Suomalaiset opiskelijat ovat ETUOIKEUTETUIMPIA opiskelijoita koko maailmassa! Ymmärtävätkö he itse sitä?
Tämä on pitkä kirjoitus, mutta toivon että jaksat lukea. Jos kirjoitus on mielestäsi alapeukun arvoinen, niin alapeukuta ihan vapaasti, en välitä. Mutta sen sijaan, että tyytyisit pelkkään alapeukutukseen, voisit kyllä laittaa myös vasta-argumentteja sille, että mikä on kirjoituksessa mielestäni sellaista, joka ei pidä paikkaansa.
Kyllä, rohkenen väittää, että opiskelijat Suomessa ovat etuoikeutetuimpia ja parhaimmassa asemassa koko maailmassa kuin verrataan toisten maiden opiskelijoihin. Tähän on moniakin syitä.
Ensinnäkin, Suomessa on ilmainen, tasokas koulutus. Ihan kenellä tahansa on siis perhetaustastaan riippumatta mahdollisuus päästä opiskelemaan korkeakoulutukseen/yliopistokoulutukseen asti. Täällä oppilaitoksiin mennään oman osaamisen perusteella, ei sillä perusteella, että kuinka varakas itse olet, tai tarkemmin sanottuna, kuinka varakkaita sinun vanhempasi ovat. Hyvin monessa muussa maassa koulutus on maksullista, eli siellä moni erittäinkin viisas ja pätevä nuori ihminen joutuu hautaamaan haaveet korkeasta koulutuksesta, kun hänellä itsellään ja/tai hänen vanhemmillaan ei ole varaa maksaa kalliita lukukausimaksuja.
Toiseksi, Suomessa opiskelijaa tuetaan taloudellisesti ja monella muullakin tavalla. Suomessa maksettavan lainattoman opintorahan osuus on yhdessä Tanskan kanssa suurin koko maailmassa. Siis lainaton osuus. Esimerkiksi Ruotsissa ja Norjassakin opintotuki on hyvin pitkälti lainapainotteista. Täällä Suomessa on opintotuen vuoksi opiskelijoilla mahdollisuus keskittyä opintoihinsa ilman niin isoa ajankäyttöä työnteolle tai kenties jopa ilman työntekoa ollenkaan. Muualla maailmassa tuo olisi täysin mahdoton yhtälö. Monessa toisessa maassa on aivan normaalia, että opiskelijat joutuvat tekemään opintojensa ohessa kahta tai jopa kolmea työtä, että selviytyvät opintojen aiheuttamista rahallisista kustannuksista. Suomessa opiskelijoita tuetaan rahallisesti myös asumisen suhteen ja opiskelija-asuntosäätiöt tarjoavat opiskelijoille edullisia ja laadukkaita asuntoja. Opiskelijoita tuetaan myös ruokailun osalta ja terveydenhoidon osalta. Opiskelijan käytössä olevat terveyspalvelut ovat edulliset ja kattavat, huomioiden vielä sekin, että opiskelijat ovat pääosin nuoria ja sen vuoksi väestön terveimpiin ihmisiin kuuluvia. Kylläpä jotkut opiskelijat saavat tukea vielä harrastuksiinsakin. Suomalainen opiskelija saa opintotukea myös ulkomaille lähtiessään esimerkiksi vaihtoon, joka on sekin täysin tuntematon käsite suurimmassa osassa muuta maailmaa.
Kolmanneksi, väitän, että opiskelu Suomen yliopistoissa ja korkeakouluissa on paljon rennompaa kuin ulkomailla. Monessa toisissa maissa opiskelupäivien pituus on PALJON pidempi kuin Suomessa. Työmäärä, jota kurssien eteen pitää ulkomailla tehdä, on paljon suurempi kuin Suomessa. Lisäksi, jos jokin kurssi tulee ulkomailla opiskellessa reputetuksi, niin usein kurssin voi usein uusia joko vain maksamalla kurssimaksun uudelleen ja käymällä siten kurssin uudelleen. Mutta seurauksena voi olla myös "luokalle jääminen". Lisäksi, jos hylättyjä tulee riittävän paljon, tai riittävän monta putkeen, tarkoittaa se monissa maissa sitä, että lentää yliopistosta/korkeakoulusta ulos. Suomessa ketään ei voi heittää yliopistosta/korkeakoulusta ulos huonon opintomenestyksen vuoksi ja uusintamahdollisuuksia on Suomessa käytännöllisesti katsoen rajattomasti, koska kolmenkin hylätyn jälkeen voi kurssin uusia käymällä kurssin uudelleen, eikä niinkään paljon työtä tarvitse välttämättä tehdä, sillä alasta vaihdellen kaikki eivät välttämättä vaadi kolmenkaan hylätyn jälkeen edes kurssin käymistä uudelleen vaan päästävät suoraan uuteen tenttiin, ja uusinnat ovat opiskelijalle myös rahallisesti ilmaisia.
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääketieteellisessä opiskelevana en valitettavasti voi allekirjoittaa väitettä vähäisestä työmäärästä. Toisaalta valmistuneet alalle, jossa pitkä päivät ovat enemmän sänkyä kuin poikkeus, joten ehkä sinänsä hyvä näin.
Globaalisti verrattuna asiat varsinkin rahoituksen suhteen ovat toki hyvin.
Oletko muuten koskaan vilkaissut mitä lääketieteellinen maksaa esim. Yhdysvalloissa?
Se keskiarvo taitaa olla siinä 52 000 dollaria/per vuosi
ja julkisella puolella jotain 32 000 dollaria/vuosi.
Kyllä jokaisen Suomessa lääketieteelliseen päässeen pitäisi ensin taputtaa itseään selkään hyvästä työstä ja siitä lähin joka kerta iltaruokouksessa kiittää anteliasta valtiotamme tästä loistava ja tasa-arvoisesta mahdollisuudesta opintoihin.
OK. En käsittääkseni missään kohtaa kirjoittanutkaan mitään napinaa koulutuksen hinnasta, päin vastoin. Toki Suomen kansalaisena olen nauttinut myös ilmaisesta peruskoulusta ja lukiosta, terveyspalveluista, kirjastosta, teiden käytöstä tms. Oletan, että sinäkin näistä samoista varmaan jossakin kohtaa olet nauttinut, joten eikös ole meillä molemmilla Suomen valtion kiittämisen paikka?
Eikö niiden, jotka saavat vielä hieman keskivertosaajaa enemmän, tulisi olla myös hieman keskivertoa kiitollisempia? :)
p.s. mitä vastaat otsikon kysymykseen?
Enköhän tule maksamaan myös keskivertoa enemmän veroja. Logiikkasi mukaan myös jokaisen pitkäaikaissairaan ja -työttömän tulisi olla vielä viisi kertaa kiitollisempi. Aika julma ja kova asenne mielestäni, jota en valitettavasti voi allekirjoittaa.
Ensimmäisen viestini viimeinen virke vastasi mielestäni ainakin rahoituksen osalta otsikkoon, työmäärästä olin oman alani suhteen (muista kun ei kokemusta ole) eri mieltä.
Opiskelusta tehdään koko ajan vaikeampaa. Ensinnäkin opintotuki ei ole vastikkeeton tuki, vaan sen eteen pitää oihan oikeasti tehdä töitä. Jos et ole opiskellut tarpeeksi nopeasti joudut palauttamaan tukia, esimerkiksi itselleni on tullut lisäselvityspyyntö kun sain 44 op yhdeksän tukikuukauden aikana, kun olisi pitänyt saada vähintään 45 op. Eli yhden opintopisteenkin takia lähetetään selvityspyyntöjä, itselläni oli onneksi lääkärintodistus niin en joutunut maksamaan tukia takaisin. Opintotuki ja opintolaina riittää pääkaupunkiseudulla vain hoasin homeiseen soluasuntoon, en tiedä ketään normaalista taustasta tulevaa jolla olisi varaa asua yksiössä, kyllä ne on parempien perheiden lapsia joiden vanhemmat maksavat elämisen jotka yksiössä asuvat opiskeluaikana. Eikä niitä hoasin kämppiä riitä kuin pienelle osalle hakijoista, muut joutuvat asumaan mitä yksityisiltä markkinoilta sattuu saamaan. Olen nähnyt vaikka minkämoisia asumisjärjestelyitä, esim joku joutuu nukkumaan kimppakämpän keittiössä jne.
Opintotukikuukaudet voivat loppua kesken jolloin opinnot voi joutua jättämään kokonaan kesken. Monissa oppilaitoksissa on läsnäolopakko joten täyspäiväinen opiskelu ja täyspäiväinen työnteko ei yksinkertaisesti onnistu. Eikä niitä töitäkään välttämättä saa ilman suhteita, paitsi tietysti jos suostuu buusterille telemarkkinointihommiin kahden euron pohjapalkalla (tämä riistopalkka on totta, kävin itse työhaastattelussa).
Jos opiskelija sairastuu niin silloin myös tippuu ojasta allikkoon, opiskelija saa sossusta apua vain jos suostuu lopettamaan opiskelunsa kokonaan.
Jos valitset opiskelupaikan väärin ensimmäisellä yrityksellä on erittäin vaikea päästä enää uudelleen opiskelemaan, kiitos ensikertalaiskiintiöiden jne.
Koulutus ei todellakaan ole kaikkien saatavilla.
Vierailija kirjoitti:
Opiskelusta tehdään koko ajan vaikeampaa. Ensinnäkin opintotuki ei ole vastikkeeton tuki, vaan sen eteen pitää oihan oikeasti tehdä töitä. Jos et ole opiskellut tarpeeksi nopeasti joudut palauttamaan tukia, esimerkiksi itselleni on tullut lisäselvityspyyntö kun sain 44 op yhdeksän tukikuukauden aikana, kun olisi pitänyt saada vähintään 45 op. Eli yhden opintopisteenkin takia lähetetään selvityspyyntöjä, itselläni oli onneksi lääkärintodistus niin en joutunut maksamaan tukia takaisin. Opintotuki ja opintolaina riittää pääkaupunkiseudulla vain hoasin homeiseen soluasuntoon, en tiedä ketään normaalista taustasta tulevaa jolla olisi varaa asua yksiössä, kyllä ne on parempien perheiden lapsia joiden vanhemmat maksavat elämisen jotka yksiössä asuvat opiskeluaikana. Eikä niitä hoasin kämppiä riitä kuin pienelle osalle hakijoista, muut joutuvat asumaan mitä yksityisiltä markkinoilta sattuu saamaan. Olen nähnyt vaikka minkämoisia asumisjärjestelyitä, esim joku joutuu nukkumaan kimppakämpän keittiössä jne.
Opintotukikuukaudet voivat loppua kesken jolloin opinnot voi joutua jättämään kokonaan kesken. Monissa oppilaitoksissa on läsnäolopakko joten täyspäiväinen opiskelu ja täyspäiväinen työnteko ei yksinkertaisesti onnistu. Eikä niitä töitäkään välttämättä saa ilman suhteita, paitsi tietysti jos suostuu buusterille telemarkkinointihommiin kahden euron pohjapalkalla (tämä riistopalkka on totta, kävin itse työhaastattelussa).
Jos opiskelija sairastuu niin silloin myös tippuu ojasta allikkoon, opiskelija saa sossusta apua vain jos suostuu lopettamaan opiskelunsa kokonaan.
Jos valitset opiskelupaikan väärin ensimmäisellä yrityksellä on erittäin vaikea päästä enää uudelleen opiskelemaan, kiitos ensikertalaiskiintiöiden jne.
Koulutus ei todellakaan ole kaikkien saatavilla.
Ohis, mutta Buusterilla edes se kahden euron pohjapalkka tunnissa ei toteudu ellei myy tarpeeksi, eli kusetusta sekin. Olin kyseisessä lafkassa töissä ennen sen nimenvaihtoa, eli kun se oli vielä Mediapex. Onneksi tein hyvin kauppaa, mutta moni muu ei saanut mitään kaupaksi.
Vierailija kirjoitti:
Paitsi että opiskelijoiden asumistuki siirtyy vuonna 2017 yleisen asumistuen piiriin. Tämä vaikuttaa siihen, että esimerkiksi minä en voi koko tulevana opiskeluaikanani (noin 6 vuotta) muuttaa yhteen työssäkäyvän poikaystäväni kanssa, sillä hänen katsottaisiin olevan elatusvelvollinen. Olemme molemmat muuton ollessa ajankohtainen 19-vuotiaita, eikä mielestäni voi olettaa, että poikaystäväni itse tienaamillaan rahoillaan rahoittaisi minun opiskeluaikaani. Jos muutosta ei tapahtuisi ja saisin asumistukea, pärjäisin sillä + opintotuella ilman opintolainaa asuessani poikaystäväni kanssa. On totta, että ulkomailla joutuu lainan melkeinpä väistämättä ottamaan, mutta mielestäni ei voida olettaa poikaystäväni elättävän minua 19-vuotiaana.
Ja toinen asia tuosta ilmaisesta koulunkäynnistä, sitä se nimittäin ei ole. Lukiossa käydään 75 kurssia, joista ainakin 50 pakollisista vaaditaan kirja. Kirjat voi hyvällä tuurilla kaikkikin saada käytettyinä, mutta hintaa kirjoille tulee siltikin paljon. Nyt käynnissä olevaan jaksooni ostamani kirjat (3kpl + 2 vihkoa) maksoivat yhteensä yli 100€ (uusina, käytettyinä vähintään 50€). Normaaliin jaksoon (viimeinen jaksoni lukiossa, vain 4 kurssia), jossa on kuusi kurssia, tarvitaan 4-6 kirjaa. Jos käyt lukion kolmessa vuodessa, on jaksoja yhteensä 13. Lisäksi kirjan painoksen suositellaan olevan aina uusin (ajankohtaisinta tietoa), eikä esim matematiikassa voi olla vanhan painoksen kirjaa (eri tehtävät). Kirjoista tulee uusi painos n. parin vuoden välein, joten käytettyjä kirjoja on toisinaan hankala löytää tai koittaa myydä omaa vanhaa matematiikan kirjaa pois. Sanoisin siis, että koulunkäynti (lukio) ei Suomessa todellakaan ole ilmaista, mutta kuitenkin halvempaa kuin ulkomailla.
No, puolison omaavat opiskelijat pitää sitten kahta asuntoa kahdelle henkilölle jotka asuvat yhdessä. Ainahan voi olla siellä toisessa kahdestaan ja asumistuet juoksee, vaihtaa vaan välillä kummassa on. Ja jos tulee riitaa niin helppo olla molemmat omissa asunnoissaan.
Tähän voisi huomauttaa että ulkomailla kun saa tutkinnon niin todennäköisesti saat myös hyvätasoisen työn, Suomessa on todennäköistä että valmistut suoraan työttömyyskortistoon tai mäkkärin kassalle.
Mielestäni tämä kertoo kyllä jotain olennaista siitä kuinka hyvässä asemassa tässä ollaan.
Se, mikä minua eniten häiritsee on suomalaisen opiskelijan kateus työttömiä ja heidän suuria etuuksiaan kohtaan. Kenen mielestä on väärin, että työtön saa yhteiskunnalta rahaa elämiseensä, jos työttömyys ei ole ihmisen oma valinta? Opiskelu taas on tietääkseni oma valinta ja sen voi joko jättää kokonaan tekemättä, jos ei halua ns. mielekkäämpiin töihin tai sitten opiskella minimiaika eli esimerkiksi ammattikoulututkinto peruskoulun jälkeen. Jälkimmäinen vaihtoehto lienee edullisin, jos saa vielä asua vanhempiensa luona. Kaiken tämän jälkeen ja sen epäreilun lainan ottamisen jälkeen opiskelija voi halutessaan jäädä työttömäksi ja saada nämä työttömän himoitut edut. Lainaa ei tarvitse maksaa takaisin ikinä, jos ei siihen ole varaa. Sitä kutsutaankin valtion takaamaksi lainaksi.
Joten voisivatko nämä kansankynttilät vihdoin lakata vertaamasta omaa taloudellista tilannettaan työttömien tilanteeseen, sillä näillä kahdella kansanryhmällä ei ole mitään yhteistä toistensa kanssa. Seuraavaksi varmaankin kadehditaan vanhusten pieniä eläkkeitä, koska heidän ei tarvitse ottaa lainaa elämiseen. Miettisitte joskus tilannetta viiden-kymmenen vuoden päästä, jolloin olette ehkä itse työttömiä.
Vierailija kirjoitti:
Tähän voisi huomauttaa että ulkomailla kun saa tutkinnon niin todennäköisesti saat myös hyvätasoisen työn, Suomessa on todennäköistä että valmistut suoraan työttömyyskortistoon tai mäkkärin kassalle.
Mielestäni tämä kertoo kyllä jotain olennaista siitä kuinka hyvässä asemassa tässä ollaan.
Nii-n, sitten voi siirtyä kätevästi kadehtimaan työttömien jättimäisiä korvauksia, kuten tässäkin ketjussa jo joku ehti.
"Sanoisin siis, että koulunkäynti (lukio) ei Suomessa todellakaan ole ilmaista, mutta kuitenkin halvempaa kuin ulkomailla."
"Ulkomaat" on laaja kasite. USAssa ainakin lukio on ilmainen ja perusvaatimus melkein mihin tyohon tahansa.
Ymmärtää. Suurin osa opiskelijoista on hyvin perillä siitä miten asiat ovat muualla maailmassa, ja että me täällä olemme onnekkaita. Opiskelijat työskentelevät opintojen ohella enemmän kuin koskaan aikaisemmin, sillä nykypäivänä saaduilla tuilla ei makseta edes vuokraa. Myös opiakelutahtia on kiristetty niin, että tällä hetkellä opinnoissa täytyy edetä nopeammin kuin aikaisemmin.
Mutta totuus on myös se, että erilaisilla rajoituksilla opiskelijat on ahdistettu melko ahtaalle. Varallisesti ollaan köyhin ihmisryhmä Suomessa, ja samalla työntekoa on hankaloitettu asettamalla tulorajat ja tiukat aikarajat opiskeluoikeudelle. Silti opiskelijat kokevat olevansa etuoikeutettuja, ainakin kaikki jotka itse tunnen.
Nykyään on pakko ottaa laina jos aikoo elää ja asua opiskelija-asunnossa. Esimerkiksi mun on pakko kun kouluun on 100km.
Olen yliopistossa sen viisi vuotta ja odotan innolla sitä 20 000e laskua mikä sieltä pamahtaa valmistuttuani. Helsinkiläisillä tulee tohon luultavasti vielä rutkasti lisää. Monelta alalta se saattaa olla jopa kokonaan ensimmäisen työvuoden palkka.
Turha verrata suomea muihin maihin kun täällä asuminen ja eläminen on vaan niin saatanan paljon kalliimpaa.
Vierailija kirjoitti:
Tää ei nykyään pidä enää paikkaansa. Esim. jenkeissä ei välttämättä saa töitä koulutuksesta huolimatta, mutta opintolainat täytyy silti maksaa. Espanjassa taas on kokonainen sukupolvi, jotka eivät koulutuksesta huolimatta ole työllistyneet. Muualla maailmassa koulutettujen keskuudessa vallitsee työttömyys myös.
Toivottavasti eivät ymmärrä. Haittaisi opiskelua ja tieteen tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään on pakko ottaa laina jos aikoo elää ja asua opiskelija-asunnossa. Esimerkiksi mun on pakko kun kouluun on 100km.
Olen yliopistossa sen viisi vuotta ja odotan innolla sitä 20 000e laskua mikä sieltä pamahtaa valmistuttuani. Helsinkiläisillä tulee tohon luultavasti vielä rutkasti lisää. Monelta alalta se saattaa olla jopa kokonaan ensimmäisen työvuoden palkka.
Turha verrata suomea muihin maihin kun täällä asuminen ja eläminen on vaan niin saatanan paljon kalliimpaa.
Mä oon opiskellut 7 vuotta (nyt toista tutkintoa) enkä oo joutunut ottaan penniäkään lainaa. Tämä Helsingissä. Riippuu siitä mitä töitä on valmis tekemään ja kuinka paljon.
Eikä se asuminen muuallakaan ilmasta oo.
Suomalaiset työttömät ovat ETUOIKEUTETUIMPIA työttömiä koko maailmassa! Ymmärtävätkö he itse sitä?
Sama juttu monien yhteiskunnan tukien varassa elävät. Turha verrata muihin maihin kuin tehdä vertailu ihan kotimaan sisällä.
Tuo asumistuen muutos tulee kyllä helpottamaan monen opiskelijan elämää ihan huomattavasti. Moni asuu vuokralla ja asumistukea voi saada jopa 400€/kk. Opiskelijoiden elämä helpottuu entisestään.
USAssa lääkäri tienaa 200k vuodessa ja veroprosentti on jotain 25 prossaa. Kelpaa sillä opintolainaa maksella vaikka olisi puoli milliä.
Vierailija kirjoitti:
Tuo asumistuen muutos tulee kyllä helpottamaan monen opiskelijan elämää ihan huomattavasti. Moni asuu vuokralla ja asumistukea voi saada jopa 400€/kk. Opiskelijoiden elämä helpottuu entisestään.
Niimpä, ihmettelin silloin aikanaan että miten siitä nyt hirveä haloo nousi kun todellisuudessa etenkin yksiöissä yksin asuvat opiskelijat on paljon paremmassa asemassa kuin ennen :D Ja eikö tuo ole sitä mitä opiskelijat nimenomaan haluaa. Taisi olla kyllä lähinnä tuo AMK-leiri mikä älähti, no eihän siellä nyt kaikkea ymmärretä.
Lisäksi vielä opintolainan määrää kai lisättiin ja hyvitykset pysyi ennallaan niin sieltäkin tulee lisää rahaa jos ottaa maksimimäärät lainaa, todellisuudessa rahantulo vaan lisääntyy vaikka joltain osa-alueelta napatiin joku 50€ pois :D
Yliopistoilla myös ne satojen tuhansien pääomatuloja eläytyvät ns. köyhän statukseen, jos siitä koituu edes hetkellistä hyötyä näille. Viimeisimpänä esimerkkinä ja jälleen valokiilassa oli taas muuan Aino Kopra, joka on päässyt ilmeisesti sukulaisuhteidensa kautta viimein opiskelemaan Turun kauppikseen. Tämä tyyppi siis:
https://www.riemurasia.net/kuva/Lukiolainen-valittaa-mielenosoituksesta/117495
Samainen Aino Kopra ei siis satojentuhansien pääomatuloistaan huolimatta raaskinut ostaa esim. italian kurssilla vaadittavaa opusta vaan tungeksi LV-kamojensa kanssa tärkeänä paikalle vaatien samalla jonkun humanisti-reppanan mukanaan tuomaa opusta itselleen.
Vierailija kirjoitti:
TÄMÄ! Piti itsekin kirjoittaa, että ap kirjoittaa ihan epäoleellisuuksia. Juu, varmaan sitä rahaa saa Suomessa ihan ok, mutta siihen ne edut jääkin. Eihän meilläkään ollut opintotukea ennen 70-lukua ja silloinkin se sitten alussa oli erittäin pieni. Esimerkiksi äitini valmistui 1977 ja ehti saada kuulemma hiukan opintotukea, joka ei riittänyt edes puolikkaaseen kimppakämpän vuokrasta. Isäni opiskeli kokonaan velkarahalla. Kumpikin teki toki töitä paljon samalla, kun ei ollut rikasta perhettä taustalla. Mutta heillä oli se etu, että työpaikka oli varma. Kumpikin sai suoraan vastavalmistuneena koulutusta vastaavan viran. Semmoisesta saa nuoremmat vain uneksia.
Minä väitän, että opiskelijoiden tuet ovat merkityksetön asia siihen verrattuna, mihin paskaan Suomessa koulutetutkin ihmiset joutuvat valmistuttuaan.
Tottakai Suomessa on opiskelija aivan loistavassa asemassa. Ainoa valittamisen aihe on opetuksen tason hurja vaihtelu. Mielestäni epäpäteviä opettajia pidetään turhan usein viroissa. Lähes jokainen vakituisen sopparin saanut opettaja saa opettaa koulussa koko ikänsä jos haluaa. Tämä riippumatta siitä, että pysyykö hän oikeasti kehityksen perässä ja kykeneekö hän motivoimaan oppilaita.
Itse en koe, että opiskelijat mitenkään erityisesti valittaisivat omasta asemastaan. Toki moni puhuu siitä, että rahaa on niin vähän käytössä, mutta eivät he siitä siihen sävyyn puhu, että tuota rahamäärää tulisi lisätä.