Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten irti lasku- ja velkakierteestä? Kysy - asiantuntija vastaa torstaina klo 13-15!

07.12.2016 |

Etsitkö keinoa päästä pois lasku- ja velkakierteestä? Jätä kysymyksesi kommentteihin! Talous- ja velkaneuvoja Tampereen kaupungilta vastaa kysymyksiin torstaina 8. joulukuuta klo 13-15.

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
08.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on myös mielenterveysongelmia ja hyvin hankalan eron aikana tuli otettua kaiken maailman kulutusluottoja niin paljon kuin vain irti sai. En sitten tietenkään pystynyt niitä maksamaan takaisin ja nyt olen ulosotossa. En ole edes aivan varma, että paljonko ulosotossa on saatavia, osassa prosessi on vielä kesken, mutta luulisin että 15 000 - 20 000 euron luokkaa. Lisäksi minulla on 17 000 euroa opintolainaa. En ole vielä valmistunut, mutta opintoni ovat venyneet huomattavasti eli mitään opintolainavähennystä en saa. 

Mikä olisi paras tapa päästä tästä eteenpäin? Olen koulun ohella töissä ja palkastani pidätetään suoraan kolmannes ulosottoon. Tämä tekee noin 500 euroa kuukaudessa. En tahdo pärjätä jäljelle jäävällä summalla, juuri ja juuri saa maksettua kämpän. Asunto on ylihintainen, mutta luottotiedottomana on hankala muuttaakaan, eivätkä voimavarat riitä nyt uuden asunnon etsimiseen. Nykytuloilla saan siis ulosottovelat maksettua pois noin kolmessa vuodessa ja siitä kai menee se kaksi vuotta luottotietojen puhdistumiseen? 

Tuntuu todella toivottomalta tilanteelta, koska olen nyt 25-vuotias ja haluaisin vielä muuttaa muualle opiskelemaan yms. Ei vaan tunnun mahdolliselta tässä tilanteessa.

Vierailija
22/44 |
08.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

epätoivoinen elli kirjoitti:

Minulla on myös mielenterveysongelmia ja hyvin hankalan eron aikana tuli otettua kaiken maailman kulutusluottoja niin paljon kuin vain irti sai. En sitten tietenkään pystynyt niitä maksamaan takaisin ja nyt olen ulosotossa. En ole edes aivan varma, että paljonko ulosotossa on saatavia, osassa prosessi on vielä kesken, mutta luulisin että 15 000 - 20 000 euron luokkaa. Lisäksi minulla on 17 000 euroa opintolainaa. En ole vielä valmistunut, mutta opintoni ovat venyneet huomattavasti eli mitään opintolainavähennystä en saa. 

Mikä olisi paras tapa päästä tästä eteenpäin? Olen koulun ohella töissä ja palkastani pidätetään suoraan kolmannes ulosottoon. Tämä tekee noin 500 euroa kuukaudessa. En tahdo pärjätä jäljelle jäävällä summalla, juuri ja juuri saa maksettua kämpän. Asunto on ylihintainen, mutta luottotiedottomana on hankala muuttaakaan, eivätkä voimavarat riitä nyt uuden asunnon etsimiseen. Nykytuloilla saan siis ulosottovelat maksettua pois noin kolmessa vuodessa ja siitä kai menee se kaksi vuotta luottotietojen puhdistumiseen? 

Tuntuu todella toivottomalta tilanteelta, koska olen nyt 25-vuotias ja haluaisin vielä muuttaa muualle opiskelemaan yms. Ei vaan tunnun mahdolliselta tässä tilanteessa.

Ensiksikin täytyisi selvittää velkatilanne, mikä se kokonaisuudessaan on, jonka jälkeen voisi arvioida mahdollisuuksia. Sinulla voisi olla mahdollisuus saada  Takuusäätiön takaus, jos työtilanne on vakiintunut.  Apua tilanteen selvittelyyn saa oman kotikuntasi Talous- ja velkaneuvonnasta tai Takuusäätiöstä.

Oletko hakenut toimeentulotukea? Toimeentulotukilaskelmassa huomioidaan tulona se palkka, jonka saat ulosoton jälkeen. Tästäkin tehdään vielä ansiotulovähennystä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
08.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on yritykseni vuoksi verovelkaa maksettavana. Nykyään teen kuitenkin myyntityötä josta en saa riittävää tuloa joka kuukausi. Miten pitäisi menetellä että ei tarvisi ottaa lainaa elääkseen? Yritystä ei enää ole.

Vierailija
24/44 |
08.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on yritykseni vuoksi verovelkaa maksettavana. Nykyään teen kuitenkin myyntityötä josta en saa riittävää tuloa joka kuukausi. Miten pitäisi menetellä että ei tarvisi ottaa lainaa elääkseen? Yritystä ei enää ole.

Sinun tulisi hakea toimeentulotukea ja asumistukea. Sinulla voisi olla oikeus myös soviteltuun päivärahaan, mikäli työtunteja on alle 30h viikossa.

Vierailija
25/44 |
08.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ulosotossa noin 3000 euroa. Tuloja ei juuri ole ollut ja tänä vuonna olen lyhentänyt tuota muutaman satasen. Olin töissä, josta sain lopulta vain noin 400-700 euroa kuussa. Silloin en tiennyt, että olisin ollut oikeutettu soviteltuun työmarkkinatukeen. Lopetin tämän työn järjettömänä, ja tietysti tuli vielä karenssia työmarkkinatukeen. Asumistukea olen saanut koko ajan. Joulu-tammikuulle aion hakea toimeentulotukea.

Minulla on velaton asunto arvoltaan noin 160 000 euroa. Ulosotto pyysi osakekirjat itselleen pantiksi ja siellä ne ovat. Lisäksi he kehoittivat myymään asunnon kiinteistövälittäjää käyttäen.

Kiinteistövälittäjän palkkio, muutto ja varainsiirtovero uuden asunnon ostamisesta olisi siis jo paljon suurempi kuin velat.

Kysymys. Antaakohan joku pankki tuon muutama tuhatta euroa lainaksi osakekirjoja vastaan. Keskustelussa oli vielä mainittu joku takaus, jota vastaan voi saada pankkilainaa. Pankista, jossa ole ollut asiakkaana noin 40 vuotta tuskin sitä saan. Nyt rahat kulkevat pääasiassa erään kauppaketjun tilien kautta.

En ole nuori, vaan 57 vuotias. Olen alkanut valmistella omaa yritystoimintaa, joten tarkkojen maksusuunnitelnien tekeminen on vaikeaa.

Vierailija
26/44 |
08.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on masennustausta ja olen hyvin yksinäinen. Teen tällä hetkellä kuntoutustuella 50%työaikaa.

Olen tyhjyyteen ja yksinäisyyden kaipuuseen ostellut tavaroita. Olen koukussa blogeihin janettishoppailuun. Yritän elää rikkaampaa elämää mihin on varaa ja haaveilen siitä. Nyt on luottokortti tapissa ja pikkuvelkoja eri puolille. Joulu on myös hankalaa aikaa kun tekee mieli hemmotella läheisiä ja varsinkin lapsia.

Miten tilanteesta eroon ja miten veloista eroon?

Vierailija
27/44 |
08.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on ulosotossa noin 3000 euroa. Tuloja ei juuri ole ollut ja tänä vuonna olen lyhentänyt tuota muutaman satasen. Olin töissä, josta sain lopulta vain noin 400-700 euroa kuussa. Silloin en tiennyt, että olisin ollut oikeutettu soviteltuun työmarkkinatukeen. Lopetin tämän työn järjettömänä, ja tietysti tuli vielä karenssia työmarkkinatukeen. Asumistukea olen saanut koko ajan. Joulu-tammikuulle aion hakea toimeentulotukea.

Minulla on velaton asunto arvoltaan noin 160 000 euroa. Ulosotto pyysi osakekirjat itselleen pantiksi ja siellä ne ovat. Lisäksi he kehoittivat myymään asunnon kiinteistövälittäjää käyttäen.

Kiinteistövälittäjän palkkio, muutto ja varainsiirtovero uuden asunnon ostamisesta olisi siis jo paljon suurempi kuin velat.

Kysymys. Antaakohan joku pankki tuon muutama tuhatta euroa lainaksi osakekirjoja vastaan. Keskustelussa oli vielä mainittu joku takaus, jota vastaan voi saada pankkilainaa. Pankista, jossa ole ollut asiakkaana noin 40 vuotta tuskin sitä saan. Nyt rahat kulkevat pääasiassa erään kauppaketjun tilien kautta.

En ole nuori, vaan 57 vuotias. Olen alkanut valmistella omaa yritystoimintaa, joten tarkkojen maksusuunnitelnien tekeminen on vaikeaa.

Lainaa voisit kysyä pankista. Jos luottotiedot eivät ole kunnossa, tämä voi kuitenkin olla luoton saamiselle este. Toisaalta voisit myös kysyä, suostuuko ulosotto tekemään jonkinlaisen maksusuunnitelman ( esim. 100e/kk) jotta saisit viivytettyä asunnon myymistä. Tuntuu kohtuuttomalta että 3000 euron velan vuoksi asunto pitäisi myydä koska kulut kasvavat kuitenkin hirvittävästi. Jos työllistyisit, myös sosiaalinen luotto saattaisi olla vaihtoehto jos asuinkunnassasi on sellaista tarjolla tai Takuusäätiön takaus.

Vierailija
28/44 |
08.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on masennustausta ja olen hyvin yksinäinen. Teen tällä hetkellä kuntoutustuella 50%työaikaa.

Olen tyhjyyteen ja yksinäisyyden kaipuuseen ostellut tavaroita. Olen koukussa blogeihin janettishoppailuun. Yritän elää rikkaampaa elämää mihin on varaa ja haaveilen siitä. Nyt on luottokortti tapissa ja pikkuvelkoja eri puolille. Joulu on myös hankalaa aikaa kun tekee mieli hemmotella läheisiä ja varsinkin lapsia.

Miten tilanteesta eroon ja miten veloista eroon?

Ensimmäinen askel olisi nyt lopettaa shoppailu. Jossakin toisessa kysymyksessä kysyttiin vinkkejä shoppailuvimmaan, suosittelen lukemaan. Ensiksi täytyisi selvittää, mikä velkatilanteesi on. Tämän voit tehdä itse tai hakea apua Talous- ja velkaneuvonnasta. Tämän jälkeen talous- ja velkaneuvoja pystyy arvioimaan tilanteesi. Pääasia olisi nyt kuitenkin pysäyttää velkaantuminen, ettei tilanne enää pahennu.

Oletko miettinyt keinoja yksinäisyyden vähentämiseen?  Esimerkiksi vapaaehtoistyö olisi hyvä keino lievittää yksinäisyyttä ja saada uusia ystäviä.

Vierailija
29/44 |
08.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

10 000e pankin käyttö/joustoluotto, korko 6.7%.

Lyhennys tällä hetkellä 4%.

1) Onko näissä tuo korko vuosittainen vai kuukausittainen vai mitä helvettiä, miten se lasketaan?

2) Millä kaavalla lasketaan kauanko tuon lyhentäminen tuollaisenaan kestäisi? (Melko pitkälti ikuisesti, järkevämpää olisi tietysti lyhentää tasasummalla, mutta meneepä vaikeaksi kun joka kuukausi pitää laskea paljonko tässä kuussa on se 4% automaattilyhennyksen lisäksi käsin maksettava summa)

Vierailija
30/44 |
08.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

1) Onko näissä tuo korko vuosittainen vai kuukausittainen vai mitä helvettiä, miten se lasketaan?

2) Millä kaavalla lasketaan kauanko tuon lyhentäminen tuollaisenaan kestäisi? (Melko pitkälti ikuisesti, järkevämpää olisi tietysti lyhentää tasasummalla, mutta meneepä vaikeaksi kun joka kuukausi pitää laskea paljonko tässä kuussa on se 4% automaattilyhennyksen lisäksi käsin maksettava summa)

Ehkä todellinen korko selviää lainasopimuksesta? Yleisesti ottaen vuosikorko, mutta jotkin pikavippifirmat ilmoittavat kuukausikorkoja, jolloin saavat koron näyttämään paljon todellista korkea pienemmältä.

Onko korko kiinteä koko laina-ajan vai vaihteleeko? Pankkien sivuilla olevien lainalaskureita kokeilemalla ehkä löydät kysymyksiisi vastauksen.

Vierailija
31/44 |
08.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on 5000 € kulutusluotto avioeron takia. Kuukausierä 140 €, kulut 45 €. Onko mahdollista vaihtaa laina halvempaan?

Vierailija
32/44 |
08.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voinko saada sosiaalista luottoa? Sain määräaikaisen työn ja velkoja on n. 3000 euroa joka lähti liikkeelle terv.hoitokuluista.

En ole shoppailija.

Meneekö luottotiedot täysin jos saan sosiaalisen luoton?

Vierailija
33/44 |
08.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talous- ja velkaneuvoja kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lainaa voisit kysyä pankista. Jos luottotiedot eivät ole kunnossa, tämä voi kuitenkin olla luoton saamiselle este. Toisaalta voisit myös kysyä, suostuuko ulosotto tekemään jonkinlaisen maksusuunnitelman ( esim. 100e/kk) jotta saisit viivytettyä asunnon myymistä. Tuntuu kohtuuttomalta että 3000 euron velan vuoksi asunto pitäisi myydä koska kulut kasvavat kuitenkin hirvittävästi. Jos työllistyisit, myös sosiaalinen luotto saattaisi olla vaihtoehto jos asuinkunnassasi on sellaista tarjolla tai Takuusäätiön takaus.

Se onkin tämän rahoitusjärjestelmän pahin puoli, että suhteellisen varakas (kuten minä jolla helposti realisoitavisda oleva asunto noin 170000e), mutta maksuhäiriöinen ei saa pientä lainaa mistään. Pikavippifirmat eivät anna ja pankit eivät anna noin pieniä lainoja, koska pelkäävät realisointikuluja. En tosin ole koskaan ottanut mitään pikalainaa. Jo puheinliittymän hommaaminen on vaikeaa. Maksuhäiriön takia en onneksi edes pääse velkaantumaan lisää. Onneksi oma velkani oli vain kolme tuhatta, joten kyllä siitä joskus selviää.

Vierailija
34/44 |
08.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoisin, että tuo 6,7% on vuosikorko - pankkien luottojen korot ovat tuota luokkaa. Lisäksi noissa on usein joku kuukausikulu, joka on kiinteä ja joka varsinkin pienillä summilla nostaa luoton hintaa.

4% lyhennys on ilmeisesti minimilyhennys kulloisenkin lainapääoman määrästä. Jos maksat aina 4% velkasaldosta, velka ei lopu koskaan. Tällaisissa kulutusluotoissa on mahdollista aina lyhentää enemmän kuin minimi. Eikä sinun tarvitse edes itse laskea mitään tiettyä summaa, lyhennät sen verran kuin pystyt. 10000€ lainalla ja 6,7% korolla maksat korkoja 55,83€/kk. Vertailun vuoksi, itse maksan 100000€ asuntolainasta vähemmän korkoja kuukaudessa. Eli kannattaa maksaa tuo laina pois ja vähän äkkiä sittenkin!

Netistä varmaan löytyy laskureita, joilla voit laskea itsellesi sopivan kuukausierän, jos et osaa Exceliä käyttää.

Vierailija
35/44 |
08.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on 5000 € kulutusluotto avioeron takia. Kuukausierä 140 €, kulut 45 €. Onko mahdollista vaihtaa laina halvempaan?

Suosittelen kilpailuttamaan eri pankkeja. Vaihtomahdollisuus selviää vain sen myötä ja sitten pystyt myös vertailemaan eri lainoja. Kannattaa myös selvittää millainen korko tässä nykyisessä kulutusluotossa on?

Vierailija
36/44 |
08.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voinko saada sosiaalista luottoa? Sain määräaikaisen työn ja velkoja on n. 3000 euroa joka lähti liikkeelle terv.hoitokuluista.

En ole shoppailija.

Sosiaalisesta luotosta tulee maksuhäiriömerkintä koko takaisinmaksuajalle.  Sosiaalisen luoton saaminen päätetään aina yksilöllisen tilanteen mukaan, joten voisit ottaa yhteyttä oman kuntasi sosiaalisen luoton palveluihin. Sosiaalisen luoton myöntäminen edellyttää aina maksuvaraa, ja maksuvaraa täytyy olla koko luoton takaisinmaksuajalle.

Vierailija
37/44 |
08.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei! Meillä tällä hetkellä hankala tilanne. Pystymme maksamaan vuokran aina vasta kuun lopussa kuukauden myöhässä kun vuokran maksupäivä olisi aina kuun alussa ja sitten olisikin taas seuraava maksettavana ja se siirtyy taas kuun loppuun. Tämä näin, koska meillä erääntyy aina niin paljon muita laskuja (auton erä, vero, auton vakuutukset, muut vakuutukset, sähkö, puhelinlaskut, paljon erämaksuilla, molempien luottokortit ja sitten tietenkin ruokaan ja lasten vaatteet yms.) Laskujen maksujen jälkeen tuntuu aina, että tili menee melkein nollille.. miten saamme kaiken maksettua ajallaan? Ettei asunto mene alta.. tai luottotiedot mene..?

Vierailija
38/44 |
08.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talous- ja velkaneuvoja kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole shoppailija.

Sosiaalisesta luotosta tulee maksuhäiriömerkintä koko takaisinmaksuajalle.  Sosiaalisen luoton saaminen päätetään aina yksilöllisen tilanteen mukaan, joten voisit ottaa yhteyttä oman kuntasi sosiaalisen luoton palveluihin. Sosiaalisen luoton myöntäminen edellyttää aina maksuvaraa, ja maksuvaraa täytyy olla koko luoton takaisinmaksuajalle.

Kiitos vastauksesta. Se ei ole siis sama asia kuin luottotietojen menetys?

Ja merkintä poistuu kun luotto on maksettu?

Vierailija
39/44 |
08.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velkaongelmista on tullut yhä useamman arkipäivää. Yleisesti ottaen, mitä aiemmin haet apua, sitä helpommin ongelmat ovat ratkaistavissa. Älkää antako ahdistuksen ja häpeän estää avun hakemista. Pikavipeillä luottojen maksaminen ei pelasta eikä  poista ongelmia - vaan syventää ja pahentaa ongelmia.

Talousongelmilla on myös suuri merkitys ihmisen henkiseen hyvinvointiin ja jaksamiseen. Monet asiakkaani ovat saaneet muutkin elämän osa-alueet raiteilleen talousongelmien väistyttyä. Tsemppiä ja kiitos kaikille keskustelua seuranneille

Vierailija
40/44 |
08.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei! Meillä tällä hetkellä hankala tilanne. Pystymme maksamaan vuokran aina vasta kuun lopussa kuukauden myöhässä kun vuokran maksupäivä olisi aina kuun alussa ja sitten olisikin taas seuraava maksettavana ja se siirtyy taas kuun loppuun. Tämä näin, koska meillä erääntyy aina niin paljon muita laskuja (auton erä, vero, auton vakuutukset, muut vakuutukset, sähkö, puhelinlaskut, paljon erämaksuilla, molempien luottokortit ja sitten tietenkin ruokaan ja lasten vaatteet yms.) Laskujen maksujen jälkeen tuntuu aina, että tili menee melkein nollille.. miten saamme kaiken maksettua ajallaan? Ettei asunto mene alta.. tai luottotiedot mene..?

Nyt täytyisi ensin kartoittaa taloudellinen tilanne. Mitkä ovat tulonne? Mitkä ovat välttämättömät menot? Jyvittäkää sähkö- ja vakuutuslaskut kuukausille, ja siirtäkää tämä summa toiselle tilille odottamaan laskuja joka kuukausi. Tämä helpottaa myös niiden kuukausien osalta, kun laskuja tulee "joka tuutista".  Miltä tilanne tämän jälkeen näyttää? Mitä kuluja voisi pienentää, mitkä kulut ovat turhia kokonaan? Paljonko rahaa jää välttämättömien elinkustannusten jälkeen? Olisiko luottoja mahdollista yhdistää niin että

kuukausirasitteet helpottaisivat?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kahdeksan