Vegaani 11- vuotias
Tyttärelläni on kaveri, joka on omasta halustaan ruvennut noin puoli vuotta sitten vegaaniksi. Olivat ennen saman kokoisia, mutta nyt tuon ystävän pienuus on alkanut suuresti huolestuttamaan myös minua. Mietin miten kukaan vanhempi antaa tuon ikäisen kasvavan lapsen jättää kaikki eläinperäiset tuotteet ja mm. kaikki maitotuotteet pois ruokavaliosta. Tyttö on noin 140cm pitkä ja todella laiha. Mietin kuinka isoja ongelmia kasvuun coi tulla tuon seurauksena. On itse todella tarkka, eikä syö esimerkiksi suklaata jos tarjotaan, ja leipämargariinin pitää olla kasviperäistä tai ei syö meillä leipää. Mielestäni aikuisenen ja kasvuiän ohittanut voi toki itse päättää ravinnosta, mutta antaisitteko te muut 4-5luokkalaisen lapsen päättää tällaisesta asiasta. Niin ja muu perhe ei noudata vegaania ruokavaliota.
Kommentit (64)
Hieman ohi, mutta, vegaanista pakastepitsaa etsiville tiedoksi että vaihtoehtoja on nykyään lukuisia ihan tavallisissa kaupoissa (ainakin pääkaupunkiseudulla) googlettamalla löytyy tuotteita useilta eri valmistajilta. Monista kaupoista löytyy kotimaista Apetitin pitsaa esim. Makuja taitaa olla jo kolmea eri heilläkin.
Ihminen ei tarvitse lehmänmaitoa mihinkään, sen poisjättäminen on vain hyväksi. Eikä "kasvuun" tarvita eläinperäisiä aineita
Tyttäreni (11.v) on kasvissyöjä.Eli syö kuitenkin kalaa.Hän on normaalipainoinen ja pituinen.Jos huolestuttaa syökö lapsi koulussa tarpeeksi niin kannattaa ottaa yhteyttä koulun keittiöön, me teimme tällä tavalla ja tuli ilmi että kasvisruoka on koulussa mahdollista.Niin kannattaa ottaa selvää asioista ennen kuin alkaa "syyllistämään".
Jos tuo on nyt totta, niin veikkaan tätä skenaariota: kiinnostutaan pääasiassa eettisistä syistä veganismissa, mutta tieto tarvittavista ravintolisistä ja tärkeitä hivenenaineita, proteiineja, rasvoja ja vitamiineja sisältävistä ruuista jää puutteelliseksi. Kun kyseessä on lapsi, niin pitää oikeasti olla tarkkana ravintoasioiden kanssa ja on suositeltavaa hakea neuvoa ravitsemusterapeutilta. Aikuiseltakin vegaaninen ruokavalio vaatii tietoa ja taitoa, eikä ilman ravintolisiä pärjää. Monilla perustuu olettamus vegaanisen ruuan terveellisyydestä perustuu siihen, kun ruokavalio sisältää kasviksia. Kuitenkin vegaaninakin voi lihota ja sairastua diabetekseen, jos käy vain Mäkkäristä hakemassa McVeganin ja herkuttelee kasvipohjaisilla jäätelöillä tai Oreo-kekseillä.