Mielipiteesi/kokemuksesi Postin sekoiluista?
Posti on ollut viime aikoina paljon otsikoissa. Milloin mikäkin lähetys on myöhässä/kateissa, postia jaetaan iltamyöhään tai viikonloppuisin, kaavaillaan "tärkeitä" lisäpalveluita kuten nurmikonleikkuu ja vanhusten ulkoiluttaminen...
Kommentit (100)
Olen vastaanottanut paljon kirjeitä, ja kulkuajat ovat hidastuneet viimeisen vuoden aikana. Yhden kirjeen kohdalla kesti 2,5 viikkoa. Nettikaupasta tilattu kirja merkittiin lähetetyksi maanantaina, tuli perille seuraavana maanantaina kirjekuoressa.
Nyt sitten hallitus vielä suunnittelee löysentävänsä vaatimuksia entisestään, PAU kirjoittaa suunnitellusta uudistuksesta että:
"Nykyinen jakeluverkko ja -tiheys on rakennettu kirjeen kulkunopeusvaateen mukaan, mutta palvelee myös kaikkea muuta postia.
Kulkunopeuden heikentäminen mahdollistaa jakelupäivien harventamisen. Tämä lisää lehtien ja muiden lähetysten kustannuspaineita.
Käytännössä kirje olisi matkalla jopa viikon."
Pari kertaa on ollut ongelmia.
Ensimmäisellä kerralla Adlibrikseltä tilattu kirja ei tullut ollenkaan. Soitin ja lähettivät uuden, R-kioskin kautta.
Toisella kerralla kaupan mainosposti tuli niin myöhään että alennuskupongit olivat vanhentuneet.
Posti tulee usein vasta myöhään iltapäivällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö joku mistä Postin ongelmat johtuvat? Onko siellä vähennetty henkilökuntaa vai mikä on? Älkääkä nyt sanoko vaan että ovat ajamassa nurmikkoa vaan ihan oikeasti, mistä on kyse?
Olin töissä postin lajittelukeskuksessa muutaman vuoden ja lähdin.
Suurin syy postin takkuamiselle on se, että sillä on kovia kilpailijoita erityisesti mitä tulee pakettien toimittamiseen. Muut kilpailijat voivat järjestellä toimintaansa miten lystäävät, mutta postia rajoittaa vielä esimerkiksi postilaki. Laki velvoittaa postia kuljettamaan viikon jokaisena päivänä postia myös niille alueille, joissa se on yksinkertaisesti kannattamatonta. Tämä kannattamaton jakelu syö resursseja muualta. Jos posti voisi vähentää syrjäseutujen viisipäiväistä kirjeentoimitusta pariin kertaan viikossa, paranisi kirjejakelu kaupunkialueilla suhteessa paljon enemmän.
Kirjeitä tärkeämpää on nykypäivänä pakettien toimitus. Jos posti tulisi luotettavasti perille joka toinen päivä ihan vaikka täällä pääkaupunkiseudullakin, olisi se parempi, kun että posti toimii epäluotettavasti viitenä päivänä viikossa. Jos siis haluaa postista luotettavamman, postilakia on ehdottomasti muutettava.
Niin, ei kai sillä väliä kun laskut on myöhässä syrjäkylillä, kunhan eliitti saa pääkaupunkiseudulla pakettinsa. Kiitos tästä perustelusta. Muuten olen kanssasi samaa mieltä siinä, että minkä tahansa postin jaksmiseen riittää esim kolme päivää. Ensin vaan saatava muutokset viikkolehtien toimituspäiviin ja laskuttajat lähettäköön laskunsa aiemmin, nyt ehtii eräpäivät mennä.
En puollustele postin toimintaa mutta miettikää nyt. Posti on nykyisin valtion omistama osakeyhtiö. Posti ei saa euroakaan valtion tukea, mutta sen pitää silti lähettää postinkantaja matkaan parhaimmillaan kymmeniä kilometreja yhden yksittäisen kirjeen takia. Matkahuollon tai sen sijaan ei tarvitse ajaa näitä kannattamattomia lenkkejä, ja se voi keskittyä rauhassa vain yleisimmille reiteille. Yhden kirjeen toimittaminen syrjäseudulle voi olla postille tappiollista jopa satoja euroja. Jos valtio haluaa ylläpitää 5-päiväistä jakeluviikkoa, tulisi sen osallistua kannattamattomien jakelureittien rahoittamiseen.
Näitä jakelureittejä voisi selkeyttää niin, että aidosti syrjäisillä seuduilla olisi valittavissa joko jakelu vain 2-3 x/vko tai mahdollisuus saada postit päivittäin noutamalla ne itse jakelukeskuksesta.
Käytännössä suurimmat säästöt saadaan siellä, missä on eniten ihmisiä. Jo pelkkä kerrostalojen postinjakelun siirtäminen oviluukuista alakerran lokeroihin säästäisi huomattavasti enemmän kuin syrjäseutujen postinjakelun supistaminen. Näin siksi, että siellä syrjemmällä posti huolehtii esim. ateriapalvelun ruoanjakelusta ja vie ne paketitkin perille asti. Kaupungissa saataisiin parhaat säästöt sillä, että olisi korttelikohtaiset lokerikot Smart-postien tapaan ja sinne postit jaettaisiin kahdesti viikossa. On huomattavasti edullisempaa laittaa 500 ihmistä kävelemään 300 m postinsa luokse kuin laittaa 50 ihmistä ajamaan päivittäin 100 km saadakseen postinsa.
Mielenkiinnolla odotan, miten Posti selviytyy joulukorttien jakelusta. Ehtivätköhän perille ennen juhannusta? Ja mihin osoitteisiin menevät? Toisaalta yksinäiset vanhukset ilahtuvat korteista ja jos on riittävän dementoitunut, ei haittaa sekään, ettei tiedä, kuka lähettäjä on :(
Kyllä minä ymmärrän ihan täysin. Kirjepostin yms lähetys on niin paljon vähentynyt, että palvelu ei vaan ole enää kannattavaa ja pitää löytää niitä uusia innovaatioita.
Itseltäni saa kannatusta postijakelun vähentäminen esim. kolmeen kertaan viikossa.
Mulla on kestänyt pakettien saamisessa viimeiset kerrat todella kauan vaikka ovat tulleet Briteistä. Kunnes tänään! Nukuin ja heräsin ovikellon soittoon aamulla klo 8.
Ihan silmät sirrillä ja hiukset törrössä menin katsomaan kuka siellä oven takana voi olla. Postimies paketin kanssa vaikka en odottanut vielä tulevaksi kun tilauksen tein torstaina. Olen todella yllättynyt. Eikä tän mun tietääkseni edes pitänyt tulla pikalähetyksenä.
Vastapäisen talon (sama rappukirjain ja asuntonumero) postia tulee jatkuvasti minulle. Vähintään joka toinen viikko.
En ole saanut mitään tärkeitä posteja vaan kaikki saapuu todella myöhässä. Jotkut laskut on jopa viety ulosottoon koska en ole saanut niitä ajoissa ja pystynyt maksamaan! Onneksi sain hoidettua asian puhelimitse mutta kyllä ärsytti sillä en ikinä jättäisi laskujeni maksamatta mutta minkäs teet jos ei posti kulje.
Vierailija kirjoitti:
Jos postin jakelua harvennetaan, niin samalla pitäisi muuttaa kaikki lait liittyjen laskujen maksuaikoihin ja viranomaisten tekemisen päätösten tiedoksisaanti- ja valitusaikoihin. Parin päivää viikossa- jakelullahan voi mennä lähes viikko, että tieto edes saavuttaa ihmisen. Tai jos kirje ei juuri ja juuri ehdi edellisen viikon viimeiseen jakeluun, niin seuraavan päivän sijaan kirjeen saa matkaan vasta monen päivän päästä.
Aivan totta. Useasti on käynyt niin, että vaikka sairaalasta lähetetään esim. maanantaina kirje että keskiviikkona olisi aika. Kerran sitten kirje myöhästyi ja kysäisin että eivätkö voisi soittaa kun aika on noin pian, kuulemma eivät kun ei ole tarpeeksi työntekijöitä. Muissakin julkisissa palveluissa olen huomannut samaa. Postiuudistus vaatisi siis huomattavia muutoksia palveluiden resursseihin ja yhteydenpitoon asiakkaiden kanssa.
Isännöitsijäntodistus lähetetty 23.11, lapsen koulukuvat 25.11, kateissa molemmat lähetykset. Asun Helsingissä, kantakaupungissa. Laskujakin tulematta. Pitkin syksyä silloin tällöin tipahdellut vääriä posteja luukusta, väärä talo, väärä rappu, väärä asunto.
Luottamus Postin toimintaan on pyöreä nolla.
Varsinkin toi vääriin postiluukkuihin jakaminen on todella ahdistavaa. Mitä jos väärän postin saaja ei viitsi viedä posteja tai vaikka ole kotona pitkään aikaan ja oikea odottaja menettää sillä välin vaikka mitä!
Ahvenanmaanmaalta kesti 3 viikkoa saada paketti, joka saapui eilen sunnuntaina illalla luukusta sisään ;). Nice!!
Vierailija kirjoitti:
Isännöitsijäntodistus lähetetty 23.11, lapsen koulukuvat 25.11, kateissa molemmat lähetykset. Asun Helsingissä, kantakaupungissa. Laskujakin tulematta. Pitkin syksyä silloin tällöin tipahdellut vääriä posteja luukusta, väärä talo, väärä rappu, väärä asunto.
Luottamus Postin toimintaan on pyöreä nolla.
Oliko siitä joku juttu lehdessä kun paljon postia oli löydetty jostain junasta?
Vierailija kirjoitti:
Varsinkin toi vääriin postiluukkuihin jakaminen on todella ahdistavaa. Mitä jos väärän postin saaja ei viitsi viedä posteja tai vaikka ole kotona pitkään aikaan ja oikea odottaja menettää sillä välin vaikka mitä!
Tässä rikotaan nyt perustuslaillisia oikeuksia.
Postisalaisuus ja viestintälaki-
Aika harvoin joutuu käymään postissa ja itseä on ärsyttänyt se että toimipisteet muuttaa koko ajan eri paikkoihin. Ei ole ilmaista tuokaan että konttori siirtyy parin vuoden välein eri paikkaan. Toinen on aukioloajat, ne muuttuu aivan koko ajan. Tuntuu että muutosten tekeminen on pääasia, eikä niinkään palvelun kehittäminen.
Paketin hakeminen onnistuu mistä vain, mutta ei tarvi olla sen monimutkaisempi asia kuin paketin lähettäminen ulkomaille, niin citymarketin infopistepostissa ollaan huulipyörenä, eikä oikein tiedetä miten se tapahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä ymmärrän ihan täysin. Kirjepostin yms lähetys on niin paljon vähentynyt, että palvelu ei vaan ole enää kannattavaa ja pitää löytää niitä uusia innovaatioita.
Itseltäni saa kannatusta postijakelun vähentäminen esim. kolmeen kertaan viikossa.
Kirjeposti vähenee mutta pakettijakelu taas vastaavasti kasvaa ja jo muutaman vuotena peräkkäin Posti on toimittanut enemmän paketteja kuin koskaan aikaisemmin (eli rikkonut myös sen edellisenä vuonna tehdyn ennätyksen). Lisäksi kun kyseessä on valtion liikelaitos, niin en tiedä kuinka relevanttia on puhua kannattavuudesta. Tappiollista toimintaahan se on joka tapauksessa jos ruvetaan rahassa mittaamaan.
Vierailija kirjoitti:
Aika harvoin joutuu käymään postissa ja itseä on ärsyttänyt se että toimipisteet muuttaa koko ajan eri paikkoihin. Ei ole ilmaista tuokaan että konttori siirtyy parin vuoden välein eri paikkaan. Toinen on aukioloajat, ne muuttuu aivan koko ajan. Tuntuu että muutosten tekeminen on pääasia, eikä niinkään palvelun kehittäminen.
Paketin hakeminen onnistuu mistä vain, mutta ei tarvi olla sen monimutkaisempi asia kuin paketin lähettäminen ulkomaille, niin citymarketin infopistepostissa ollaan huulipyörenä, eikä oikein tiedetä miten se tapahtuu.
Mullakin on tuollainen kaupan infopisteposti lähipostina, josta haen paketit. Ihmettelin kerran kun en saanut mitään saapumisilmoitusta ollenkaan vaikka paketti on seurantatietojen mukaan postissa odottamassa noutoa. Olen käynyt noutamassa paketin, ja vasta viikon päästä posti toi saapumisilmoituksen kotiin.
Asun pääkaupunkiseudulla. Kaikki lehdet tulevat 1-3 päivää myöhässä, ja tämä on ikävä etenkin tv-ohjelmalehden osalta koska olen ilman tv-ohjelmaopasta muutaman päivän ja kun olen tottunut katsomaan siitä päivän ohjelmat kun siinä on myös leffaesittelyt, tietoa uusista alkavista tv-sarjoista. Leffat ja sarjat ovat ehtineet mennä ennenkuin saan lehden käsiini.
Minulla on pitkä suomalainen sukunimi, viereisen asunnon naapurilla on myös pitkä sukunimi mutta meidän sukunimet alkavat eri kirjaimilla jne. eli selvä ero on.
Posti alkanut sekoittaa meidän lähetykset viime viikkoina. Kerran astuin ovesta ulos samalla kun postinkantaja oli laittamassa jälleen naapurin posteja minun luukusta, niin sanoin hänelle että nämä menevät valitettavan usein väärin. Tuohan on ikävää jos naapuri tai minä satumme olemaan ulkomaanlomalla emmekä vaihtamassa posteja.
Uusi postinkantaja ei osannut suomea. Olen pöyristynyt.
61: tarkoitin äskeisessä että jos olen esimerkiksi kotona ja naapuri ulkomaanlomalla viikon kaksi (tai toisinpäin), niin minun postit jää hänen eteisen lattialle.
Jos postin jakelua harvennetaan, niin samalla pitäisi muuttaa kaikki lait liittyjen laskujen maksuaikoihin ja viranomaisten tekemisen päätösten tiedoksisaanti- ja valitusaikoihin. Parin päivää viikossa- jakelullahan voi mennä lähes viikko, että tieto edes saavuttaa ihmisen. Tai jos kirje ei juuri ja juuri ehdi edellisen viikon viimeiseen jakeluun, niin seuraavan päivän sijaan kirjeen saa matkaan vasta monen päivän päästä.