Mikä on ollut noloin vaatemokasi juhlissa?
Kommentit (56)
Ihmettelen suomalaisten pukeutumiskammoa. Minusta on noloa mennä johonkin hienompaan tilaisuuteen farkuissa ja villapaidassa, mutta suomessa katsotaan heti pitkään, jos on edes jakkupuku päällä.
Linnan juhliinkin matamit paarustaa suoraan navetasta tulleen näköisenä, jonkun trikoorievun päälle on heitetty 80-luvun tyylinen bleiseri ja juhlaeleganssi on siinä.
🇺🇦🇮🇱
Olin linnan juhlissa naisten frakkimaisessa suikalehousupuvussa ja punaisissa korkokengissä.
Matkustin isäni luokse käymään ja ohjelmana oli liittyä hänen ystävien illanistujaisiin. Illanistujaiset olivatkin isot 50 v juhlat hienossa kartanossa ja olin ainoa farkuissa ja villapaidassa.
Ylipukeutuminen on aina nolompaa kuin alipukeutuminen. Jostain syystä ajattelen näin.
Eli jos vähänkin epäselvää juhlien etiketti, niin mieluummin vaatimattomammin kuin tälläytyä johonkin iltapukuun.
Alipukeutumista on myös paljon helpompi selitellä tyyliin: oi, sori tulin juuri sieltä ja sieltä... en tajunnutkaan, että näin fiini meinki. Ylipukeutuminen saa näyttämään vain naurettavalta eikä sille ole mitään muuta selitystä että vain halusit olla "näyttävä".
Mä olen ollut aivan kertakaikkisen ylipukeutunut ylioppilasjuhlissa, toki syynä oli lähinnä se, että näissä juhlissa muut vieraat ja isäntäväki olivat farkut/tunika -linjalla, mutta silti kyllä vähän hävetti kekkaloida itse juhlakampauksessa ja silkkimekossa kun ylioppilaalla itsellään oli trikoinen kesämekko.
Mun tätini on mennyt oopperaan iltapuvussa, muistaen, että kyseessä olisi ensi-ilta. No, oikeasti ensi-ilta oli ollut jo kuukautta aiemmin, joten oli hitusen kai erottunut tavallisesta talvisesta yleisöstä.
Vierailija kirjoitti:
Ylipukeutuminen on aina nolompaa kuin alipukeutuminen. Jostain syystä ajattelen näin.
Eli jos vähänkin epäselvää juhlien etiketti, niin mieluummin vaatimattomammin kuin tälläytyä johonkin iltapukuun.
Alipukeutumista on myös paljon helpompi selitellä tyyliin: oi, sori tulin juuri sieltä ja sieltä... en tajunnutkaan, että näin fiini meinki. Ylipukeutuminen saa näyttämään vain naurettavalta eikä sille ole mitään muuta selitystä että vain halusit olla "näyttävä".
Ylipukeutuminen kertoo, että on arvostanut juhlaa niin paljon, että on laittanut ylleen parastaan, alipukeutuminen kertoo, että juhla oli sen luonteinen, että sinne saattoi hyvin piipahtaa ihan vaan haravoinnin ja kaupassakäynnin välissä...
Minusta taas on nolompaa olla alipukeutunut. Ylipukeutuminen ei mielestäni osoita näyttäytymisenhalua vaan tilaisuuden järjestämisen kunnioittamista. Koko sukuni ajattelee näin.
Miehen kaverin häitä vietettiin kesämökillä. Sulhanen sanoi itse pukeutuvansa vaaleaan pellavaliiviin + housuihin, joten mekin miehen kanssa pukeuduttiin astetta rennomin kuin häihin muuten. Miehellä oli värikäs kauluspaita ja suorat housut, mulla sifonkimekko. Lopulta alipukeutunut olo oli mulla, miehellä ja sulhasella. Muu väki oli ykköset päällä. Tosin parin tunnin jälkeen morsiamen tyllihame oli hyönteisten peitossa, joten en tiedä kenelle se suurin pukumoka sitten sattui.
Mulla tämä klassinen "alusvaatteet näkyivät mekon läpi". Ostin kauniin kermanvärisen mekon juhliin ja testailin vielä kotona peilin edessä sitä, mutten tajunnut alusvaatteiden läpikuultavuuden riippuvan valaistuksesta. Juhlapaikalla peilin edessä seistessä vasta huomasin että alushousut näkyy läpi tietyssä valossa. Onneksi oli sellaiset pippalot, ettei tarvinnut kuin muodolliset tervehdykset ja syömiset suorittaa ja poistua paikalta.
Tähän tilanteeseen päti sanonta "Siperia opettaa", koska tuon jälkeen olen muistanut aina pukea päälle ihonväriset alusvaatteet, jos on vähääkään riskiä siitä, että vaatteesta näkyy läpi.
Vierailija kirjoitti:
Minusta asia on just päinvastoin. Kun menee juhliin alipukeutuneena, tulee vaikutelma, että ei arvosta juhlan järjestäjää pätkääkään, vaan haluaa pukeutumisellaan osoittaa halveksuntaa. Ylipukeutuneena vaikutelma on aina positiivisempi.
- Firman merkkipäiväjuhlat, mulla päällä sellainen luirua halpakangasta oleva olkaimeton mekko missä yläosa sellainen bandeau -mallinen ja sitten se levenee siitä A helmaiseksi. Pituus oli sellainen minkä nykyään laskisin topiksi. Helvetti kun hävettää.
- Häävieraana puuterinvärisessä mekossa, jolle kaadoin punaviinit kunnolla syliin heti kättelyssä.
- 20-luvun henkinen vaalea pikkumekkoasu höyhenpäähineineen yhdistettynä ihan hirveisiin monoihin kun tajusin etten omista mitään asuun sopivia kenkiä.
- Hautajaisissa varhaisteininä punaruudullisessa hameessa ja valkoisessa kauluspaidassa, päällä kyllä musta toppatakki... Jotenkin siis en ymmärtäny itse mitä laittaa päälle, mutta miksi mun vanhemmat ei ole sanonut mitään tai katsonut onko mulla sopivaa vaatetusta?!? Mun vaatekaapissa ei olisi ollut varmastikaan mitään mustaa, mutta olisko ollut ongelma tarkistaa asia pari päivää aikaisemmin ja hakea jostain halpahallista joku muutaman markan kolttu kun ei meillä koskaan rahallisesti tiukkaakaan ollut?
Mullakin on yksinkertainen musta kotelomekko. Se on niin kiva leikkaukseltaan että tykkään siitä aina vaan tosi paljon. Sitä voi sitten asusteilla koristaa eri tavoin. Voi laittaa erilaiset kengät, harteille huivin tai mekon päälle jakun. Jos on vaikka liian näyttäviä koruja tms niin ne voi laittaa käsilaukkuun. Mutta yleensä se on minusta sopinut juhlaan kuin juhlaan. Pitkää pukua vaativissa juhlissa käyn tosi harvoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ylipukeutuminen kertoo, että on arvostanut juhlaa niin paljon, että on laittanut ylleen parastaan, alipukeutuminen kertoo, että juhla oli sen luonteinen, että sinne saattoi hyvin piipahtaa ihan vaan haravoinnin ja kaupassakäynnin välissä...
Niin ajattelen itsekin mutta jos itse on ainoa juhlapuvussa oleva niin miettiikö muut että mikä tuo luulee olevansa kun hienostelee. Alipukeutuneena sulautuu seinään.
Anopin 60-v synttärit. Mies vaan sanoi, että lähetään käymään hänen äidillään syömässä kun pyysi. Mä en tiennyt yhtään milloin hänen syntärinsä on eli lähdin ihan normi vaatteissa, koska mies ei mitenkään ilmaissut, että kyseessä on joku muu kuin käydään vaan huvikseen lauantaina lounaalla. Paikalla olikin sitten koko miehen suku juhlatamineissa, naisilla kaikilla mekot ja korkkarit yms. Itse siellä sitten farkuissa, neuletakissa ja tennareissa. Hävetti, kun olin kyseisen anopinkin tavannut vasta kerran ja muuta sukua en ikinä ja sitten olin siellä ihan liian arkisissa vaatteissa.
Olin kerran oopperassa nilkkureissa, mutta ns. pikkumusta päällä, olin vielä kutsuvieraana, ja meillä oli cocktail siinä ensin.
Kävi niin, että olin työmatkalla ja menin suoraan matkalta oopperaan. Vaihdoin mekon, mutta kun aloin pukea pikkukenkiä, tajusin, että olin aamulla ottanut mukaan eripariset kengät, vieläpä kaksi vasemman jalan kenkää.
Menin sitten kuitenkin, kun ajattelin, että jos joku mun nilkkureitani katsoo, niin katsokoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ajattelen itsekin mutta jos itse on ainoa juhlapuvussa oleva niin miettiikö muut että mikä tuo luulee olevansa kun hienostelee. Alipukeutuneena sulautuu seinään.
En halua sulautua seinään enkä ole vastuussa muiden ajatuksista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta asia on just päinvastoin. Kun menee juhliin alipukeutuneena, tulee vaikutelma, että ei arvosta juhlan järjestäjää pätkääkään, vaan haluaa pukeutumisellaan osoittaa halveksuntaa. Ylipukeutuneena vaikutelma on aina positiivisempi.
Ihan samaa mieltä alemman kommentoijan kanssa. Vieläkin muistan erään kerran vuosia sitten, kun ystäväperhe piti hienot illallisjuhlat kotonaan. Pukukoodi oli "ei ykköset mutta kakkoset". Yksi vieraista oli sitten käsittänyt, että "kakkoset" kutsussa tarkoittaa ihan tavallisia vaatteita, ja tuli paikalle normivermeissä. Fiilis oli aika jännä, kun muilla oli cocktail-mekkoa ja pikkutakkia, ja yksi vieras ilmestyy paikalle farkuissa ja tavallisessa paitapuserossa. Eniten ihmetytti, että tämän yhden puolisolla oli kyllä kutsun vaatima asu, miksei ollut älynnyt sanoa toiselle mitään? Ja toisekseen mietin mielessäni, että itse en lähtisi noin arkisissa vaatteissa minkäänlaisiin juhliin, en, vaikka ne pidettäisiinkin jonkun kotona.
No, häntä itseään tilanne harmitti selvästi todella paljon, eikä se meidän muiden iltaa eikä juhlafiilistäkään pilannut.
Kaverin lapsen ristiäisiin vieraana ylipukeutuminen.. laitoin tavallista hienomman mekon päälle ja mies laittoi puvun, kirkkoon saapuessa huomattiin, että muilla lapsen vanhemmat mukaanlukien oli tavalliset arkivaatteet päällä, tyyliin huppari ja tennarit. Nolotti. Kutsukortteja ei jaettu, puhelimitse vain ilmoittivat päivän, joten siitäkään ei asia ilmi tullut.. :/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä saa katseita osakseen, kun tepastelee riikinkukkona varpusparvessa:) Känninen nainen tuli sähiseen: Mikä hemmetin prinsessa sä luulet olevas?
Että olisi käynyt paneskelemassa sulhasen kanssa, mutta tuo alkaa olla aika vanhanaikainen juttu ja ei ole vissiin kielletty etiketissä. Valkoinen mekko on pahempi moka.