Miten suhtautuisit jos saisit kutsun "erikoisempiin" häihin?
Häät suunnitteilla... Meillä on hyvin erilainen maailmankatsomus kuin sukulaisillamme ja myös osalla ystävistä. He ovat kristittyjä, osa syvästi uskovaisia ja vanhanaikaisia, ei kuitenkaan super ahdasmielisiä. Me olemme pakanoita ja harrastamme historiallisia asioita. Jos häät olisivat täysin meidän näköiset niin ne luultavasti olisivat viikinkityyppiset talvihäät jossa olisi paljon yhteislaulua, tuliseremonia, luonnonhengille uhraamista yms. :) Ja nämä ovat siis meille oikeasti tärkeitä asioita, ei mitään teatteria. Asia mietityttää, koska tämmöinen voisi olla hiukan outoa suvuissa, joissa on totuttu tooodella perinteisiin kirkkohäihin johon kuuluu yleensä aina sama kaava kirkko-vihkipaikalle-maljat-ruokaa-kahvit-tanssia-hääleikkejä. Ei olisi kivaa, että vieraille tulisi kiusaantunut tai epämukava olo häissämme. Emme toisaalta myöskään haluaisi tehdä jotain ei itsen näköistä vain miellyttääksemme sukulaisia. Meillä on molemmilla suurehkot suvut, esim. paljon serkkuja, joiden kanssa olemme läheisiä, mutta näistä katsomuksellisista asioista ei ole tullut juteltua kauheasti. Meille olisi tärkeää että serkut, sedät, tädit, mummut ym voisivat olla mukana, mutta tärkeältä tuntuu myös voida juhlistaa tärkeää tapahtumaa oman maailmankuvamme ja elämän arvojemme mukaisesti.
Mitenkäs te toimisitte tässä tilanteessa? miten itse reagoisit jos saisit kutsun hiukan "oudompiin" häihin?
Kommentit (169)
Uskotteko ap OIKEASTI henkiin, vai onko kyse enemmän perinteiden ja vanhojen rituaalien vaalimisesta?
Kuulostaa ihanalta ja hauskalta!
Häiden pitää olla pariskunnan, ei suvun, näköisiä! Toivottavasti järjestätte juuri omanlaiset häät ja saatte muutkin innostumaan. :)
Uskovaisena totean että kyllä on avioliiton tarkoitus jäänyt hämärään. Kauheeta paskaa, kuten joku totes.
Aikuiset ihmiset leikkivät pakanarituaaleja ja uhraavat fetasalaattia luonnonhengille?!
Voin kuvitella sieluni silmin entisen lukioni roolipelikerhon tyypit keekoilemassa. Voisihan teille kännissä nauraa, jos ruokakin olisi ok. Suurimman osan mielestä tuollainen ei kaadu "omaperäisyyteen", vain ainoastaan teatraaliseen typeryyteen.
Tulin kummitädiksi 16 vuotiaana ja kummityttöni menee, nyt 19 v, kesällä naimisiin.
Hän on aina uskonut metsän olentoihin ja häissä aiotaan tehdä metsää vihkimispaikalle, mm morsiusneidoilla on siivet selässä.
Olen varma että jollain pokka menee päivän mittaan.
Jos olisin vielä 20 v tai alle, niin ajattelisin että wow miten siistiä ja erilaista. Nyt kun olen jo yli 30 ja ilmeisesti kalkkeutunut, olisin lähinnä vaivautunut, tuntisin ehkä vähän myötähäpeää ja ajattelisin että onpa lapsellista pitää larppaushäät, eikö näitä erilaisuuden tavoitteluja voi harrastaa muuten vapaa-ajalla.
Toki itse kukin saa pitää juuri sellaiset häät kuin haluaa. Veikkaan silti, että suurimmalla osalla esim suvusta on samankaltaisia ajatuksia kuin minulla, osa vieläpä pahoittaa oikeasti mielensä sakramenttien halventamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Uskovaisena totean että kyllä on avioliiton tarkoitus jäänyt hämärään. Kauheeta paskaa, kuten joku totes.
Hei, kamoon, miten se avioliiton tarkoitus sen enempää kuvastuu niistä perus hääleikeistä, kakun leikkaamisesta ja jalan polkemisesta, morsiamen ryöstöstä yms...? Meillä oli pakanahäät joissa oli omat seremoniat ja viihteellisempi ohjelma. Avioliitossa on kyse toiseen ihmiseen sitoutumisesta ja häissä on kyse tämän sitoutumisen vahvistamisesta ja juhlimisesta läheisten ihmisten kanssa.
Itse ateisti vaikka olenkin, niin tuo kuulostaisi jotenkin ''oudolta'' niin jäisi kyllä väliin. Joidenkin mielestä tuo ei vaan ole niin normaali, vaikka kyse ei olisikaan mistään uskonnosta.
Vierailija kirjoitti:
Jos olisin vielä 20 v tai alle, niin ajattelisin että wow miten siistiä ja erilaista. Nyt kun olen jo yli 30 ja ilmeisesti kalkkeutunut, olisin lähinnä vaivautunut, tuntisin ehkä vähän myötähäpeää ja ajattelisin että onpa lapsellista pitää larppaushäät, eikö näitä erilaisuuden tavoitteluja voi harrastaa muuten vapaa-ajalla.
Toki itse kukin saa pitää juuri sellaiset häät kuin haluaa. Veikkaan silti, että suurimmalla osalla esim suvusta on samankaltaisia ajatuksia kuin minulla, osa vieläpä pahoittaa oikeasti mielensä sakramenttien halventamisesta.
"Sakramenttien halventamisesta"?? No johan on ahdasmielistä sakkia täällä :D Onko sun mielestä myös muslimihäät, hinduhäät, ortodoksihäät tai vaikka aboriginaalien vihkimismenot sakramenttien halventamista? Ei avioliitto tai häät ole mikään kristittyjen yksinoikeus.
Jos uhraatte eläimiä, niin pitäisin teitä sairaina ja katkaisisin välit. Tekisin myös eläinsuojeluilmon, jos mitään epäilyksiä sen suhteen olisi.
En näe mitään positiivisella tavalla erikoista siinä, ettei tolkienia lukevat roolipelinörtit pääse roolistaan vielä avioitumisiässäkään. Musiikkina kotimaista kelttiheviä, eikö? Jo on erikoista.. Haudataanko teidät aikanaan Tylypahkan hautuumaalle vai aikuistutteko sitä ennen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Sakramenttien halventamisesta"?? No johan on ahdasmielistä sakkia täällä :D Onko sun mielestä myös muslimihäät, hinduhäät, ortodoksihäät tai vaikka aboriginaalien vihkimismenot sakramenttien halventamista? Ei avioliitto tai häät ole mikään kristittyjen yksinoikeus.
Roolipelit eivät ole uskonto.
En ole ap, mutta ihmettelen täällä esiintyvää pilkkaamista. Ei tällaiset luonnonhaltioiden kunnioittamiset yms. seremoniat ole kaikille mitään larppaamista ja erikoisuuden tavoittelua, vaan ihan oikea vakaumus. Suomessa on myös olemassa virallinen uskonnollinen yhdyskunta luonnonuskoville. Pilkkaatteko samalla tavalla myös muiden uskontokuntien edustajien häämenoja?
Voin mä tulla. Tuon häälahjaksi luudan, ni voitte lentää häämatkalle Kyöpelivuorelle.
Shintolaisuutta, muslimeita ja buddhalaisia kylä ihannoidaan ja kotiin tuodaan Intian basaarista joku patsas "kun on niiiin eksoottinen ja rikas kulttuuri niillä!" Ja sitten haukutaan Suomi kun ollaan värittömiä ja mauttomia. Ja auta armias jos joku haluaa elvyttää jotain vanhaa ja perinteikästä niin alkaa kovempi huuto.
Olen uskovainen kristitty mutta tulisin mielelläni häihinne, ne kuulostavat mielenkiintoisilta ja tunnelmallisilta, itsekin pidän muinaisuskontoihin liittyvistä asioista vaikka en niihin uskokaan. En usko kovin monen ajattelevan niin että hyi, pakanallista, syntiä, vaan ehkä negatiivisimmillaan vain että onpas nyt häistä tehty yhtä teatteria ja nörttien roolileikkiä. Itse en siis missään nimessä näin ajattele mutta luulen että se pahimmillaan on vain tuollainen reaktio.
Uskotteko muuten oikeasti metsän olentoihin ja muihin henkiin vai oletteko vain kiinnostuneita kyseisestä aihepiiristä? Miellättekö itsenne esim. wiccoiksi tai aasainuskovaisiksi tms vai koetteko enemmän olevanne esim. suomenuskovaisia?
Jos tuollaista suunnittelette, niin parasta sitten kertoa kaikki yksityiskohdat kutsussa. Minulla ainakin olisi suuria ongelmia tuon suhteen, alkaen pukeutumisesta. Jos kyseessä ei ole perinteiset häät, niin perinteinen asukoodi tuskin pätee, jne.
Varmaan olis aika koomista ja vaivaannuttavaa mutta tulisin silti uteliaisuudesta. Ehkä pääni sisällä hihittelisin mutta kunnioittaisin toki hääparia ja pitäisin ajatukseni omana tietonani.
Miksi ihmeessä edes menette naimisiin? Tuntemilleni pakanoille riittää, että ovat toistensa kanssa luonnonlaeista. Kuvailusi synnytti mielikuvan jostain larppaajien keskimaatyylisestä teatterista. En usko, että vaivautuisin paikalle. T: Pakana itsekin