Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millainen ihminen antaa lapsien katsoa Tuntematon sotilas -elokuvan?

Vierailija
11.12.2016 |

Muutama päivä sitten se itsenäisyyspäivänä taas näkyi. Niin hyvä kuin se elokuvana onkin, se ei ole lapsille sopiva todellakaan. Lapsille ei tule näyttää elokuvaa, jossa soditaan aseiden kanssa, jossa räjähtelee, jossa näkyy verta, jossa on rajua väkivaltaa, jossa kiroillaan toistuvasti ja paljon ja jossa puhutaan härskejä alatyylisiä juttuja.

Tuntematon Sotilas EI OLE lasten elokuva! Tuntemattoman sotilaan esitysaika on siirrettävä takaisin myöhäisiltaan ja elokuvan ikäraja nostettava ainakin 16 vuoteen.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne antaa jotka antaa. Et sinä voi määrätä kuka sitä katsoo ja mihin aikaan.

Vierailija
2/24 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vitut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isänmaalliset?

Vierailija
4/24 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi se pitäis esittää myöhäisillassa? Nytkin tuli Teemalta, kaipa se on aikuisten asia valvoa mitä lapset katsovat.

Vierailija
5/24 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka on mielestäsi liian nuori katsomaan tuollaista? Itse katsoin alle 10-vuotiaana jo kaikki sen ajan pahimmat kauhuelokuvat. 

Vierailija
6/24 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Roiku vähemmän somessa ja netissä ja vahdi lastesi television katsomista. Lasun paikka.

Vierailija
7/24 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille näytettiin yläasteella se. En muista luokkaa, mutta siellä sen näin.

Vierailija
8/24 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkälainen lapsi katsoo vapaaehtoisesti mustavalkoisen elokuvan?

Vierailija
9/24 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sen näyttämisestä nyt enää vuoteen ole mitään pelkoa.

Itsenäisyyspäivään pelkästään tuo 'traditioon' vain enää rajoittuu.

Vierailija
10/24 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläkoulussahan tuo katsotaan, me katsoimme muistaakseni seiskalla, olin silloin 13-vuotias. Mutta olin nähnyt sen jo aikaisemminkin.

Vierailija
11/24 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makeiset ja tupakat pois kioskeista!

Vierailija
12/24 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me katsottiin jo kuudennella luokalla koulussa...

Vierailija
13/24 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse muistan katsoneeni Talvisota-elokuvan jo joskus 4-vuotiaana. Olihan se raaka ja pelottava, mutta käsitin jo tuolloin, että maailmassa tapahtuu myös tuollaista, ja opin arvostamaan sitä, että saan elää rauhanajan Suomessa. En saanut ihmeemmin traumoja.

14/24 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnettu kattoo vanhempien läsnä ollessa jos tuli kauhea kohta laitettu tyyny eteen, ja sitä ei meiltä kieletty saimme kattoo jos halusimme... Ja millaiset ihmiset ihan normaalit!

Mun mielestä tuntematon sotilas ja kaikki muut sotaelokuvat lapset voivat kattoo vanhempien läsnä ollessa väkivaltaa nyt näkee missä tahansa jopa ilman elokuvaakin

N21

Vierailija
15/24 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen samaa ihmetellyt. Olen ope ja mielestäni jo ainakin 3.luokkalaiset muksut on puhuneet katsoneensa sen.

Vierailija
16/24 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ja sitten ne lapset purkaa pelottavasta elokuvasta aiheutuvia pelkojaan päiväkodissa ja koulussa, kun kotona pitää esittää urheaa, vaikka pelottaisikin.

Eikä kukaan voi aikuisena sanoa että "ei tullut traumoja", kun harvemmin niitä traumoja osaa ilman ammattiapua oikeisiin asioihin yhdistää, jos niitä ylipäätänsä tunnistaa. Monetkin pelot voi johtua siitä että on liian nuorena katsonut pelottavan elokuvan tai on kerrottu liian pelottavia tarinoita. Tarinoiden kohdalla riski ei ole niin suuri, kun se jättää tilaa kuulijan omalle mielikuvitukselle ellei ole liian yksityiskohtaisesti kuvailtu, elokuvat pläjäyttää suoraan tekijänsä näkymän muiden verkkokalvoille, mikä todellakin voi olla liikaa esim. 4 vuotiaalle.

Vierailija
17/24 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mustavalkoelokuva.... en edes itse kummemmin sitä verta siitä erota. Ei mielestäni ole pelottava ollenkaan, verrattuna siihen materiaaliin mitä monet nykymukulat kyttää pienestä pitäen esim. videopeleissä. 

Vierailija
18/24 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntemattomassa ei edes näy verta eikä raakuuksia. Tehokeinot perustuu näyttelijöiden puheilmaisuun ja eleisiin. Siinähän ei edes realistisesti näytetä osuman saavaa ihmistä vaan haavoittunut vaipuu rauhallisesti maahan. Jenkkileffoissa veri roiskahtaisi näyttävästi. Jopa Lehdon itsemurha kuvataan niin että katsoja itse päättelee tapahtumat; piippu suuhun ja sormi hapuilee liipasinta. Yläasteella katsottiin tuo leffa. Oli jo silloin 30 vuotta sitten kesyä kamaa sen ajan mittapuulla. Kukaan ei ahdistunut tai oireillut. Te jotka näette mörköjä joka puolella huolestukaa mieluummin siitä miksi reagoitte noin joka asiaan.

Vierailija
19/24 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyks Poks! Me lapsena katsottiin vaikka mitä murhakertomuksia ollessamme edes kymmentä. Ja kyllä meistä tuli ihan normaaleja ihmisiä, hyviä murhaajia. Minä saanut jo 6, veljellä 4 ja siskolla on yllättävästi 14 takana... 

Vierailija
20/24 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkälainen lapsi katsoo vapaaehtoisesti mustavalkoisen elokuvan?

Sinua kulttuuritietoisempi ja ennakkoluulottomampi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi seitsemän