"Olisin saanut 200 euroa veronpalautuksia, jotka olisivat olleet todella tarpeen. Mutta ne menivät tietenkin ulosottoon."
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000005003471.html?ref=rss
Onko nyt joku muoti-ilmiö, että kaikki jotka ovat sössineet raha-asiansa, soittavat Iltalehteen valittaakseen rahan vähyydestä? Ja juuri vielä näin joulun alla? Pitäisikö alkaa taas kerätä kolehtia, vai..?
Kommentit (72)
Kaapelikanavapaketti olisi minustakin todella kiva, olisi ihana katsoa vaikka Valioliigan pelejä tai jotain. Mutta ei meillä vaan ole varaa, ei sittenkään vaikka saan säästöön jopa parisataa euroa kuussa. Minun on vaan aivan pakko säästää mahdollisten vielä huonompien aikojen varalta, ja sehän onnistuu vain tinkimällä mieliteoista.
Noilla menee siis sähköön 1680€ vuodessa. Kerrostaloasunnossa? Vaikuttaa aika paljolta, minä sähkölämmitän halvemmalla ison kivitalon Etelä-Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Onko Suomessa muka jotain köyhiä ? Minusta kaikille jo viranomaiset takaa sen minitulon, joka on ihan hyvää
Tervetuloa elämään mun 500e tuloilla muutama kuukausi...
Ps. Roskisten dyykkaus on kivaa.
Onpa kallis vuokra. Ja asiaan: niin, tottakai se veronpalautus menee ulosottoon kun sitä velkaa on. Ei tämän pitäisi olla yllätys kenellekään. "Luottotiedoton perhe muutti takaisin Helsinkiin". Voiko tyhmempää siirtoa olla. Jos talous on jo noin pahasti kuralla, mitä järkeä lähteä pääkaupunkiseudulle. Kai niitä erityisammattikouluja on muuallakin, ja jos ei, onko järkeä edes kouluttautua. Töitä tuskin tulee löytymään jos on paljon rajoitteita. Työvoimapoliittisen koulutuksen tai oppisopimuksen kautta olisi voinut löytyä paljon räätälöidympi koulupolku.
Kerta toisensa jälkeen iltapulu tuo julkisuuteen näitä elämänhallintaongelmaköyhiä. Moni opiskelija kitkuttaa oikeasti pienillä tuloilla selvitäkseen ilman velanottoa tai siitä velasta huolimatta (opintolaina).
Mulla menee joku reilu 400e veronpalautuksia ulosottoon, mutten jaksa masentuneena muuta kuin nauraa asialle. Masennuksen vuoksi myös nämä velat, kun sairastuin täysin väärään aikaan. Jos alan liikaa ajatella raha-asioitani, tekee vaan mieli tappaa itseni. Keskityn popsimaan masennuslääkkeitä ja opiskelemaan kiltisti, josko sitten valmistuttuani saisin töitä ja tehtyä maksusuunnitelman veloilleni ja maksettua ne pois. Jollei töitä koulutuksesta huolimatta tule niin sitten pitää kyllä taas harkita tuota itsemurhaa uudelleen. Velkahelvetti ei ole mitään elämisen arvoista elämää.
Ihmisten syyt velkaantumiseen ovat moninaiset, eivätkä aina henkilön omaa syytä. Sinä, jonka mielestä esimerkiksi tapaturma tai fyysinen tai psyykkinen sairaus on ihmisen oma vika: katsotaan sitten, jos osuu omalle kohdallesi..
Vierailija kirjoitti:
Noilla menee siis sähköön 1680€ vuodessa. Kerrostaloasunnossa? Vaikuttaa aika paljolta, minä sähkölämmitän halvemmalla ison kivitalon Etelä-Suomessa.
Mietin kans tuota ja mietin että onko tämäkin taas vain tätä Iltasanomien kuvottavaa tapaa kirjoittaa näistä köyhistö. Kun sanotaan että "neljä kertaa vuodessa tuleva sähkölasku on 141 euroa kuukaudessa." niin onhan tuo koko lausekin jo ihmeellisesti ja epäselvästi muotoiltu. Miksi täytyy sanoa kuinka monta kertaa se lasku kolahtaa postiluukusta jos puhutaan kustannuksesta per kuukausi. Että olisikohan tuo 141 sittenkin vaan tuo kolmen kuukauden saldo, kuten sähkölaskut yleensä ovat.
Vierailija kirjoitti:
Mietin kanssa tätä. Me asutaan vuokralla kolmiossa (75 m2) ja sähkölasku on noin 30 €/kk. Ihmetyttää että mihin kummaan kuluttavat noin paljon sähköä? Tuohon vuokraan voisi kuitenkin jo vaatia viimeisen päälle uusia laitteitakin!
Ihmettelen kyllä välillä tuota ihmisten logiikkaa. Ulosottorahoille olisi löytynyt parempaakin käyttöä? Niillehän löytyi parempaa käyttöä jo silloin kun velka tehtiin...
Köyhyydestä pitäisi rangaista esimerkiksi julkisella nöyryytyksellä. Nimenomaan köyhät ihmiset ovat tämän maan pahin ihmisryhmä.
Vierailija kirjoitti:
Köyhyydestä pitäisi rangaista esimerkiksi julkisella nöyryytyksellä. Nimenomaan köyhät ihmiset ovat tämän maan pahin ihmisryhmä.
Kiva kun palstalla on myös ylimystöä paikalla
Vierailija kirjoitti:
Jään odottelemaan ilolla, kun sinulle käy elämässä niin, että köyhdyt, ähäkutti.
Ilmeisesti perhe on muuttanut Helsinkiin, koska miehen työ on Helsingissä? Tuo miehen työssäkäynti on aika lailla ainoa järkevä asia, mitä jutun ihmiset tilanteessaan tekevät, joten turha heitä siitä on moittia. Luottotiedottomuuden takia tietysti on vaikeampaa löytää asuntoa työpaikan läheltä, mutta siihen pitäisi edes pyrkiä, sillä saisi jo autoilukulut minimiin, vaikka vuokra itsessään olisi lähes sama.
Muuten tuli jutusta sellainen olo, että budjetinlaadinnan ei pitäisi olla mitään salatiedettä kenellekään. Ok, jutun ihmisillä on ollut vaikeuksia, mutta heillä on kuitenkin joka kuukausi niin paljon tuloja, että ne olisi mahdollista saada riittämään kun vain budjetoisi etukäteen. Budjetoimalla löytyisi myös varaa niihin hupihankintoihin kuten jouluvalmisteluihin, mutta tietysti se vaatii pitkäjänteistä vaivannäköä asian eteen. (Ja tämä ihan tätä tilannetta koskien - on myös niin pienituloisia ihmisiä, joille budjettikin mahdollistaa vain ankaran kituuttamisen.)
Erityislapsen koulun kariutuminen oli tosin vähän outo tilanne. Eikö opiskelijavalinnoissa tarkisteta jo etukäteen näiden kouluvalmiuksia? Ja jos mitään mahdollisuuksia pärjätä normielämässä ei ole, niin silloin tarve olisi joillekin muille tukitoimille kuin työkkärin luukulle.
Vierailija kirjoitti:
Mulla menee joku reilu 400e veronpalautuksia ulosottoon, mutten jaksa masentuneena muuta kuin nauraa asialle. Masennuksen vuoksi myös nämä velat, kun sairastuin täysin väärään aikaan. Jos alan liikaa ajatella raha-asioitani, tekee vaan mieli tappaa itseni. Keskityn popsimaan masennuslääkkeitä ja opiskelemaan kiltisti, josko sitten valmistuttuani saisin töitä ja tehtyä maksusuunnitelman veloilleni ja maksettua ne pois. Jollei töitä koulutuksesta huolimatta tule niin sitten pitää kyllä taas harkita tuota itsemurhaa uudelleen. Velkahelvetti ei ole mitään elämisen arvoista elämää.
Ihmisten syyt velkaantumiseen ovat moninaiset, eivätkä aina henkilön omaa syytä. Sinä, jonka mielestä esimerkiksi tapaturma tai fyysinen tai psyykkinen sairaus on ihmisen oma vika: katsotaan sitten, jos osuu omalle kohdallesi..
Velkaantuminen tarkoittaa aina yli sen hetkisten varojen elämistä. Onhan siinä tietysti eroa velkaantuuko ruoan ja lääkkeiden vai auton ja itselle liian kalliin omistusasunnon takia, mutta ei velkaantuminen vain mystisesti osu kohdalle. Ei, velka tehdään aina aktiivisesti toimien, nimi paperiin laittaen. Tapaturma tai sairaus eivät automaattisesti merkitse ulosottoon joutumista, kyse on laajemmasta elämänhallinnan ja usein rahankäsittelytaitojen puutteesta. Kuten tuossa IS:n jutussakin.
No eiköhän ne ulosmitatut rahat menneet ihan oikeaan osoitteeseen, eli vanhimman velan maksuun. Vai Ap:ko olisi halunnut tehdä lisää velkaa ja jättää kaiken taas maksamatta. Kun ei ole entisiä velkoja saanut hoidettua niin tarpeellisempaa kohdetta tuskin on. Ulosottomies ei kuitenkaan sitä ruokarahaa vie.
Siis mikä idea tässäkin juttussa oikein oli? TE-keskukselta ei meinannut tulla lausuntoa mutta yhteydenoton jälkeen asia selvisi ja hoitui. Veronpalautukset menivät "yllättäen" ulosottoon (miten voi olla yllätys että ylimääräiset menee ulosottoon jos kerran on ulosotossa?). Jutun idea oli???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jään odottelemaan ilolla, kun sinulle käy elämässä niin, että köyhdyt, ähäkutti.
Olipa lapsellinen kommentti. En ole hän jota lainasit, mutta tiedoksesi, että köyhtyminen vaatii tekoja joita enemmistö suomalaisistakaan ei koskaan tee. Ei tässä yhteiskunnassa kukaan tuosta van köyhdy ilman itse tehtyjä köyhyyttä edesauttavia valintoja. Eikä tulojen putoaminen tarkoita automaattisesti köyhyyttä.
Minä jouduin työtapaturmaan jonka perusteella päädyin aika nuorena työkyvyttömyyseläkkeelle. En ollut sitä hetkeä ennen tehnyt köyhyyttä edistäviä valintoja (kuten jättänyt opiskelematta, hankkinut liutaa lapsia, eronnut, ostanut muuta kuin maltillisen hintaista pientä asuntoa, höylännyt luottokortteja, ryypännyt ja tupakoinut jne), mutta koska olin pitänyt vakuutusturvani kunnossa ja säästänyt säännöllisesti hieman, ei minulla ole näiden 12 vuoden aikana ollut hätäpäivää. Vahinko ei tule kello kaulassa, mutta pahimpaankin voi varautua. Nyt 42-vuotiaana elämä ei ole hassumpaa. Säästän (ja sijoitan edelleen) ja kipeä olen, köyhä en koskaan.
720e vuodessa kanavapakettiin? siinällähän rahalla normi-ihmiset maksaisi vaikka sitä ulosottoa, 7200e kymmenessä vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Huvittavinta näissä "ulosotto vie rahani" vinkujissa on se että he eivät näytä ymmärtävän että ovat vastikkeettomasti ostaneet joltain palveluja tai materiaa ja nyt sitten näitä rahoja kerätään pakolla kun ei hyvällä saatu. Itsekin toiminimiyrittäjänä saa toimia näiden varattomien ihmisten elämän rahoittajana kun laskuja ei makseta. Siinä on mukava katsella aina perintätoimiston kuukausitaporttia kun tuhansia euroja palkkaa tehdystä työstä jää saamatta koska joku urpo kuvittelee että hänelle nämä asiat kuuluu ilmaiseksi.
KYLLÄ! Että tämä sapettaa! Pienyrittäjä täälläkin.
Itse teen tilaustyönä vaatteita ja ihan ok tällä elelee ja mukavsskin on, vaikka raivostuttaa porukka, joka vaan jättää maksamatta... Onko saatana pakko tilata se parin kympin heijastinpipo, jos ei ole rahaa?! Ei voi ostaa kirpparilta tai jostainTokmannilta halvempaa? Miten ei käsitä, että JOKU on ne materiaalit ostanut ja uhrannut aikaa siihen tekemiseen ja tämä JOKU haluais työstään palkan ja edes sen verran hilusia, ettei joudu maksamaan siitä, että tämä loinen saa pitää kivaa pipoa...
Jos on aikaisempia veroja maksamatta, kuittaa verottaja suoraan palautukset niihin. Ne eivät mene edes ulosottoveloille.
Juttu on otsikoitu että "Ikävä yllätys". Yllätys??? Henkilö on ollut ulosotossa viimeiset kolme vuotta, joten miten tuo voi olla yllätys että ylimääräiset menee sinne ulosottoon? Vaikuttaa siltä ettei muutenkaan ymmärrä että ihan itse aiheutettuja laskujaan hän siinä makselee pois kun "ulosotto vie".