Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten irti lasku- ja velkakierteestä? Kysy - asiantuntija vastaa torstaina klo 13-15!

07.12.2016 |

Etsitkö keinoa päästä pois lasku- ja velkakierteestä? Jätä kysymyksesi kommentteihin! Talous- ja velkaneuvoja Tampereen kaupungilta vastaa kysymyksiin torstaina 8. joulukuuta klo 13-15.

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen elänyt yli varojen ja ostanut neljä luottokorttia luottorajaan asti. Nyt olen tilanteessa, jossa joudun maksamaan elämistä luottokorteilla, eli velkapääoma ei pienene ollenkaan. Saan juuri ja juuri maksettua luottokorttilaskut kuukausittain eräpäivänä. Yhtä luottoa olen päättänyt olla käyttämättä jatkossa, mistä olen tyytyväinen. Kannattaako harkita yhdistää luottokorttien velat jollain keinolla?

Vierailija
2/44 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksavatko he laskuni vai?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heippa.

Minulla oli vakava masennus pari vuotta sitten, johon minulle aloitettiin mielialalääkitys. Lääkitys puhkaisi minulla manian, jonka aikana ostelin ihan liikaa tavaroita. En saanut niitä mitenkään maksettua ja nyt tilanne on se että velkaa on.

Velan määrä masentaa minua. Laskuja tulee jatkuvasti, en saa asioitani hoidettua. Haluaisin kyllä, mutta laskupino ahdistaa. Mukana on jo nykyään terveyskeskuslaskuja, sillä yhdessä vaiheessa minun piti selvitä n. 250 eurolla kuukaudessa jolloin laskut jäivät maksamatta. En tajunnut myöskään hakea toimeentulotukea joka minulle olisi kuulunut.

Tilanne on siis ihan toivoton. Yritin selvittää mahdollisuutta velkajärjestelyyn tai sosiaaliseen luottoon. Minulle sanottiin että koska minulla ei ole tuloja, se ei ole mahdollista.

Minulla on hieman omaisuutta, joka on kiinni kiinteistössä jota kukaan muu omistajista ei ole halukas myymään saati lunastamaan osuuttani. Mitään tuloja en tästä kiinteistöstä saa.

Onko siis todellakin näin ettei minun auta kuin antaa velan kasvaa?

Tässä ei toki oli ihan kaikkea tietoa tilanteestani, mutta mihinhän minun kannattaisi hakeutua asiaa selvittämään?

Vierailija
4/44 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vielä lasku- ja velkakierteessä, mutta toivoisin teiltä apua.

Miten saan hillittyä shoppailuhimoa? Elämäni on pitkään alamäessä ja ainoa ilo/lohdutus tähän on shoppailu. Olen myös myynyt ylimääräiset tavarat käyttämättömänä tappiolla, mutta tämäkään ei auta. Pelkään, että joudun pian velkakierteeseen.

Silloin, kun asiat olivat hyvin, ostin vuositasolla alle 20 ei-välttämätöntä tavaraa ja tapanani on käyttää esim. vaatteet niin puhki, ettei niiden paikkaaminen enää kannattanut. Nyt ostan kuukausitasolla n. 50-100 ei-välttämätöntä tavaraa. Tilanne on paha. Sanotaan, että pelkästään kenkiä yli 200 paria ja näistä vakiokäytössä vain 1-2 paria.

Vierailija
5/44 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heippa.

Minulla oli vakava masennus pari vuotta sitten, johon minulle aloitettiin mielialalääkitys. Lääkitys puhkaisi minulla manian, jonka aikana ostelin ihan liikaa tavaroita. En saanut niitä mitenkään maksettua ja nyt tilanne on se että velkaa on.

Velan määrä masentaa minua. Laskuja tulee jatkuvasti, en saa asioitani hoidettua. Haluaisin kyllä, mutta laskupino ahdistaa. Mukana on jo nykyään terveyskeskuslaskuja, sillä yhdessä vaiheessa minun piti selvitä n. 250 eurolla kuukaudessa jolloin laskut jäivät maksamatta. En tajunnut myöskään hakea toimeentulotukea joka minulle olisi kuulunut.

Tilanne on siis ihan toivoton. Yritin selvittää mahdollisuutta velkajärjestelyyn tai sosiaaliseen luottoon. Minulle sanottiin että koska minulla ei ole tuloja, se ei ole mahdollista.

Minulla on hieman omaisuutta, joka on kiinni kiinteistössä jota kukaan muu omistajista ei ole halukas myymään saati lunastamaan osuuttani. Mitään tuloja en tästä kiinteistöstä saa.

Tässä ei toki oli ihan kaikkea tietoa tilanteestani, mutta mihinhän minun kannattaisi hakeutua asiaa selvittämään?

Ei ainakaan Helsingin velkaneuvontaan. Aikoinani siellä kävin, kun kaikkien kulujen jälkeen ulosottoon mennyt summa oli kasvanut noin 40 000 euroon. Velkaneuvoja laski kuinka jotkut julkishallinnolliset maksut erääntyvät ja kuinka sen ansiosta selviydyn velastani kuudessa vuodessa. Nyt olen reilun kuuden vuoden ajan lyhentänyt velkojani ulosottoon noin 7000 e/vuosi eli yhteensä alkuperäisen velan verran, mutta kiitos korkojen ja kulujen, edelleen on maksettavaa yli 20 000. Toiset kuusi vuotta siis maksellaan, jos töitä riittää. Siitä kolmen vuoden kuluttua ehkä saan luottotiedot takaisin.

Vierailija
6/44 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten saan hillittyä shoppailuhimoa? Elämäni on pitkään alamäessä ja ainoa ilo/lohdutus tähän on shoppailu. Olen myös myynyt ylimääräiset tavarat käyttämättömänä tappiolla, mutta tämäkään ei auta. Pelkään, että joudun pian velkakierteeseen.

Silloin, kun asiat olivat hyvin, ostin vuositasolla alle 20 ei-välttämätöntä tavaraa ja tapanani on käyttää esim. vaatteet niin puhki, ettei niiden paikkaaminen enää kannattanut. Nyt ostan kuukausitasolla n. 50-100 ei-välttämätöntä tavaraa. Tilanne on paha. Sanotaan, että pelkästään kenkiä yli 200 paria ja näistä vakiokäytössä vain 1-2 paria.

Mulla auttoi myyminen. Kenkiä kun oli yli 100 paria, mietin mitkä kengät voisin myydä. No, helposti löytyi n 10 paria.

Laitoin kengät huutikseen ja sain niistä yht n 100 e, kun jokainen oli maksanut yli 100 e pari ja kaikkia oli käytetty vain pari krt.

Vuodessa sain velat kuitattua, kun aloin tekemään viikossa n 10 h ylitöitä, eli en mennyt enää kauppoihin töiden jälkeen ja annoin luvan ostaa viikossa yhden vaatteen, kengät tai vst, jos lupasin käyttää sitä vähintään 3 krt seuraavan viikon aikana.

Jos en käyttänyt , en saanut ostaa.

Ja palkan päälle tulevalla rahalla vähensin koko ajan luottoja.

Hyvin nopeasti tuli vaihe päälle etten halunnut ostaa juuri mitään täysin turhaa.

Aloin pitämään listaa ostoista ja myynneistä. Saan ostaa tänä vuonna 100 artikkelia jos luovun 500 kpl. Tähän kuuluu myös jos esim shampoo loppuu jne.

Nyt on joulukuu hyvässä vauhdissa. Ostoksia olen tänä vuonna tehnyt 88 kpl ja poistoja 510.

Ensi vuoden menen vielä samalla tavalla.

Vierailija
7/44 |
08.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Minulla tuli vuosia sitten pitkäaikaisen eron jälkeen halu paikata tyhjyyden tunnetta ostamalla velaksi asti tavaroita ja vaatteita. Lopulta ajouduin tähän pisteeseen, että ulosottossa on odottelemassa noin 5000 euron maksut ja maksan tällä hetkellä lisäksi tuista yhteensä 200 euroa kahteen eri firmaan osamaksu-suunnitelmalla. Yhteensä noita osamaksuja on sen n. 3000 euroa. Viimeisimmät rästit näistä suunnitelmista maksan 2018 vuoden alussa, ellen pysty maksamaan velkaa nopeammin.

Maksusuunnitelma on toiminut kohdallani hyvin, mutta eniten minua ahdistaa tuo ulosotossa odottava velka, miten saan sen hoidettua, jos en löydä töitä? Kuinka voin menetellä ns. pienituloisena ulosottovelan maksun kanssa tulevaisuudessa? Haluaisin kiihkeästi luottotietoni palautuvan takaisin.

Minun lienee kannattavinta keskittyä maksusuunnitelmien maksuun nyt lähitulevaisuudessa, mutta mitä sen jälkeen? Sukulaisilta en ole uskaltanut pyytää apua, vaikka tiedän että voisin periaatteessa pyytää apua. Aikuisena haluaisin hoitaa rahasotkuni itse, mutta elämää varjostaa kuitenkin suuri ahdistus, kuinka selviän tästä taakasta ja  häpeästä. 

Vierailija
8/44 |
08.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsekuri! Kovalla itsekurilla et mene kauppoihin, kirppareille, kioskeille, marketeihin ja kaikkiin missä voi ylipäänä ostaa. Eka ja toinen kerta ovat ne vaikeimmat. Ainoastaan ruokaostot ja peruskäyttötavara ovat sallittuja. Raahaat itsesi jonnekin muualle silloin, kun kun tekisi mieli ostaa, vaikka kävelylenkille tms mikä on ns ilmaista ja josta ei tule tavaran kautta sitä hyvänolon fiilistä. Mikä se juttu voisi olla sinun kohdallasi, ei niin materialistinen asia ja tekeminen? Tee itsellesi selkeä tavoite, millaiseksi haluat vaatekaapit ja kotisi. Lue aiheesta lisää netistä, kirjoista. Tsemppiä! Sinä pystyt tähän, moni muukin on pystynyt.

Vierailija
9/44 |
08.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heippa.

Sinulla on oikeus purkaa yhteisomistus kiinteistöstä. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että muut ostavat osuutesi, mikä olisi helpoin tapa. Toinen vaihtoehto on se, että käräjäoikeus määrää uskotun miehen toteuttamaan kiinteistön myynnin parhaaseen hintaan.

Koita päästä kiinteistöstä eroon mahdollisimman pienillä vaurioilla. Jos muut omistajat ovat sisaruksia, kerro niille tilanteesi. Kerro kohtuullinen hinta mitä siitä haluat. Näin homma etenee pienillä vaurioilla.

Jos sinulla on ulosottovelkaa, voit pyytää myös oman osuutesi ulosmittausta.

Jo näistä varmaan muut osakkaat tajuavat, että olet tosissasi. Viimeinen ja kallis keino on pakkomyynti käräjäoikeuden ja uskotun miehen (ehkä kallis lakimies) avulla. Tässä todennäköisesti kaikki häviävät ja kiinteistö menee alihintaan.

Tiedä oikeutesi ja kerro vaihtoehdo muille osakkaille. Muista silti että laiha sopu on parempi kuin lihava riitä.

Vierailija
10/44 |
08.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heippa.

Sinulla on oikeus purkaa yhteisomistus kiinteistöstä. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että muut ostavat osuutesi, mikä olisi helpoin tapa. Toinen vaihtoehto on se, että käräjäoikeus määrää uskotun miehen toteuttamaan kiinteistön myynnin parhaaseen hintaan.

Koita päästä kiinteistöstä eroon mahdollisimman pienillä vaurioilla. Jos muut omistajat ovat sisaruksia, kerro niille tilanteesi. Kerro kohtuullinen hinta mitä siitä haluat. Näin homma etenee pienillä vaurioilla.

Jos sinulla on ulosottovelkaa, voit pyytää myös oman osuutesi ulosmittausta.

Jo näistä varmaan muut osakkaat tajuavat, että olet tosissasi. Viimeinen ja kallis keino on pakkomyynti käräjäoikeuden ja uskotun miehen (ehkä kallis lakimies) avulla. Tässä todennäköisesti kaikki häviävät ja kiinteistö menee alihintaan.

Tiedä oikeutesi ja kerro vaihtoehdo muille osakkaille. Muista silti että laiha sopu on parempi kuin lihava riitä.

Vierailija
11/44 |
08.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpoin tapa ottaa akalta luottokortit pois ja antaa visa electron käyttöön ja siihen 500€ ostoraja/kk.

T: n.500000 tilillä

Vierailija
12/44 |
08.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei!

Minulla tuli vuosia sitten pitkäaikaisen eron jälkeen halu paikata tyhjyyden tunnetta ostamalla velaksi asti tavaroita ja vaatteita. Lopulta ajouduin tähän pisteeseen, että ulosottossa on odottelemassa noin 5000 euron maksut ja maksan tällä hetkellä lisäksi tuista yhteensä 200 euroa kahteen eri firmaan osamaksu-suunnitelmalla. Yhteensä noita osamaksuja on sen n. 3000 euroa. Viimeisimmät rästit näistä suunnitelmista maksan 2018 vuoden alussa, ellen pysty maksamaan velkaa nopeammin.

Maksusuunnitelma on toiminut kohdallani hyvin, mutta eniten minua ahdistaa tuo ulosotossa odottava velka, miten saan sen hoidettua, jos en löydä töitä? Kuinka voin menetellä ns. pienituloisena ulosottovelan maksun kanssa tulevaisuudessa? Haluaisin kiihkeästi luottotietoni palautuvan takaisin.

Minun lienee kannattavinta keskittyä maksusuunnitelmien maksuun nyt lähitulevaisuudessa, mutta mitä sen jälkeen? Sukulaisilta en ole uskaltanut pyytää apua, vaikka tiedän että voisin periaatteessa pyytää apua. Aikuisena haluaisin hoitaa rahasotkuni itse, mutta elämää varjostaa kuitenkin suuri ahdistus, kuinka selviän tästä taakasta ja  häpeästä. 

Ota heti yhteyttä velkaneuvojalle koska sinne yleensä vähintään 1kk. jonot  ja sitten hae ja ota vastaan mikätahansa  työ esim 4kk. ja sano että työ on mahdollista jatkua ja haen velkajärjestelyä.!

Vierailija
13/44 |
08.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei!

Minulla on ulosotossa ollut jo vuosia velkoja, mutta tämän vuoden puolella olen saanut sieltä kaikki maksettua.

Silti minulle tulee koko ajan lisää uusia maksuvaatimuksia monen vuoden takaisia ja olen lyhennellyt niitä pienissä erissä etteivät ne menisi takaisin ulosottoon.

Maksuvaatimusten lisäksi olen maksanut reilun vuoden verran jälkiperinnässä olevia saatavia kuukausittain pois.

Olen tällä hetkellä työtön ja olen tehnyt vuoden aikana enimäkseen keikkatyötä, joten epäilen ettei minulle myönnettäisi takuusäätiölainaa.

Mitä minun kannattaisi tässä tilanteessa tehdä?

En halua päästää velkoja enää ulosottoon, koska maksuhäiriömerkinnän poistuminen pitkittyisi taas ja olen enemmän voiton puolella tässä ärsyttävässä tilanteessa.

Vierailija
14/44 |
08.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen elänyt yli varojen ja ostanut neljä luottokorttia luottorajaan asti. Nyt olen tilanteessa, jossa joudun maksamaan elämistä luottokorteilla, eli velkapääoma ei pienene ollenkaan. Saan juuri ja juuri maksettua luottokorttilaskut kuukausittain eräpäivänä. Yhtä luottoa olen päättänyt olla käyttämättä jatkossa, mistä olen tyytyväinen. Kannattaako harkita yhdistää luottokorttien velat jollain keinolla?

Suosittelisin ensiksi tekemään budjetin. Paljonko tulosi ovat? Paljonko välttämättömät menosi ovat? Tämän jälkeen tiedät, paljonko sinulla on maksukykyä. Luottojen yhdistäminen kannattaa, mikäli lainan korko on kohtuullinen ( ei siis pikalainoja) ja kk-erä on sellainen että selviät sen maksamisesta. Toisinaan luottojen yhdistäminen pikavipillä johtaa uusiin ongelmiin, velka ei lyhene vaan suurin osa lyhennyksestä menee pelkkiin korkoihin ja maksuaika venyy todella pitkäksi. Jos sinulla on vakituinen työ ja riittävästi maksuvaraa, voisit mahdollisesti saada yhdistettyä velkasi myös Takuusäätiön takauksen ja pankkilainan avulla.

Vierailija
15/44 |
08.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heippa.

Velkajärjestelyyn pääseminen ei edellytä tuloja. Velkajärjestelyssä voidaan vahvistaa myös ns. 0-ohjelmia. Sosiaalisen luoton saaminen edellyttää maksuvaraa.

Velkajärjestelyyn pääsemiseen vaikuttaa monet seikat, mutta taustalla oleva sairastuminen on yksi niistä seikoista jotka puoltavat velkajärjestelyyn pääsemistä. Suosittelen sinua ottamaan yhteyttä oman kuntasi Talous- ja velkaneuvontaan.

Aina monilla laskupino ahdistaa. Joskus asioiden hoitamattomuus ahdistaa enemmän kuin itse velkojen määrä.  Kehoitan tarttumaan härkää sarvista: avaa kirjeet, ja laita samaa velkaa koskevat kirjeet yhteen pinoon. Tee lista veloista, jonka otat mukaasi Talous- ja velkaneuvojan luokse.

Velkaantumisen pysäyttäminen olisi myös tärkeää, eli hoida jatkossa laskussa tulevat ajallaan ja pyri talous- ja velkaneuvojan avustuksella saamaan velka-asiat järjestykseen.

Vierailija
16/44 |
08.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Shoppailuhimon taustalla voi olla myös esimerkiksi oire ahdistuneisuudesta, yksinäisyydestä, masennuksesta, kaksisuuntaisesta mielialahäiriöstä tai esimerkiksi huonosta itsetunnosta. Jos mieli on maassa, mieti muita keinoja joista voisit saada mielihyvää (liikunta, leipominen, leffan vuokraus tms).

Tärkeintä olisi että opit tunnistamaan omia mielialojasi, jotta voit shoppailuvimmaa hillitä. Joskus shoppailuvimmalla turrutetaan omaa pahaa oloa .

Kun sinulle tulee halu ostaa jotain, odota. Ostohalu menee nopeasti ohi. Ota kaupungille mukaasi vain käteistä rahaa, jotta et voi ostaa yli varojen. Mieti oikeasti, tarvitsetko kyseistä tavaraa juuri nyt? Kun lähdet kauppaan, tee ostoslista etukäteen ja pidättäydy siinä

Vierailija
17/44 |
08.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heippa.

Ei ainakaan Helsingin velkaneuvontaan. Aikoinani siellä kävin, kun kaikkien kulujen jälkeen ulosottoon mennyt summa oli kasvanut noin 40 000 euroon. Velkaneuvoja laski kuinka jotkut julkishallinnolliset maksut erääntyvät ja kuinka sen ansiosta selviydyn velastani kuudessa vuodessa. Nyt olen reilun kuuden vuoden ajan lyhentänyt velkojani ulosottoon noin 7000 e/vuosi eli yhteensä alkuperäisen velan verran, mutta kiitos korkojen ja kulujen, edelleen on maksettavaa yli 20 000. Toiset kuusi vuotta siis maksellaan, jos töitä riittää. Siitä kolmen vuoden kuluttua ehkä saan luottotiedot takaisin.

Ikävää että sinulla on huonoja kokemuksia Talous- ja velkaneuvonnasta.

Ehkä loppuosuuden voisi järjestellä Takuusäätiön järjestelylainatakauksella? Takauksen avulla luottotiedot menettänyt saa pankista lainan, jossa on 4 % kiinteä korko. Näin voisit nopeuttaa velan loppuunmaksua ja luottotietojen puhdistumista.

Vierailija
18/44 |
08.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei!

Viestistäsi ei selvinnyt, millainen tulotaso sinulla on. Jäin siihen käsitykseen että olisit työttömänä ja tulona olisi työmarkkinatuki? Jos näin on, suosittelisin miettimään velkajärjestelyyn hakeutumista. Velkajärjestelyyn voi päästä myös työttömänä (työttömyyden kesto oltava pääsääntöisesti noin 18kk vähintään), tällöin velkajärjestelyssä olisi ns. 0-maksuohjelma. Olet sinnikkäästi yrittänyt hoitaa velkojen maksua, ja tämä on ehdottomasti velkajärjestelyä ajatellen positiivinen juttu ja sille annetaan prosessissa painoarvoa. Voit varata ajan oman kuntasi Talous- ja velkaneuvontaan, jossa avustetaan sinua eteenpäin velkajärjestelyprosessissa.

Vierailija
19/44 |
08.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

näin kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei!

Ota heti yhteyttä velkaneuvojalle koska sinne yleensä vähintään 1kk. jonot  ja sitten hae ja ota vastaan mikätahansa  työ esim 4kk. ja sano että työ on mahdollista jatkua ja haen velkajärjestelyä.!

Velkajärjestelyyn pääseminen ei edellytä työpaikkaa. Päin vastoin tällaisella kikkailulla asemasi voi jopa huonontua. ( jos työttömyys on lyhytaikaista, tilanne ei ole vakiintunut, eikä velkajärjestelyyn ole mahdollista päästä)

Vierailija
20/44 |
08.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei!

Minulla on ulosotossa ollut jo vuosia velkoja, mutta tämän vuoden puolella olen saanut sieltä kaikki maksettua.

Silti minulle tulee koko ajan lisää uusia maksuvaatimuksia monen vuoden takaisia ja olen lyhennellyt niitä pienissä erissä etteivät ne menisi takaisin ulosottoon.

Maksuvaatimusten lisäksi olen maksanut reilun vuoden verran jälkiperinnässä olevia saatavia kuukausittain pois.

Olen tällä hetkellä työtön ja olen tehnyt vuoden aikana enimäkseen keikkatyötä, joten epäilen ettei minulle myönnettäisi takuusäätiölainaa.

Mitä minun kannattaisi tässä tilanteessa tehdä?

En halua päästää velkoja enää ulosottoon, koska maksuhäiriömerkinnän poistuminen pitkittyisi taas ja olen enemmän voiton puolella tässä ärsyttävässä tilanteessa.

Ehkä olisi ensin syytä selvittää velkatilanteesi: kuinka paljon, miten monta ja minne velkoja on? Voit pyytää itse velkojilta saldotodistukset, tai sitten ottaa yhteyttä Talous- ja velkaneuvontaan jossa autetaan velkojen selvittämisessä. Tämän jälkeen kokonaistilanne hahmottuu paremmin, ja voi alkaa miettimään vaihtoehtoja.