Painajaismainen joulu taas edessä, tiedän jo etukäteen että 9-vuotiaalle ei kelpaa mikään lahja
On ympyröinyt lelukuvastoista kolmisenkymmentä lahjaa mutta varaa meillä ei ole kun puoleen tästä. Hatchimals-leluja ei enää mistään saa kun emme tajunneet ajoissa tilata. Ihan varmasti hankitut lelut taas lentävät seinään ja ovia paiskotaan. Kumpa koko joulun voisi skipata, joutuu taas monta viikkoa katsomaan pennun nyrpeää naamaa.
Kommentit (38)
Nyt kun kestätte asiallisesti tuon raivon niin pääsette taas kasvatuksessa "raiteille". Toistakaa n 500 pettymyksen kohdalla niin helpottaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ympyröinyt lelukuvastoista kolmisenkymmentä lahjaa mutta varaa meillä ei ole kun puoleen tästä. Hatchimals-leluja ei enää mistään saa kun emme tajunneet ajoissa tilata. Ihan varmasti hankitut lelut taas lentävät seinään ja ovia paiskotaan. Kumpa koko joulun voisi skipata, joutuu taas monta viikkoa katsomaan pennun nyrpeää naamaa.
Ei kukaan osta lapselle 15 lahjaa.
Että hyvää joulua vaan sinne Porvooseen.
Ai ei vai? Olikohan se joulu 2001 vai 2002 kun meidän kolme lasta saivat yhteensä 88 lahjaa. Näistä muutama oli yhteinen. Yhteiset lahjat olivat perheen ulkopuolisten ostamia. Muut ostimme itse.
Mainitsemasi totuus pitää yhtä lailla paikkansa kuin se, ettei kannata ostaa omille lapsille mitään, koska sukulaiset ym. ostaa niin hirveästi. Jos olisin uskonut tätä täällä aikoinaan kerrottua totuutta, olisi lapsemme jääneet ilman lahjoja tai saaneet vain 1-2 lahjaa.
Musta on aika hassua, että tämän ketjun ap:ta kehotetaan olemaan ostamatta yhtään lahjaa koska lapsi käyttäytyy huonosti, mutta eilisen "teini haukkui joululahjat paskoiksi"-ketjun ap teilattiin kun sanoi, että teinin lahjat menevät kiertoon ja teini tyytyköön suklaarasiaan.
Mä olen sitä mieltä, että sekä tämä 9-vuotias että se teini jääköön ilman paketteja. Huonoa käytöstä ei pidä palkita.
Vierailija kirjoitti:
Musta on aika hassua, että tämän ketjun ap:ta kehotetaan olemaan ostamatta yhtään lahjaa koska lapsi käyttäytyy huonosti, mutta eilisen "teini haukkui joululahjat paskoiksi"-ketjun ap teilattiin kun sanoi, että teinin lahjat menevät kiertoon ja teini tyytyköön suklaarasiaan.
Mä olen sitä mieltä, että sekä tämä 9-vuotias että se teini jääköön ilman paketteja. Huonoa käytöstä ei pidä palkita.
Minusta toinen kasvatuksen peruspilari on kuitenkin reiluus ja oikeudenmukaisuus. Eli saa lahjan, antajan itsensä sopivaksi katsoman. On sitten tyytyväinen siihen tai ei ja sitten jatko sen mukaan, jos ilmaisee pettymystään jotenkin sopimattomasti.
Meillä lapset onneksi ymmärtävät rahan arvon, eivät ole lapsenakaan toivoneet yleensä mitään. Nyt teininä jos yritetään kysellä vastaus on luokkaa "ei me mitään tarvita, höpöhöpö" ja ovat aina kiitollisia pienistäkin lahjoista. Ap on provo.
Mä en voi vaan uskoa, että täällä on oikeasti niin julmia ihmisiä, että jättäisivät 9-vuotiaan tai teinin kokonaan lahjoitta. Provoja nuo aloitukset taitavat kyllä olla...
Lapset testaavat vanhempiaan ja osoittavat pahan mielensä joskus sopimattomasti. Lapsi tai teini ei vielä osaa vihaansa hallita täysin. Te aikuisina pilaisitte koko perheen joulun kuin kostona lapselle. Lapsi tai teini saisi teistä vain julman käsityksen ja ajatuksen siitä, ettette välitä heistä, jos he kiukkuilevat osoittaen tunteensa.
Mitä jos korjaisitte omat kasvatusvirheenne keskustellen sen lapsen kanssa. Antakaa hyvänen aika omalle lapsellenne anteeksi ja yrittäkää luoda joulumieltä.
Lankesin provoihin taas, mutta kovin lapsivihaavia ihmisiä sitä pyöriikin vauvapalstalla nykyään :(
Vierailija kirjoitti:
Kiittämätön lapsi! Olisi aika alkaa opetella pettymyksen sietämistä, kaikkea vaan nyt ei saa. Olisiko yhteinen aika esim isän kanssa tavaroita tärkeämpää? Tyytymättömyyden-tunne ei häviä tavaroilla.
Kannattaa jutella pitkin vuotta siitä, mistä oikea ilo tulee ja miten kaikkea ei voi saada elämässä yleensäkään. Ja miten kiitetään tai pyydetään anteeksi. Tätä kutsutaan kasvatukseksi. Jouluna saa jotain lahjoja ja niistä kiitetään asiallisesti. Jos lapsi alkaa raivota niin se on oiva tilaisuus kasvattaa vähän lisää...ei se lapsi itsekseen käytöstapoja opi.
Jos niitä toiveita on oikeasti tarkoitus toteuttaa, sanoo jo etukäteen että karsi ruksit vaikka kahdeksaan ja vielä ennakkotieto, ettei niistäkään toiveista toteuteta jokaista. Minusta olisi ollut muuten ihan valtavan tylsää tietää etukäteen, mitä saan lahjaksi. Enkä olisi edes osannut toivoa mitään kalliita lahjoja.
No kai teillä on selvitetty, että ympyröidyt lahjat on VAIN toiveita. Ei niin, että kaiken ympyröidyn saa. 15 lahjaa on ihan liikaa, ei lapsi oikeasti ole kiinnostunut edes puolistakaan.
Miksi ette pyydä itse kirjoitettua listaa, esim viisi kaikkein mieluisinta toivetta, ja viisi toiseksi mieluisinta. Ja lokakuussa jo, niin on aikaa tilailla. Ja samalla teette selväksi, että nämä ovat toiveita, ja niistä toteutetaan jotkut, mutta ei kaikkia.
Meillä myös 9-v ja kysymällä kysytty, mitä haluut joululahjaksi. Ei mitään, kun ei tartte mitään. No sitten keksi, kun taas patistettiin, että jotain jalkapalloaiheista. Lahjat toki ostetaan silti, joutuu vaan itse miettimään enemmän, ja aina on kuitenkin tykännyt. Jos meillä lentäisi lahjat seinään niin vakava puhuttelu olisi edessä ja varmaan lähdettäisiin noin pahoja agressioita purkamaan asiantuntijan ohjauksessa. Mutta onneksi lapsi on sopuisa ja ihana, en kestäisi tuommoista kiukkukallea.
Minä sanoin lapsille että pukki valitsee listasta, kaikkea ei saa koska pukilla on niin paljon lapsia kenelle lahjoja pitää toimittaa. Ja vielä aikuiset päälle😉 . Niin ollaan menty.
Listat on pitkät siitä me kerrotaan kummeille ja isovanhemmille. He kertoo mitä hankkii ja itse ostetaan listalta pari kolme juttua ja joku ylläri päälle. Tänä vuonna tulee pienet tabletit yllärini. Kaksi juttua ostettu itse listalta ja sitten vielä kummit ja isovanhemmaut on hankkinut paketit.
Aika isolta tuntuu ap.n paketti määrä. Eikö lapsi jo kyllästy avaamaan viimeisiä lahjoja kun ei pääse leikkimään.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa jutella pitkin vuotta siitä, mistä oikea ilo tulee ja miten kaikkea ei voi saada elämässä yleensäkään. Ja miten kiitetään tai pyydetään anteeksi. Tätä kutsutaan kasvatukseksi. Jouluna saa jotain lahjoja ja niistä kiitetään asiallisesti. Jos lapsi alkaa raivota niin se on oiva tilaisuus kasvattaa vähän lisää...ei se lapsi itsekseen käytöstapoja opi.
Hyvin neuvottu. Ota tästä kiinni, Ap.
Mitä joulu merkitsee teille yleensä? Oletteko kristittyjä vai vietättekö sitä vain siksi, että kuvittelette sen olevan jokin kulttuurinen pakko? Mitäpä jos antaisitte lapsellenne parhaan lahjan ja miettisitte omaa arvomaailmaanne, mitä haluatte hänen omaksuvan? Lapsellekin voi opettaa pienestä pitäen mikä eri asioiden ja merkkipäivien todellinen tarkoitus on. Ei ole vielä myöhäistä aloittaa perusetiikan opetusta.
Ei-kristitty
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta toinen kasvatuksen peruspilari on kuitenkin reiluus ja oikeudenmukaisuus. Eli saa lahjan, antajan itsensä sopivaksi katsoman. On sitten tyytyväinen siihen tai ei ja sitten jatko sen mukaan, jos ilmaisee pettymystään jotenkin sopimattomasti.
Nimenomaan, ei kukaan muukaan kiukuttele tai hauku lahjoja paskoiksi. Se, joka niin tekee, ei ansaitse lahjoja.
Vierailija kirjoitti:
Mä en voi vaan uskoa, että täällä on oikeasti niin julmia ihmisiä, että jättäisivät 9-vuotiaan tai teinin kokonaan lahjoitta. Provoja nuo aloitukset taitavat kyllä olla...
Lapset testaavat vanhempiaan ja osoittavat pahan mielensä joskus sopimattomasti. Lapsi tai teini ei vielä osaa vihaansa hallita täysin. Te aikuisina pilaisitte koko perheen joulun kuin kostona lapselle. Lapsi tai teini saisi teistä vain julman käsityksen ja ajatuksen siitä, ettette välitä heistä, jos he kiukkuilevat osoittaen tunteensa.
Mitä jos korjaisitte omat kasvatusvirheenne keskustellen sen lapsen kanssa. Antakaa hyvänen aika omalle lapsellenne anteeksi ja yrittäkää luoda joulumieltä.
Lankesin provoihin taas, mutta kovin lapsivihaavia ihmisiä sitä pyöriikin vauvapalstalla nykyään :(
Onko teillä tosiaan joulun "onnistuminen" lahjoista kiinni? Mikäs siinä, jokainen tavallaan.
Meillä materia ei koskaan ole osoitus välittämisestä. Tavaraa ostetaan tarpeisiin, ja välittäminen osoitetaan ihan muilla keinoin. Mutta kukin tavallaan tässäkin.
Vierailija kirjoitti:
Sitä huonon käytöksen takia lahjojen pois ottamista tai antamatta jättämistä voisi kutsua myös kasvatukseksi.
Jos mun lapsi heittäisi ruokalautasen lattialle kiukutellen ja ilmoittaisi sen olevan paskaa, jäisi syöminen siihen ja olisi turha haaveilla uudesta annoksesta tai jälkkäristä. Olkoon nälkäinen.
Sama, jos sanoisi, että paskoja lahjoja, jäisi ne paskat sitten saamatta.
Itse olet pentus kasvattanut