Viikkojen paniikki lapsen sydämen sivuäänestä
Onko kenelläkään kokemusta siitä, että isolla lapsella (5.luokkalaisella tytöllä) huomataan (koulu)lääkärissä sydämen sivuääni. Onko se ollut teillä harmiton? Olen ihmetellyt, kun kukaan lääkäri ei ole sellaista sanonut 11,5 vuoden aikana. Lapsi paniikissa jo kuukauden. Odotellaan sydänfilmin tuloksia. Ultra parin viikon päästä.Itse olen närkästynyt tapaan, jolla asia tuotiin esille. Tekis mieli perua koko tutkimus. Ja käydä vaan yksityisellä. Miten nämä koululääkärit on tällasia? Kerran yksi sanoi lapsella olevan liimakorvan. Just joo...ei oo. Se oli sellainen suttura lääkäri, etten viitsinyt uskoa moista sontapuhetta
Kommentit (33)
Minullakin on tuollainen äiti joka panikoi joka asiasta.
Jos olisi ollut akuutti tilanne niin lapsesi olis varmasti lähetetty suoraan jatkohoitoon
Mulla on ollut. Muistaakseni veljellänikin. Tutkittiin ja täysin vaaraton nuoruusiän sivuääni. Ei ollut mitään oireita. Harrastin urheilua.
Miten voi lääkäri, joka näkee, että lasta jännittää ihan sikana, paukauttaa tuollaista tietoa 15 minuutin käynnillä ja oliko se pakko paukauttaa lapsen kuullen. En vain luota tuohon lääkäriin yhtään. Ja mieltäni ei rauhoita se, että sama lääkäri tulee tekemään diagnoosit myös sydänfilmistä ja ultrasta. Taidan perua koko ultran vielä. Menee joulukin vielä pilalle. Jos kävis vaan yksityisellä tsekkaan ettei mitään huolta ole. Lapsi tosiaan jännitti koko koululääkäriä. Kaverit oli kertoneet legendaa...t.ap
Meillä kokemusta. Koululääkäri huomasi ja laittoi sydänfilmiin. Siinäkin huomattiin sivuääni ja kesti viikkoja että aika ultraan tuli.
Ultrattiin ja sivuääni huomattiin siinäkin.
Lopputulos: ei mitään hätää. Menee itsestään ohi lapsen kasvaessa. Ei tarvitse seurata eikä muutakaan.
Tietenkin se paniikki tarttuu äidiltä lapselle. Sinun pitäisi rauhoitella häntä.
Jos lapsi on pärjännyt 11vuotta terveenä, voi sivuäänen liki unohtaa. Ihme, että,olette päässeet ultraan. Meilläpäin kuunneellaan, katsotaan paineet, sydänfilmi ja keuhkokuva. Jos nuo ovat normaalit ja ääni sopii hyvänlaatuiseksi ei jatkoja tarvita.
Lapseni urheilee myös ja on todella hyväkuntoinen. Liikka 10. Jaksaa juosta mitaleille ja hiihtääkin kisoissa ihan tuosta vaan. Aina on urheillut monipuolisesti. Ap
Mulla on kolmesta lapsesta kahdella löytynyt "sivuääni". Kumpikaan ei oikeasti ollut mikään sivuääni. Toinen oli ihan vauva, mutta toinen oli 6v. Varasin molemmille heti ajan yksityiselle lasten kardiologille, joka heti totesi, että ei ole sivuääniä. Sanoi vielä, että yleislääkärit ei aina osaa erottaa niitä, varsinkin flunssan jälkeen voi kuulua jotain keuhkoääniä, joihin niitä sekoitetaan.
Rauhoitu, aika ihme jos kukaan muu ei ole sivuääntä aikasemmin kuullut ja varaa aika lasten kardiologille.
Mulla ollut aina tuo sivuääni ja rytmihäiriö lapsesta saakka, ei mitään ole vielä tapahtunut ainakaan :)
Kannattaa tutkituttaa kunnolla. Kyllä julkisella puolellakin lapset hoidetaan huolellisesti.
1) Jos teillä on koululääkärinä kardiologi (kun kerta sen sydän ultrankin tulkitsee) niin olisin täysin huoletta.
2) Sivuääni ei näy sydänfilmissä, mutta filmi tarkistetaan ettei siinä näy mitään selittävää tekijää sivuäänelle.
3) Lapsien ylivoimaisesti yleisin kuultava sivuääni on normaali virtausääni (sen varmistamiseksi tulossa siis sydän UÄ).
4) Miten sen lääkärin olisi pitänyt sanoa asiasta?? Lähettää sinulle salainen kirje? Miksi lapsi säikähti tätä asiaa, kai olet äitinä nyt korjannut tilannetta etkä lietsonut paniikkia?
Koululääkäri ei kyllä mitään sydämen ultria tutki, sen tekee erikoislääkäri. Keksi parempi provo!
Omasta perhehistoriastani johtuen en vaan valitettavasti luota ihmisiin. Tiedostan asian. Mutta tällainen tuntuu jo kiusanteolle jopa. Okei. Lapsi on siro ja pieni ja kehittyy ajallaan 144 cm ja 33 kg. Murrosikä ei ole vielä alkanut.Mutta niin olen itsekin linnunluinen. Aion tehdä lääkäristä ehkä valituksen. Hoiti hommansa niin paskamaisesti..
Ap
Miksi suurin osa näistä aloituksista tuntuu idioottien tekemiltä?
Koululääkäri siis myös sydänlääkäri. Selvisi minulle vasta, kun saimme kirjeen ultraan.
Lapseni on erittäin fiksu keskiarvo yli 9.5 ja herkkä. Hänellä on mm ollut jo koulussa ihmisen biologia kattavasti. Lapsi säikähti kuulessaan yhtäkkiä, että hänellä on sivuääni.
Lääkäri olisi voinut jutella lopuksi minun kanssani kahden.
Olisin osannut lapselle sitten asian kertoa pehmeämmin.
Toki olen kaikin tavoin lohdutellut ja tukenut ja antanut googlettaa. Sivuääni on 20 % lla jopa.
Asia unohtuu meillä välillä päiviksi. Sitten tulee surullisia hetkiä, kun lapsi sanoo :" katso piirsin tähän kaikkia kavereitani. Ja minäkin päösin kuvaan, vaikka minulla on tämä vika." Tai: " elänkö minä enää pitkään...kuolenko minä nuorena.."
Kyllä se harmittaa, että asia paukaistiin päin pläsiä.
mutsi kirjoitti:
Omasta perhehistoriastani johtuen en vaan valitettavasti luota ihmisiin. Tiedostan asian. Mutta tällainen tuntuu jo kiusanteolle jopa. Okei. Lapsi on siro ja pieni ja kehittyy ajallaan 144 cm ja 33 kg. Murrosikä ei ole vielä alkanut.Mutta niin olen itsekin linnunluinen. Aion tehdä lääkäristä ehkä valituksen. Hoiti hommansa niin paskamaisesti..
Ap
Mielenkiinnosta, mistä asiasta aiot tehdä siis valituksen? Siitä että lääkäri huomasi sivuäänen vai siitä että sanoi siitä vai molemmista? Vai siitä että ohjelmoi hyvin anteliaasti jatkotutkimuksia aivan teidän huoleenne vastatakseen?
Mene ap hoitoon!! Olet täysin pimeä kahjokalle!
Vierailija kirjoitti:
Mene ap hoitoon!! Olet täysin pimeä kahjokalle!
Hah...haa...mene itse. Heijastat omia ajatuksiasi noin kirjoittaessasi!
Näen päivittäin työni kautta juuri noita "palstailijoita", jotka vähät välittää edes omista lapsistaan. Oon nähnyt jo yli 10 vuotta noita vanhempia.
Kiitos kaikille asiallisesti vastanneille. Huoleni alkaa hälventyä kyllä noista kunnon kommenteista.
Rauhoitu!