Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opiskelija, miksi et ota opintolainaa?

Vierailija
07.12.2016 |

On pelkästään typerää olla ottamatta opintolainaa, ja kituuttaa pienellä rahamäärällä kuussa ja VALITTAA jatkuvasti kuinka rankkaa ja köyhää opiskelijan elämä on. Opintolainassa on kuitenkin mitättömän pieni korko, ja saa maksaa takaisin sitten kun on siihen kykenevä. Itse otin opintolainan, ei ole tarvinnut valittaa ja kokoajan on muutama tonni tilillä, niitä rahoja kun ei millään saa kaikkia kulumaan.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinäkin kyllä valitat nyt, valitat siitä miten joku muu tekee...

Vierailija
2/25 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin amiksen ja otin 400€ lainaa. Vanhemmat maksoi ruuat ja tarvittavat vaatteet. Jos meinaan jatkokoulutusta niin sitten on otettava enemmän lainaa kun vanhemmat ei ole enää tukemassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä sen muutaman tonnin takaisinmaksu myöhemmin työelämässä ollessa ole vaikeaa tai kaada kenenkään taloutta.

Vierailija
4/25 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikä sen muutaman tonnin takaisinmaksu myöhemmin työelämässä ollessa ole vaikeaa tai kaada kenenkään taloutta.

Paitsi jos valmistuukin työttömäksi kuten minä. Nyt puoli vuotta työttömänä ja ahdistaa lainan takaisinmaksu.

Vierailija
5/25 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ärsyttää nämä lainanottajat, jotka ovat niin epävarmoja omista valinnoistaan että eivät kerta kaikkiaan kestä nähdä muita ratkaisuja. Asuntovelalliset ovat kaikkein pahimpia.

Köyhäily kuuluu olennaisena osana opiskelijaelämään. Ei siitä mitenkään erityisesti valiteta. Se on vain elämäntapa joka kuuluu tuohoon vaiheeseen.

Ihan hölmöä ottaa laina jos sitä ei tarvitse. Korko se on pienikin korko.

Vierailija
6/25 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinäkin kyllä valitat nyt, valitat siitä miten joku muu tekee...

Kyse ei nyt ollut valittamisesta ylipäätään, vaan nimenomaisesti siitä, kun joka tuutista kuulee sen iänikuisen vinkumisen opiskelijan rahojen riittämättömyydestä.. ja että tukien pitäisi olla suuremmat, että valtion pitäisi kaikkien opiskelijoiden biletyselämä kustantaa, hah. Sen voi jokainen rahoittaa lainarahoilla. Suomessa sentään koulutus on ilmaista.

Vierailija
7/25 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin. Työelämään pääsy ei vain nykyään ole läheskään varmaa.

Vierailija
8/25 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska mulla on hitosti rahaa 

Vierailija
9/25 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ottanut koskaan opintolainaa vaikka sitä aina tyrkytettiin. Olin kesätöissä ja vaikka joka kesä ei löytynyt töitä niin ihan hyvin pärjäsin. Tosin opiskelija-asunto oli tosi halpa, minkä takia opintotuki riitti hyvin. En myöskään juo enkä polta, en käy juhlimassa joka viikonloppu, minulla ei ole autoa, ostan kirppareilta uudenveroisia vaatteita eurolla. Rahaa riitti jopa ulkomaanmatkoihin tuolla järkevällä säästämisellä.

Vierailija
10/25 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska en uskalla. Minä otin nuorempana opintolainan ja kesken opintojen sairastuin vakavasti... olin sairaana todella pitkään jonka keskellä lainan antava pankki totesi, että nyt pitää alkaa lainaa maksamaan takaisin. 75e/kk niistä pienistä rahoista joita sain sairastavana.. Ei onnistunut viivättyminen. En halua enää siihen, missä joudun kitumaan monta vuotta vielä vähemmillä rahoilla, kuin että en ota opintolainaa ja olen opiskelija. tämä siis jos sairastun jälleen, koska siihen on mahdollisuus.

Vierailija
11/25 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska pärjään tällä hetkellä ilmankin

Koska lainassa on aina korko ja takaisinmaksuaika

Koska jos saan töitä, niin joudun ottamaan myös asunto- ja autolainan, eikä näitä huomioida kun opintolainan takaisinmaksu alkaa

Vierailija
12/25 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuota jo 6000e ja tarkoitus olisi hakea jälleen opiskelemaan, eli eiköhän tule otettua lisää.

En jaksa uskoa, että joudun noita koskaan oikeasti maksamaan.

Vierailija
13/25 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska lainan ottaminen pelkkää kuluttamista varten ei ole järkevää. Mieluummin kulutan vähemmän.

Vierailija
14/25 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelahan maksaa tavoiteajassa valmistuneelle noin kolmasosan koko opintolainasta joten sanoisin että jos ei ota opintolainaa ei kannata paljon valittaa. Jos ei ilmainen raha kelpaa. Opintolainaa kannattaa ottaa niin paljon kuin saa.

Vaikka sen pitäisi nollakorkoisella tilillä niin ei se nollilla ole sen jälkeen kun laina on maksettu takaisin, jos siis valmistuu tavoiteajassa. Eli ilmaista rahaa.

Vierailija
15/25 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo ollu tarvetta. Oman varallisuuden kartuttamiseks en halua ottaa koska siitä kärsii sit ne kaikkein huono-osaisimmat ku tukia leikataan koska valtion rahat ei enää riitä opintolainahyvityksiin.

Vierailija
16/25 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun vielä kotona enkä halua elää lainarahalla.

Vierailija
17/25 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mistään pienestä sunmasta kyse, kun viiden vuoden lainoista kertyy jo 18000e.

Vierailija
18/25 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vanhemmat rahoittaa, käy töissä tai tulee tuilla toimeen ym, se on ok.

Mutta kun on niitä opiskelijoita, joilla aina rahat loppu ja sitten vingutaan ja pummitaan ja ollaan niin surkean säälittävää että.

Vierailija
19/25 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos valmistuu ajallaan ja työllistyy valmistuksen jälkeen, niin laina kannattaa ehdottomasti ottaa, koska siinä jää useamman tonnin voitolle jos nostaa koko lainan. Sen sijaan jos ei valmistu ajallaan, niin joutuu maksamaan lainan kokonaisuudessaan takaisin ja jos ei saa töitä, niin laina painaa ikävästi päälle. Eli laina on riski, mutta sanoisin, että sen verran pieni riski, että se kannattaa ottaa. Ehdot ovat kuitenkin hyvät, eikä sitä heti vaadita maksettavaksi, vaikka töitä ei löytyisikään. 

Vierailija
20/25 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mua pelottais ottaa tonneja opintolainaa jos olisi satavarmaa että työllistyn omalle (tai ihan mille tahansa!) alalle. Se kun tänä päivänä ei ole mikään automaatio, niin lainaa otan vain pakkotilanteessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme yhdeksän