Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi lasten pitäisi muuttaa pois kotoa?

Vierailija
09.12.2016 |

17v poikani seurustelee samanikäisen tytön kanssa. Tytön äiti on muuttanut pois kotoaan 17v iässä ja on nyt saanut uskomaan, että oman tytön kannattaa tehdä sama asia, koska muuten on pumpulissa kasvatettu kermaperse.
Nyt on löytynyt asunto, mutta minä en suostu laittamaan nimeäni vuokrasopimukseen. Olen sanonut pojalleni, että muuttaa saa, jos haluaa, mutta sitten keksii jonkun keinon alaikäisenä huolehtia itsestään. Kela ei anna tukia, koska vanhemmilla on hyvät tulot eikä sossusta saa rahaa, jos vanhemmat on kunnolliset eikä ole mitään lastensuojelullista syytä muuttaa.
Nyt tyttöystävän äiti on aloittanut soittelurumban, jonka ydinasia on se, että on maksettava puolet vuokrasta. Minä kysyn joka kerta, että miksi. Pojalla on ihan hyvä koti, matkaa koululle alle 600m, ei mitään syytä muuttaa. Minulla ei ole mitään halua maksaa kuukaudessa 350 euroa siitä, että poika muuttaa pois eikä poikakaan ole innoissaan lähtemään. Silloin kun joutuisi luopumaan läppäristä, ilmaisesta puhelimesta, televisiosta jne.
Miksi te äidit painostatte tyttärienne poikaystäviä muuttamaan liian aikaisin (taloudellisesti ajatellen) pois kotoa, jos itse ette tule toimeen tyttärenne kanssa? Asunnon maksajaksi minä nyt koen lastani tarvittavan, ja kulujen jakajaksi.

Kommentit (49)

Vierailija
41/49 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan se tyttöystävän äiti opettaa seuraavaksi, että lapset on tehtävä varhain. Sitten ne onkin jo lapsiperhe 18-vuotiaina. Opiskelut jää.

Vierailija
42/49 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiskunnan ei pitäisi tukea mitenkään alle 24-vuotiaita pois muuttavia, joilla ei ole pakko muuttaa lapsuudenkodistaan. (Syiksu kelpaisi opiskelu tai työ kaukana)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/49 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No en ole ikinä moisesta kuullutkaan. Odotan, että meidän lapset muuttaa pois kotoa kun pääsevät ylioppilaaksi ja toivon mukaan pääsevät jonnekin opiskelemaan. Ensi syksynä se on todennäköisesti meillä edessä ensimmäisen kerran.

Kummallinen äiti, jos haluaa, että teinityttö muuttaa yhteen poikaystävän kanssa! Nuohan on melkein lapsia vielä. Poikasi on järkevä, tue häntä. Jos tyttö haluaa muuttaa omaan kämppään, niin sehän on sitten hänen ja vanhempiensa asia.

Tytön äiti on päättänyt näin. Hän joutuu maksamaan asumisen, 17v ei saa Kelalta tukia, kun vanhemmilla edes keskinkertaiset tulot. Silti 700 e/kk on aika iso summa maksettavaksi yksin, siksi tahtoo, että poikakaveri muuttaa mukana ja me maksamme oman lapsemme osuuden. Siellä on vuokranantaja kieltäytynyt vuokraamasta kahdelle, jos ei ole molempien alaikäisten lasten vanhempien nimiä paperissa (olettivat, että yhden aikuisen nimi riittää) ja nyt on soppa valmis. Poika ei oikein tiedä, mitä mieltä olla, kun toisaalta haluaa olla tyttökaverille mieliksi ja toisaalta ymmärtää, että ilman tuloja on aika tiukilla. Lukion ohessa voisi käydä töissä, mutta kun näin äidin helmoissa asuen saisi täyden opiskelun ja rauhan opiskella, niin ei oikein muutto innosta.

Sulla on fiksu poika. Harmi että hänen tyttäystävänsä heitti tytön ulos heti kun lapsilisä oli loppunut. Saako  tytön äiti vielä elatustukea tytöstä?

En tiedä, asia ei kuulu minulle. Ei tuo äiti ole heittämässä lastaan pois kodista, hänhän on valmis maksamaan puolet vuokrasta. Toisen puolikkaan haluaa meiltä, koska "nuorten kuuluukin muuttaa pois äidin helmasta ja pärjätä omillaan". En vaan oikein ymmärrä, että miten sitä on omillaan, jos ei ole rahaa edes vuokraan.

No alle vuoden jälkeen ne on 18 vuotiaita ja sen ikäiset ei enää asu vanhempien luona.

Kyllä asuvat jos se sopii heille ja vanhemmille.

Vierailija
44/49 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli ihan hyvä siihen saakka, kunnes keksit syyllistää kaikkia "tyttöjen äitejä".

Toisekseen, poikasi on JO 17v. Käske sen kasvattaa pallit ja sanoa tyttöystävälleen IHAN ITSE, että ei halua muuttaa, jos hän ei kerran ihan oikeasti halua muuttaa (vai oliko tämä vaan pojan muumimamman oma ajatus ? ) Vai mihin ikään saakka ajattelit toimia viestinviejänä poikasi parisuhteissa? Itse kun olen sitä mieltä, että sille tielle ei pidä lähteä ollenkaan..... 

t. tytön ja pojan äiti

Vierailija
45/49 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höh, ihan taloudellista hyväksikäyttöähän tuo on. Lapsilisä on loppunut ja jos on yh niin loppuu kohta elaritkin. Poika on alaikäinen, sano sille mutsille että loppuu tuo jahtaaminen. Älytöntä. Muuttakoon tyttö jos haluaa. Asuntoja tulee ja menee.

Alle vuoden kulttua mies kuitenkin muuttaa pois. Nyt hän joutuu katkaisemaan välit tyttöystäväänsä ja etsimään alta vuoden jälkeen oman kämpän.

Missä järki?

Millä se 18v lukiolainen elättää itsensä? Ja haluaako se silloinkaan luopua ilmaisesta läppäristä, netistä, puhelimesta, televisiosta jne. Ei lapsuudenkodista muuttava voi tyhjentää olohuonetta elektroniikasta siksi, että on tottunut kunnon netflix-kokemukseen.

Minulla oli noi ja minä muutin 18 vuotiaana omaan kämppään. Katsos työtäkin voi tehdä

Työtä voi tehdä, mutta arvaapa kahdesti, jääkö aikaa parisuhteelle, jos viikolla lähtee lukioon aamulla klo 8, palaa sieltä noin klo 16 syömään ja menee sitten töihin esim. 17.30 - 21.00. Kotiinpalattua tekee läksyt ja menee nukkumaan. Aamulla sama rundi ja jos ei ole iltavuoroa, lukee kokeisiin ja kirjoittelee esseitä. Viikonloppuna ehtiikin tekemään töitä vähän enemmän tai vastaavasti tapailee kavereita, koska eihän parisuhde saa estää sitä, että on aikaa ystäville, kuntosalille, harrastuksille jne.

Tavallisin lukiolaisen tuntipalkka on noin 8 euroa. Siinä saa tehdä 40 tuntia viikossa töitä, että saa 1500 e nettona tilille.

Ylioppilaskirjoituksissa tajuaa, että ne kotona loisineet kermaperseet saa laudatureja, koska heillä on ollut 3 vuotta aikaa opiskella, vain kesät on kuluneet töissä.

C:n paperit kädessä ei paljoa ilahduta tieto siitä, että on itsenäinen eikä ole uusavuton.

Vierailija
46/49 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Järkyttävän hintainen vuokrakämppä...ilmeisesti kehän sisäpuolella?

Pakko olla, koska Kesälahtea ei enää ole.

Oonko ainut joka ei tajunnu tätä? Mikä on kesälahti? (peukku ylös jos et tajunnut) teltta??

Vierailija
47/49 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli ihan hyvä siihen saakka, kunnes keksit syyllistää kaikkia "tyttöjen äitejä".

Toisekseen, poikasi on JO 17v. Käske sen kasvattaa pallit ja sanoa tyttöystävälleen IHAN ITSE, että ei halua muuttaa, jos hän ei kerran ihan oikeasti halua muuttaa (vai oliko tämä vaan pojan muumimamman oma ajatus ? ) Vai mihin ikään saakka ajattelit toimia viestinviejänä poikasi parisuhteissa? Itse kun olen sitä mieltä, että sille tielle ei pidä lähteä ollenkaan..... 

t. tytön ja pojan äiti

Kysymys ei ole siitä, mitä poika tahtoo ja mitä ei tahdo vaan siitä, että minä en suostu kirjoittamaan nimeäni alaikäisen poikani vuokrasopimukseen. En siis suostu maksajaksi. Poika saa puolestani muuttaa, jos haluaa, mutta tässä tapauksessa tämä vuokranantaja ei suostu tekemään alaikäisen kanssa vuokrasopimusta vaan vetoaa lakiin eli siihen, että myös huoltajan nimi tarvitaan.

Koska ongelma olen minä eikä poika, soittaa pojan tyttökaverin äiti minulle saadakseen puolet vuokrarahoista, ei siis siksi, että kieltäisin poikaa muuttamasta. Kyse on rahasta, kustannusten jakamisesta. Pojan tyttökaveri voisi varsin hyvin tehdä sopimuksen yksinään, äitinsä maksaisi koko vuokran ja nuorten seurustelu jatkuisi kuin ennenkin.

Mutta kun tämä äiti on päättänyt, että kaksi tulotonta nuorta muuttaa yhteen ja vanhemmat maksavat kotileikin kulut, koska hänkin muutti aikoinaan nuorena pois kotoa ja pärjäsi ihan hyvin. Nyt tämä unelma kariutuu siihen, että minä en suostu maksajaksi.

Rahasta tässä on kyse, ei rakkaudesta.

Vierailija
48/49 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höh, ihan taloudellista hyväksikäyttöähän tuo on. Lapsilisä on loppunut ja jos on yh niin loppuu kohta elaritkin. Poika on alaikäinen, sano sille mutsille että loppuu tuo jahtaaminen. Älytöntä. Muuttakoon tyttö jos haluaa. Asuntoja tulee ja menee.

Alle vuoden kulttua mies kuitenkin muuttaa pois. Nyt hän joutuu katkaisemaan välit tyttöystäväänsä ja etsimään alta vuoden jälkeen oman kämpän.

Missä järki?

Miksi 18v lukiolainen muuttaisi pois kotoa? Opiskelemaan lähtiessä muutto on OK, mutta jos ei ole tuloja kuin muuama kymppi Kelan tukia, niin ei ole mitään järkeä etsiä asuntoa ja muuttaa pois vain siksi, että ikää on 18v.

On paljonkin järkeä. Sen ikäinen haluaa itsenäisen elämän, parisuhteen eikä niitä voi saada jos asuu äidin helmoissa.

Tuon ikäisen juuri pitää kyetä oppia elämään omaa elämää.

En ihmettele ollenkaan että tässä maassa on niin paljon uusavuttomia reilu 20 vuotiaita jos ne elää äidin helmoissa siihen asti.

Äiti kyllä hoitaa laskut, äiti tekee ruoan, äiti hoitaa siivouksen jne....

Mun mies oli 22 kun muutti äidin helmoista kanssani asumaan. Teki parempaa ruokaa ja piti parempaa siivoa kuin minä, 18-vuotiaana omilleni muuttanut. Ihmeellistä kuvitelmaa ettei voi "elää" jos asuu vielä kotonaan: totta on ettei välttämättä ole kauhean järkevää joka ainutta yhden yön juttuaan tuoda äidin silmien alle ja äidin korvia raastamaan keskellä yötä, mutta läheskään kaikki eivät elä tuollaista elämää.

Vierailija
49/49 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs itsenäistymistä se on että muutetaan yhteen ja vanhemmat maksaa vuokran? Jos tyttö haluaa muuttaa pois kotoa (tai äiti on potkimassa pihalle...) niin ensi soluun / yksiöön. Poika voi asua kotona jos se on järkevä vaihtoehto. Voihan siellä tyttöystävän kämpässä käydä viettämässä aikaa ja tyttöystävä toivottavasti on tervetullut pojan kotiin myös. Lukiot loppuun ja jatko-opiskelupaikat plakkariin, sitten oikeampi aika miettiä kotoa muuttoa. Kotonakin voi harjoitella itsenäistä elämää varten, ei se pyykinpesu ja ruoanlaitto mitään avaruustiedettä ole.