Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millainen ihminen puhuu itsestään usein kolmannessa persoonassa?

Vierailija
11.12.2016 |

Ei siis aina, mutta joskus/usein.

Kommentit (63)

21/63 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Psykopaatit puhuvat usein itsestään kolmannessa persoonassa. Tutkittu juttu. Liittyy jotenkin siihen, että psykopaatit eivät oikein hahmota itseään eivätkä ole kosketuksessa itseensä.

En sanoisi usein. Psykopaateille (layman term btw) ei ole mitään kattavaa käytöstä. Ainoa varma tieto saadaan aivojen toimintakuvauksilla. 

Illeismi (kolmannessa persoonassa itseensä viittaaminen) viittaisi enemmänkin narsistiseen häiriöön kuin psykopatiaan. Tosin se on myös kirjallisuudessa suosittu tyylitelmä. Jeesus käyttää Raamatussa usein itsestään kolmatta persoonaa.

Vierailija
22/63 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taantuneet puhuvat kolmannessa persoonassa. Enemmän kuitenkin ärsyttävät toisessa persoonassa puhujat, kuten Mikä Häkkinen ja monet muutkin kilpailijat. Tulevaisuudessa kun mikään ei enää riitä, varmaankin puhutaan itsestä monikossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/63 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsistit. 

Vierailija
24/63 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hercule Poirot ainakin...

25/63 |
11.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taantuneet puhuvat kolmannessa persoonassa. Enemmän kuitenkin ärsyttävät toisessa persoonassa puhujat, kuten Mikä Häkkinen ja monet muutkin kilpailijat. Tulevaisuudessa kun mikään ei enää riitä, varmaankin puhutaan itsestä monikossa.

No itseasiassa se on vanha kuninkaallinen tapa pluralis majestatis (googlen mukaan triviaalinimeltään nosismi). "We the ruler of..."

Vierailija
26/63 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ketju mut pakko nostaa Ku samaa miettinyt Tämäkin. Heh Heh. Mut vakavasti. Olen ollut kahdessa pidemmässä suhteessa oikean narsisti kanssa, siitä ei tämän enempää.

Kummallakin miehellä oli tapana "hellitellessään" puhua itsestään etunimellä malliin: Nyt Matilla on niin Kamala ikävä Maijan luokse....samoin toisinaan kun jäi jostain valheesta kiinni, ennenkuin pääsivät täyteen raivoon, saattoi puolustelu alkaa malliin: ei, ei Matti ole sellainen...

Mene ja tiedä.

Vierailija
27/63 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poliisi

Vierailija
28/63 |
23.07.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyyppi on yksinkertainen ja itserakas.

Mulla on tällainen ystävä, joka laittaa viestiä

"Jaakolla oli rankka päivä töissä" (nimi keksitty) ja yhteisille naispuolisille ystäville jopa tyyliin "PIKKU JAAKOLLE tuli pipi sormeen"

Voi jumalauta. On siinä heebolla jäänyt joku kehitysvaihe väliin.

Vierailija
30/63 |
18.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan oikeassa elämässä moista tavannut, mutta netissä jotkut kirjoittavat itsestään kolmannessa persoonassa. Ihmettelen aina, että miksi ihmeessä. Haluavatko he joteinkin tarkkailla itseään ulkopuolisen silmin?

Jakomielitauti tai joku varsinaissuomalaisen murteen sekasikiö. Kun näyttelijät puhuvat roolihahmoistaan, hehän tekevät myös samaa.

Vierailija
31/63 |
18.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Timo T.A. Mikkonen kirjoitti itsestään aikanaan kirjan kolmannessa persoonassa, vieläpä kunnon Alastalon salissa- tyylisesti vuolaasti kuvaillen.

Vierailija
32/63 |
18.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos puhuu muista kolmannessa persoonassa, esim. "ottaako Kari makaronilaatikkoa"?

Vierailija
33/63 |
18.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei siis aina, mutta joskus/usein.

fakta on se, että sellainen ihminen, joka puhuu itsestään kolmannessa persoonassa, ei aina, mutta joskus/usein, on ihminen joka puhuu toisinaan itsestään kolmannessa persoonassa

Vierailija
34/63 |
18.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

... saa mut nauramaan... hän...

Vierailija
35/63 |
18.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei kyllä yhtään osaa sanoa, mutta tykkäisi kuulla tähän jonkin psykologisen selityksen. Tätä kiinnostaa kovasti erilaiset ihmisten tavat ja mistä ne johtuvat. Keskustelussa annettuja selityksiä tämä pitää hieman yksinkertaisina. Ei tuollaisesta puhetavasta voi tämän mielestä tehdä mitään varmoja päätelmiä ihmisen persoonasta.

Tämä jää seuraamaan ketjua.

Vierailija
36/63 |
18.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen kaksi tälläistä. Toinen on vähän jälkeenjäänyt höppänä, joka tulee välillä juttelemaan ja puhuu "Matti on kuumissaan, lämmin päivä" tms. Toinen on... Hmm... mieheni. Okei tämä läksi vitsistä, jostain hänelle tuli aikoinaan höntti lempinimi, joka ei siis ole Höntti, mutta tässä postauksessa käytän nyt sitä. Höntti oli persoona joka teki kaikkea hassua. No se jäi vähän elämään ja nyt hän on Höntti, jopa minä kutsun häntä sillä nimellä. No, joskus tämä rasittaa, kun aina kaikki ei ole leikkiä. Mieheni on herttainen ihminen, huumorintajuinen, hassu ja hyväsydäminen, mutta joskus kun asiat pitää ottaa tosissaan, v*tuttaa että Höntti jää "päälle". "Höntti pyytää anteeksi hölmöilyään" "Höntti lähtee nyt kaupalle" jne. Kerran meni hermot ja aika kovaan sävyyn huusin, että "Sinun nimi on *Jaakko*!!!! Minä puhun nyt *Jaakko* sinulle!!!"

Vierailija
37/63 |
18.05.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johanna Tukiainen.

Vierailija
38/63 |
01.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskushan puhutaan kolmannessa persoonassa kun halutaan viitata tietynlaiseen käytökseen,esim:eräs tuttuni haluaa antaa itsestään jotenkin suureellisen kuvan,kerran hän sanoi,kun oli pyytänyt minua kaappiensa tyhjennyspäivään,joihin en mennyt,mutta:"Ei kannata missata Airan kaappien tyhjennys päivää".Siis Aira sanoi itsestään näin ja se tarkoitti että ne olisivat jotenkin löytöpäivät,koska hän on nimenomaan Aira.

Hän puhuu hyvin usein itsestään sanoen oman nimensä,:katsoin työlistaa,siinä luki Aira on triange...no Aira tekee kaiken,hän ei puhu minä muodossa ja luonteeltaan on hyvin määräävä,jopa hallitseva,koska kun Aira jotain päättää,se on siinä.Hänen mielestään Aira on aivan erityinen,huimapää ja kokeileva,mutta mielestäni hän itse olisi hieman laimeampi versio.

Nyt Aira on puhunut suunsa puhtaaksi.

Vierailija
39/63 |
01.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pikkuvauvan vanhemmat. "Äiti laittaa sulle nyt ruokalapun." "Isi nostaa Paavon rattaisiin."

Isompien kun lasten vanhemmat, äidit etenkin. Minäkin tein tätä aikani mutta se alkoi sattua omiinkin korviini ja minusta tuli ihan vaan minä.

Vierailija
40/63 |
12.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmen vuoden iässä ihmisen pitäisi alkaa käyttää minä sanaa itsestään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yksi