Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

A2-kielen valinta. Mitä vaihtoehtoja teillä oli / on? Minkä kielen valitsitte tai ette valinneet? Miksi?

Vierailija
07.12.2016 |

Olis siis A2-kielen valinta edessä.

Otsikossa onkin kysymykset.

Meillä olisi vaihtoehtona saksa, espanja tai ruotsi. A1-kielenä on nyt englanti.

"Valinnaisen A2-kielen opiskelu alkaa yleisimmin 5. vuosiluokalta, mutta valinnaista A2-kieltä opiskellaan kouluissa jo alemmillakin luokka-asteilla, usein 4. luokalta lähtien."

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
08.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saksa on kahdella lapsella ja uskoisin että kolmaskin ottaa. Ainakin englanti on todella hyvin hänellä alkanut ja siitä tykkää. Ja meidän kaupungissamme A2-kieli vaikuttaa luokkajakoon yläkoulussa, esikoiseni on saksanlukijoiden luokassa ja rauhallinen luokka on. En tullut edes ajatelleeksi tätä hyötyä aiemmin.

Vierailija
22/28 |
08.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se a2-kieli mitään luokkajakoa takaa.

Mites muuten kun nämä siirtyvät yläkouluun. Tietääkö kukaan vaikuttaako luokkajakoon silloin?

Meillä vaikutti.

t: se teinien äiti

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
08.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tuo, joka mainitsi, että jos haluaa rauhalliselle yläkoululuokalle, kannattaa valita A2-kieli (joka on meillä käytännössä saksa). En minäkään tiennyt tästä mitään, kun esikoinen jätti valitsematta kielen. Oli viidennellä, kun jossain vanhempien tapahtumassa kuulin, että yläkoulussa luokkajaot tehdään niin, että kenellä on saksa, ovat samalla luokalla. Helpottaa tietysti lukujärjestyksen laatimista. Ja samalla siis kuulin, että ovat lähes järjestään rauhallisimpia luokkia. Lapsellani kävi onneksi niin hyvä tuuri, että kun toteuttivat kaveritoiveita ja hänen kaksi toivettaan olivat saksan lukijoita, niin lapsi pääsi saksan lukijoiden luokalle. On kiva luokka ja luokanvalvojakin todella hehkuttaa, että on ihanin luokka, mitä hänellä on ikinä ollut. Kaipa ne yläkoulun villeimmät ovat sitten jo kolmannella luokalla sen verran villejä tai huonon motivaation omaavia, etteivät ylimääräistä opiskeltavaa valitse. Olin yllättynyt, mutta en nyt oikein muuta selitystä keksi. Toinen lapseni on nyt kolmannella ja koetan innostaa häntä kyllä saksan valitsemaan, mutta pakottamaan en ala tietysti. Onneksi nyt ainakin englantia tuntuu oppivan hyvin, sillä jos se olisi tosi vaikeaa, turha olisi lasta kiusata ylimääräisellä kielellä.

Vierailija
24/28 |
08.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

20000 asukkaan kunnassa tarjolla A2-kieleksi saksa, ranska ja venäjä.

Tyttö itse valitsi saksan, joskin tuohon aikaan alituiset työmatkani Saksaan ja niiden myötä kertomani erittäin positiiviset jutut saattoivat vaikuttaa "hieman" hänen valintaansa. Itse opiskelin/opiskelen kansanopistossa saksaa, joten samalla lapsen saksan kotitehtävien tarkastus on myös itselleni ylimääräistä oppia.

Vierailija
25/28 |
08.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun aikana luettiin ala-asteella vain yhtä kieltä. Myönnän, olen kateellinen kun siellä voi nykyään ottaa toisenkin kielen

Vierailija
26/28 |
08.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli A1 (aloitettu ihan ekalla luokalla) ruotsi ja saksa, A2 oli englanti. Vasta lukiossa pääsin itse vaikuttamaan kieliin. Silloin vaihtelin vähän noiden kielten tasoja ja otin sen ties minkä B3 ranskan... Se että on lukenut jotain kieltä A2 ei välttämättä tarkoita, etteikö sitä voisi vaihtaa A1 lukiossa, jos sinne jatkaa.

Vierailija
27/28 |
08.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esikoinen ei ottanut mitään, oli jo valmiiksi painotetulla luokalla ja harrastuksetkin veivät/ vievät ison osa ajasta. Keskimmäinen otti, mun vastustuksesta huolimatta, espanjan. On aika rankkaa, kirja on surkea, samoin muut oppimateriaalit eli paljon jää oman tekemisen varaan ja google-kääntäjälle (itse en osaa espanjaa, vain ranskaa, joka onneksi jonkun verran auttaa, mutta ei tietenkään tarpeeksi). Kuopuksen kanssa vielä neuvotellaan asiasta...  Eli suosittelen ottamaan kielen, joka kiinnostaa. Jos kaikki on samanarvoisia, sitten joku "isompi" (= Suomessa enemmän opiskellumpi) kieli kuten ruotsi tai saksa, niihin on paremmat materiaalit käytössä.

Löytyykö muuten youtubesta opetusvideoita "espanjaa lapsille"?

Ainakin englanniksi löytää ihan mielettömän kivoja opetusohjelmia (piirrettyjä), hakusanalla "english for kids" ja just perusjuttuja kuten "Do you like...?" -> "Yes, I do. No, I don´t".

Ei suomenkielellä, mutta englanniksi kyllä. Eli ensin pitää osata englantia, jotta noita voi katsoa. Onneksi oma poika osaa, joten niitä on jonkin verran käytetty.

Vierailija
28/28 |
08.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä on tietyt kielet tuetyissä yläkouluissa. Eli sillä lailla voi vaikuttaa yläkouluvalintaan.