Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Potilasasiamies on ISO VITSI!

Vierailija
09.12.2016 |

Potilasasiamies on kaupungin palkollinen, ja tekee potilaan toimeksiannosta huomautuksia saman työnantajansa palkkaamasta kolleegasta, ei tietenkään ammattitaidoltaan saman koulutuksen saaneista vaan vaihdellen, eli esim. lääkäreiden töppäyksistä, sairaanhoitajien munauksista ja epäasiallisesta käytöksestä jne. mitä nyt milloinkin tuolla sairaanhoidon toiminnan piirissä sattuukin.
Jotenkin siinä ajatuksessa epäilyttävää, että pystyykö potilasasiamies olemaan puolueeton?
Jos olisi suoraan valtion palkollinen, niin olisiko sitten hiukan luotettavampi potilaankin kannalta katsottuna?
Olisihan se parempi, että näitä kaikenmaailman "kulkijakeikkalääkäreitäkin" (= niitä lääkäreitä, jotka sahaavat julkisen terveydenhuollon ja yksityislääkärikeskuksien välillä) valvottaisiin paremmin kuin nyt, saatika ulkomailta tulleita kielitaidoltaan eritasoisia lääkäreitäkin.
Niin mitäpä olette ajatelleet ko. asiasta?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä se potilasasiamies auta muuta kuin lappujen täyttämisessä. Varsinaisten potilasvahinkojen tutkinta tapahtuu joko Potilasvahinkokeskuksessa tai Valvirassa, jotka ovat täysin sairaaloiden ulkopuolisia organisaatioita.

Luulenpa että pienistä puutteistaan huolimatta tämä systeemi toimii silti paremmin kuin missään muualla maailmassa. Mietipä miten esim Venäjällä yrittäisit raportoida potilasvahingosta...

Vierailija
2/14 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Potilasasiamiehen rooli on neuvova ja ohjaava. Hän ei tee potilaan toimeksiannosta huomautuksia. Saati, että hänellä olisi toimivaltaa huomautuksia kenellekään antaa. Ohjaa esim. muistutuksen tekemisessä, johtava lääkäri ja hoitoon osallistuneet ovat vastuussa vastauksen antamisesta. Kaikkien kannalta olisi tehokkainta, jos asia tulisi hoidetuksi asianosaisten kesken. Jos potilas ei ole tyytyväinen, voi hän valittaa muille tahoille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän potilasasiamies ota tilanteisiin mitään kantaa, vaan ainoastaan avustaa valituksen tekemisessä. Valitus toimitetaan eteenpäin, eikä potilasasiamies osallistu sen käsittelyyn millään tavalla. Useimmissa kunnissa tehtävää hoitaa joku muun toimenkuvansa ohella.

Vierailija
4/14 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on vähän hakusessa potilasasiamiehen työnkuva..

Vierailija
5/14 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa lääkärit ei IKINÄ joudu mihinkään vastuuseen yhtään mistään.

Vierailija
6/14 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Potilasasiamiehen rooli on neuvova ja ohjaava. Hän ei tee potilaan toimeksiannosta huomautuksia. Saati, että hänellä olisi toimivaltaa huomautuksia kenellekään antaa. Ohjaa esim. muistutuksen tekemisessä, johtava lääkäri ja hoitoon osallistuneet ovat vastuussa vastauksen antamisesta. Kaikkien kannalta olisi tehokkainta, jos asia tulisi hoidetuksi asianosaisten kesken. Jos potilas ei ole tyytyväinen, voi hän valittaa muille tahoille.

Ap. Ihmetteleekin sitä, että mitä varten tuollaista potilasasiamiestä potilaan ja hoitavan tahon välissä sitten tarvitaankaan, koska itse potilas tai hänen omaisensa joutuu sen valituksen tai muistutuksen/palautteen tekemään kuitenkin itse?????????

Moni ihminen ei viitsi alkaa edes moiseen muistutukseen kirjallisesti ryhtyä, koska eihän se kuitenkaan muuta jo tehtyä mokaa esim. lääkärin taholta tai esim. epäasiallista käytöstä ja puhetta ei enää millään saa nieltyä lääkäri takaisin kiduksiinsa, jos on esim. loukannut potilasta tai vähätellyt potilaan vaivoja.  Potilas on kuitenkin terveydenhoitohenkilökunnan armoilla niin kauan kuin elää, niin monikaan ei viitsi alkaa antamaan palautetta juurikin tuon takia, ja etenkin, jos potilaan tutkimukset ovat kesken ja vaivat oireilevat aina vaan, mutta diagnoosi on monista arvailuista huolimatta vain sinne päin suurinpiirtein ehkä se tai sitten se tai sitten jopa joillakin kehdataan epäselkeissä tapauksissa epäillä korvien välistä kiitorataa streisseineen, mutta omalla kohdallani on ainakin ihan koneellisesti ja kuvantamalla todistettavissa oleva fyysinen vika, mutta aiheuttajasta ei ole kuin epäilyttäviä syitä, ja kaikkiin tutkimuksiin kun ei säästösyistä ilmeisesti laiteta, kun vaan odotellaan ensin oireiden pahentumista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/14 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sulla on vähän hakusessa potilasasiamiehen työnkuva..

SE onkin aivan turhake toimi.

Vierailija
8/14 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama kuka hoitaa, lääkäreillä ei kovin kummoista vastuuta Suomessa ole. Vaikka siitä "vastuusta" kovaa palkkaa vaativat. Kaikki mokat menee aina "inhimillisen virheen" piikkiin. Kätevää. 

Toki meillä on paljon hyviä lääkäreitä jotka ottaa vastuun tosissaan, mutta valitettavasti ne mätämunat pääsee kuin koira veräjästä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/14 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän potilasasiamies ota tilanteisiin mitään kantaa, vaan ainoastaan avustaa valituksen tekemisessä. Valitus toimitetaan eteenpäin, eikä potilasasiamies osallistu sen käsittelyyn millään tavalla. Useimmissa kunnissa tehtävää hoitaa joku muun toimenkuvansa ohella.

Ap. En minä tarvitse mitään avustajaa puolestani, jos kirjoitan parin sivun mitalta valitusta suoraan lääkärille, joka on mielestäni mokannut kohdallani. Toinen juttu on sitten, että viitsinkö moiseen edes ryhtyä, koska mitä olen kuullut muilta ihmisiltä ja Kansanradiostakin joskus näitä tarinoita, niin ne eivät johda mihinkään!!!! Muuta kuin lääkäri muistaa kyllä seuraavalla kerralla kohdella valittavaa potilastaan vieläkin huonommin.  Hyvä, ettei lopetuspiikkiä anna;):D

Vierailija
10/14 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan sama kuka hoitaa, lääkäreillä ei kovin kummoista vastuuta Suomessa ole. Vaikka siitä "vastuusta" kovaa palkkaa vaativat. Kaikki mokat menee aina "inhimillisen virheen" piikkiin. Kätevää. 

Toki meillä on paljon hyviä lääkäreitä jotka ottaa vastuun tosissaan, mutta valitettavasti ne mätämunat pääsee kuin koira veräjästä. 

Kuules nyt, lääkärit eivät tee virheitä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/14 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän potilasasiamies ota tilanteisiin mitään kantaa, vaan ainoastaan avustaa valituksen tekemisessä. Valitus toimitetaan eteenpäin, eikä potilasasiamies osallistu sen käsittelyyn millään tavalla. Useimmissa kunnissa tehtävää hoitaa joku muun toimenkuvansa ohella.

Sinällään potilasasiamies ei ole valitustaho, vaan hän voi ohjata keskustelemaan hoitavan tahon kanssa, auttaa lomakkeiden kanssa ja neuvoa. Valitusportaita on itsessään sitten aika monta, alkaen vastaavista ylilääkäreistä ja viimekädessä oikeusasiamies. Yhdenkään valitusportaan toimintaan potilasasiamiehellä ei ole mahdollisuuksia vaikuttaa kuin auttamalla ilmaisemaan minkä on koettu menneen väärin.

Jollekin paikallistason ylilääkärille tai sairaalaan potilasasiamies voikin olla yhteydessä mm. selvittääkseen mitä on tapahtunut, mitä tietoa on saatavilla tai kenelle vastuu siellä on kuulunut.

Vierailija
12/14 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan sama kuka hoitaa, lääkäreillä ei kovin kummoista vastuuta Suomessa ole. Vaikka siitä "vastuusta" kovaa palkkaa vaativat. Kaikki mokat menee aina "inhimillisen virheen" piikkiin. Kätevää. 

Toki meillä on paljon hyviä lääkäreitä jotka ottaa vastuun tosissaan, mutta valitettavasti ne mätämunat pääsee kuin koira veräjästä. 

Kuules nyt, lääkärit eivät tee virheitä!

:D;) Niinpä, vitsillähän tuon kirjoititkin, mutta tottahan on, että vaikka lääkäri virheitä tekisi, niin heistä osa on niin jumalattoman erehtymättömiä olevinaan, ja kauniisti sekä kohteliaasti potilailleen juttelevia alansa huippuja, etteivät ikipäivänä myöntäisi edes tehneensä tai sanoneensa loukkaavasti potilaalleen, sillä ilkeistäkin ilmaisuistaan lääkäri syyttäisi varmaankin potilasta itseään, että potilas on käsittänyt vaan väärin.  Eli syy kaivettaisiin vaikkapa pihdeillä potilaasta itsestään.:D Näinhän se menee. Lääkäri on siis Jumalasta seuraava, niinpä, turha on potilaan jälkikäteen rypistä, tai sanotaanko, että monessa tapauksessa haudan pohjalta turhuutta enää tulla lääkärin mokille narisemaankaan:D

Niin monessa tapauksessakin ovat vaan olleet väärät lääkkeet potilaan käytössä, mutta kukakohan ne väärät lääkkeet on määrännyt reseptillä potilaalle?  Annostuskin on vipannut joskus väärin, vaikka lääke olisi ollutkin sinnepäin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
13/14 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän potilasasiamies ota tilanteisiin mitään kantaa, vaan ainoastaan avustaa valituksen tekemisessä. Valitus toimitetaan eteenpäin, eikä potilasasiamies osallistu sen käsittelyyn millään tavalla. Useimmissa kunnissa tehtävää hoitaa joku muun toimenkuvansa ohella.

Sinällään potilasasiamies ei ole valitustaho, vaan hän voi ohjata keskustelemaan hoitavan tahon kanssa, auttaa lomakkeiden kanssa ja neuvoa. Valitusportaita on itsessään sitten aika monta, alkaen vastaavista ylilääkäreistä ja viimekädessä oikeusasiamies. Yhdenkään valitusportaan toimintaan potilasasiamiehellä ei ole mahdollisuuksia vaikuttaa kuin auttamalla ilmaisemaan minkä on koettu menneen väärin.

Jollekin paikallistason ylilääkärille tai sairaalaan potilasasiamies voikin olla yhteydessä mm. selvittääkseen mitä on tapahtunut, mitä tietoa on saatavilla tai kenelle vastuu siellä on kuulunut.

Miksi sitten ei voisi järkätä potilaalle suoraa valitusaikaa/palauteaikaa suusta suuhun vaikkapa puhelimitse väärin tehneen lääkärin kanssa, ei sitä valitusta tai muistutusta tarvitsisi aina kirjallisesti laatia ja potilasasiamiehen kautta, sillä onhan hän siinä välissä kuitenkin vain neuvoja ja turhake & välivöyhkä.    

Vierailija
14/14 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän potilasasiamies ota tilanteisiin mitään kantaa, vaan ainoastaan avustaa valituksen tekemisessä. Valitus toimitetaan eteenpäin, eikä potilasasiamies osallistu sen käsittelyyn millään tavalla. Useimmissa kunnissa tehtävää hoitaa joku muun toimenkuvansa ohella.

Sinällään potilasasiamies ei ole valitustaho, vaan hän voi ohjata keskustelemaan hoitavan tahon kanssa, auttaa lomakkeiden kanssa ja neuvoa. Valitusportaita on itsessään sitten aika monta, alkaen vastaavista ylilääkäreistä ja viimekädessä oikeusasiamies. Yhdenkään valitusportaan toimintaan potilasasiamiehellä ei ole mahdollisuuksia vaikuttaa kuin auttamalla ilmaisemaan minkä on koettu menneen väärin.

Jollekin paikallistason ylilääkärille tai sairaalaan potilasasiamies voikin olla yhteydessä mm. selvittääkseen mitä on tapahtunut, mitä tietoa on saatavilla tai kenelle vastuu siellä on kuulunut.

Miksi sitten ei voisi järkätä potilaalle suoraa valitusaikaa/palauteaikaa suusta suuhun vaikkapa puhelimitse väärin tehneen lääkärin kanssa, ei sitä valitusta tai muistutusta tarvitsisi aina kirjallisesti laatia ja potilasasiamiehen kautta, sillä onhan hän siinä välissä kuitenkin vain neuvoja ja turhake & välivöyhkä.    

Juuri sehän on se ensimmäinen polku asioiden käsittelyssä. Sen ajan saa varmasti järjestettyä käsittelemällä asiaa hänen esimiehensä kanssa, jos lääkäri itse on kiireinen, eikä häntä saa kiinni. Valvira nimenomaan ohjeistaa tuon ensimmäiseksi asiankäsittelypoluksi.

http://www.valvira.fi/terveydenhuolto/tyytymattomyys_hoitoon

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kaksi