Mun on aina kylmä paitsi saunassa.
Mä olen niin väsynyt tähän jatkuvaan paleluun.
Mulla on päällä 2 pitkähihaista trikoopaitaa ja paksu huppari, jalassa softshell-housut, sukat ja paksut villasukat. Sisälämpötila meillä on noin 19-20 astetta.
Enempää vaatetta en voi oikein sisällä pitää, enkä voi viettää koko päivää 3 peiton alla sängyssä.
Olen normaalipainoinen joten laihuudestakaan palelu ei voi johtua.
Mitä mä voin tehdä? Muuta kuin muuttaa talveksi Bahamalle
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Tuossa sisälämpötilassa olisin itse aivan jäässä. Mulla alkaa jatkuva palelu kotona kun sisälämpötila laskee sinne 21-22 asteeseen. Mulla tosin matala verenpaine, matala hemoglobiini ja huono ääreisverenkierto.
Sanot olevasi normaalipainoinen mutta syötkö tarpeeksi ja hyvässä rytmissä pitkin päivää? Liian alhainen energiansaanti aiheuttaa myös palelua.
Mullekin vilukissalle pitäisi olla korkeampi huonelämpötila, mutta minkäs teet kun vuokralla asutaan ja VVO:n mielestä nykyinen on riittävä. Parilla kaverilla sama ongelma ja toinen just sanoi, että pakko kohta muuttaa muualle kun ei ole kiva omassa kodissaan palella jatkuvasti. :/
Ruokailukin tosiaan vaikuttaa, niin kuin joku sanoi. Mulla normaalipainoisena palelu paheni tosi paljon, kun laihdutin melko pienillä energiamäärillä. Bmi oli silti 21-22. Olin silloin kesälläkin koko ajan ihan jäässä ja kävin aurinkoisina päivinä lämmittelemässä meidän ylimmän kerroksen lasitetulla etelään suuntaavalla parvekkeella, joka oli kuumempi kuin sauna. Se oli ainoa paikka, missä ei ollut kylmä.
Kokeile kuumaa suihkua. Sitten kuivaa, pue ja syö hyvin. Myös valvominen ja univelka lisäävät palelemista. Ja stressi voi lisätä myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos et liioittele niin mene lääkäriin.
En liioittele. Mulla on ollut aina talvisin tässä talossa vilu mutta tämä talvi ylittää kyllä kaikki aiemmat.
Verenpaine kunnossa (lääkitys), anemiaa ei ole (hb 140), viime keväänä taidettiin tehdä kaikki mahdolliset verikokeet mutta kilpirauhasjuttu täytyy tarkistaa. En muista tehtiinkö niitä.
Tää palelu alentaa elämänlaatua .
Onko palelun tunne koko kehossa vai tietyissä kehonosissa?
Oletko ollut vilukissa lapsesta asti?
Jos ei terveyssyytä löydy, sitten pitää yrittää etsiä syytä asunnosta. Vai onko sulla kylmä myös muualla?
Oletko tarkistanut asunnossasi ettei jostain vedä? Ikkunat, ovet? Voisiko tiivistää? Tarkista onko korvausilmanaukkoja, jotka voisi säätää pienemmälle. Onko lattia kylmä? Tarkista seinät, onko jokin kohta kylmempi kuin toinen. jne.
Jos pystyy kehittämään lihasmassaa lisää, se lisää lämpöä.
Pukeutumisessa voi käyttää kerrospukeutumista, eli silkkiä/bambua alle ja sitten eri kerroksia päälle, villassa merino ja alpakka taitavat olla vähiten ärsyttävät, eli alpakka on kallista mutta sitä suositellaan.
Sänkyyn voi hankkia lämpöpatjan. Jos sähköinen vehje ei houkuttele, sitten hanki ainakin pari kuumavesipulloa. Ne voi laittaa sänkyyn peiton alle, niin se lämmittää kivasti. Ja istuessa niitä voi käyttää myös.
Vanha kikka on palellessa laitta pipo päähän. Kyllä, myös sisällä. Muistele vanhoja kuvia joissa kaikilla oli nukkumaan mennessä päässä yömyssy. Tempurilla on myynnissä älypeitto.
Meillä on vanha talo ja täällä on viileää, olen hyväksynyt sen ja aiemmin olen pukeutumalla pärjännyt ihan hyvin. Yläkerta on uutta ja lämpimämpi.
Mutta tänä talvena olen palellut yläkerrassakin ja nyt havahduin siihen että palelin myös ystävälläni vieraillessa uudessa vedottomassa lämpimässä asunnossa.
Ääreisverenkierto ei varmaan ole kovin hyvä koska kädet varsinkin ovat todella kylmät.
Joululahjatoiveena on sähköhuopa =)
Googlettelin kilpirauhasoireita ja vajaatoimintaan viittaisi muutama muukin oire. Elikkä lääkärille juttelemaan suuntaan nyt ihan ensin.
Kyllä se kilppari kannattaa tosiaan tutkituttaa. Kun mulla oli paha vajaatoiminta, mulla oli niin kylmä, etten tiennyt sellasen edes olevan mahdollista. Ainoa helpotus oli kuuma suihku tai sauna. Se oli ihan yhtä tuskaa, ei todellakaan mitään normaalia palelua.
Mä palelin ennen kilpirauhasen lääkitystä. Ja siis joka paikassa koko ajan niin että tärisin. Nyt on kuuma :))
Paleleminen on usein kiinni huonosya fyysisestä kunnosta tai laihuudesta. Jos olet normaalipainoinen, olet todennäköisesti heikkokuntoinen.
Myös kilpirauhasarvojen häikät voivat aiheuttaa palelua.
Minä olen läski ja palelen koko ajan. Viime viikolla sain verikokeiden tulokset - ei anemiaa, ei diabetestä, ei kilpirauhasessa vikaa.
Ainoastaan saunan jälkeen on hetken aikaa lämmin, sitten taas on pirun kylmä. Miehelläni taas on koko ajan liian lämmin, joten meillä ei ole kotona hirveän lämmintä. Helpompi minun pukea enemmän päälle kuin miehen kulkea lähes alasti.
Ei se läskikään näköjään aina lämmitä.
Ota termostaatit irti pattereista ja jos se ei riitä niin pöytätuulettimia puhaltamaan pattereiden läpi ilmaa, se lisää lämmitystehoa vaikka kiertoveden lämpötila ei nousisikaan.
Myös venttiilien esisäätöjä voi suurentaa, mutta pitää muistaa mitä ne aluksi olivat ja tiedostaa että lämmitysverkoston tasapaino järkkyy. Ei vielä parista patterista isossa verkostossa hirveitä, mutta jos kaikki tekee saman niin jossain voi alkaa olla todella kylmä kun paine-ero ei enää riitä kierrättämään vettä kauempana.
Tyydy siis ottamaan vain termostaatit irti ainakin ensi hätään.
Nämä on niin perusjuttuja että pitäisi kaikille koulusta alkaen opettaa..
Se on kiinni pääasiassa siitä mihin on keho tottunut. Jos olet viileässä niin se ei enää muutaman viikon kuluttua tunnu kylmältä. Mutta jos heti heität enemmän vaatteita päälle kun alkaa pikkuisen viilentymään, niin se lämpötila joka tuntuu 'normaalilta' vain nousee ja nousee. Kun elimistö yrittää sopeutua siihen ylipukeutumiseen ja lämmittämiseen.
Vierailija kirjoitti:
Paleleminen on usein kiinni huonosya fyysisestä kunnosta tai laihuudesta. Jos olet normaalipainoinen, olet todennäköisesti heikkokuntoinen.
Myös kilpirauhasarvojen häikät voivat aiheuttaa palelua.
No, itseasiassa olen ihan fyysisesti hyväkuntoinen, liikun säännöllisesti ja olen keskivertoa jopa lihaksikkaampi nainen, teen fyysistä työtä.
Kallistun kilpirauhasongelmien puoleen.
Vierailija kirjoitti:
Se on kiinni pääasiassa siitä mihin on keho tottunut. Jos olet viileässä niin se ei enää muutaman viikon kuluttua tunnu kylmältä. Mutta jos heti heität enemmän vaatteita päälle kun alkaa pikkuisen viilentymään, niin se lämpötila joka tuntuu 'normaalilta' vain nousee ja nousee. Kun elimistö yrittää sopeutua siihen ylipukeutumiseen ja lämmittämiseen.
Onneksi et ole päättämässä opetussisällöstä, sillä olet väärässä.
Vierailija kirjoitti:
Tähän voisin sanoa ihan suoraan että haista sinä paska. Olen niin helvetin kyllästynyt kuuntelemaan tuota "kyllä siihen tottuu" Kun oikeasti ei vaan totu.
Äly hoi, vähän vois miettiä mitä suustaan päästää suurena viisautena.
Vaihdetaanko osia? Meillä on sisälämpötila n. 17, ja käytän tuuletinta talvellakin koska sisällä tulee usein kuuma. Viileys on ihanaa, ulkona en pakkasesta tykkää. Ihan terve olen noin muuten 😊.
Ikuinen vilukissa taallakin! Minulla on sangyssa sahkoinen patjanlammitin ja se on ihana! Kilpirauhaslaakitysta lisattiin (tuplattiin) pari kuukautta sitten, odottelen, josko se alkaisi auttaa. Verikokeet muuten normaalit, paino normaali.
Meilla on ilmalampopumput ja laitan omaan makuuhuoneeseeni ennen nukkumaanmenoa hieman lisaa lampoa, sammutan sen nukkumaan mennessani, koska olen sahkopatjalla lammittanyt sangyn. Minulla oli myos sahkolla lampiava hartioilla pidettava "viitta", mutta kissanomistajana jouduin luopumaan siita. Jalassa minulla on aina kotona karitsanvillanahkaiset aamutossut.
Olen palellut lapsesta saakka. En tieda syyta.
Vierailija kirjoitti:
Vaihdetaanko osia? Meillä on sisälämpötila n. 17, ja käytän tuuletinta talvellakin koska sisällä tulee usein kuuma. Viileys on ihanaa, ulkona en pakkasesta tykkää. Ihan terve olen noin muuten 😊.
Mielelläni vaihtaisin=)
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös kilpirauhasarvojen häikät voivat aiheuttaa palelua.No, itseasiassa olen ihan fyysisesti hyväkuntoinen, liikun säännöllisesti ja olen keskivertoa jopa lihaksikkaampi nainen, teen fyysistä työtä.
Älä nyt mitään vaivoja ala maalailemaan ennen kuin olet edes kokeillut totuttautua siihen kylmyyteen. Ole vähissä vaatteissa väkisin, niin kohta totut siihen.
Vierailija kirjoitti:
Ala vain pitämään enemmän vaatetta päällä, niin totut.
Jostain luin että lihaksikkaat ihmiset ei palele niin paljon koska lihas "lämmittää". En muista mistä johtui. Mutta siis alappa treenaamaan jos auttas :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös kilpirauhasarvojen häikät voivat aiheuttaa palelua.No, itseasiassa olen ihan fyysisesti hyväkuntoinen, liikun säännöllisesti ja olen keskivertoa jopa lihaksikkaampi nainen, teen fyysistä työtä.
Älä nyt mitään vaivoja ala maalailemaan ennen kuin olet edes kokeillut totuttautua siihen kylmyyteen. Ole vähissä vaatteissa väkisin, niin kohta totut siihen.
Mitään noin tyhmää en ole hetkeen kuullut
Onko palelun tunne koko kehossa vai tietyissä kehonosissa?
Oletko ollut vilukissa lapsesta asti?
Jos ei terveyssyytä löydy, sitten pitää yrittää etsiä syytä asunnosta. Vai onko sulla kylmä myös muualla?
Oletko tarkistanut asunnossasi ettei jostain vedä? Ikkunat, ovet? Voisiko tiivistää? Tarkista onko korvausilmanaukkoja, jotka voisi säätää pienemmälle. Onko lattia kylmä? Tarkista seinät, onko jokin kohta kylmempi kuin toinen. jne.
Jos pystyy kehittämään lihasmassaa lisää, se lisää lämpöä.
Pukeutumisessa voi käyttää kerrospukeutumista, eli silkkiä/bambua alle ja sitten eri kerroksia päälle, villassa merino ja alpakka taitavat olla vähiten ärsyttävät, eli alpakka on kallista mutta sitä suositellaan.
Sänkyyn voi hankkia lämpöpatjan. Jos sähköinen vehje ei houkuttele, sitten hanki ainakin pari kuumavesipulloa. Ne voi laittaa sänkyyn peiton alle, niin se lämmittää kivasti. Ja istuessa niitä voi käyttää myös.
Vanha kikka on palellessa laitta pipo päähän. Kyllä, myös sisällä. Muistele vanhoja kuvia joissa kaikilla oli nukkumaan mennessä päässä yömyssy. Tempurilla on myynnissä älypeitto.