Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuokkiva, tuppautuva kaveri

Vierailija
13.12.2016 |

Kaverini on oikein mukava ihminen, mutta hänessä on eräs äärimmäisen ärsyttävä piirre: tuppautuminen!
Eli jos satun mainitsemaan hälle vaikkapa, että lauantaina olen menossa mieheni kanssa kylään sen ja sen luo, niin hän saattaa aivan pokkana ehdottaa "hei, mähän voisin tulla mukaan!". Olen tällaisissa tilanteissa parisen kertaa sanonut, että kyseessä eivät esim. ole mitkään megabileet, vaan pienen kaveripiirimme intiimi tilaisuus. Tämä ystäväni ei useinkaan tunne ollenkaan näitä ihmisiä, joiden luokse tulemista hän ehdottaa, joten joutuisin kysymään kylätaholta, että voiko kaverini, jota he eivät ole koskaan tavanneet tulla mukaan. Ja joo, mikä ettei joskus, mutta kun tätä tapahtuu vähän turhan usein.

Ja eihän siinä mitään, jos kyse on jostakin baari-illasta yms. sellaisiin tilanteisiin voikin vapaammin tulla eri ihmisiä ja siis oikein mielelläni vietän aikaa tämän kaverini kanssa. Ihmettelen vain hänen aika röyhkeääkin oletustaan, että hän vain tuosta noin vaan voisi tulla kaikkiin juttuihin mukaan, juuri myös tuollaisiin pienen piirin kyläilyihin. Ehkä eniten tässä ärsyttää se, että hän loukkaantuu, kun hänelle sanoo, että valitettavasti tämä on sovittu juttu. Ja kun tässä ei ole mistään kaveripiirin ulkopuolelle jättämisestä, kun eihän hän edes tosiaan tunnen näitä ihmisiä. Myös minä haluan päättää koska vietän kenenkin kanssa aikaa. Juuri se ärsyttää ettei hän kohteliaasti kysy voisiko tulla mukaan vaan on suurin piirtein väkisin tunkemassa ja sitten loukkaantuu kun yrittää itse vihjailla, että niin.. noo...

Huoh. Tympäisee jo pelkkä ajatuskin puhua tulevista pyhistä, uudestavuodesta yms. hänen kanssaan...

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalisesti kömpelöltä ihmiseltä vaikuttaa, ei osaa hahmottaa tuttavapiiriä ja yleisiä käytösnormeja. 

Vierailija
2/46 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onks tää joku Karjalan tyttö?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vain tuppautuva anoppi. :D En ota kuuleviin korviin hänen loukkaantumisia kuinka ei mummun apu kelpaa, vaikka saa hoitaa lastenlastaan kyllä aivan tarpeeksi.

Vierailija
4/46 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan näitä välillä vastaan tullut, lähinnä sukulaisissa. Esimerkiksi  yritetty tuppautua mukaan minun ja mieheni yhteiselle lomamatkalle ja sitten vedetty hernettä nenään, kun olemme sanoneet ystävällisesti, että haluamme viettää yhteisen ja kauan odotetun loman ihan kahdestaan.

Kannattaisi ehkä vaan sanoa ystävällesi ihan suoraan, että käytöksensä on, no, hieman tahditonta. Saattaa nimittäin muutkin kokea tuollaisen tuppautumisen hiukka raskaana.

Vierailija
5/46 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kaverisi yksinäinen ja yrittää näin saada lisää kavereita sinun kauttasi omalla tosi kömpelöllä tavallaan?

Vai onko hän sosiaalisesti muutenkin vähän omanlainen tyyppi?

Vierailija
6/46 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ANAALISEKSIÄ PORVOOSSA

Vierailija
7/46 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai siinä muu auta, kun sanoa vain kerta toisensa perään "Nyt ei käy, vain meidät on sinne kutsuttu, tehdään me jotain muuta yhdessä toiste". Ilmeisesti jonkinlaista sosiaalista lahjattomuutta tai neurologista poikkeavuutta kyseessä, kun ei hahmota käytösnormeja. Itse yrittäisin aina sanoa nätisti mutta tiukasti, ja kenties myös jättäisin suunnitelmat mainitsematta, jos niistä ei suoraan kysytä.

Vierailija
8/46 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin yksi kaveri on tällainen. Hän on siis kahden kesken todella mukava ja hyvä tyyppi, mainio kaveri. Mutta vähänkään isompia sosiaalisia kokonaisuuksia hän ei hahmota, ryhmätilanteissa hänen sosiaaliset taidot ovat heikot, mikä on huono yhdistelmä siihen nähden, että hän on kuitenkin sosiaalinen ja nauttii siitä kun on ihmisten kanssa.

Muutama esimerkki. Toisinaan käyn työkavereiden kanssa perjantaisin afterworkillä, jonne kukaan ei ota "ulkopuolisia" kavereita, vaan työporukalla mennään, ikäänkuin purkamaan kulunutta työviikkoa. Juodaan lasi skumppaa, kahvia, teetä, juoruillaan työkuvioista tunnin verran, lähdetään pois. Tuppautuva kaverini kinusi monesti päästä mukaan näihin afterworkkeihin ja oli mulle kateellinen, kun mulla oli työporukka kenen kanssa mennä. Koitin selittää hänelle, että a) siellä on vain meidän työkavereita, ei kenenkään muita kavereita ja b) puhumme vain ns. sisäpiirijuttuja. "Ei se haittaa, kiva tutustua uusiin ihmisiin", sanoi tuppautuva kaverini ja tunki mukaan. No, tapaaminen oli ihan äärettömän kiusallinen kun hän yritti koko ajan vaihtaa puheenaihetta siinä onnistumatta, ja lopulta kommentoi, muka vitsinä, että "huh huh kun te ootte tylsiä ihmisiä". Nykyään ei onneksi enää kysele päästä mukaan näihin työkavereiden tapaamisiin :)

Toinen esimerkki. Vanhojen koulukavereideni kanssa tapaamme "tyttöporukalla" noin kerran kuussa pienten illanistujaisten merkeissä. Keskustellaan hyvin henkilökohtaisia asioita mm. lähiomaisten vaikeista sairauksista, asumuseroista, elämän suurista rakkauksista, yt-neuvottelupaineista jne. Kyseessä ei ole mikään biletilaisuus. Näihin illanistujaisiin tuppautujaystäväni on monen kertaa halunnut tulla. Olen koittanut selittää, että en voi kutsua häntä jonkun toisen kotiin kun tapaamisen luonne on hyvin henkilökohtainen. Sen sijaan hän on pyytänyt, että minä kutsuisin kavereitani minulle ja hänkin voisi tulla. Muutaman kerran olen tehnyt niin, mutta muut kaverini eivät oikein pitäneet tästä "tuppautuja-kaverista". Hän olisi koko ajan halunnut olla äänessä eikä osannut lukea sosiaalista tilannetta. Esim. saattaa sanoa toiselle vitsillä sellaista, mitä voi sanoa vain hyvin, hyvin läheiselle ystävälle, jos silloinkaan. Toisaalta luulen, että hän itsekin kärsii siitä, että hänellä olisi kovasti toivoa päästä mukaan esim. "Sinkkuelämää"-sarjan tyyppiseen tiiviiseen kaveriporukkaan, mutta se ei oikein onnistu. Kahdenkeskiset ystävyyssuhteet sen sijaan hän pystyy hoitamaan ihan hyvin.

9/46 |
13.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on työtön kaveri, joka laittaa pokkana vähän väliä vaativia viestejä: Milloin treffit? Milloin nähään? Koska tuut käymään? Koska lähetään ulos yhessä? Jne. Laittaen minut epämukavaan tilanteeseen, vaikka tietää minun olevan todella kiireinen. Viestejä tulee milloin mitenkin, vaikka maanantaiaamuna. En ehdi töiden, lasten ja perhearjen vuoksi nähdä paljon muitakaan ystäviä, ja harvat vapaapäivät ja -illat vietän mieluusti ihan kotosalla tai tärkeimpien ihmisten kanssa.

En ymmärrä, mikä siinä on niin helvetin vaikeaa nähdä, että toinen on kiireinen ja ottaa kyllä sitten yhteyttä itse, kun on taas aikaa nähdä? Tuo saakelin tuppautuminen ja ahdistelu oikeasti vituttaa. BOUNDARIES, ihmiset. BOUNDARIES!

Vierailija
10/46 |
14.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä hän taitaa olla hieman yksinäinen ja varmaan yrittääkin näin saada lisää kavereita/päästä porukkaan mukaan. Minusta vain hänen tapansa tehdä se on ahdistava. Erityisesti se, että hän loukkaantuu, kun sanoo etten voi kutsua häntä toisten kotiin tms. Miten joku ei tajua tällaisia ihan perus käytöstapoja? Hän loukkaantui tosi paljon, kun satuin mainitsemaan viime viikonlopun suunnitelmista, että vietämme pientä kisakatsomoa (X-Factor) pienellä porukalla kylässä. Hän iloisesti heti ehdotti voisiko tulla mukaan. Siis ihmisille kylään joita ei ole koskaan tavannut ja paikalla on vain muutama ystävä, tiettyä kaveriporukkaa.

Minusta sekin on vielä jotenkin ihan ok, että kaveri kysyy voisinko ehdottaa kyläpaikalle hänen mukaantuloa, mutta kyllä täytyisi ymmärtää ettei se välttämättä käy eikä vetää hernettä nenään.

Ap

Vierailija
11/46 |
14.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hän loukkaantui tosi paljon, kun satuin mainitsemaan viime viikonlopun suunnitelmista, että vietämme pientä kisakatsomoa (X-Factor) pienellä porukalla kylässä. Hän iloisesti heti ehdotti voisiko tulla mukaan. Siis ihmisille kylään joita ei ole koskaan tavannut ja paikalla on vain muutama ystävä, tiettyä kaveriporukkaa.

Minusta sekin on vielä jotenkin ihan ok, että kaveri kysyy voisinko ehdottaa kyläpaikalle hänen mukaantuloa, mutta kyllä täytyisi ymmärtää ettei se välttämättä käy eikä vetää hernettä nenään.

Ap

Ap, anteeksi mutta miksi sinä kerrot hänelle tuollaisista pienistä kisakatsomoista hänelle, kun tiedät ettet halua kutsua tätä ihmistä mukaan ja hän haluaisi sinne mukaan? Eikö tuo ole vähän kiusaamista?

Vierailija
12/46 |
14.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä pakko on kertoa omista tapaamisistaan tälle ystävälle? 

Vierailija
13/46 |
14.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hän loukkaantui tosi paljon, kun satuin mainitsemaan viime viikonlopun suunnitelmista, että vietämme pientä kisakatsomoa (X-Factor) pienellä porukalla kylässä. Hän iloisesti heti ehdotti voisiko tulla mukaan. Siis ihmisille kylään joita ei ole koskaan tavannut ja paikalla on vain muutama ystävä, tiettyä kaveriporukkaa.

Ap

Ap, anteeksi mutta miksi sinä kerrot hänelle tuollaisista pienistä kisakatsomoista hänelle, kun tiedät ettet halua kutsua tätä ihmistä mukaan ja hän haluaisi sinne mukaan? Eikö tuo ole vähän kiusaamista?

Hän on tuollaisissa tilanteissa suoraan kysynyt, mitä teen lauantai-iltana. Olen rehellisesti vastannut, että "Mennään Matin ja Maijan luo kylään, pari muuta kaveria tulee kans, katotaan X-Factoria". Eikö tällainen ole ihan normaalia kuulumisten vaihtoa, pitäisikö valehdella?

En ymmärrä miten tuo on kiusaamista?

Kysyn myös tosi usein kaveriani muihin menoihin, teen hänen kanssa asioita kaksin. Miksi en saisi asettaa rajoja ettei häntä tarvi ottaa kaikkeen mukaan? Esimerkiksi ko. iltana halusin rauhassa keskittyä niihin muihin kavereihin ja illan luonne olisi muuttunut täysin, jos kaverini olisi tullut mukaan.

Vierailija
14/46 |
14.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun korvaan kuullostaa, etta kaverisi on yksinainen ja yrittaa vahan kompelolla tavalla laajentaa ystava- ja tuttavapiiriaan. Itse varmaan jattaisin mainitsematta hanelle sellaisista illanistujaisista, jonne uusia vieraita ei voi ottaa mukaan. Enta jos jarjestaisit(te tan kaverin kanssa?) jonkin rennon, monelle avoimen illanistujaisen (drinkit alkuillasta baarissa), jonne pyytaisitte molemmat tuttuja mukaan? Mahdollisuus kaverille (ja sulle?) tavata uusia ihmisia mut ilman paineita jarjestamisesta tai kutsumisesta jonkun kotiin.

Vierailija
15/46 |
14.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Hän on tuollaisissa tilanteissa suoraan kysynyt, mitä teen lauantai-iltana. Olen rehellisesti vastannut, että "Mennään Matin ja Maijan luo kylään, pari muuta kaveria tulee kans, katotaan X-Factoria". Eikö tällainen ole ihan normaalia kuulumisten vaihtoa, pitäisikö valehdella?

En ymmärrä miten tuo on kiusaamista?

Kysyn myös tosi usein kaveriani muihin menoihin, teen hänen kanssa asioita kaksin. Miksi en saisi asettaa rajoja ettei häntä tarvi ottaa kaikkeen mukaan? Esimerkiksi ko. iltana halusin rauhassa keskittyä niihin muihin kavereihin ja illan luonne olisi muuttunut täysin, jos kaverini olisi tullut mukaan.

Ehkä minä tuollaiselle kaverille sanoisin jotenkin kasuaalimmin, ettei hän innostu tilaisuudesta minne ei pääse mukaan. Sanoisin varmaan, että eipä tässä mitään erityistä ole ohjelmassa. En katsoisi sitä valehteluksi. Mutta tuon "pienen kisakatsomon" virittelyn kyllä luen sellaiseksi karkin heilutteluksi nenän edessä, KUN kyse on ihmisestä jollaisen olet kuvaillut. Suorastaan, että lälläslää, etpä pääse mukaan. Ei nyt  ehkä ihan noin rankasti, mutta jos ottaa huomioon millaisesta ihmisestä nyt on ollut puhe. 

Vierailija
16/46 |
14.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalista kömpelyyttä on monenlaista. 

Vierailija
17/46 |
14.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppo on niiden ihmisten, joilla on laajat ystävä/tuttavapiirit kommentoida toisten tuppautumisia. Sen ymmärrän, ettei työ- tai sukulaispiirien tapaamisiin muilla ole asiaa, mutta muka että kaveripiirin tapaamisiin ei muka saisi tulla! Vielä jonkun lapsuuden kaveripiirin tapaamiset ymmärrän, mutta että nämä ihan tavalliset kamupiirit.

Mikä se sellainen kaveri on, joka kelpaa kaveriksi vain kahdestaan tavattaessa tai kyseisen kaverin oman kaveripiirin kokoontuessa. Tätä mieltä oleva on siis sitä mieltä, ettei kyseinen epähaluttava kaveri kelpaa muuten kuin silloin, kun hänestä saa jotain irti. Omasta kaveripiiristään ei siis halua antaa kenellekään mitään. Ollaan siis sitä mieltä, ettei halua jakaa omaa kaveripiiriään tämän kyseisen kaverin kanssa. Todella noloa.

Itse olen nuorempana vienyt omia kavereitani uuden kaveripiirin tapaamisiin. Näistä seurasi se, että sinne viemäni kaverini ystävystyi uusien kaverieni kanssa niin hyvin, ettei minua enää tarvinnut tämä kaverini eikä kohta uusi kaveripiirinikään. Tästä olen siis oppinut, että älä tutustuta uusia kavereitasi vanhojen kaveriesi kanssa.

Vierailija
18/46 |
14.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onks tää joku Karjalan tyttö?

Eikun tämä on israelin kiimaystävä ne on aika kovia tuppautumaan ihan niinkuin Breivik tuppasi mukaan Utoyalle bileisiin.

Vierailija
19/46 |
14.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidatte olla oikeassa siinä ettei vastaisuudessa kannata puhua asioista ihan tuohon sävyyn. Itselleni ei vaan tulisi mieleenkään yrittää tunkea mukaan, jos hän kertoisi olevansa menossa kylään/viettämään iltaa pienellä porukalla. Ymmärrän, että silloin tulisi paha mieli, jos itse pitäisi kutsut...

Minusta nämä ovat aivan normaaleja käytöstapoja. Näköjään meitä on moneen junaan.

Vierailija
20/46 |
14.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helppo on niiden ihmisten, joilla on laajat ystävä/tuttavapiirit kommentoida toisten tuppautumisia. Sen ymmärrän, ettei työ- tai sukulaispiirien tapaamisiin muilla ole asiaa, mutta muka että kaveripiirin tapaamisiin ei muka saisi tulla! Vielä jonkun lapsuuden kaveripiirin tapaamiset ymmärrän, mutta että nämä ihan tavalliset kamupiirit.

Mikä se sellainen kaveri on, joka kelpaa kaveriksi vain kahdestaan tavattaessa tai kyseisen kaverin oman kaveripiirin kokoontuessa. Tätä mieltä oleva on siis sitä mieltä, ettei kyseinen epähaluttava kaveri kelpaa muuten kuin silloin, kun hänestä saa jotain irti. Omasta kaveripiiristään ei siis halua antaa kenellekään mitään. Ollaan siis sitä mieltä, ettei halua jakaa omaa kaveripiiriään tämän kyseisen kaverin kanssa. Todella noloa.

Itse olen nuorempana vienyt omia kavereitani uuden kaveripiirin tapaamisiin. Näistä seurasi se, että sinne viemäni kaverini ystävystyi uusien kaverieni kanssa niin hyvin, ettei minua enää tarvinnut tämä kaverini eikä kohta uusi kaveripiirinikään. Tästä olen siis oppinut, että älä tutustuta uusia kavereitasi vanhojen kaveriesi kanssa.

No kyllä minä ainakin ymmärrän, että mua,ei aina haluta joka paikkaan. Jotkut tapaamiset on intiimejä, toiset rennompia illanviettoja. Tahditonta loukkaantua siitä, jos ei johonkin pääse mukaan, johon itse väkisin yrittää tuppautua.

T: Myös täällä kokemusta tommosesta kaverista

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kuusi