"Ensisijainen perheesi on se, jonka kanssa olet aattoiltana kello 17 ja 20 välisen ajan."
Onko näin? Mikään muu joulun aika ei ole yhtä arvokas?
Tämä oli Lännen medioiden lehtijutussa.
Kommentit (21)
Meillä aika jakautuu ihan kätevyyden perusteella. Omat vanhempani + isovanhemmat asuvat kauempana, joten menemme heille ensin 12-17. Miehen vanhemmat taas asuvat lähempänä meidän kotia, joten menemme sinne 18-23 ajalle. Yöksi haluamme omaan kotiin.
N23
Vierailija kirjoitti:
Antaako Lännen Media siis mulle luvan peruuttaa sukujoulun anoppilassa? :P Koska perheeseeni kuuluvat mies, lapsi, omat vanhemmat ja omat sisarukset lapsineen ja puolisoineen, muttei anoppi ja appi.
Mutta miehen perheeseen ne varmaan kuuluu ja sun vanhemmat taas ei?
Entä jos tuon suhteen vuorottelee? Joskus anoppilassa, joskus miehen siskon luona, joskus oman äidin luona, joskus omassa kodissa? Sitten ei ilmeisesti olekaan mitään ensisijaista perhettä? Tai sitten mieli muuttuu aina vuosittain?
Me ollaan kotona, sekä mun vanhemmat että appivanhemmat tulee meille.
Ajattelin viettää aattoillan fuckbuddyn kanssa.
Kiva. Minun ensisijaiseen perheeseeni kuuluu siis minä + kissa, aviomiehen ensisijaiseen perheeseen taas hän, appi ja anoppi. Näin olen vähän ajatellutkin.
No minä olen tuohon aikaan miehen ja lasten kanssa. Meillä on aattona syömässä myös minun vanhemani, siskoni, veljeni, miehen vanhemmat, ukkini ja enoni.
Ovat meillä n.klo 12-17. Joten heitä ei sitten vissiin lasketa, kun väärään aikaan ovat :D.
Siinä mielessä totta että useimmat haluaa viettää tuon ajan kaikkein läheisempien kanssa. Siinä mielessä valetta että aina ei ole mahdollista tai järkevää tehdä niin. Jos vanhemmat ovat töissä jouluaattoiltana ei se kuin harvoin tarkoita sitä että heidän perheensä olisi töissä. Joulupukin työt ajoittuu tuohon aikaan eikä niitä ole oikein mahdollista ja järkevää tehdä seuraavana päivänä tai edellisenä viikonloppuna vaikka toisaalta mieluummin olisi toin ajan omassa kodissa omien läheisten kanssa. Joissakin tilanteissa on järkevintä vietää ensisijaisen perheen kanssa aikaa vaikka loppu joulu tai vaikka vasta muutaman päivän päästä.
Mistä teillä on noin tarkat aikataulut tiedossa? Että olette jossain tähän ja tähän aikaan? Ymmärrän toki jos on useampi kohde käytävänä, mutta jos vain yksi, tai jos teille tulee vieraita? Meillä taidetaan (suunnitelmat vielä hiukan auki) kokoontua tänä vuonna jouluksi mökille isolla porukalla. Ei aavistustakaan kuka tulee mihinkin aikaan tai ketkä kaikki jäävät yöksi. Ruoka on varmaan alkaen 17:00 lasten rytmin vuoksi, mutta muuten en minäkään tiedä mihin aikaan lähdetään ja minä päivänä! Varsinkin jos ei ole lapsia, niin miksi asettaa tiukkoja aikatauluja, että sitten 20:00 lähdetään kotiin?
Vierailija kirjoitti:
Työkaverit ja asiakkaat. Jepjep.
Sama minulla.
Vierailija kirjoitti:
Antaako Lännen Media siis mulle luvan peruuttaa sukujoulun anoppilassa? :P Koska perheeseeni kuuluvat mies, lapsi, omat vanhemmat ja omat sisarukset lapsineen ja puolisoineen, muttei anoppi ja appi.
Ikävää, että sinulla on tuollainen syrjivä ja vähättelvä asenne lasten toisia isovanhempia kohtaan. Toivottavasti et ajatuksillasi ja käyttäytymiselläsi tahallisesti tai tahattomasti manipuloi ja istuta samaa ajatusta lastesi päähän. Selvää on kuitenkin se, että draamaa ja tulehtuneita välejä tulee sinun elämänpolullasi olemaan, missä ikinä kuljetkaan.
HEL-NYC kirjoitti:
Mistä teillä on noin tarkat aikataulut tiedossa? Että olette jossain tähän ja tähän aikaan? Ymmärrän toki jos on useampi kohde käytävänä, mutta jos vain yksi, tai jos teille tulee vieraita? Meillä taidetaan (suunnitelmat vielä hiukan auki) kokoontua tänä vuonna jouluksi mökille isolla porukalla. Ei aavistustakaan kuka tulee mihinkin aikaan tai ketkä kaikki jäävät yöksi. Ruoka on varmaan alkaen 17:00 lasten rytmin vuoksi, mutta muuten en minäkään tiedä mihin aikaan lähdetään ja minä päivänä! Varsinkin jos ei ole lapsia, niin miksi asettaa tiukkoja aikatauluja, että sitten 20:00 lähdetään kotiin?
Meillä sovitaan aikataulut siksi, että tiedetään mihin aikaan syödään ja laitellaan joulusaunat ja muut. Meillä on normaali työpäivä 27.12., joten täytyy olla kotona Tapanin iltana.
Näinhän se taitaa ainakin meillä mennä. Minun perheeseen siis kuuluu kissa ja avopuoliso :) Vanhempieni luona käydään aattona syömässä ja viemässä lahjat sekä seurustelemassa jonkin aikaa. On kuitenkin ajomatkaa noin tunti, joten lähdetään myös ennen pimeää ajamaan kotiin. Miehen vanhemmat asuu reilun 3 tunnin ajomatkan päässä, joten siellä ei taideta käydä kuin vasta joulun jälkeen.
HEL-NYC kirjoitti:
Helposti. Sitä voi suunnitella esim. olevansa koko päivän aamusta iltaan asti tietyssä paikassa. Tai että menee aamupäivällä paikkaan x ja joulupäivälliselle n, klo 17 paikkaan y. Tai että ei lähde kotoaan mihinkään. Eikä tämäkään tarkoita mitään "tiukkojen aikataulujen asettamista" vielä.
Vierailija kirjoitti:
Työkaverit ja asiakkaat. Jepjep.
Kohtalontoveri
Minulla ei siis ole perhettä, yksin kun tulen tuolloin olemaan. No, näinhän asia tietysti on.
Totta omalla kohdallani, mutta muuttaisin ajaksi klo 18-03 ja oikeastaan omalla kohdallani jouluaaton klo 18 tapaninpäivän klo 18 saakka.
Vietän tuon ajan perheeni kanssa, eli vanhempani, lapseni, sisarukseni, sisarusten lapset, paras ystäväni ja sielunkumppanini sekä hänen lapsensa.
Osan aikaa joukkoon kuuluu myös isovanhemmat, tätejä, setiä, enoja ja serkkuja.
Tapsana lähdetään sitten lapsuudenkavereiden kanssa tansseihin.
Jaahas, meillä näköjään kuuluu auto perheeseen. Koska tuona aikana olemme jälleen kerran matkalla toisesta mummolasta toiseen. Meneehän se aatto niinkin.