Mielipiteesi/kokemuksesi Postin sekoiluista?
Posti on ollut viime aikoina paljon otsikoissa. Milloin mikäkin lähetys on myöhässä/kateissa, postia jaetaan iltamyöhään tai viikonloppuisin, kaavaillaan "tärkeitä" lisäpalveluita kuten nurmikonleikkuu ja vanhusten ulkoiluttaminen...
Kommentit (100)
Osansa on varmaan juuri sillä että käytetään ulkomaisia postinjakajia. Ne eivät välttämättä erota Haahkatietä Haapatiestä.
Minulle on tullut posti oikein, ehkä siinä auttaa että katuosoite on sellainen erikoinen että ei varmasti sotkeennu mihinkään muuhun saman postinumeroalueen osoitteeseen vaikka postinjakaja ei suomea osaisikaan.
Olen yrittäjänä seurannut Postin toiminnan huonontumista kohta 10v. Ongelmat alkoivat selvästi noin neljä vuotta sitten. Tätä aikaisemmin palvelu ja pakettien toimittaminen sujui mielestäni aina helposti ja luotin Suomen postiin.
Viime vuosina jatkuva ongelma on ollut se että yrityksen paketteja ei onnistuta toimittamaan liikkeen aukioloaikoina vaikka lähettäjä on selvästi maininnut aukioloajat tiedoissa. Varsinkin isokokoiset paketit haluaisin suoraa liikkeeseen koska maksan lähettäjälle 40-90€ lähettämisestä. Olen ymmärtänyt, että paketit saattavat lähteä Keski-Euroopasta jonkin kuriiripalvelun kautta mutta yllättäin Suomessa ne jakeleekin Posti. Tästä syystä jäljittäminenkin on hyvin vaikeaa jos pakettia ei kuulu.
Minua kauhistuttaa eniten se että kun pankit lähettävät nykyään uusitut luotto- ja pankkikortit postitse, että kenelle ne vielä päätyy kun jakelu on tuollaista että huitaistaan vaan lähimpään postilaatikkoon tai -luukkuun ne kirjekuoret!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietääkö joku mistä Postin ongelmat johtuvat? Onko siellä vähennetty henkilökuntaa vai mikä on? Älkääkä nyt sanoko vaan että ovat ajamassa nurmikkoa vaan ihan oikeasti, mistä on kyse?
Olin töissä postin lajittelukeskuksessa muutaman vuoden ja lähdin.
Suurin syy postin takkuamiselle on se, että sillä on kovia kilpailijoita erityisesti mitä tulee pakettien toimittamiseen. Muut kilpailijat voivat järjestellä toimintaansa miten lystäävät, mutta postia rajoittaa vielä esimerkiksi postilaki. Laki velvoittaa postia kuljettamaan viikon jokaisena päivänä postia myös niille alueille, joissa se on yksinkertaisesti kannattamatonta. Tämä kannattamaton jakelu syö resursseja muualta. Jos posti voisi vähentää syrjäseutujen viisipäiväistä kirjeentoimitusta pariin kertaan viikossa, paranisi kirjejakelu kaupunkialueilla suhteessa paljon enemmän.
Kirjeitä tärkeämpää on nykypäivänä pakettien toimitus. Jos posti tulisi luotettavasti perille joka toinen päivä ihan vaikka täällä pääkaupunkiseudullakin, olisi se parempi, kun että posti toimii epäluotettavasti viitenä päivänä viikossa. Jos siis haluaa postista luotettavamman, postilakia on ehdottomasti muutettava.
Niin, ei kai sillä väliä kun laskut on myöhässä syrjäkylillä, kunhan eliitti saa pääkaupunkiseudulla pakettinsa. Kiitos tästä perustelusta. Muuten olen kanssasi samaa mieltä siinä, että minkä tahansa postin jaksmiseen riittää esim kolme päivää. Ensin vaan saatava muutokset viikkolehtien toimituspäiviin ja laskuttajat lähettäköön laskunsa aiemmin, nyt ehtii eräpäivät mennä.
En puollustele postin toimintaa mutta miettikää nyt. Posti on nykyisin valtion omistama osakeyhtiö. Posti ei saa euroakaan valtion tukea, mutta sen pitää silti lähettää postinkantaja matkaan parhaimmillaan kymmeniä kilometreja yhden yksittäisen kirjeen takia. Matkahuollon tai sen sijaan ei tarvitse ajaa näitä kannattamattomia lenkkejä, ja se voi keskittyä rauhassa vain yleisimmille reiteille. Yhden kirjeen toimittaminen syrjäseudulle voi olla postille tappiollista jopa satoja euroja. Jos valtio haluaa ylläpitää 5-päiväistä jakeluviikkoa, tulisi sen osallistua kannattamattomien jakelureittien rahoittamiseen.
Tämä on epäilemättä totta, mutta ei selitä sitä miksi koko Postin toiminta on täysin sekaisin, lähetykset katoavat jäljettömiin, tallessa olevat jaetaan väärille vastaanottajille, postit jaetaan ihan miten sattuu ja kirjeen matka naapurikaupunkiin saattaa kestää parikin viikkoa.
Tuttu on töissä postissa jakajana: välillä on ylityökielto, ja kotiin on lähdettävä työajan loppuessa klo 14. Kerran sitten päätti jakaa kaiken piirilleen kuuluvan postin: pääsi kotiin illalla klo 21.30, oli mennyt töihiin aamukuudeksi. Piirejä on yhdistelty ja ne ovat aivan liian isoja yhdelle ihmiselle jakaa.
Lisäksi posti käyttää irtisanottujen vakiotyöntekijöiden tilalla SOL:n vuokratyövoimaa, joita koulutetaan piireille päivä tai kaksi. Jos vuosia työskenellyt jakaja pääsisi kotiin iltamyöhään piiriltään, voi päätellä paljoko uusi kokematon työntekijä saa työajassa jaettua...
Tänään ihmettelin kun posti tuli jo ennen kuin lähdin töihin, eli heti ysin jälkeen, tosin ei sieltä tullut kuin se hemmetin postinen. :D
Olin erään yliopistosairaalan opetuspoliklinikalla lääkäriharjoittelussa syksyllä kahden viikon ajan ja useana aamuna me opiskelijat ja opettaja tulimme "turhaan" paikalle, sillä potilaita ei kuulunut. Sihteeri sai joillekin soitettua, että ovatko vielä matkalla, mutta ilmeni, etteivät kutsukirjeet poliajalle olleet tulleet perille. Omasta neljästä potilaastani yksi (!) saapui paikalle, muut eivät olleet saaneet tietoa ajastaan.
Turhauttavaa jokaiselle: potilas menettää lääkäriaikansa ja joutuu odottamaan uutta poliaikaa, meiltä opiskelijoilta jää tärkeää opetusta saamatta ja erikoislääkärin suht kallista työaikaa menee hukkaan.
Postin mokailun vuoksi jatkossa potilaat saavat ilmeisesti sähköisen muistutuksen ajastaan, mikä tietty on fiksu tapa hoitaa nykypäivänä informaatio.
Tänään Postisessa osui silmään Huippukivan mainos liukastusvoiteesta. Törkeää.
-Meiltä on pariin otteeseen löytynyt kirjeitä maasta postilaatikon edestä. Meillä on lukollinen laatikko, joten en keksi muuta selitystä ilmiölle kuin että postinjakaja tiputtaa kijeet maahan eikä postilaatikkoon.
-Viikottain meidän laatikosta löytyy myös naapurin posteja.
-Postia tulee vain kolmena päivänä viikossa, ma, ke ja to.
-Postilaatikkoon tulevat paketit ovat kaikki olleet avattuja viimeisen vuoden aikana, esim. kirjat, valokuvatuotteet, pienikokoiset vaatelähetykset ym.
-Viime kesänä ostinL
Vierailija kirjoitti:
Tänään ihmettelin kun posti tuli jo ennen kuin lähdin töihin, eli heti ysin jälkeen, tosin ei sieltä tullut kuin se hemmetin postinen. :D
Postinen taitaakin olla ainoa, mikä nykyään tulee varmasti perille...
http://yle.fi/uutiset/3-9348191
"Savonlinnassa seudulla oli kadonnut muutaman vuoden kuluessa useita postilähetyksiä, joiden sisällä oli rahaa tai muuta rahanarvoista postia. Posti jätti rikosilmoituksen poliisille elokuussa.
Esitutkinnassa epäily kohdistui Postiin työntekijään, joka otettiin kiinni rikoksesta epäiltynä joulukuun alussa. Pitkän työuran Postissa tehnyt mies tunnusti poliisille varastaneensa valuuttalähetyksiä, kirjeissä olleita lahjakortteja, teatteri- tai oopperalippuja sekä käteistä rahaa useamman tuhannen euron arvosta."
Tilaamani paketti piti toimittaa kotiin, sen kokoinen että mahtuu postiluukustakin. No. Olin kotona, siivoilin eteistä ja kuulin kun postiluukku kolahti. Sain saapumisilmoituksen paketistani, joka ei muka ollut mahtunut luukusta eikä paikalla ollut vastaanottajaa. Lapussa olleeeen kellonaikaankin oli vielä pari tuntia. Eli postilla ei ollut edes aikomusta tuoda pakettiani kotiin, vaikka siitä palvelusta olinkin maksanut.
72 jatkaa, teksti katkesi jostain syystä kesken.
-Viime kesänä ostin loman ajaksi maksullisen postin keskeytyksen. Määräajan jälkeen kun menin hakemaan posteja asiamiespostista, ei niitä sieltä löytynyt. Kolmena päivänä kävin asiaa tiedustelemassa ja sain vastauseksi pelkkää päänpyörittelyä. Noin viikon päästä postlaatikkoni ilmestyi nippu vanhoja posteja. Palvelu ei toiminut lainkaan niinkuin oli sovittu.
Vierailija kirjoitti:
Tilaamani paketti piti toimittaa kotiin, sen kokoinen että mahtuu postiluukustakin. No. Olin kotona, siivoilin eteistä ja kuulin kun postiluukku kolahti. Sain saapumisilmoituksen paketistani, joka ei muka ollut mahtunut luukusta eikä paikalla ollut vastaanottajaa. Lapussa olleeeen kellonaikaankin oli vielä pari tuntia. Eli postilla ei ollut edes aikomusta tuoda pakettiani kotiin, vaikka siitä palvelusta olinkin maksanut.
Minä olin tänään kotona (etäpäivä) ja odottelin postipakettia, johon oli maksettu kotiinkuljetus. Lähettäjäfirman sivujen mukaan lähetystä on tänään yritetty tuoda minulle, mutta minua ei ole saatu kiinni. Posti on kantanut minulle ainoastaan lappusen, jolla voin hakea paketin viiden kilometrin päästä.
Munkin lähiposti on muuttanut ainakin kolmesti niiden viiden vuoden aikana, jonka olen tässä samassa osoitteessa asunut. Piirejä yhdistellään, toimialueet ovat liian isoja. "Oma" postinjakajani vaikuttaa kuitenkin tekevän hommansa niin hyvin kuin pystyy, vaikka viime aikoina olenkin bongannut hänet pihalta pyörimässä monta tuntia normaalia myöhemmin.
Ulkomailta tilatut paketit ovat viikkotolkulla myöhässä luvatuista toimituspäivistä. Veikaan, että jumittavat jossain Postin lajittelukeskuksessa... Saa nähdä, saako niitä jouluksi.
Kaikkiin ongelmiin on yksi ainoa perussyy: Liian vähän työntekijöitä työn määrään nähden.
Toinen fakta on että vuokra-pätkä-kausi työntekijän osaaminen, motivaatio, vastuuntunto ei ole taatusti sen poispotkitun vakijakajan tasolla.
Vierailija kirjoitti:
Postissa on nykyään monin paikoin ihan ohjeistus kirjoittaa jo aamulla vaan ne laput valmiiksi, ei edes yrittää ottaa paketteja mukaan. Ilmeisesti pakettien määrä on niin iso ja niitä on hankala kuljettaa kaiken muun postin mukana, kun muutenkin postia on moninkertaisesti yhden ihmisen ehtimiseen nähden. Eli vaikka postinjakajan juoksisi tuollaisessa tilanteessa kiinni, ei hänellä todennäköisesti olisi koko lähetystä mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Postissa on nykyään monin paikoin ihan ohjeistus kirjoittaa jo aamulla vaan ne laput valmiiksi, ei edes yrittää ottaa paketteja mukaan. Ilmeisesti pakettien määrä on niin iso ja niitä on hankala kuljettaa kaiken muun postin mukana, kun muutenkin postia on moninkertaisesti yhden ihmisen ehtimiseen nähden. Eli vaikka postinjakajan juoksisi tuollaisessa tilanteessa kiinni, ei hänellä todennäköisesti olisi koko lähetystä mukana.
No mitä ihmettä? Eikö ole rikos myydä jotain palvelua ilman mitään aietta toimittaa sitä?
Asun Helsingin kantakaupungissa ja mulle on myös tullut posti joskus seiskan jälkeen illalla. Viime viikolla tuli yks päivä posti kaks kertaa. On jo useamman vuoden tuntunut ettei postia jaeta päivittäin, koska sitten kun sitä tulee niin tulee useampi lehti/kirje/whatever. Eipä mulle enää tule kuin luottokorttilasku kun en ole halunnut sitä sähköisenä, kaiken muun olen siirtänyt verkkopankkiin. Ja sitten tietysti Postinen ja mitä lie Helen-lehteä. Kuinkahan kauan aikoo yritykset vielä painaa asiakaslehtiä, kuka niitä oikeasti lukee?
Mun paketit menee postiin mikä ei oikeasti ole mun lähiposti. Puolessa välissä matkaa olisi toinen toimipiste. Ärsyttävää. Posti menee kuudelta kiinni, ettei työpäivän jälkeen ehdi enää kotoa sinne poiketa. Nykyisin se on lauantaisin muutaman tunnin auki, mutta sekin uudistus taisi tulla alkuvuodesta.
Postin käsittämättömän huonon jakelutoiminnon takia en enää tilaa suomalaisista nettikaupoista mitään!
Lähetykset ovat myöhästyneet, niitä on etsitty päiväkausia kun ovat seisseet noutopisteessä ilman että minulle on tullut asiasta viestiä, ja posti pahoittelee vain palautetta annettaessa.
Pakettiautomaatit ovat sinänsä hyvä idea mutta kun niihin ei voi palauttaa paketteja jotka on tilattu postin omalla eteenpäinlähetystoiminnolla tiettyyn pakettiautomaattiin. Ei ole pystynyt enää varmaan yli vuoteen.
Niihin pystyy palauttaa ainoastaan paketit jotka on tilattu suoraan nettikaupasta pakettiautomaattiin.
Tilaan kaiken ulkomailta, jolloin kuriirit toimittavat paketit perille.