Viikkojen paniikki lapsen sydämen sivuäänestä
Onko kenelläkään kokemusta siitä, että isolla lapsella (5.luokkalaisella tytöllä) huomataan (koulu)lääkärissä sydämen sivuääni. Onko se ollut teillä harmiton? Olen ihmetellyt, kun kukaan lääkäri ei ole sellaista sanonut 11,5 vuoden aikana. Lapsi paniikissa jo kuukauden. Odotellaan sydänfilmin tuloksia. Ultra parin viikon päästä.Itse olen närkästynyt tapaan, jolla asia tuotiin esille. Tekis mieli perua koko tutkimus. Ja käydä vaan yksityisellä. Miten nämä koululääkärit on tällasia? Kerran yksi sanoi lapsella olevan liimakorvan. Just joo...ei oo. Se oli sellainen suttura lääkäri, etten viitsinyt uskoa moista sontapuhetta
Kommentit (33)
Sydämen sivuääni kertoo sen ettei sydämessä kaikki toimi normaalisti. Luultavasti sydän toimii silti riittävän hyvin.
Yleinen sivuääni on "KLIK" joka kuuluu siitä kun hiippaläppä ei toimi ja siinä voi olla reikä. Kyseinen vaiva hoidetaan leikkaamalla ja voin rauhoitella teitä sen olevan nykyään rutiinia.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa tutkituttaa kunnolla. Kyllä julkisella puolellakin lapset hoidetaan huolellisesti.
Julkisella nimenomaan koska ei yksityisellä puolella mitään lasten sydänvikoja hoideta ollenkaan.
Tosi monilla lapsilla kuuluu sydämestä sivuääni. Yhdellä omista lapsistanikin kuuluu, eikä kaikki lääkärit edes mainitse asiasta kuin vasta kysyttäessä.
Vierailija kirjoitti:
Sydämen sivuääni kertoo sen ettei sydämessä kaikki toimi normaalisti. Luultavasti sydän toimii silti riittävän hyvin.
Yleinen sivuääni on "KLIK" joka kuuluu siitä kun hiippaläppä ei toimi ja siinä voi olla reikä. Kyseinen vaiva hoidetaan leikkaamalla ja voin rauhoitella teitä sen olevan nykyään rutiinia.
No ei vaan suurin osa sivuäänistä on hyvänlaatuisia, jotka eivät yhtään milllään lailla haittaa sydämen toimintaa. Melkein jokaisen sydämestä löytyy sivuääniä jos riittävän tarkkaan kuunnellaan.
Vierailija kirjoitti:
Valikoituuko koululääkäreiksi ne, joille se homma vaan jää..tiedättekö...sekin, joka puhui siitä liimakorvasta...Ihmettelen, jos on vielä itse järjissään oleva, saatikka arvostettu lääkäri. Sen katseesta ja okemuksesta näki jotenkin, että sen oma elämä oli sekaisin. Halusiko se vaan paukauttaa noin? Eipä ole liimakorvasta kukaan puhunut ennen sitä (1.lk lääkäri) eikä sen jälkeen.
Onhan tietysti lääkärinvalat jne...
Mutta kyllä psykologinen silmäni aika hyvin vaan näkee, kehen luottaa...
Tuollainen ei ole terveen ihmisen tekstiä.
Mulla on sivuääni ja hengissä olen vieläkin. Ei ole ollut mitään ongelmia.
N23
Jos lapsi voi hyvin, niin ei siinä mitään ole silloin. Näet kyllä ulospäin.
Jos joku kohta valskaisi, niin heikkonahan siinä ihminen olisi.
Ei sillä ole merkitystä onko julkinen vai yksityinen. On sattunut olemaan tarkkakorvaisin lääkäri.
Ikävää, että ei avannut asiaa teille. Saattaa olla noviisi lääkärikin. Konkarit useimmiten osaa kertoa ja suojella potilasta. Ettei hätäänny, jos ei ole hätää. Voisitko kysyä asiaa?
Useimmilla ihmisillä on sivuääni tai ekstralyonti. Tuohan voi olla sellainenkin.
Toivotaan, että kaikki on hyvin.
Enpä ole koskaan kuullut että jossain toimisi kardiologi koululääkärinä. Missä sairaanhoitopiirissä oikein olette?
Tuossa on lievää suurempi ristiriita, että maalaat lapsesta kuvan huippuälykkäänä tyyppinä joka on biologiansa lukenut, mutta samalla hän säikähtää kuollakseen sivuääntä ja luulee kuolevansa siihen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei vaan suurin osa sivuäänistä on hyvänlaatuisia, jotka eivät yhtään milllään lailla haittaa sydämen toimintaa. Melkein jokaisen sydämestä löytyy sivuääniä jos riittävän tarkkaan kuunnellaan.
? Mitä minä kirjoitin? Ihan sitä lukutaitoa voisi harjoitella.
JA JOS AP lapsella on jotain vialla siinä sydämessä niin nykyään yliopistollisissa sairaaloissa se hoidetaan. Sydänleikkaukset ovat nykyään rutiinia...
Itsellä on leikattu hiippaläppä ja kaikki meni OK!
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsi voi hyvin, niin ei siinä mitään ole silloin. Näet kyllä ulospäin.
Jos joku kohta valskaisi, niin heikkonahan siinä ihminen olisi.
Ei sillä ole merkitystä onko julkinen vai yksityinen. On sattunut olemaan tarkkakorvaisin lääkäri.
Ikävää, että ei avannut asiaa teille. Saattaa olla noviisi lääkärikin. Konkarit useimmiten osaa kertoa ja suojella potilasta. Ettei hätäänny, jos ei ole hätää. Voisitko kysyä asiaa?Useimmilla ihmisillä on sivuääni tai ekstralyonti. Tuohan voi olla sellainenkin.
Toivotaan, että kaikki on hyvin.
On sillä merkitystä kun lasten sydänoperaatiot tehdään jossain viidessä yliopistollisessa sairaalassa. Luultavammin Meilahdessa.
Ei yksityinen puoli tee mitään vaativampaa kun heillä ei ole resursseja.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on sivuääni ja hengissä olen vieläkin. Ei ole ollut mitään ongelmia.
N23
Minulla oli vuosia sivuääni sydämessä. Seurattiin ja leikkaus edessä, joka pelotti todella paljon. Mutta leikkaus ja viikko sairaalassa meni OK! Kotona sitten toipuminen oli no hieman ärsyttävää kun rintalasta kipuili sen pari kuukautta.
Nyt ok ja kaikki pumpussa kunnossa. Toipuminen on nopeampaa mitä nuorempi on.
Tsemppiä APlle ja hänen tyttärelle!
M34
Valikoituuko koululääkäreiksi ne, joille se homma vaan jää..tiedättekö...sekin, joka puhui siitä liimakorvasta...Ihmettelen, jos on vielä itse järjissään oleva, saatikka arvostettu lääkäri. Sen katseesta ja okemuksesta näki jotenkin, että sen oma elämä oli sekaisin. Halusiko se vaan paukauttaa noin? Eipä ole liimakorvasta kukaan puhunut ennen sitä (1.lk lääkäri) eikä sen jälkeen.
Onhan tietysti lääkärinvalat jne...
Mutta kyllä psykologinen silmäni aika hyvin vaan näkee, kehen luottaa...