Pokka Pitää -sarja: Miksi Richard ei jätä Hyasinttia?
En ymmärrä. Aina puhutaan, kuinka Hyasintti on niin kamala vaimoa ja että kukaan ei kestä häntä. Richard saa kaikkien sympatiat puolelleen.
En oikein ymmärrä mikä Richardia pidättelee noin huonon vaimon kanssa? Miksi häne ei lähde menemään? Miksi vaimo saa kaikki syyt niskloilleen, jos mies on tuollainen vätys? En sano, etteikö hyasintin käytöksessä olisi mitään väärää, mutta ihmettelen aina näitä asetelmia.
Kommentit (111)
Mihin se Richard kotoaan lähtisi?
Yhtä paikkasidonnaisia kuin suomalaisetkin... Ainakin olivat ennen.
Mun yx ystävätär on ihan kuin Hyasintt. Yhtä hienosteleva ja turhantarkka. Ajatelkaa, meni 30 vuotta itseään nuoremman miehen kanssa naimisiin, joka on vielä kahta kauheampi hienostelija ! Kaverillani on ihan työ pysyä mukana nuoren siippansa keekoiluissa.
Juuri mietin tätä.
Richard varmaan oikeasti arvostaa aina puhdasta ja siistiä kotia ja huoliteltua vaimoaan. Vaimo laittaa ruuatkin aina miehensä nenän alle.
Vierailija kirjoitti:
Koska he ovat fiktiivisiä hahmoja.
Minun isovanhempani olivat täsmälleen samanlaisia. Siksi en ole koskaan jaksanut katsoa tuota ohjelmaa...
Narsismi kulkee suvussa. Isoäitini ja isäni ovat täydellisiä esimerkkejä, itse tarkkailen itseäni jatkuvasti, etten vain käyttäydy samoin oman perheeni parissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksiköhän Hyacinth paheksuu Rosen yrityksiä vietellä Emmet? Luulisi olevan Hyacinthista mukavaa saada Emmet sukuun.
Joku jo mainitsikin että H luulee E:n olevan ihastunut häneen, ja lisäksi H haluaa pitää lumppumaisen rahvaanomaisen siskonsa etäisyyden päässä koska häntähän hävettää näyttäytyä Rosen ja Daisyn seurassa. Ajattelee varmaan myös, että E ansaitsisi parempaa (hänen itsensä kaltaisen ylevämmän naisen, tietty).
Joidenkin mielestä fiktiivisten sarjojen juonikuvioita ja henkilöhahmojen psykologiaa on turha analysoida. Ei ne kuitenkaan mistään arpahatusta tule, kyllä käsikirjoittaja on niitä varmasti miettinyt itsekin tarkkaan joten on vain hauskaa pohdiskella hänen/heidän mielenliikkeitään :)
Hyacinthilla on elävä esikuva: henkilö, joka häpesi Bucket-sukunimeään ja vaati sen lausumista Buke'ksi.
Rakkausliitto. Kunnioitusta on molemmin puolin.
Siihen aikaan ei ollut tapana erota helposti. Olisi varmaan ollut mahdollista erota. Nykyään ei ehkä katsota kovin raskasta kumppania niin pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Olen aina miettinyt, onkohan Elizabeth ja Richard ihastuneita toisiinsa? Tulevat niin hyvin juttuun.
Eikös ne jossain jaksossa toisiansa salassa kähmikin?
Minua huvittaa suuresti, kun Hyacinthin ihaileman 'yläluokkaiset' äijät kopeloi ja hipelöi ja hurmaantuvat topakasta tädistä - ja Hyacinth on kauhuissaan. Tässä on tietysti tällaisen kepeän huumorin se syvempi oivallus siellä takana: se 'yläluokka' on kulttuurisesti (ja ilmeisesti nykyään monet taloudellisestikin) lähempänä Daisyn ja Onslown alaluokkaa kuin Hyacinthin ja Richardin alempaa keskiluokkaa. Ja niinhän se on ja se on koomista. Tälläkin palstalla säännöllisesti nähty w t-sitä ja tätä -jaaritus, jota alempi keskiluokka harrastaa ja niin kauheasti ihailee ylempiä luokkia ja niin kovasti haluaisi sinne ylemmäksi päästä, mutta se sovinnaisuus ja kulissien ylläpidon tärkeys on nimenomaan keskiluokkaista ja erottava tekijä, joka loistaa kilometrien päähän. AInoastaan keskiluokkaisille taiteilijoille ja luovan työn tekijöille sallitaan jonkinlainen boheemius.
Ja tässä sarjassa sitä yläluokan ja Onslown poppoon samankaltaisuutta tuodaan esiin mm. pukeutumisessa. Onslow kulkee käsivarret paljaana kesät talvet vissiin ja 'yläluokan' lordi tallustelee maillaan maatyöromppeet päällään. Molemmilla on elukoita, jotka karkailevat ja ovat muutenkin omapäisiä ja rakkaita. Silloin tällöin voi vetäistä perskännit tai sitten tissutella hiljaksiin koko päivä. Vikitellä varattuja ukkoja (ja Hyacinthin kaltaisia tätejä) ja pskat välittää mitä muut sanovat. Näiden luokkien vapaus versus keskiluokan säännöt ja kuri.
SIllä jos sitä hetkeksikään päästää remmiä höltymään niin keskiluokkainen ihminen on Hyacinthin sanoin '(We are practically) in Beirut'. Heh. Tuo oli yksi Hyacinthin parhaimmista lohkaisuista.
Vierailija kirjoitti:
Siihen aikaan ei ollut tapana erota helposti. Olisi varmaan ollut mahdollista erota. Nykyään ei ehkä katsota kovin raskasta kumppania niin pitkään.
Siihen aikaan? Sarjassa eletään 1990-lukua, kyllä silloin erottiin jos haluttiin. Richard ja Hyacinth ovat tottuneet toisiinsa ja liittoonsa, elävät sovinnaista elämää. Vaikeaa olisi Richardin tuossa iässä yhtäkkiä erota ja ehkä alkaa etsiä jotain uutta kumppania.
Vierailija kirjoitti:
Minua huvittaa suuresti, kun Hyacinthin ihaileman 'yläluokkaiset' äijät kopeloi ja hipelöi ja hurmaantuvat topakasta tädistä - ja Hyacinth on kauhuissaan. Tässä on tietysti tällaisen kepeän huumorin se syvempi oivallus siellä takana: se 'yläluokka' on kulttuurisesti (ja ilmeisesti nykyään monet taloudellisestikin) lähempänä Daisyn ja Onslown alaluokkaa kuin Hyacinthin ja Richardin alempaa keskiluokkaa. Ja niinhän se on ja se on koomista. Tälläkin palstalla säännöllisesti nähty w t-sitä ja tätä -jaaritus, jota alempi keskiluokka harrastaa ja niin kauheasti ihailee ylempiä luokkia ja niin kovasti haluaisi sinne ylemmäksi päästä, mutta se sovinnaisuus ja kulissien ylläpidon tärkeys on nimenomaan keskiluokkaista ja erottava tekijä, joka loistaa kilometrien päähän. AInoastaan keskiluokkaisille taiteilijoille ja luovan työn tekijöille sallitaan jonkinlainen boheemius.
Ja tässä sarjassa sitä yläluokan ja Onslown poppoon samankaltaisuutta tuodaan esiin mm. pukeutumisessa. Onslow kulkee käsivarret paljaana kesät talvet vissiin ja 'yläluokan' lordi tallustelee maillaan maatyöromppeet päällään. Molemmilla on elukoita, jotka karkailevat ja ovat muutenkin omapäisiä ja rakkaita. Silloin tällöin voi vetäistä perskännit tai sitten tissutella hiljaksiin koko päivä. Vikitellä varattuja ukkoja (ja Hyacinthin kaltaisia tätejä) ja pskat välittää mitä muut sanovat. Näiden luokkien vapaus versus keskiluokan säännöt ja kuri.
SIllä jos sitä hetkeksikään päästää remmiä höltymään niin keskiluokkainen ihminen on Hyacinthin sanoin '(We are practically) in Beirut'. Heh. Tuo oli yksi Hyacinthin parhaimmista lohkaisuista.
Koko sarjan juju on se, että Hyasintti (alaluokasta nousseena) on liian innokas, liian kömpelö kommunikaatiossa ja sosiaalisissa tilanteissa ja ihan liian suorasukainen puheissaan ja paljastaa siten alemman keskiluokan ajattelua epäsopivasti ja rumassa valossa. Ja tämä ärsyttää suunnattomasti muita keskiluokkaisia, alempaa tai ylempää, he eivät halua tällaista peiliä silmiensä eteen. He nimenomaan kiusaantuvat siitä ylitsepursuavasta ja räikeästä keskiluokkaisuudesta, joka Hyasintista huokuu.
Eihän esim. Rose tai Daisy edes välitä tai ymmärrä Hyasintin kaikkia häpeämisiä ('ihan kuin se ei haluaisi meitä sisään' pohtivat), he pelkäävät vain Hyasintin terävää kieltä ja tarmokkuutta. Samaten näillä satunnaisilla yläluokkaisilla menee Hyasintin rehvastelut täysin hukkaan, he vain ihmettelevät tätin kummallisia puheita. Se on nimenomaan keskiluokkaiset, jotka ärsyyntyvät suunnattomasti (soitonopettaja, pappi, maitomies, sähkötarkastaja, kotirouva, myyjät, vakuutusasiamiehet jne).
Ottaisin mielelläni tollasen puuhakkaan puolison, jonka touhuja voisi seurailla. Koti olisi tiptop, ruoka valmiima ja pitäisi musta hyvän huolen. Oon nainen, mikähän olisi Hyacintin miesversio mulle?
Ohjelman nimikin on Keeping Up The Appearences, eli "pitää kulisseja yllä". Brittiläiselle keskiluokalle ero on katastrofi ja rahvaanomaista.
Toisekseen he kyllä vaikuttavat vielä rakastavan toisiaan.
Mä olen niin taivaan vanha, että olin jo yli kolmekymppinen kun Pokka pitää esitettiin Suomessa ensimmäisen kerran. Sen jälkeenkin olen katsellut uusintoja. Mutta nyt kun taas katselen tätä, huomaan paljon enemmän hyviä puolia Hyacinthissä kuin silloin aikoinaan.
Hänhän on vallan rakastava vaimo Richardille! Hyacinth ei koskaan ole pahansuopa eikä ilkeä, hänhän vain tarkoittaa hyvää. Hän on suorastaan ylpeä miehestään ja pojastaan. On aika suloista, että Hyacinth haluaa Richardin suukottavan häntä poskelle töihin lähtiessään :D
Koska Richard rakastaa vaimoaan kaikesta huolimatta. Luultavasti suhtautuu myötätunnolla Hyacinthin erikoseen luonteeseen. Ehkä jopa ajattelee, ettei Hyacinth pärjäisi ilman häntä.
En jaksa lukea kaikkia viestejä. Mulla tuli tästä ekana mieleen niinkin yksinkertainen asia kuin että Richard rakastaa Hyacinhtia.
Miksi Rose käyttää aina sukkahousuja eikä koskaan stayuppeja?
Koska tää Riku on kuollut.
Siksi.
Minusta he vaikuttavat kyllä oikeinkin rakastavaiselta parilta.
Rikhartilla pitäisi ensin olla Joulutähti valmiiksi katsottuna, sitten vasta vois jättää Hyasintin.