Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten irti lasku- ja velkakierteestä? Kysy - asiantuntija vastaa torstaina klo 13-15!

07.12.2016 |

Etsitkö keinoa päästä pois lasku- ja velkakierteestä? Jätä kysymyksesi kommentteihin! Talous- ja velkaneuvoja Tampereen kaupungilta vastaa kysymyksiin torstaina 8. joulukuuta klo 13-15.

Kommentit (44)

Vierailija
41/44 |
08.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko pakko lasten vaatteet ostaa uutena?

Kysynpä vaan.

Vierailija
42/44 |
08.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Talous- ja velkaneuvoja kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ulosotossa noin 3000 euroa. Tuloja ei juuri ole ollut ja tänä vuonna olen lyhentänyt tuota muutaman satasen. Olin töissä, josta sain lopulta vain noin 400-700 euroa kuussa. Silloin en tiennyt, että olisin ollut oikeutettu soviteltuun työmarkkinatukeen. Lopetin tämän työn järjettömänä, ja tietysti tuli vielä karenssia työmarkkinatukeen. Asumistukea olen saanut koko ajan. Joulu-tammikuulle aion hakea toimeentulotukea.

Minulla on velaton asunto arvoltaan noin 160 000 euroa. Ulosotto pyysi osakekirjat itselleen pantiksi ja siellä ne ovat. Lisäksi he kehoittivat myymään asunnon kiinteistövälittäjää käyttäen.

Kiinteistövälittäjän palkkio, muutto ja varainsiirtovero uuden asunnon ostamisesta olisi siis jo paljon suurempi kuin velat.

Kysymys. Antaakohan joku pankki tuon muutama tuhatta euroa lainaksi osakekirjoja vastaan. Keskustelussa oli vielä mainittu joku takaus, jota vastaan voi saada pankkilainaa. Pankista, jossa ole ollut asiakkaana noin 40 vuotta tuskin sitä saan. Nyt rahat kulkevat pääasiassa erään kauppaketjun tilien kautta.

En ole nuori, vaan 57 vuotias. Olen alkanut valmistella omaa yritystoimintaa, joten tarkkojen maksusuunnitelnien tekeminen on vaikeaa.

Lainaa voisit kysyä pankista. Jos luottotiedot eivät ole kunnossa, tämä voi kuitenkin olla luoton saamiselle este. Toisaalta voisit myös kysyä, suostuuko ulosotto tekemään jonkinlaisen maksusuunnitelman ( esim. 100e/kk) jotta saisit viivytettyä asunnon myymistä. Tuntuu kohtuuttomalta että 3000 euron velan vuoksi asunto pitäisi myydä koska kulut kasvavat kuitenkin hirvittävästi. Jos työllistyisit, myös sosiaalinen luotto saattaisi olla vaihtoehto jos asuinkunnassasi on sellaista tarjolla tai Takuusäätiön takaus.

Se onkin tämän rahoitusjärjestelmän pahin puoli, että suhteellisen varakas (kuten minä jolla helposti realisoitavisda oleva asunto noin 170000e), mutta maksuhäiriöinen ei saa pientä lainaa mistään. Pikavippifirmat eivät anna ja pankit eivät anna noin pieniä lainoja, koska pelkäävät realisointikuluja. En tosin ole koskaan ottanut mitään pikalainaa. Jo puheinliittymän hommaaminen on vaikeaa. Maksuhäiriön takia en onneksi edes pääse velkaantumaan lisää. Onneksi oma velkani oli vain kolme tuhatta, joten kyllä siitä joskus selviää.

Ei se ole mikään paha puoli, vaan normaali hinnoittelukysymys. Kuka tahansa lainaa rahansa mieluummin sille, jolta ne varmimmin saa takaisin, jos takaisin maksettava rahamäärä on sama. Jos takaisinmaksun evarmuutta lisätään, on saatava korvaus tietenkin lisäännyttävä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/44 |
08.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei! Meillä tällä hetkellä hankala tilanne. Pystymme maksamaan vuokran aina vasta kuun lopussa kuukauden myöhässä kun vuokran maksupäivä olisi aina kuun alussa ja sitten olisikin taas seuraava maksettavana ja se siirtyy taas kuun loppuun. Tämä näin, koska meillä erääntyy aina niin paljon muita laskuja (auton erä, vero, auton vakuutukset, muut vakuutukset, sähkö, puhelinlaskut, paljon erämaksuilla, molempien luottokortit ja sitten tietenkin ruokaan ja lasten vaatteet yms.) Laskujen maksujen jälkeen tuntuu aina, että tili menee melkein nollille.. miten saamme kaiken maksettua ajallaan? Ettei asunto mene alta.. tai luottotiedot mene..?

Meillä on sijoitusasunto ja jos vuokralainen ei maksa ajoissa, minun pitää kuitenkin asunnosta maksaa laina ajoissa. Jos olisit meillä vuokralla, irtisanoisin sinulta vuokrasopimuksen.

Aina pitää ensiksi maksaa vuokra, esim luottokorttilaskun voi maksaa myöhässä. Luottoyhtiö veloittaa siitä koron.

Ja tällä tavalla voit alkaa maksamaan laskut oikeissa eräpäivissä.

Lastenvaatteiden osto, varsinkin uutena ei ole niin tärkeää kuin koti.

Vierailija
44/44 |
09.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ensiksi suositttelisin, että pohtisit kuinka voit karsia omista kuluista - täällä on listattu 100 kikkaa säästämiseen, ehkäpä jonkun noista voit ottaa käyttöösi? 

Sitten suosittelisin, että tutustuisit luottokorttiesi korkoihin ja tilinhoitomaksuihin - katso missä on korkein korko ja tilinhoitomaksu ja lyhennä sitä tuolla ylimääräisellä säästöistä kertyvällä summalla kuukausittain poies kunnes tuon kortin velka on lyhennetty. Sitten ala lyhentää seuraavaksi korkein kuluista luottokorttia jne. kunnes olet päässyt täysin velattomaksi. Tällä keinolla säästät kuluissa ja koroissa, luottokorttien kuukausittaisissa tilinhoitomaksuissa kun voi olla huimia eroja.

Yksi vaihtoehto toki on tuo velkojen yhdistäminen, mutta siinä pitää olla todella tarkkana ja laskea, että tuleeko se omassa tapauksessa halvemmaksi vai ei - täällä on avattu laskuesimerkin kanssa kuinka tuo toimii. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme yhdeksän