Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opiskelija, miksi et ota opintolainaa?

Vierailija
07.12.2016 |

On pelkästään typerää olla ottamatta opintolainaa, ja kituuttaa pienellä rahamäärällä kuussa ja VALITTAA jatkuvasti kuinka rankkaa ja köyhää opiskelijan elämä on. Opintolainassa on kuitenkin mitättömän pieni korko, ja saa maksaa takaisin sitten kun on siihen kykenevä. Itse otin opintolainan, ei ole tarvinnut valittaa ja kokoajan on muutama tonni tilillä, niitä rahoja kun ei millään saa kaikkia kulumaan.

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos valmistuu ajallaan ja työllistyy valmistuksen jälkeen, niin laina kannattaa ehdottomasti ottaa, koska siinä jää useamman tonnin voitolle jos nostaa koko lainan. Sen sijaan jos ei valmistu ajallaan, niin joutuu maksamaan lainan kokonaisuudessaan takaisin ja jos ei saa töitä, niin laina painaa ikävästi päälle. Eli laina on riski, mutta sanoisin, että sen verran pieni riski, että se kannattaa ottaa. Ehdot ovat kuitenkin hyvät, eikä sitä heti vaadita maksettavaksi, vaikka töitä ei löytyisikään. 

Ei sitä lainaa ole pakko käyttää vaikka sen ottaisikin, sen voi myös esim. sijoittaa johonkin ja saada sitä kautta lisää tuottoa rahalle. Jos laina on käyttämättä tilillä säilössä niin ei se paina ikävästi päälle vaikka ei töitä saisikaan.

Tietysti jos toimeentulotukea hakee niin sitten toistakymmentä tonnia rahaa tilillä on ongelma.

Vierailija
22/25 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kelahan maksaa tavoiteajassa valmistuneelle noin kolmasosan koko opintolainasta joten sanoisin että jos ei ota opintolainaa ei kannata paljon valittaa. Jos ei ilmainen raha kelpaa. Opintolainaa kannattaa ottaa niin paljon kuin saa.

Vaikka sen pitäisi nollakorkoisella tilillä niin ei se nollilla ole sen jälkeen kun laina on maksettu takaisin, jos siis valmistuu tavoiteajassa. Eli ilmaista rahaa.

Tossakin on jo niin monta muttaa. Ensimmäinen on se, että minä vuonna on opiskelun aloittanut. Ei muutama vuosi takaperin aloittaneet saa yhtään lainasta anteeksi, saa vähentää vain verotuksessa osan opintolainasta. Nyt muutaman vuoden sisällä ensimmäistä kertaa korkeakouluopinnot aloittaneet saavat osan lainasta "anteeksi".

Toinen on juuri tuo tavoiteajassa valmistuminen. Käytännössä se kohtelee eri aloilla opiskelevia eri tavalla. Ei se ole mikään automaatio, että vaikka opiskelisit hyvää tahtia että valmistuisit tavoiteajassa, koska elämässä voi tulla eteen vaikka mitä.

Antaa jokaisen ottaa lainaa jos niin kokee tarpeelliseksi, ei sitä tarvitse tuputtaa väkisin ihmisille. Kyllä korkeakoulussa opiskelevat osaavat arvioida varmasti itsekin oman lainatarpeensa ja kannattaako sitä lainaa ja riskiä ottaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo ollut tarvetta. Lukio-ikäsenä kotona asuessa säästin kesätyörahat ja kaiken muunkin. Nyt amkissa oon edelleen kesälomilla paiskonut töitä ja saanut talveksi rahaa säästöön, jolla on pärjännyt hyvin. Lisäksi oon saanut paljon työkokemusta, jonka uskon olevan aika tärkeää tulevaisuudessa. Nyt viimeisen vuoden oon tehnyt töitä opiskelujen ohessa läpi talvenkin.

En nää järkeä olla velassa, jos tulee toimeen omillaankin.

Vierailija
24/25 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon täsmälleen samaa mieltä kuin ap. Opintolaina kannattaa ottaa, jos muuten tuntuu, että rahat ei riitä millään. 

Eri asia on nämä opiskelijat, jotka käyvät töissä (joko samaan aikaan opiskelun kanssa ja/tai lomilla) tai asuvat vanhempiensa kanssa (lähes) kuluitta. Silloinhan ei rahaa tarvitse. 

Multa ei valitettavasti heru yhtään sääliä opiskelijalle, joka valittaa, kuinka köyhästi joutuu elämään ja yhteiskunnan pitäisi tukea enemmän. Siis jos ei ole sitä lainaa ottanut. 

Valittamisen sijaan kannattaisi miettiä, mitä opiskelijaetuja on. Ja kyllä, niitä on. Niitä ei ehkä ymmärrä eduiksi ennen kuin ne menettää. 

Ja samoin, yrittää sitten ahkerasti opiskella, ettei tarvitse roikkua yliopistolla 15 vuotta lukemassa estetiikkaa. Ihan kelpo ammatin saa muutamassa vuodessa. 

Kukaan ei koskaan ole tiennyt eikä tiedä, mitä elämä tuo tullessaan viiden, kymmenen vuoden kuluttua. Mutta se riski on otettava. Siinähän jää koko elämä elämättä, jos koko ajan miettii, että sairastun varmaan kohta. Ja joku 18 tonninkin laina, jos nyt sellaisen on ottanut, on ihan hoidettavissa oleva summa työssäkäyvälle. Ja sellaiseksi kait suurin osa opiskelijoista tähtää. 

Pahoittelut kovuudesta, mutta ihan jokaista ei kyllä voi hyysätä, muuten ei saada tätä maata jaloilleen millään. 

Vierailija
25/25 |
07.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska opiskelen työttömyysturvalla. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi seitsemän