Mitä maustesekoituksia -Sinkkumies kyselee
Mitä maustesekoituksia te olette tehneet/ostaneet?
Sinkkumies kyselee vinkkejä
Kommentit (31)
Baharat, sitä sekoittelin itse.
Orange Pepper, oma suosikkini
Curry, monenvahvuisia
Mulla on hyllyssä noin 40 erilaista maustetta, sekoittelen tarvittaessa lisää.
-Bias-
myös sinkkumies
Meillä on provencen yrtit, viismauste, garam masala, tandoori ja curry. Satunnaisesti maistellaan muitakin, viimeisin taisi olla joku thai chicken tjsp.
Meillä ei oo kuin jauhelihamaustesekoitus ja ranskanperunamauste valmiina sekoituksina. Muuten on paljon imtialaisiin ruokiin sopivia mausteita hyllyssä. Mustapippuri ja suola tulee myllystä
Teen maustesekoituksia vain, jos jokin ohje niin vaatii (yksi osa sitä ja kaksi tuota...). Muutoin maustan vain lisäämällä mausteita erikseen. Eikös ne sitruunapippurit ja grillimausteet ole vähän kasaria?
Vierailija kirjoitti:
Baharat, sitä sekoittelin itse.
Orange Pepper, oma suosikkini
Curry, monenvahvuisia
Mulla on hyllyssä noin 40 erilaista maustetta, sekoittelen tarvittaessa lisää.
-Bias-
myös sinkkumies
Piti googlaa. Tuolla suunnalla toi muskotti ja kaneli taitaa kuulua melkein joka blendiin.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Teen maustesekoituksia vain, jos jokin ohje niin vaatii (yksi osa sitä ja kaksi tuota...). Muutoin maustan vain lisäämällä mausteita erikseen. Eikös ne sitruunapippurit ja grillimausteet ole vähän kasaria?
Mulla sitruunapippuri on tehnyt paluun. Olen vain yrittänyt etsiä luonnollista sitruunaa mausteeksi, noh yli 15 euroa maksaa jos tilaa. En ole raaskinut paketti 9,90 +posti.
Lähinnä olen keskittynyt nykyisin muihin maihin. On minulla joku "grillimaustekin" tuolla, jossa on korianterit ja kaikki, mutta en ole noista grillimausteista ikinä pitänyt. Omaan makuuni osaan tehdä parempiakin.
Pohdiskelin vain tässä, että voisin tehdä sekoituksen johonkin Thaimaalaiseen ruokaan, sekä Paellaan oman, siksi lähdin lähinnä vinkkejä hakemaan.
Sinkkumies
Uusin tuttavuus itselleni oli ras-el-hanout, marokkolainen ilmeisesti kanalle ja lampalle tarkoitettu. Minä käytin kurpitsa-bataattikeittoon.
Tärkein on garam masala, jonka nykyään teen itse, kun tuli ostetuksi sähköinen maustemylly. Currypulveria käytän myös jonkin verran, mutta en intialaisiin ruokiin, joihin valitsen mausteet aina erikseen ja raaka-aineiden mukaan.
Itse olen tehnyt itse näitä: Curry, Tagine, Ras el Hanout, Yrtit (provence?), "Kananmuna mauste", Äyriäisille mauste, Nelimauste, Kiinanmauste, 7 Spices, Wok maustetta ostin ja kun loppui yritin matkia sitä, Tsatsiki maustesekoitukseen annoin ohjeenkin palstalle. Mitähän vielä.. täytyy tutkia..
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla sitruunapippuri on tehnyt paluun. Olen vain yrittänyt etsiä luonnollista sitruunaa mausteeksi, noh yli 15 euroa maksaa jos tilaa. En ole raaskinut paketti 9,90 +posti.
Lähinnä olen keskittynyt nykyisin muihin maihin. On minulla joku "grillimaustekin" tuolla, jossa on korianterit ja kaikki, mutta en ole noista grillimausteista ikinä pitänyt. Omaan makuuni osaan tehdä parempiakin.
Pohdiskelin vain tässä, että voisin tehdä sekoituksen johonkin Thaimaalaiseen ruokaan, sekä Paellaan oman, siksi lähdin lähinnä vinkkejä hakemaan.
Sinkkumies
Ok, en kokkaa thaimaalaista, eikä ole tullut tehtyä paellaakaan, joten itsellä ei oikein ole vinkkejä tähän hätään. Ehkä joku muu osaa neuvoa, kun yksilöit. Viimeksi tuli tehtyä mausteseos seepiapyöryköille.
Kasvatin itse kirvelit kesällä tuohon "kananmuna mausteeseen".
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinkkumies
Ok, en kokkaa thaimaalaista, eikä ole tullut tehtyä paellaakaan, joten itsellä ei oikein ole vinkkejä tähän hätään. Ehkä joku muu osaa neuvoa, kun yksilöit. Viimeksi tuli tehtyä mausteseos seepiapyöryköille.
Tarkoitin että aihe nousi esille tuon takia, kaikki muutkin vinkit kelpaavat erinomaisesti. Ajattelinkin, että tämä voisi olla hyvien vinkkien ketju.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Tärkein on garam masala, jonka nykyään teen itse, kun tuli ostetuksi sähköinen maustemylly. Currypulveria käytän myös jonkin verran, mutta en intialaisiin ruokiin, joihin valitsen mausteet aina erikseen ja raaka-aineiden mukaan.
Onko heittää ohjetta tohon garam masalaan?
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Uusin tuttavuus itselleni oli ras-el-hanout, marokkolainen ilmeisesti kanalle ja lampalle tarkoitettu. Minä käytin kurpitsa-bataattikeittoon.
Tuota olen tehnyt ja se on aika lähellä taginea ja libanon spicea, jotka vastaavia sekoituksia myöskin.
Sinkkumies
Lähteekö muiltakin mopo käsistä kun 5 mausteesta tuleekin 12 maustetta ;)
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko heittää ohjetta tohon garam masalaan?
Sinkkumies
Sanotaan, että Intiassa jokaisella kokilla on oma garam masala, joka tietenkin on maailman aidoin ja paras. Oma sekoitukseni sisältää kardemummaa, neilikkaa, kanelia, mustapippuria, kuminaa ja muskottipähkinää.
Baharat on hyvää ja sopii melkein mihin tahansa, varsinkin lihaan ja riisiin.
2 rkl mustapippuria
2 rkl korianteria
2 rkl kuminaa
2 rkl paprikaa
1 rkl maustepippuria
1 rkl kardemummaa
1/2 rkl neilikkaa
1/2 rkl muskottia
ripaus kanelia
Viimeisin oli piparkakkumauste.