoilla, jättäkäämme nuo vänkäämiskommentit huomiotta. Ja kiitos kun täsmensit tuota mielialalääke-näkökulmaa.
Olen ajatellut tutustua paremmin sellaista appiin/nettisivuun kuin Head Space. Sieltä löytyy kymmenen 10 minuutin mindfullness-harjoitusta ilmaiseksi :)
Vierailija kirjoitti:
Stressi-ibsiläinen: Olen kanssasi ihan samoilla linjoilla, jättäkäämme nuo vänkäämiskommentit huomiotta. Ja kiitos kun täsmensit tuota mielialalääke-näkökulmaa.
Olen ajatellut tutustua paremmin sellaista appiin/nettisivuun kuin Head Space. Sieltä löytyy kymmenen 10 minuutin mindfullness-harjoitusta ilmaiseksi :)
Psyykelääkettä ja mietintää! Voi vitsi siinäpä oiva apu suolistolle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täh? Jos jokin on henkimaailman asioita niin tämä. Monen tapauksessa vastaus ilmeisesti on "ei mitään".
Täällä stressivatsailija ilmoittautuu! Kaikki alkoi ammattikoulussa, pienestäkin jännittämisestä vatsa kramppasi ja sai istua pöntöllä. Tarpeeksi laihduttuani terveydenhoitajan kautta lääkäriin ja monien tutkimuksien jälkeen päätettiin kokeilla masennuslääkkeitä. Ja siitä se apu löytyi! Elämä muuttui heti kättelyssä, pystyin elämään normaalia elämää miettimättä missä lähin vessa on tai uskaltaako tuota syödä. :)
Aika moni stressivatsasta kärsivä on näköjään ilmoittautunut. Kiinnostaisi tietää, oletteko ihan lapsesta asti jännittäneet vatsalla vai onko vaiva tullut kuvioihin vasta myöhemmin? Ja jos huomasitte jännittävänne vatsalla vasta myöhemmällä iällä, niin saiko sen päälle jokin tietty asia tai tilanne?
Minulla vatsalla jännittäminen on ollut ominaista ihan pienestä lapsesta lähtien, mutta ensimmäinen ahdistava vatsan sekoaminen tapahtui joskus 16-vuotiaana, kun olin teatterissa. Jouduin kesken esityksen kömpimään vessaan ja lähtemään kesken kaiken kotiin. Tuo oli vielä aikaa ennen sitä, kun osasin yhdistää vatsan sekoamisen johonkin tiettyyn ruoka-aineeseen, ja noita äkkinäisiä vatsaongelmia sattui silloin tällöin. Tuosta tapauksesta lähtien olen välttänyt istumista missään katsomoiden keskiosassa, vaan jännitystä on helpottanut reunassa istuminen helpon poistumistien vuoksi. Tuolloin tulin tavallaan tietoiseksi siitä, että ripuli saattaa yllättää milloin vain ja tuollaiset tilanteet alkoivat ahdistamaan. Vatsalla jännittäminen oli kuitenkin vuosia ihan hallinnassa, eli pystyin elämään aika normaalia elämää, vaikka tietenkin tietyt sosiaaliset tilanteet jännittivät. Varsinkin sellaiset tilat, joista en kokenut pääseväni pois niin halutessani.
Viime kesänä tapahtui kuitenkin käänne huonompaan. Yhden vatsan oikkuilun takia järkyttävän junamatkan jälkeen mieleni tuntui menneen kuin lukkoon. Viikon reissu perheeni luokse oli kaikkea muuta kuin kiva ja rentouttava, sillä tuntui, kuin koko kroppani olisi ollut jatkuvassa jännitystilassa ja vatsa tietenkin oikutteli sen minkä ehti. Tuntui, ettei elämässä ole mitään järkeä. Nyt tilanteeni on PALJON parempi kuin tuolloin, mutta jäin miettimään, mikä mahtoi aiheuttaa tuon täydellisen ahdistus- ja lukitustilan. Kaksi edellistä vuotta ovat olleet lähiomaisilleni ja itselleni todella raskaat kaikkine vastoinkäymisineen ja ihan omassa elämässänikin on ollut paljon paineita ja muuttuvia tilanteita. Mietin, voisiko tuollainen yksi huono matkakokemus laukaista ja kuin kaataa niskaan koko stressikuorman ja "lukittaa" pään sillä tavoin. Onko teillä kokemuksia?
- ap (joka voisi tästä lähtien käyttää vaikka nimeä Pumpuli)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikävää kuitenkin huomata, että kommentit ovat saaneet niin paljon alapeukkuja. Mutta ei lannistuta tästä, eihän? En ymmärrä, mitä muiden kokemusten vähättely auttaa... Tosin olen elämässä huomannut, että vatsavaivat kuitataan usein "älä mieti sitä"-kuittauksella, joka ei tietenkään auta yhtään mitään :D
- Ap
Ihmettelen myös alapeukkuja joita moni on saanut! Miksi niitä annetaan? Väärin kärsitty, väärin hoidettu, väärin kirjoitettu?
Mahtaako olla kuitenkin "kurja mieli sun puolesta" -alapeukku? Think positive :)
Vierailija kirjoitti:
Sappi-Sipe kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sappi-Sipe kirjoitti:
Täällä yksi vatsavaivainen. Neljä vuotta sitten poistettiin sappirakko sappikivien vuoksi, ja sen jälkeen olen kärsinyt ripulista. Siis joka päivä. Usein jää pelkkään aamuripuliin, mutta sitten on kausia (viikkoja), jolloin joka ruokailun jälkeen on päästävä vessaan. Stressaa todella paljon tarvitsee lähteä aamulla jonnekin matkalle missä ei tiedä välttämättä missä vessa on. Olen yrittänyt ruokavalioita, vähärasvainen ruokavalio paras (koska on rasvan imeytymishäiriö siis), käytössä Vi-Siblin normaalioloissa ja jos on jotain työmatkaa tai muuta tiedossa niin Immodiumin voimin. :(
Nuo aamuiset vatsan sekoilut ovat valitettavan tuttuja. Oma tilanteeni ei ole todellakaan noin paha, mutta jostain syystä aamut ovat kriittistä aikaa monelle ärtyneestä suolestakin kärsivälle! Aamumenot jännittävät minuakin, koska vatsani täytyisi saada reilusti aikaa toimia. Ja tuo vessojen kartoitus, tiedän tunteen! Tutussa kaupungissa liikkuessani päässäni on koko ajan kartasto siitä, missä on vessoja. Ei niitä useinkaan tarvitse käyttää, mutta niiden olemassaolon tiedostaminen vähentää jännitystä.
Oletko käynyt lääkärissä vaivojesi kanssa? Kysyn siis siksi, jos oireesi ovat alkaneet nimen omaan tuon leikkauksen jälkeen?
- Ap
Olen käynyt lääkärissä. Näihin sappileikkauksien jälkeisiin sappiripuleihin (ei tule kaikille sappileikkauksen jälkeen, mutta saattaa tulla) käytetään yleensä hoitona jotain kolesterolilääkettä, mutta aloitimme kokeilemaan Linus-pellavarouhella ja nyt käytän sitten Vi-Sibliniä, kun ei ole aina kokopäiväistä kuitenkaan.
Ja jos sitä yhtä naureskelijaa tämä tieto lämmittää, niin kyllä, housuihin on tullut. Minulla ei johdu stressistä vatsavaivat, mutta ei sen aiheuttama stressi kyllä elämää helpotakaan.
Joo, hoidat vaivaasi "lääkkeillä", et syömällä suolistolle sopivaa ravintoa. Ei ihme, että housuihin tulee ja sulle nauretaan.
Vi-Siblin ei ole lääke, vaan kuitulisä. Ja kuten sanoin, vähärasvainen ruokavalio auttaa myös, eli kyllä olen etsinyt (ja saanut) ruokavaliostakin apua, useamman vuoden vatsavaivastani kuitenkin jo kärsinyt.
Ei ole omakohtaista kokemusta, mutta muistelen lukeneeni joskus vastaavasta. Voisko olla, että jostain syystä kananmuna ei vain sovi kropallesi? Entä oletko huomannut, onko kananmunan valmistustavalla mitään vaikutusta vatsaoireisiin? Paistetut ruuat saattavat nimittäin pahentaa ärstyneen suolen oirehdintaa.