Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millainen ihminen antaa lapsien katsoa Tuntematon sotilas -elokuvan?

Vierailija
11.12.2016 |

Muutama päivä sitten se itsenäisyyspäivänä taas näkyi. Niin hyvä kuin se elokuvana onkin, se ei ole lapsille sopiva todellakaan. Lapsille ei tule näyttää elokuvaa, jossa soditaan aseiden kanssa, jossa räjähtelee, jossa näkyy verta, jossa on rajua väkivaltaa, jossa kiroillaan toistuvasti ja paljon ja jossa puhutaan härskejä alatyylisiä juttuja.

Tuntematon Sotilas EI OLE lasten elokuva! Tuntemattoman sotilaan esitysaika on siirrettävä takaisin myöhäisiltaan ja elokuvan ikäraja nostettava ainakin 16 vuoteen.

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin muistaakseni ysillä, kun menimme koulusta katsomaan sen uudemman Tuntemattoman. Olin todella ahdistunut koko elokuvan ajan ja ahdistus jatkui viikkoja, en myöskään saanut nukuttua moneen yöhön. Olin syvästi järkyttynyt. Tiesin tietysti sodasta ja olin siitä kuullut vanhemmilta sukulaismiehiltä ja lukenutkin, mutta oli eri asia nähdä se elokuvana ja tietää, että tuollaista on oikeasti tapahtunut, se ei ollut mikään mielikuvituskauhuelokuva.

Nyt olen jo keski-ikäinen, mutta en ole Tuntematonta tuon jälkeen katsonut, en uutta enkä vanhaa, en pysty. Omien lasteni en olisi antanut ko. elokuvaa katsoa ja onneksi eivät ole halunneetkaan, vanhin on lukenut kirjana nyt lukiossa. Jotkut meistä ovat hyvin herkkiä ja se pitäisi ottaa huomioon myös lasten kohdalla.

Vierailija
22/24 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isänpäivän alla:

Tarhanope: Mitäs te teette iskän kanssa yhdessä?

Lapsi: me katotaan sotaelokuvia.

...ja taas mentiin lastensuojeluun keskustelemaan asioista...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
12.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo ja sitten ne lapset purkaa pelottavasta elokuvasta aiheutuvia pelkojaan päiväkodissa ja koulussa, kun kotona pitää esittää urheaa, vaikka pelottaisikin.

Eikä kukaan voi aikuisena sanoa että "ei tullut traumoja", kun harvemmin niitä traumoja osaa ilman ammattiapua oikeisiin asioihin yhdistää, jos niitä ylipäätänsä tunnistaa. Monetkin pelot voi johtua siitä että on liian nuorena katsonut pelottavan elokuvan tai on kerrottu liian pelottavia tarinoita. Tarinoiden kohdalla riski ei ole niin suuri, kun se jättää tilaa kuulijan omalle mielikuvitukselle ellei ole liian yksityiskohtaisesti kuvailtu, elokuvat pläjäyttää suoraan tekijänsä näkymän muiden verkkokalvoille, mikä todellakin voi olla liikaa esim. 4 vuotiaalle.

No jaa, sai meillä ihan pelätäkin kyllä ja näistä asioista keskusteltiin kotona. Molemmat isoisäni olivat veteraaneja, asialla oli merkitystä sikäli myös omille vanhemmilleni ja sitä kautta minullekin. En antaisi omien lasteni katsoa tyyliin Talvisotaa tai uudenpaa Tuntematonta ainakaan ennen kouluikää, mutta se vanha versio on mielestäni varsin asiallinen, kyllä sen voi lapsikin katsoa aikuisen seurassa ja asioista voi keskustella. Maailmassa on aika helvetin paljon lapsia, jotka elävät tälläkin hetkellä sodan jaloissa, samaan aikaan kun meidän lapset elävät niin turvattua elämää, ettei ilmeisesti sotaa saisi sanallakaan mainita.

Vierailija
24/24 |
07.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

ite ainakin annoin lapsen (poika 12v) kattoa tän uuden tuntemattoman. Samanlaisia asioita mitä niissä videopeleissä näkyy ja tuleehan siinä historiaakin siinä samalla. Kun kysyin häneltä sarjan katsomisen jälkeen, kuka on hänen lempihahmo niin yllätys yllätys Vanhala ja Rokka

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kahdeksan