Tammikuussa palveluksen aloittaa yli 12 000 alokasta, heistä vain n. 300 on naisia - onko tämä tasa-arvoa?
Olen pettynyt teihin, naiset. Niin kovin pettynyt. Menette sieltä mistä aita on matalin.
Kommentit (93)
Montako miestä vuosittain synnyttää? Onko tasa-arvoasiat kunnossa?
Vekaralla 12 naisella on tuliterät pesutilat. Vastaavankokoisia tiloja käyttää noin 100 varusmiestä seuraavassa kerroksessa. Naiset ei todellakaan joudu jonottamaan mitään aamuisin.
Naiset palvelemaan jotenkin muuten kuin asepalveluksen tavoin. Suuri epätasa-arvo syntyy jo nuorella iällä kun naiset voivat keskittyä opiskeluun ja työhön, mutta miehet pakotetaan osallistumaan palvelukseen aseellisesti tai aseettomana. Viivästyttää miesten opintoja ja työuralla etenemistä.
Vierailija kirjoitti:
Varusmiespalveluksessa ei ole mitään biologisia esteitä naisille. Asioita ei voi verrata noin mustavalkoisesti. Nykyään puolustus tapahtuu pääasiassa teknisiä laitteita hyväksikäyttäen, ei siis tarvitse enää olla mikään huippukuntoinen ta lihaksikas, jotta voi puolustaa maata tai osallistua tukitoimiin.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tasa-arvoa. Mutta miksi oletat, että se on naisten tehtävä taistella tämän asian puolesta ja muuttaa se? Taistelivatko miehet vaikkapa naisten äänioikeuden puolesta aikanaan vai tekivätkö suurimman työn naiset itse?
Sitähän minäkin. Ei muuta kuin aloitetta väsäämään ja lehtiin soittelemaan. Olet valinnut raskaan tien, mutta tasa-arvo on sen arvoinen. Nostan sinulle hattua (sitten kun laitat linkin, josta ilmenee mitä käytännön toimia olet tehnyt tämän epäkohdan muuttamiseksi).
On naisten tehtävä taistella miesten rinnalla tämän maan puolesta. Ei se ole mitään "taistelemista", että ulisee kyltti kädessä kaduilla. Mene armeijaan, niin opit taistelemaan ihan oikeasti. Älä jätä miesten tehtäväksi turvata sinunkin hyvinvointisi, vaan osallistu kotimaasi itsenäisyyden turvaamiseen, vaikka sinulla pimppi onkin.
Ei niitä naisia siellä armeijassa kaivata. Meidän yksikössä oli kaksi naista ja kumpikaan heistä ei suorittanut yhtäkään marssia loppuun asti.
Vierailija kirjoitti:
Eipä mennyt kauaa kun ensimmäinen vähämielinen otti tuon puheeksi. Hei HALOJAAA, ei olla enää 1800-luvulla,kun synnytys oli vielä vapaaehtoinen pakko.
Vierailija kirjoitti:
Vuosittain noin 50000 naista PÄÄTTÄÄ omasta vapaasta halustaan synnyttää. Monille se on hieno ja voimaannuttava kokemus. Mies ei voi päättää synnyttää vaikka kuinka haluaisi. Naisilla on siis enemmän valinnanvaraa ja parempi asema tässäkin asiassa.
Vierailija kirjoitti:
Ei. Naisilla on ETUOIKEUS raskautua ja synnyttää niin halutessaan. Mutta koska kyse on biologisesta etuoikeudesta, eivät miehet ole niin lapsellisia, että toisivat tuota asiaa esiin. Toisin kuin sinä.
Vierailija kirjoitti:
Tuollainen määrä nuoria miehiä pienissä kasarmeissa. Kyllä nyt varmaan raiskaukset ja ahdistelut lisääntyy?
Ja valitukset mauttomasta ruuasta?
Vierailija kirjoitti:
Naiset palvelemaan jotenkin muuten kuin asepalveluksen tavoin. Suuri epätasa-arvo syntyy jo nuorella iällä kun naiset voivat keskittyä opiskeluun ja työhön, mutta miehet pakotetaan osallistumaan palvelukseen aseellisesti tai aseettomana. Viivästyttää miesten opintoja ja työuralla etenemistä.
Rupeapa tekemään jotain asiasi eteen. Otat yhteyttä kansanedustajaasi ja kerro hänelle, että voiko hän viedä asiaa eteenpäin. Kirjoita nimelläsi lehtien yleisönosastoihin. Rupea itse eduskuntavaaliehdokkaaksi ja perusta vaikka itse puole, jos kukaan ei halua asiaasi ajaa. Tsemppiä, siitä se lähtee.
Kävin armeijan 2009 vuonna. Silloin naisten palvelus oli täysin eri planeetalta. Milloin missäkin oli erityskohtelua.
Esim se että naisten tupaan ei vaan saanut mennä esimiesasemassakaan.
Se että nainen menee armeijaan pitäisi tarkoittaa tasaarvoa mutta sitä se ei käytännössä ollut
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tasa-arvoa. Mutta miksi oletat, että se on naisten tehtävä taistella tämän asian puolesta ja muuttaa se? Taistelivatko miehet vaikkapa naisten äänioikeuden puolesta aikanaan vai tekivätkö suurimman työn naiset itse?
Sitähän minäkin. Ei muuta kuin aloitetta väsäämään ja lehtiin soittelemaan. Olet valinnut raskaan tien, mutta tasa-arvo on sen arvoinen. Nostan sinulle hattua (sitten kun laitat linkin, josta ilmenee mitä käytännön toimia olet tehnyt tämän epäkohdan muuttamiseksi).
On naisten tehtävä taistella miesten rinnalla tämän maan puolesta. Ei se ole mitään "taistelemista", että ulisee kyltti kädessä kaduilla. Mene armeijaan, niin opit taistelemaan ihan oikeasti. Älä jätä miesten tehtäväksi turvata sinunkin hyvinvointisi, vaan osallistu kotimaasi itsenäisyyden turvaamiseen, vaikka sinulla pimppi onkin.
En puhunut taistelusta kirjaimellisesti, vaan kuvaannollisesti. Asevelvollisuus on mielestäni epätasa-arvoinen. Mielestäni sen tulisi olla kaikille (miehille ja naisille) pakollinen tai kaikille vapaaehtoinen. Ei kuitenkaan ole erityisesti naisten asia puuttua tähän epäkohtaan, vaan niiden, jotka kokevat asian voimakkaaksi omakseen, kuten AP.
PS. En asu Suomessa, joten sinä tuskin joudut pimppiäni turvaamaan.
Oikea osoite: puolustusvoimat ja eduskunta.
Montakohan viestiä minun pitää lähettää, että jopa yksinkertaisin palstamies ymmärtää asian?
Vauva-palsta on väärä forum.
Minusta seuraavanlainen systeemi olisi hyvä. Naisten ja miesten palkkojen pitää olla yhtä suuret samasta työstä. Sitten molemmat käy armeijan, ja kun ensimmäinen lapsi syntyy, arvotaan kumpi jää kotiin ensin ja siitä sitten vuorotellaan äitiyslomat ja hoitovapaat. Vauvan kanssa kotona olevan miehen työhön kuuluu tuoda vauva työpaikalle äidin imetettäväksi pari kertaa päivässä tai imettävälle äidille lisätään etätyömahdollisuuksia jne.
Vain yksi nainen on saanut ehdottoman vankeustuomion ( ilman ensikertalaisena vankeustuomion puolittamista ) aseistakieltäytymisestä, onko tämä tasa-arvoa ?
Vierailija kirjoitti:
Oikea osoite: puolustusvoimat ja eduskunta.
Montakohan viestiä minun pitää lähettää, että jopa yksinkertaisin palstamies ymmärtää asian?
Vauva-palsta on väärä forum.
Niin. Naiset eivät suostu ilman pakottamista luopumaan etuoikeuksistaan, vaikka tietävät, että vain miehiä koskeva asevelvollisuus on väärin. Eikö yhtään hävetä olla tuollainen vastuuntunnoton luuseri? Päivät pitkät palstalla valitetaan miehistä, jotka jättävät kalsarit lattialle, mutta itse jätetään maanpuolustus miesten harteille, koska "mä voin". Pthyi.
Naiset synnyttää miehet ei pysty.
Naisalokkaille kävi kuten arvelin,alkuinnostuksen jälkeen se ei ollutkaan niin hauskaa.Heh heh.