Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Poliisi teki kotietsinnän.

Vierailija
07.12.2016 |

Mies lähti lapsen kanssa kauppaan ja hetkenpäästä ovikello soi. Ajattelin että he unohtivat jotain.
Mutta ovella seisoikin miehen ja lapsen lisäksi muutama poliisi jotka ilmoitti tekevänsä kotietsintää ja käski minun ja lapsen lähteä paikalta. Eivät kertoneet minulle miksi tulivat. Kysyin että kauan menee ja lähteekö mies teidän mukaan ja koska se pääsee takas kotiin.
Viimeistään vasta huomenna kuulemma.
Pahinta on epätietoisuus miksi ne tuli meille. Ja se että 7-vuotias lapsi oli paikalla.
Mitä selitän lapselle ja kiellänkö kertomasta koulussa huomenna? Vai ilmoitanko valmiiksi opettajalle tästä ettei tarvitse huomenna ihmetellä jos/kun lapsi kuitenkin asiasta puhuu siellä.

Kommentit (96)

Vierailija
1/96 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kurjaa. Kai pyysit poliisit näyttämään virkamerkit? Ja näyttämään kotietsintaluvan ? Ilman oikeuden oäätöstä ne ei saa tulla jos kiellät, ellei hengenvaara. Älä ikinä tuosta vaan päästä kotiisi ketään! Asutko Imatran kupeessa:)?

Vierailija
2/96 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tämäkö tuli täysin yllätyksenä? Siis että mies ei ehkä ole se lottovoitto?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/96 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän sinulla ole jonkinasteinen käsitys siitä, miksi tehdään kotietsintä. :)

Lapselle asia selitetään juuri niin kuin se on. Että poliisit tutkivat jotakin rikosta, ja sen rikoksen selvittämiseksi teidän koti täytyy tutkia ja poliisit siksi tutkivat kotinne. Normilahjainen 7-vuotias ymmärtää tämän kyllä. Lapset myös ovat sopeutuvaisia enkä usko tenavan tästä traumatisoituvan - ainakaan, jos vanhemmat eivät asiasta tee sen isompaa numeroa.

Ja kuten aina, jos lapsella on kysymyksiä, niihin tulee vastata rehdisti. "En tiedä" voi sekin olla rehti ja käypä vastaus johonkin kysymykseen. Jos tästä asiasta tulee lasta kuohuttava asia, silloin tietysti on fiksua ilmoittaa asiasta kouluunkin, jotta siellä tiedetään syy lapsen mahdolliselle reagoinnille asiaan.

Vierailija
4/96 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko miehesi pedofiili, talousrikollinen vai murhaaja?

Vierailija
5/96 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko miehesi pedofiili, talousrikollinen vai murhaaja?

Tai jopa puutarhuri.. Se se vasta vakavaa tässä maassa onkin. Vai onko pitsayrittäjä ja myy liian halvalla? Entäs onko kotiinne ilmestynyt ylimääräisiä kinkkuja? Niiden alkuperän selvitys on nyt poliisien tehtävälistalla nro 1.

Vierailija
6/96 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kurjaa. Kai pyysit poliisit näyttämään virkamerkit? Ja näyttämään kotietsintaluvan ? Ilman oikeuden oäätöstä ne ei saa tulla jos kiellät, ellei hengenvaara. Älä ikinä tuosta vaan päästä kotiisi ketään! Asutko Imatran kupeessa:)?

Höpö höpö. Olet katsonut liikaa amerikkalaisia elokuvia. Suomessa poliisi ei tarvitse oikeuden päätöstä, vaan kotietsinnästä voi päättää vuorossa virkaa tekevä komisario tai ylempi poliisipäällystö.

Ja eiköhän ap:n mies aika hyvin tiedä miksi kotietsintä suoritetaan, ei niitä ihan huvin vuoksi poliisi tuppaa tekemään...

Vierailija
7/96 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Olet katsonut liikaa amerikkalaisia elokuvia. Suomessa poliisi ei tarvitse oikeuden päätöstä, vaan kotietsinnästä voi päättää vuorossa virkaa tekevä komisario tai ylempi poliisipäällystö.

Ja eiköhän ap:n mies aika hyvin tiedä miksi kotietsintä suoritetaan, ei niitä ihan huvin vuoksi poliisi tuppaa tekemään...

Ei tehdä huvin vuoksi? Hah tietäisitpä vaan :D

Vierailija
8/96 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseessä saattaa olla perätön ilmianto. Kyllä niitä silloin vain tehdään. Poliisihan siinä vain tekee työtään sen ei tarvitse sen vakavampaan asiaan liittyä. Ja etköhän sä olisi huomannut jos teidän kotona jotain ylimääräistä olisi? Kertaa nyt kuitenkin vielä mielessäsi onko mies käyttäytynyt lähiaikoina oudosti tai poikkeavasti.

Usko vaan että kotietsintään riittää sekin että henkilö x jää kiinni rikoksesta tai otetaan epäiltynä kiinni ja kuulusteltaessa sanoo vaikka että miehelläsi on osuutta asiaan.

Piti paikkaansa tai ei niin poliisin ob asia tutkittava.

Vierailija
9/96 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löytikö ne etsimänsä?

Vierailija
10/96 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et kysynyt syytä ja millä perusteella käskivät poistumaan? Kyllä siellä on oikeus olla paikalla.

Vierailija
11/96 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tehdä huvin vuoksi? Hah tietäisitpä vaan :D

En usko millään, että jos perheellä ei koskaan ole ollut edes parkkisakon verran yhteyksiä virkavaltaan, niin ei kyllä tule kotietsintää.. Vai saisinko esimerkin, jossa tälläinen on tapahtunut. Jotain siellä taustalla on pakko olla, että tälläiseen ajaudutaan.. :O

Vierailija
12/96 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oot kattonu liikaa Robaa

Vierailija
13/96 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/5.

Vierailija
14/96 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehesi lähti autolla ja sai huumepikatesterin suuhunsa. Sen positiivisen tuloksen perusteella sitten kotietsintä. Olenko väärässä?

Vierailija
15/96 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta, mutta: Kotietsintä on pakkokeinolaissa säädetty menettely, jossa esitutkintaviranomainen epäillessään rikosta tekee tutkimuskäynnin kohteeseen. Suomen lain mukaan kotietsinnän saa suorittaa vain sellaisten rikosten perusteella, joista ankarin mahdollinen rangaistus on vähintään kuusi kuukautta vankeutta.

Lähteenä Wiki.

Vierailija
16/96 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poliisi on tehnyt tuossa virheen. Asunnon haltijalla on oikeus olla paikalla kotietsinnän aikana tai hänen ollessa estyneenä hän voi pyytää jotakuta muuta todistamaan etsintää.

Vierailija
17/96 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun siskolle tehtiin kotietsintä, kun naapuri ilmoitti. No mitään ei löytynyt. Toinen poliisi vahti siskoani ja toinen tonki kaappeja. Siskoni sanoi että saatte viedä sen pölyhuiskan.

Ei mun siskolla mitään ole, korkeintaan olutta.

Tosin ilmiantajan kanssa sillä on riitaa.

Vierailija
18/96 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin sivullisena kysyn uteliaisuudesta tekevätkö poliisit kotietsinnän kuten elokuvissa eli heittelevät tavaroita ja esim. lipaston laatikot pitkin lattioita ja repivät vaatteet kaapeista?

Näin joulusiivousta suunnitellessa kun olen miettinyt karsivani tavaroita ja laittavani paikkoja uuteen järjestykseen. Minulle ainakin tulisi todella turvaton ja ainakin henkisestikin raiskattu olo jos joku tulisi tonkimaan kotiamme. Tällä hetkellä perheemme ainoa salaisuus ovat jemmatut lasten joululahjat. Olisi veemäistä jos joku tulisi ja repisi niiden kääreet auki.

Olen asunut ulkomailla ja pakkasin tyhmyyttäni joululahjat kotona ennen Suomeen lähtöä. Tullissa jokaikisen lahjan paperit revittiin pois eikä edes pyydetty anteeksi vaikkei minulla ollutkaan mitään laitonta joululahjaksi annettavaa. Keräsin lahjat ja ostin kaupasta joulupaperia. Vähänkös ihmiset katsoivat minua vihaisesti kun kaivoin lahjat repustani ja pakkasin ne uudestaan itse maksamillani papereilla.

Vierailija
19/96 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehesi lähti autolla ja sai huumepikatesterin suuhunsa. Sen positiivisen tuloksen perusteella sitten kotietsintä. Olenko väärässä?

Duact ja yskänlääke Sir Ephedrin antavat positiivisen näytteen huumetesteissä. Kaverini on poliisi ja hän sanoi että kannattaa pitää vaikka reseptin kopiot mukana jos ajelee autolla kun käyttää noita. Hän piti vuotavaa nenää ja jatkuvaa niistämistä ajon aikana pahempana vaarana liikenteelle kuin noiden lääkkeiden käyttöä.

Vierailija
20/96 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin sivullisena kysyn uteliaisuudesta tekevätkö poliisit kotietsinnän kuten elokuvissa eli heittelevät tavaroita ja esim. lipaston laatikot pitkin lattioita ja repivät vaatteet kaapeista?

Näin joulusiivousta suunnitellessa kun olen miettinyt karsivani tavaroita ja laittavani paikkoja uuteen järjestykseen. Minulle ainakin tulisi todella turvaton ja ainakin henkisestikin raiskattu olo jos joku tulisi tonkimaan kotiamme. Tällä hetkellä perheemme ainoa salaisuus ovat jemmatut lasten joululahjat. Olisi veemäistä jos joku tulisi ja repisi niiden kääreet auki.

Olen asunut ulkomailla ja pakkasin tyhmyyttäni joululahjat kotona ennen Suomeen lähtöä. Tullissa jokaikisen lahjan paperit revittiin pois eikä edes pyydetty anteeksi vaikkei minulla ollutkaan mitään laitonta joululahjaksi annettavaa. Keräsin lahjat ja ostin kaupasta joulupaperia. Vähänkös ihmiset katsoivat minua vihaisesti kun kaivoin lahjat repustani ja pakkasin ne uudestaan itse maksamillani papereilla.

Varmaan riippuu naamasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yksi