Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Olisin saanut 200 euroa veronpalautuksia, jotka olisivat olleet todella tarpeen. Mutta ne menivät tietenkin ulosottoon."

12.12.2016 |

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000005003471.html?ref=rss

Onko nyt joku muoti-ilmiö, että kaikki jotka ovat sössineet raha-asiansa, soittavat Iltalehteen valittaakseen rahan vähyydestä? Ja juuri vielä näin joulun alla? Pitäisikö alkaa taas kerätä kolehtia, vai..?

Kommentit (72)

Vierailija
21/72 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka se ryhtyisi vetämään elämänhallintakursseja näille "köyhille" reppanoille? Tälläkin kolmen poppoolla isommat tulot kuin minulla ja miehellä yhteensä. Meillä on neljä lasta, oma talo, auto eikä puutetta mistään, velkoja ei ole paitsi asuntolainaa vielä vähän. Tässäkin tekstissä vilisi kulutusluotot, bussikortit ja kanavapaketit niin että pahaa tekee. Ihan sama vaikka tällekin perheelle annettaisi puhtaana käteen 5000€/kk, haaskuuseen menisi.

Vierailija
22/72 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossakin vaikuttaa siltä että kaikki valinnat on tehty niin päin persettä kuin mahdollista. Asutaan kalliissa asunnossa niin kaukana työpaikasta, että auto on jopa pääkaupunkiseudulla pakollinen. Nainen on ollut aikaisemmin määräaikaisessa työsuhteessa (eli tietää tarkan päättymispäivän jo ennen kun on edes aloittanut töissä), mutta silti on osteltu kaikenlaista kivaa velaksi vaikka entistäkin on maksamatta viisinumeroinen summa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/72 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika oksettavia nämä IS:n jutut. Lehti thtailee juttuja näistä köyhistä samalla kaavalla: henkilö valittaa köyhyydestä ja siitä että miten ei saa/ saa sossusta tämän ja tämän verran rahaa. Sitten aletaan luettelemaan perheen menoja ja luetaan sinne kaikkia epämääräisiä, ylisuuria ja omavalintaisia menoja. Esim. nytkin tuo ulosoton maninta (eli perhe on itse sössinyt raha-asiansa), 17 euron parkkiruutu, ylisuuret sähkö- ja puhelinlaskut sekä kaapeli-tv maksu. Halutaan antaa ihmisille kuva, että nykypäivän köyhyys olisi vain tälläistä puhtaasti omien valintojen ja toiminnan seurausta ja saada ihmiset halveksumaan kaikkia köyhiä.

No jos mietin noita köyhiksi luettavissa olevia ihmisiä joita itse tiedän, niin yleisempää on köyhyys omien hölmöjen valintojen vuoksi kuin ulkoisten onnettomuuksien (sairastuminen, irtisanoutuminen). Aika yleisiä nämä kehnosti koulutetut yh-naiset, ensimmäiset lapset jo alle kaksikymppisenä, jokaisen "prinssin" kanssa pyöräytetään lapsi ja ne luottotiedot palavat jo hyvin pian täysi-ikäisyyden jälkeen. Surullista.

Vierailija
24/72 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

1300 on normaali vuokra niiden firmojen asunnoissa, jotka luottotiedottomille suostuu asunnon vuokraamaan. Se voi olla kaksio tai pieni kolmio ja kaukana keskustasta. Vuorotyöläiset tarvitsevat auton jopa kaupungissa. Nurin mennyt firma ja vaikka velkaa ei jäisi paljon, korot saa sen nopeasti suureksi. 

Ärsyttää suuresti tuo, että muuttakaa halvempaan. Jokainen muuttaisi, jos halvempaa olisi tarjolla. Kaupungin pieni kaksio laitakaupungissa on 600. Voittoa tekevillä firmoilla sama asunto on 1200€ kuukaudessa. 

Vierailija
25/72 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään tää rouva olisi sillä 200 euron veronpalautuksella tehnyt jos kerran olisi ollut "parempaakin käyttöä"? Minusta velkojen lyhentämistä parempaa käyttöä ei tuossa tilanteessa voi juuri ollakaan.

Vierailija
26/72 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajuaakohan nuo haastateltavat, että toimittaja jutussaan enemmänkin pilkkaa kuin suhtautuu myötätuntoisesti heidän itseaiheutettuun ankeuteensa?

Vierailija
27/72 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki ketkä itse tiedän olevan ulosotossa, ovat mielenterveyskuntoutujia. Yksi maaninen jakso, niin raha-asiat ovat sekaisin. Sen päälle masennusjakso, jolloin ei ole voimia mitään korjatakaan. Siinä on elinikäinen loukko.

Minulla on eräs kuuluisa, pahamaineinen mt-sairaus. Maanisen jakson sattuessa haluan vain törsätä, törsätä, törsätä. Tiedän tämän ja olen varautunut! Minulla ei ole luottokorttia enkä voi ylittää tiliäni. Laskut maksaa mieheni eli en voi "unohtaa" niitä. Minulla on omaehtoinen luottokielto eli en voi tilata laskulla esim. Ellokselta 1000€ edestä kamaa. Tätä kutsutaan ELÄMÄNHALLINNAKSI. Joudun tekemään sen eteen enemmän töitä kuin muut. En voi enkä halua jäädä reppanana vinkumaan ja valittamaan miten olen vain olosuhteiden uhri. En suostu siihen! Tiedän etten parane koskaan mutta sairauden kanssa voi elää.

Vierailija
28/72 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakko myöntää, että ihmettelen tuota, miten avoimesti ihmiset sanovat olevansa ulosotossa. Varsinkin kun 99%:ssa tapauksissa ulosoton syy on oma holtiton kuluttaminen, eikä opintolaina tai epäonnistunut yritystoiminta.

Olen köyhä ja minulla on köyhiä tuttuja, mutta omissa piireissä luottotiedottomuus tai ulosotto olisi suuri häpeän aihe. Ei lehtien palstoilla kerrottava tarina.

Köyhät onkin kaikkein julmimpia ja ymmärtämätömimpiä ihmisiä. Sinä ja tuttusi vahvistatte tämän säännön.

Vierailija
29/72 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta mediassa on paljon kerrottu näistä elämänhallinnan puutteista kärsivistä köyhistä, jotka omalla käytöksellään aiheuttavat itselleen ahdingon, samoin kuin työttömistä jotka ovat vain laiskoja ja siksi eivät työllisty. Tämä ei todellakaan ole koko totuus!!

Meitä on moneen junaan ja ymmärrän ulosotosta paljon, vaikka omat luottotietoni ovat kunnossa, miehelläni ei ole ja ne ovat menneet yritystoiminnan kaaduttua, eli aina se luottotiedottomuus ei ole "itse sössittyä". Ei ole helppoa elää pienellä rahalla ja maksaa isoja lainoja, mutta se on elämää. Ihminen mukautuu elämään pienemmällä ja jos ei mukaudu, niin se on oma häpeä.

Kunnissa on talous- ja velkaneuvontaa tarjolla ilmaiseksi, ja niistä saa apua oman tilanteen mukaan. Jonot voivat olla pitkät, mutta sinne kannattaa varata aika, kun raha-asiat eivät ole enää hallinnassa.

Minusta tämä on täyttä aivopesua medialta, puhua köyhistä jotka vinkuvat kun rahat menee ulosottoon jne... tällähän haetaan koko ajan sitä että tukia voidaan lakkauttaa tai pienentää rajusti, mikäs siinä, henkilö joka on työelämässä ajattelee "jokainen voi mennä töihin, ja tienata omat rahansa" allekirjoitan tämän, mutta nämäkin ihmiset olisi hyvä saada ymmärtämään, että se voit olla myös sinä, joka ensi vuonna yt:n aikaan menetät työpaikkasi....

Vierailija
30/72 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin meni minullakin 800 € ulosottoon.Itse olen velan tehnyt enkä helvetissä vingu siitä mihinkään.Velka on nyt maksettu ja uutta en tee.

Vierailija
31/72 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaista osamaksupuhelinta maksetaan 120 euroa kuussa??? Hinnasta päätellen on ostanut markkinoiden kalleimman luurin. Passeleita älypuhelimiakin saa jo muutamalla kympillä-

Tuntuu näitä vähävaraisia perheitä yhdistävän pirun kalliit puhelimet ja muu media, eli maksukanavat, pelikoneet ym. Meillä minulla on 20€:n Nokia, miehellä puhelin mustavalkonäytöllä ja lasten puhelimet satasen luokkaa. Toki on myös tabletti ja pöytäkone (teen töitä niillä) ja wii lapsen liikkumista tukemaan. Meillä neljän hengen mediakulut sisältöen Aition, Wifin, tabletin 4g:n ja 4 liittymää maksaa sen 120€, mutta näillä laitteilla tehdään myös töitä. Ja näistä yrittäjän ansioista ei aina todellakaan rikastu, vaan tulot jää usein alle tämänkin äipän vaikka työpäivät on pitkiä kuin nälkävuosi.

Vierailija
32/72 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1300 on normaali vuokra niiden firmojen asunnoissa, jotka luottotiedottomille suostuu asunnon vuokraamaan. Se voi olla kaksio tai pieni kolmio ja kaukana keskustasta. Vuorotyöläiset tarvitsevat auton jopa kaupungissa. Nurin mennyt firma ja vaikka velkaa ei jäisi paljon, korot saa sen nopeasti suureksi. 

Ärsyttää suuresti tuo, että muuttakaa halvempaan. Jokainen muuttaisi, jos halvempaa olisi tarjolla. Kaupungin pieni kaksio laitakaupungissa on 600. Voittoa tekevillä firmoilla sama asunto on 1200€ kuukaudessa. 

Sinä et nyt ymmärrä että kun lähtee pois pk-seudulta niin vuokra tippuu kuin lehmän häntä. En näe mitään perustetta perheen asumiselle kaupungissa. Esim. Rovaniemellä asuisivat kuin kuninkaat. Jutussa taidettiinkin mainita että asuivat aiemmin Hollolassa, mikähän pakko se on ollut Helsinkiin tunkea ylikalliiseen asuntoon?

Vierailija
33/72 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuo joutunut edes kauan työvoimapoliittista lausuntoa odottamaan. Mun mies odotti päivää vaille 3 kuukautta. Tökäri kun pyysi lisäselvityksiä vaikka määräaikainen työ. Työtodistuksia piti kaivella varmaan parilta vuodelta. Selvityksen jälkeen laittoivat vahingossa uutena asiakkaana jonoon. Että näin. Erotuksena Raijan perheeseen että meitä on kuusi ihmistä samassa taloudessa. 

Silti ei lehtiin otettu yhteyttä :) 

Vierailija
34/72 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta eihän ne ole sun rahoja vaan niitten joilta olet ne lainannut ja jättänyt maksamatta.

Naulan kamtaan!

En tunne sääliä uo-velallisia kohtaan!!!!!

Terveisin, saataviaan odottava

Vierailija
35/72 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoijaa... tuossakin oikein huudetaan sitä, ettei ymmärretä että kaikki on seurausta omasta toiminnasta. Paha ulosotto tulee ja vie rahat vaikka olisi niillä voitu laittaa mukava joulu aikuisille ihmisille. Ja asuntolainaakaan ei oikein huvita enää maksaa kun ei ole sitä asuntoakaan enää...

Vierailija
36/72 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta eihän ne ole sun rahoja vaan niitten joilta olet ne lainannut ja jättänyt maksamatta.

Naulan kamtaan!

En tunne sääliä uo-velallisia kohtaan!!!!!

Terveisin, saataviaan odottava

Täällä yksi lisää.

Sukulaiselta on yksi tyyppi lainannut rahaa ilmeisesti aikomattakaan maksaa takaisin. Perintätoimisto on laitettu asialle ja homma etenee, mutta tuskastuttavan hitaasti. Lopulta lainaajalta lähtee talo alta jos ja kun rahaa ei löydy -oma valinta. Ei tipu sympatiaa!

Itse en ole lainannut kellekään tai taannut kenenkään pyytelijän lainoja ja oikeaksi on ratkaisu osoittautunut. Muutama on katkaissut välit mutta ei harmita -eivät olleet arvoisiani. Jos en kelpaa muuten kuin kävelevänä lompakkona niin antaa olla.

Vierailija
37/72 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettekö huomaa sitä ongelmien syytä: perhe muutti Hollolaan! Siitä kaikki kamala alkoi. Voitaisiinko ko. kunta saattaa vastuuseen?

Vierailija
38/72 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sukua Ouluun muuttaneille?

Vierailija
39/72 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä tuollaisesta lehdissä vinkumisesta, mutta ihmettelen kyllä palstan kaakattajia, jotka ylimielisinä halveksuu muita ihmisiä.

Vierailija
40/72 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaista osamaksupuhelinta maksetaan 120 euroa kuussa??? Hinnasta päätellen on ostanut markkinoiden kalleimman luurin. Passeleita älypuhelimiakin saa jo muutamalla kympillä-

Mistä sä tän keksit? Vaikka ärsyttää niin ei tarvii ruveta keksimään juttuja päästään, ja jos ei osaa lukea niin voi olla myös kommentoimatta. 3 ihmisen puhelinlaskut ja puhelimen osamaksu ovat yhteensä 120 €, eli osamaksu on noin 30 €. God damn you people are dumb.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan neljä