Miksi Seinäjoen sairaala ei kelpaa ruotsinkielisille?
Suomenruotsalaisten vaatimuksesta koko kansa opiskelee pakkoruotsia, joten Seinäjoen sairaalan kaikki työntekijät ovat pakkoruotsinsa lukeneet ja valmiina nöyrästi palvelemaan ruotsinkielisiä. Mikä on siis ongelma?
Kommentit (127)
Voi olla että suomi alkaa sujua jos Seinäjoen sijaan pitää mennä aina Turkuun asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse suomenkielinen ja syntyjäni siitä täysin suomenkieliseltä Etelä-Pohjanmaalta. Olen käynyt Seinäjoen sairaalassa useita kertoja.
Sittemmin olen asunut myös kaksikielisillä paikkakunnilla, joista osalla kaksikielisyys on ollut aitoa eli useampi kymmenen prosenttia asukkaista kaksikielisiä. Osalla taas kaksikielisyys on vain virallista eli ruotsinkielisiä on muutama prosentti.
Olen asunut myös Ahvenanmaalla.
Tunnen terveydenhuoltoalan ja sen haasteet vain virallisesti kaksikielisessä kunnassa.
Osaan ruotsia mutta olen vierestä kuullut, millaista on Vaasan rannikkoalueen ruotsi. Tiedän myös, että siellä on oikeasti ummikkoruotsinkielisiä vanhoja ihmisiä. Niitäkin, jotka ovat käyneet kansakoulunsa jo ennen sotia. Niitä, jotka ovat menettäneet suomen kielen taitonsa muistisairauden takia.
Minulla riittää empatiaa kuvitella, miten huonosti itse selviytyisi järkyttyneenä päivystykseen joutumisestani toisella kielellä kuin oma äidinkieleni.
Näillä perusteilla totean, että hallituksen tavoitteena on ilmeisestikin harventaa ruotsinkielisten määrää Vaasan seuduilta radikaalisti "potilasvahingoilla". Seinäjoki ei tule selviämään tästä tehtävästä millään. Valviraan tulee pukkaamaan ilmoituksia kuolemaan johtaneista kommunikaatiovaikeuksista.
Joka inhoaa koulun pakkoruotsia niin paljon, että toivoo jonkun täysin syyttömän ruotsinkielisen mamman saaristolaiskunnasta kuolevan sydänkohtaukseen Seinäjoen päivystyksessä, kun ei saa asiaansa selville, saisi tutkituttaa oman päänsä.
Kieliasiaa olisi tervettä katsella välillä siitäkin näkökulmasta, mikä on kielivähemmistön oma velvollisuus. Muualla sivistyneessä maailmassa lähdetään siitä, että vähemmistöt oppivat maansa pääkielen mahdollisimman hyvin. Ummikkojen kohdalla käytetään tarvittaessa tulkkeja. Ei sitä, että koko muu kansa opettelee vähemmistön kielen.
Tässä tapauksessa minulle riittäisikin se, että päivystys säilytettäisiin Vaasassa. Ei tarvitsisi kenenkään opetella lisää ruotsia, ei Seinäjoellakaan.
Muuten olen sitä mieltä, että ähäkutti-asenne suomea taitamattomia tai sen unohtaneita vanhoja ihmisiä ja lapsia kohtaan on osoitus henkilön omasta mielisairaasta vihasta. Nyt ei puhuta jostain kaupasta tai kahvilasta vaan sairaalasta eli hädässä olevista, sairaista ihmisistä.
Minäpä kerron miksi mikään muu sairaala kuin täysin ruotsinkielinen sairaala ei kelpaa: Ei haluta ottaa riskiä että pikku Nils-Berttil herkässä 0-18v iässä kuulee sanaakaan suomea. Ties vaikka siitä herkeäisi suomen kielen opiskeluinto ja Nils päätyisi (omg) naimisiin suomalaisen tytön kanssa ja lapset rekisteröitäisi suomenkielisiksi. Moista riskiä ei sisäänpäinlämpiävä ruotsalaisten kommuuni voi ottaa. Ruotsalaislapsille on aikaa ja suomalaisten verovaroja säästämättä rakennettu umpinainen kasvatus- ja koulutusputki erossa suomenkielisistä lapsista jotta nämä eivät vahingossakaan oppisi suomea ennenkuin aikuisena ja kun ruotsinkielinen puoliso on löydetty.
Sota ruotsinkielisten etuuksien puolesta on viivytystaistelua jossa ei anneta periksi yhdessäkään pienessäkään yksityiskohdassa maksoi se suomalaiselle veronmaksajalle mitä tahansa.
Veikkaan että eduskunnassa asia hoidellaan yleisön näkemättä kabineteissa taas kerran siten että karsitaan suomenkielisistä palveluista jotta ruotsinkielinen turha ja kallis sairaala voidaan säästää.
Vierailija kirjoitti:
Minäpä kerron miksi mikään muu sairaala kuin täysin ruotsinkielinen sairaala ei kelpaa: Ei haluta ottaa riskiä että pikku Nils-Berttil herkässä 0-18v iässä kuulee sanaakaan suomea. Ties vaikka siitä herkeäisi suomen kielen opiskeluinto ja Nils päätyisi (omg) naimisiin suomalaisen tytön kanssa ja lapset rekisteröitäisi suomenkielisiksi. Moista riskiä ei sisäänpäinlämpiävä ruotsalaisten kommuuni voi ottaa. Ruotsalaislapsille on aikaa ja suomalaisten verovaroja säästämättä rakennettu umpinainen kasvatus- ja koulutusputki erossa suomenkielisistä lapsista jotta nämä eivät vahingossakaan oppisi suomea ennenkuin aikuisena ja kun ruotsinkielinen puoliso on löydetty.
Sota ruotsinkielisten etuuksien puolesta on viivytystaistelua jossa ei anneta periksi yhdessäkään pienessäkään yksityiskohdassa maksoi se suomalaiselle veronmaksajalle mitä tahansa.
Veikkaan että eduskunnassa asia hoidellaan yleisön näkemättä kabineteissa taas kerran siten että karsitaan suomenkielisistä palveluista jotta ruotsinkielinen turha ja kallis sairaala voidaan säästää.
Vaasan sairaalan menetys on riski Suomen kansantaloudelle. Se uhkaa todella hyvin kehittyneen, vsltaosin suomenkielisen alueen vetovoimaa.
Vierailija kirjoitti:
Seinäjoella ei osata riittävän hyvin, jos lainkaan, ruotsia. Suomen ruotsinkielisillä on perustuslaillinen oikeus saada palvelut omalla äidinkielellään eli ruotsiksi. Yksikielisellä Seinäjoella tämä ei onnistu. Näin yksinkertainen on selitys.
Sairaalan muuttaminen kaksikieliseksi, mihin hallitus nyt pakottaa, vaikka toisin yritetään todistaa, on erittäin suuri ja kallis operaatio. Sairaalan joka nurkassa pitää osata ruotsia hyvin ja kaikkien asiakirjojen tulee olla potilaan äidinkielellä ym.
Voitte myös uskoa, että tällaisen kepuloinnin jälkeen näitä etuja tullaan valvomaan viimeistä piirtoa myöden. Helpolla ei Seinäjoki tästä voitosta selviä.
En muuten suomenkielisenäkään halua Seinäjoelle sairaalaan -ei sen puoleen. Ei Seinäjoki-inho koske pelkästään ruotsinkielisiä.
Kaikkien asiakirjojen tuskin tarvitsee olla ruotisinkielisiä, vaikka potilaalla olisikin oikeus saada ne omalla kielellään. Siinä kohtaa kun asiakas ne asiakirjat pyytää ne vain joku ruotisinkielen taitoinen kääntää.
Epäilen myös että kaikilla osastoilla olisi vaativan päivystyksen takia osattava kaikissa vuoroissa jonkun ruotisia. Vaatimus luultavasti koskee osastoja joihin tälläisiä potilaita mahdollisesti tulee, päivystystä, synnäriä, tehovalvontaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen itse suomenkielinen ja syntyjäni siitä täysin suomenkieliseltä Etelä-Pohjanmaalta. Olen käynyt Seinäjoen sairaalassa useita kertoja.
Sittemmin olen asunut myös kaksikielisillä paikkakunnilla, joista osalla kaksikielisyys on ollut aitoa eli useampi kymmenen prosenttia asukkaista kaksikielisiä. Osalla taas kaksikielisyys on vain virallista eli ruotsinkielisiä on muutama prosentti.
Olen asunut myös Ahvenanmaalla.
Tunnen terveydenhuoltoalan ja sen haasteet vain virallisesti kaksikielisessä kunnassa.
Osaan ruotsia mutta olen vierestä kuullut, millaista on Vaasan rannikkoalueen ruotsi. Tiedän myös, että siellä on oikeasti ummikkoruotsinkielisiä vanhoja ihmisiä. Niitäkin, jotka ovat käyneet kansakoulunsa jo ennen sotia. Niitä, jotka ovat menettäneet suomen kielen taitonsa muistisairauden takia.
Minulla riittää empatiaa kuvitella, miten huonosti itse selviytyisi järkyttyneenä päivystykseen joutumisestani toisella kielellä kuin oma äidinkieleni.
Näillä perusteilla totean, että hallituksen tavoitteena on ilmeisestikin harventaa ruotsinkielisten määrää Vaasan seuduilta radikaalisti "potilasvahingoilla". Seinäjoki ei tule selviämään tästä tehtävästä millään. Valviraan tulee pukkaamaan ilmoituksia kuolemaan johtaneista kommunikaatiovaikeuksista.
Joka inhoaa koulun pakkoruotsia niin paljon, että toivoo jonkun täysin syyttömän ruotsinkielisen mamman saaristolaiskunnasta kuolevan sydänkohtaukseen Seinäjoen päivystyksessä, kun ei saa asiaansa selville, saisi tutkituttaa oman päänsä.
Kieliasiaa olisi tervettä katsella välillä siitäkin näkökulmasta, mikä on kielivähemmistön oma velvollisuus. Muualla sivistyneessä maailmassa lähdetään siitä, että vähemmistöt oppivat maansa pääkielen mahdollisimman hyvin. Ummikkojen kohdalla käytetään tarvittaessa tulkkeja. Ei sitä, että koko muu kansa opettelee vähemmistön kielen.
Tässä tapauksessa minulle riittäisikin se, että päivystys säilytettäisiin Vaasassa. Ei tarvitsisi kenenkään opetella lisää ruotsia, ei Seinäjoellakaan.
Muuten olen sitä mieltä, että ähäkutti-asenne suomea taitamattomia tai sen unohtaneita vanhoja ihmisiä ja lapsia kohtaan on osoitus henkilön omasta mielisairaasta vihasta. Nyt ei puhuta jostain kaupasta tai kahvilasta vaan sairaalasta eli hädässä olevista, sairaista ihmisistä.
Tunteikas diagnoosi kotisohvalta.
Ummikkoja voidaan palvella myös tulkkien avulla. Ei täällä kukaan ole kieltämässä ruotsinkielisiltä omakielistä palvelua.
Muutaman ummikon takia ei ole millään tavalla perusteltua vaatia koko muuta kansaa osaamaan ja puhumaan ruotsia.
Sanonpa vaan, että ei siellä vaasankaan sairaalassa ole suomenkielinen aina saanut palvelua omalla kielellään.
Vierailija kirjoitti:
Ja pakkoruotsi ei sisällä hoitoalan erikoissanastoa kovinkaan kattavasti. Koetapas itse sanoa pakkoruotsitasolla erilaisia sairaanhoitoon liittyviä asioita. Minä en tajua kaikkia niitä suomeksikaan.
Sairaanhoitajien koulutuksessa ruotsin opinnoissa opitaan nimenomaan hoitoalan ruotsia. Perusruotsi on opittu peruskoulussa. Jokainen ammattilainen voi perehtyä lisäksi Oman työöaikkansa erityissanastoon. Mutta tosiadia on etten minäkään suomenkielisenä saa hoiyoa hybällä suomella . Oma lääkärini on arabiankielinen😆
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaasan sairaalan menetys on riski Suomen kansantaloudelle. Se uhkaa todella hyvin kehittyneen, vsltaosin suomenkielisen alueen vetovoimaa.
Meinaatko, että ihmiset ovat sen jälkeen tyyliin: "Ei me tonne mennä, kun siellä ei ole omaa sairaalaa"?
Rohkenen epäillä. On monia sangen vetovoimaisia kaupunkeja, joissa ei ole omaa sairaalaa.
Vierailija kirjoitti:
Eivät todellakaan ole valmiita palvelemaan ruotsin kielellä.
Tervetuloa Etelä-Pohjanmaalle.
Tämän takia ihmettelen miksi pakkoruotsia pidetään yllä.
Vierailija kirjoitti:
Tuollaisen uhkan varalle on syytä säätää laki, ettei yksikään Seinäjoella lääkärin tutkinnon suorittanut saa olla yksin päivystyksessä. Pitäisi olla helppoa, koska siellä ei ole lääketieteellistä tiedekuntaa.
Aika rankkaa aliarviointia lääkärien kielitaidosta ja kyvystä oppia, jos kuvitellaan, että ala joka kerää Suomen parhaimmilla todistuksilla opiskelemaan lähtevät eivät oppisi kouluruotsin jälkeen yliopistossa virkamiestason ruotsia. Aika todella moni lääkäri on päivystyksessä käyttänyt jo paljon ennen Seinäjoelle muuttoaan ruotsia. Seinäjoki ei sattuneesta syystä ole paikka jonne hakeutuu suomenkielisistä lääketieteellisistä kauheasti kandeja, keikkatyö tarkoittaisi useampien satojen kilometrien ajoa työkeikkaa varten.
Oudointa kai on, että laskelmien mukaan 66% ruotsinkielisistä potilaista kokisivat jonkinlaisen ihmeparantumisen, jos palvelut siirretään Seinäjoelle. Potilasmäärä oli nimittäin vedetty täysin hatusta tai valehdeltu alakanttiin. Miksiköhän?
Tulkkauksesta: paljonko maksaa pitää useampi tulkki paikalla, usein toimeettomana ja usein väärää sukupuolta. Siinä 70v, gynekologia pelkäävä mamma makaa vieraan Tauno tulkin vieressä haarat levällään. Tai naapurin Taina, tulkki hänkin, saa kuulla kaiken hiv-tartunnasta, pettämisestä jne.
Eiköhän kaikilla ammattiin hakeutuvilla ole tiedossa ammatin kielivaatimukset. Jos vihaa ruotsia niin pahasti, niin hakeutuu sitten yksityiselle puolelle töihin.
Vierailija kirjoitti:
Ja pakkoruotsi ei sisällä hoitoalan erikoissanastoa kovinkaan kattavasti. Koetapas itse sanoa pakkoruotsitasolla erilaisia sairaanhoitoon liittyviä asioita. Minä en tajua kaikkia niitä suomeksikaan.
Sekä lääkärikoulutuksessa, sairaanhoitajakoulutuksessa että lähihoitajakoulutuksessa opiskellaan alan sanastoa. Kyllä sillä pitäisi pärjätä.
Kummallisen iso äläkkä on syntynyt muutaman kymmenen (lehtiettojen mukaan noin 50) henkilön oikeudesta saada palvelua ruotsiksi.
En ole missään nähnyt huolestuneita kirjoituksia siitä, että huomattavasti suurempi määrä suomalaisia joutuu tyytymään hyvin vajavaisella suomenkielellä saatavaan lääkäripalveluun esim. Itä-Suomessa. Miksi tätä ongelmaa ei nosteta näkyvästi esiin, jos kerran potilaiden oikeus äidinkielellä saatavaan palveluun on niin iso juttu?
Suomessa on hallinnossa tosi paha valuvika, kun tällaistakin tärkeää asiaa, joka on perustuslain kielellisten oikeuksien piiriin kuuluva ratkotaan poliittisissa valiokunnissa. Heillä ei ole tässä riittävää asiantuntemusta tehdä puolueettomia päätöksiä.
Jos meillä olisi perustuslakituomioistuin, kuten pitäisi olla, se yksiselitteisesti ratkaisisi onko hallituksen esitys nykyisen perustuslain mukainen vai ei. Jos ei, sitä korjattaisiin niin kauan, että on.
Jos perustuslakia muutetaan tässä kohdassa, se on taas poliittinen asia.
Nyt vertailukohtana ovat tässä päätöksessä vanhat ,hyvin usein Vaasaa kieltämättä suosineet hallinnon sijoittamisen ratkaisut Seinäjoen ja Vaasan välillä eri asioissa, joissa kieli on ollut mukana. Nekin ovat olleet aina enemmän tai vähemmän poliittisia, kun RKP on ollut esim. viimeiset 30 v ennen nykyistä hallituksessa.Näihin ratkaisuihin vedotaan ja nyt halutaan "kostaa" tällä sairaalapäätöksellä
Nämä yksipäätyiset eteläpohjalaiset luulevat, että tämä asia on yksinkertainen, mutta se on kaukana siitä, kuten on jo nähty.
Herra 57 kirjoitti:
Kummallisen iso äläkkä on syntynyt muutaman kymmenen (lehtiettojen mukaan noin 50) henkilön oikeudesta saada palvelua ruotsiksi.
En ole missään nähnyt huolestuneita kirjoituksia siitä, että huomattavasti suurempi määrä suomalaisia joutuu tyytymään hyvin vajavaisella suomenkielellä saatavaan lääkäripalveluun esim. Itä-Suomessa. Miksi tätä ongelmaa ei nosteta näkyvästi esiin, jos kerran potilaiden oikeus äidinkielellä saatavaan palveluun on niin iso juttu?
Tämä oli juuri se keksitty luku
Suomenruotsalaiset, nuo nykypäivän juutalaiset. Suomen talous pelastuisi, syrjäytyneet pääsisivät elämän makuun ja linnutkin laulaisivat kauniimmin kun suomenruotsalaista vain päästäisiin.
Herra 57 kirjoitti:
Kieliasiassa kyse on usein politiikasta ja poliittisista irtopisteistä. RKP on omalla tavallaan populistipuolue, mitä tulee ruotsin kieleen.
Kaksikielisyys on rikkaus, paitsi Ahvenanmaalla.