Miksi vähemmistöt ovat omasta mielestä aina ensin sen vähemmistön edustaja eikä ns. tavallinen ihminen?
Esim. suomenruotsalaiselle on tärkeää aina ja kaikkialla tehdä selväksi olevansa sorrettu ruotsinkielinen ja esim. homo korostaa omaa seksuaalisuuttaan, vaikka heteroilla ei ole mitään tarvetta korostaa omia makuuhuonepuuhiaan.
Kommentit (9)
Kuule, jos elettäisiin ideaalimaailmassa, ei tarvitsisi pelätä, että tulee syrjityksi esimerkiksi äidinkielen, vamman, ihonvärin, seksuaalisuuden tai sukupuoli-identiteetin perusteella. Syrjintää tapahtuu ja se on fakta. Ap:sta ei siis ole ok tehdä numeroa siitä, että kuulee olevansa "svedu joka ei kuulu Suomeen", kun saa huonoa palvelua _viranomaisilta_, joilta on saatava palvelua sekä suomeksi että ruotsiksi, ja niin edelleen? Kaikki suomenruotsalaiset tajuavat, ettei se kouluruotsi ole mitään täydellistä eivätkä odota sitä. Siis ihan normaaleja asioita, joista kuka tahansa nostaisi metelin. Vähemmistöön kuuluva tyypillisesti kohtaa vaan enemmän paskaa kuin valtaväestöön kuuluva.
Eivätkä homot sen enempää makuuhuonepuuhistaan puhu kuin heterotkaan. Oikeastaan kuulen useammin heteroilta (tai heterosuhteessa olevilta) lauseita: "olen siis ihan hetero, mutta...", "olen naimisissa miehen/naisen kanssa". Monelle on helpompi sanoa esim. kaveripiirissä olevansa homo, töissä moni kiertää asian puhumalla puolisosta tai kumppanista.
Vierailija kirjoitti:
Kuule, jos elettäisiin ideaalimaailmassa, ei tarvitsisi pelätä, että tulee syrjityksi esimerkiksi äidinkielen, vamman, ihonvärin, seksuaalisuuden tai sukupuoli-identiteetin perusteella. Syrjintää tapahtuu ja se on fakta. Ap:sta ei siis ole ok tehdä numeroa siitä, että kuulee olevansa "svedu joka ei kuulu Suomeen", kun saa huonoa palvelua _viranomaisilta_, joilta on saatava palvelua sekä suomeksi että ruotsiksi, ja niin edelleen? Kaikki suomenruotsalaiset tajuavat, ettei se kouluruotsi ole mitään täydellistä eivätkä odota sitä. Siis ihan normaaleja asioita, joista kuka tahansa nostaisi metelin. Vähemmistöön kuuluva tyypillisesti kohtaa vaan enemmän paskaa kuin valtaväestöön kuuluva.
Osittain saavat paskaa siksi, että tekevät niin suuren numeron siitä vähemmistöydestään.
Moni lääkäri ei osaa kunnolla suomea, mutta ei tästä tehdä mitään elämän ja kuoleman kysymystä, vaan asiat hoidetaan yhteisymmärryksessä.
Mutta jos suomea osaava suomenruotsalainen joutuisi ehkä kerran elämässään käymään Seinäjoen sairaalan päivystyksessä, niin se on maailmanloppu, jos se lääkäri ei puhuisikaan siellä ruotsia!
Vierailija kirjoitti:
kun saa huonoa palvelua _viranomaisilta_, joilta on saatava palvelua sekä suomeksi että ruotsiksi, ja niin edelleen?
On aika lapsellista vedota tuollaisiin täysin kohtuuttomiin lakeihin, kun kuitenkin todellisuudessa suomen kieli on maan pääkieli ja sitä pitäisi kaikkien kyllä osata. Kyllä se on vähemmistön itse hankkima ongelma, jos ei suoriudu asioiden hoitamisesta Suomessa suomen kielellä.
Kiinnität huomiota vain niihin korostajiin. Ne jotka eivät tuo vähemmistöstatustaan esille, jäävät sinulta huomaamatta. Tästä syystä havaintosi ovat vääristyneet.
Tietysti jatkuva "homomiehenä olen sitä mieltä että homohomohomo..." tms on todella ärsyttävää. Onneksi tällaisia tapauksia on todella vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kun saa huonoa palvelua _viranomaisilta_, joilta on saatava palvelua sekä suomeksi että ruotsiksi, ja niin edelleen?
On aika lapsellista vedota tuollaisiin täysin kohtuuttomiin lakeihin, kun kuitenkin todellisuudessa suomen kieli on maan pääkieli ja sitä pitäisi kaikkien kyllä osata. Kyllä se on vähemmistön itse hankkima ongelma, jos ei suoriudu asioiden hoitamisesta Suomessa suomen kielellä.
Suomessa on muistaakseni muutama tuhat suomenruotsalaista, jotka eivät todellakaan osaa suomea. Heillä on velvollisuus opiskella suomea, mutta kieli ruostuu kun ei käytä (lue: kontaktit puuttuu, täysin sama ongelma suomalaisilla toiseen suuntaan) ja opetuskaan ei järin hyvää ole.
Viranomainen voi hankkia myös esim. puhelintulkkauksen, jos ei itse esimerkiksi sitä ruotsia osaa. Laki ei ole kohtuuton, sillä Suomi on virallisesti kaksikielinen. Onhan Irlantikin: iiri on toinen pakollinen kieli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on muistaakseni muutama tuhat suomenruotsalaista, jotka eivät todellakaan osaa suomea. Heillä on velvollisuus opiskella suomea, mutta kieli ruostuu kun ei käytä (lue: kontaktit puuttuu, täysin sama ongelma suomalaisilla toiseen suuntaan) ja opetuskaan ei järin hyvää ole.
Viranomainen voi hankkia myös esim. puhelintulkkauksen, jos ei itse esimerkiksi sitä ruotsia osaa. Laki ei ole kohtuuton, sillä Suomi on virallisesti kaksikielinen. Onhan Irlantikin: iiri on toinen pakollinen kieli.
Kyllä laki on kohtuuton, koska se asettaa pikkuruisen vähemmistökielen samaan asemaan maan todellisen pääkielen kanssa. Nämä kuitenkaan eivät voi koskaan olla oikeasti rinnakkaisessa asemassa. Kohtuuttoman lain ja todellisuuden välinen ristiriita aiheuttaa turhaa epäsopua. Ruotsin asettaminen laissa sille kuuluvaan asemaan eli saamen kanssa rinnakkaiseksi vähemmistökieleksi olisi selkeä viesti kaikille, että suomen kieltä on opiskeltava ja osattava. Tämä olisi lopulta kaikkien etu.
Itse en korosta seksuaalisuuttani. Puhun aina "puolisosta". Jos joku kysyisi suoraan olenko naisen kanssa, en sitä kiertelisi tai kaartelisi. En silti halua sitä huudella, se on yksityinen asia.
Luulisi, että vähemmistön edustajan elämä on rankkaa, kun elämää eletään sen vähemmistöyden kautta ja nähdään ja etsitään kaikkialla uhkia omaa vähemmistöä kohtaan.