Oltiin juhlistamassa sukulaispojan 18v synttäreitä, mutta sankari olikin huoneessaan juhlien ajan
Pelasi siis tietokoneella. Olen minäkin introvertti, mutta kyllä mulle on vanhemmat painottaneet, että pitää olla paikalla, kun ITSEÄ juhlistetaan. Tuntui vähän hölmöltä ojentaa rahakuori pojan vanhemmille...
Kommentit (36)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meiltä on ainakin kotona odotettu aina käytöstapoja, opetettu miten virallisissa tilanteissa toimitaan, kuinka esittäydytään ja kuinka puhutaan. Tätä ei ole mitenkään saarnattu vaan pidetty niin itsestään selvänä, ettemme ole sitä edes kyseenalaistaneet. Murrosikä on näkynyt kyllä vanhemmille kotona, mutta ei koskaan sukulaisille, isovanhemmille, valmentajille tai sivullisille.
Onkin tärkeää pitää kulissit pystyssä... Murrosikäisiltä kun ei sovi odottaa murrosikäisen käytöstä.
Eihän tuo mitään kulissien pystyttämistä ole, vaan normaalia hyvää käytöstä, joka myös murkku-ikäisten tulee hallita!! Kyllä meillä teinit ja esiteinit käyvät tervehtimässä vieraita ja jos on omista juhlista kyse (synttäreitä ei kyllä enää sukulaisille erikseen järkätä, mutta esim.rippijuhlat, yo-juhlat) ovat ilma muuta paikalla ja juttelevat sukulaisten kanssa.
Olen kyllä yksissä ripijuhlissaki ollut, jossa sankaria ei näkynyt kirkon jälkeen ollenkaan.
(Meidän lapset tosin myös tervehtii kaupan kassaa ja avaavat ovia vanhuksille yms. Ja ovat kyllä sitten välillä ihan murkkuilleet ja paiskineet ovia ja huutaneet v....ua. Hyvinkasvateettuja, normeja teinejä!)
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuo mitään kulissien pystyttämistä ole, vaan normaalia hyvää käytöstä,
Sinun mielestäsi siis aikuisen ihminen ei saa itse päättää miten juhlapäivänsä viettää?
Tuo 18-vuotta täyttäminen on sellainen merkkipäivä että siinä pitäisi vanhempien edes hieman osata ja tajuta ottaa huomioon se, mitä poika itse haluaa tehdä.
Meillä suvun aikuistumisriittiin kuuluu, että 18-vuotiaana pojan velvollisuus on tyydyttää suvun vanhimmat miehet fellatiolla muiden sukulaisten katsellessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meiltä on ainakin kotona odotettu aina käytöstapoja, opetettu miten virallisissa tilanteissa toimitaan, kuinka esittäydytään ja kuinka puhutaan. Tätä ei ole mitenkään saarnattu vaan pidetty niin itsestään selvänä, ettemme ole sitä edes kyseenalaistaneet. Murrosikä on näkynyt kyllä vanhemmille kotona, mutta ei koskaan sukulaisille, isovanhemmille, valmentajille tai sivullisille.
Onkin tärkeää pitää kulissit pystyssä... Murrosikäisiltä kun ei sovi odottaa murrosikäisen käytöstä.
Eihän tuo mitään kulissien pystyttämistä ole, vaan normaalia hyvää käytöstä, joka myös murkku-ikäisten tulee hallita!! Kyllä meillä teinit ja esiteinit käyvät tervehtimässä vieraita ja jos on omista juhlista kyse (synttäreitä ei kyllä enää sukulaisille erikseen järkätä, mutta esim.rippijuhlat, yo-juhlat) ovat ilma muuta paikalla ja juttelevat sukulaisten kanssa.
Olen kyllä yksissä ripijuhlissaki ollut, jossa sankaria ei näkynyt kirkon jälkeen ollenkaan.(Meidän lapset tosin myös tervehtii kaupan kassaa ja avaavat ovia vanhuksille yms. Ja ovat kyllä sitten välillä ihan murkkuilleet ja paiskineet ovia ja huutaneet v....ua. Hyvinkasvateettuja, normeja teinejä!)
Jos oikeasti tiedät, millä ratkaista kaikkien nuorten ja teinien tunteiden hallintaan liittyviä ongelmia, sinua kaivattaisiin monissa terapiakeskuksissa. Jotkut käyttävät lääkkeitäkin, jotta kestävät normaaleja ihmiskohtaamisia ilman liian voimakkaita tunnereaktioita.
Zaltys kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinun mielestäsi siis aikuisen ihminen ei saa itse päättää miten juhlapäivänsä viettää?
Tuo 18-vuotta täyttäminen on sellainen merkkipäivä että siinä pitäisi edes hieman osata ja tajuta ottaa huomioon se, mitä poika itse haluaa tehdä.
Noo-o, ilmeisesti tämä sankari asuu vanhempiensa luona. Jos asuu omassa kämpässä, silloin toki itse päättää juhlistaa ja ketä kutsuu. Vanhemmat varmaan halusivat lapselleen juhlat järjestää ja silloin on KOHTELIASTA käydä edes hetken seurustella vieraiden kanssa. "Aikuinen"ihminen toki osaa käyttäytyä aikuisen lailla!
(Toki, olisihan ne vanhemmat voineet kunnioittaa sankarin toivetta, jos tämä ei juhlia halunnut! Mut yleensä se rahakuori kuitenkin juhlakaluilla kelpaa!)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllä yksissä ripijuhlissaki ollut, jossa sankaria ei näkynyt kirkon jälkeen ollenkaan.(Meidän lapset tosin myös tervehtii kaupan kassaa ja avaavat ovia vanhuksille yms. Ja ovat kyllä sitten välillä ihan murkkuilleet ja paiskineet ovia ja huutaneet v....ua. Hyvinkasvateettuja, normeja teinejä!)
Tässä puhutaan nyt täysi-ikäisestä nuoresta aikuisesta, jolle vanhemmat mitä todennäköisimmin järjestivät juhlat vasten tämän tahtoa. Mutta kyllä edelleen olen sitä mieltä, että teini-ikäisen voi odottaa käyttäytyvän teini-ikäisen tavoin, eikä kuohahduksissa ole aina kyse käytöstapojen puutteesta vaan esimerkiksi kypsyystasosta, joka ei ole verrattavissa aikuiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos oikeasti tiedät, millä ratkaista kaikkien nuorten ja teinien tunteiden hallintaan liittyviä ongelmia, sinua kaivattaisiin monissa terapiakeskuksissa. Jotkut käyttävät lääkkeitäkin, jotta kestävät normaaleja ihmiskohtaamisia ilman liian voimakkaita tunnereaktioita.
En puhunut "kaikista nuorista ja teineistä". Neljä omaani on kasvanut tasapainoisiksi, käytöstavat omaavaksi ihmisiksi :)
Hahhah, arvatkaas miten meillä kävi? Äiti oli kutsunut vieraita juhlistamaan 18-vuotissyntymäpäiviäni. Itse en ollut paikalla, sillä olin festareilla bilettämässä. Asiasta puhuttiin vuosia sen jälkeen. En tänä päivänäkään käsitä, miksi olisin viettänyt tunkkaisia sukujuhlia, esittänyt kilti tytön roolia ja kiittänyt suklaalevyistä ja muista jutuista mitkä eivät todellakaan kiinnostaneet yhtään, kun voin juhlia omien rakkaiden ystävieni seurassa ja pitää oikeasti hauskaa.
Ja asiasta puhuttiin kyllä etukäteenkin, äitini vaan ei käsittänyt että aion ihan oikeasti viettää sellaisen syntymäpäivän josta on minulle iloa, enkä aio esittää kiltin sukulaistytön roolia että äiti saa hyvän tekosyyn kahvikutsuilleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Provo.Ei 18-vuotiaalle järkätä sukusynttäreitä.
Kyllä se meidän suvussa vaan on tapana. Ap
Niin, mutta kenen juhlat ne on, 18-vuotiaan vai vanhempien ystävien ja sukulaisten?
Toivottavasti poika sai myös mieleisensä synttärit kavereiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Zaltys kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo 18-vuotta täyttäminen on sellainen merkkipäivä että siinä pitäisi edes hieman osata ja tajuta ottaa huomioon se, mitä poika itse haluaa tehdä.
Noo-o, ilmeisesti tämä sankari asuu vanhempiensa luona. Jos asuu omassa kämpässä, silloin toki itse päättää juhlistaa ja ketä kutsuu. Vanhemmat varmaan halusivat lapselleen juhlat järjestää ja silloin on KOHTELIASTA käydä edes hetken seurustella vieraiden kanssa. "Aikuinen"ihminen toki osaa käyttäytyä aikuisen lailla!
(Toki, olisihan ne vanhemmat voineet kunnioittaa sankarin toivetta, jos tämä ei juhlia halunnut! Mut yleensä se rahakuori kuitenkin juhlakaluilla kelpaa!)
Täysi-ikäistä ei voi pakottaa vaikka asuisi missä. Eikä etenkään fyysisesti, vaikka henkisesti voitaisiinkin painostaa mukaan: jos poika päättää istua huoneessaan juhlien ajan, niin hän varmana myös tekee niin, sillä ei häntä kukaan saa sieltä liikkeelle. Omalla vastuullaan vanhemmat järjestivät juhlat, sillä varmaan tiesivät pojan kannan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Provo.Ei 18-vuotiaalle järkätä sukusynttäreitä.
No tietenkin järkätään, kun tulee täysi-ikäiseksi! Missä metsässä sä olet kasvanut?
Ihan kaupungissa asun. Meidän suvussa sukujuhlat onneksi loppuu konfirmaatioon. Kuka 18-vuotias jaksaa niitä tätejä muka katsoa? Pirun noloa sellainen, silloin lähdetään baariin kavereiden kanssa koska ikä kerran riittää.
Kyllä minuakin olisi raskaasti ketuttanut, jos vanhemmat olisivat järjestäneet mulle 18-vuotissynttärit ja kutsuneet kaiken maailman kumminkaimat meille. Itse olisin ilman muuta lähtenyt kerrankin ihan luvallisesti baariin, mutta minkäs teet, jos vanhemmat on päällepäsmäreitä kuten selvästi ap:n suvussa.
Kun pikkuveljeni täytti 18, piti minun käydä hankkimassa hänen Kela-korttiinsa virallinen leima, että se kelpasi henkkariksi, sillä ajokortti olisi haettavissa vasta viikonlopun jälkeen. Tämä siis tapahtui muinaisina aikoina, kun Kela-korttikin oli vielä tanakasta paperista ja siihen saattoi liimata etusivulle kuvan ja hakea sitten toimistolta Kelan leiman. Meillä vanhemmat eivät yrittäneet järjestää kummallekaan mitään sukusynttäreitä enää tuossa vaiheessa. Itse kutsuttiin kavereita, jos siltä tuntui.
Nyt emme tiedä ollenkaan mitä vanhemmilla ja lapsella on taustalla. Emmekä tule tietämään, joten voimme arvailla vain omasta kokemuspohjasta mistä tuossa on kyse.
Joku kertoo, että omat lapsensa eivät käyttäydy noin. No hyvä niin, ehkä aloituksesta selviää, että sinun lapsista ei ole kyse. Emme tiedä onko juhlat järjestetty yhteisymmärryksessäkään, sekin voi olla mahdollista. Ja on mahdollista, että tuo on yksi niistä ristiriidoista. Joka tapauksessa tilanteessa on aloittajan vieraana kokema ristiriita, eli jotain odottamatonta on sattunut.
On myös mahdollista, että nuori olisi voitu kasvatuksella pakottaa siitä huolimatta paikalle. Koska hän ei ollut juhlissaan, se ei kuitenkaan tarkoita, että vanhemmat olisivat tehneet jotain väärin. Eiköhän tuollaisessa tilanteessa lapsen sulkeutuminen ole vaivannut heitäkin. Jos tilanteen olisi saanut ratkaistua ilman isompia ongelmia, vanhemmat olisi toimineet niin. Kutsuessaan vieraat on melko varmaa, ettei kukaan halua kahvituksia, jossa vieraiden tarvitsee ihmetellä juhlakalun puutetta ja siitä seuraavia jälkipuheita, joita nyt käydään netissä.
Emme tiedä mitään nuoren terveystilanteesta. Oli nuori terve tai ei, tuo tilanne kertoo aika vahvasti sen hetken ristiriidasta ja kun vanhemmat ovat osanneet olla puuttumatta nuoren omaan tilaan, uskon heillä olevan kokemusta hänen ahdistuksensa käsittelystä. Jos on mitään sen kaltaista terveydellistä, silloin kaikilla ei edes rauhoittavat lääkkeet yksin riitä.
Ahdistuneessa tilassa toisten ihmisten kohtaaminen on äärimmäisen haastavaa. Nyt siihen on liittynyt syntymäpäivät, aikuistuminen, vieraat ja ehkä monia muitakin odotuksia, jotka aiheuttavat ylimääräistä jännitystä. Vieraiden kohtaaminen voi sellaisessa tilassa jollakin viedä lähelle psykoosia, ainoa keino rauhoittua on saada se oma tila ja ajatukset aivan muualle.
Ehkä hän ei saanut synttärilahjaksi haluamaansa tonnin puhelinta ja sksi oli sulkeutunut huoneeseensa mököttämään :)
Suomessa on ihan ok, jos 18-vuotias ei osaa käyttäytyä.
Toista se on esimerkiksi Espanjassa.
Tässäkin asiassa me ihmiset olemme niin erilaisia eikä aina sama kasvatuskaan tuota samaa lopputulosta. Esimerkiksi minä ja veljeni olemme kuin yö ja päivää: itse olen teininäkin käyttäytynyt, mutta veljeni on aina ollut vähän kuin AP:n kuvailema poika, ei kovin ajattelevainen ja juhlissa aina asenteella "koska lähdetään".