Mitä mieltä näistä uuden vuoden-juhlien tarjottavista? Kommentoikaa ja ehdottakaa.
Eli tilanne se että pidämme yhdistetyt tuparit /uuden vuoden juhlat ja tarjottavia mietin. Väkeä tulossa meidän isäntäpariskunnan lisäksi 6 pariskuntaa. Tässä mitä olen suunnitellut tarjottavaksi:
- Porkkanatikkuja ja varsiselleritikkuja dipin kanssa.
- Jauhelihapasteijoita ( paistan uunissa juuri ennen vieraiden saapumista, tuo kivan tuoksun taloon )
- Muutamia erilaisia makeita pikkuleipiä
Juomana alkumalja pommac, visat ja kahvi/tee. Alkoholijuomat pyydettiin jokainen tuomaan itse ja toivotaan salaa että toisivat sen verta reilusti että myös meille isännille jäisi niistä. Järjestämmehän kuitenkin juhlat, siivoamme talon ja laitamme syötävää.
Mitä voisi vielä ottaa huomioon? Allergisia tässä porukassa ei varmaan ole kun kukaan ei ole mitään ilmoittanut.
Kommentit (44)
Jos rahat ovat vähissä, on reilumpaa järjestää nyyttärit ja ostaa itse omat juomat. Tuo juhlien järjestäminen, siivous yms. on kyllä ihan perusvaatimus kun vieraita kutuu juhlimaan. Ei sillä voi ostaa itselleen juomia...
Tarjottavat eivät ole juhlallisia eivätkä riittäviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli tilanne se että pidämme yhdistetyt tuparit /uuden vuoden juhlat ja tarjottavia mietin. Väkeä tulossa meidän isäntäpariskunnan lisäksi 6 pariskuntaa. Tässä mitä olen suunnitellut tarjottavaksi:
- Jauhelihapasteijoita ( paistan uunissa juuri ennen vieraiden saapumista, tuo kivan tuoksun taloon )
Juomana alkumalja pommac, visat ja kahvi/tee. Alkoholijuomat pyydettiin jokainen tuomaan itse ja toivotaan salaa että toisivat sen verta reilusti että myös meille isännille jäisi niistä. Järjestämmehän kuitenkin juhlat, siivoamme talon ja laitamme syötävää.Mitä voisi vielä ottaa huomioon? Allergisia tässä porukassa ei varmaan ole kun kukaan ei ole mitään ilmoittanut.
Kahvia/teetä ei tarvitse tarjoilla. Ei nuo mitkään päiväkahvit ole. Skumppaa, pommacia, punaviiniä, valkoviiniä, glögiä <- talon puolesta tarjottavat juomat.
Tuohon vielä boolia (ei liian vahvaa) lisäksi, niin juompuoli on hoidossa.
Kasvissyöjät on unohdettu kokonaan. Heille ei ole mitään täyttävämpää tarjolla, jos teet vain lihapasteijoita. Voisit lisätä tarjoiluihin kasvispasteijoita tai esim. falafelpyöryköitä+lihapyöryköitä. Itse tekisin lisäksi myös ruokaisan salaatin (joka sopii myös kasvissyöjille). Vaikka olisi kuinka syönyt ennen juhliin tuloa, niin uudenvuoden pippalot kuitenkin kestävät pitempään, joten pieni naposteluruoka ei välttämättä riitä. Varsinkin kun on kyseessä juhlat, jossa juodaan samalla, on hyvä olla riittävästi tarjolla myös syömistä.
On outoa ajatella, että vieraat toisivat juomat myös isäntäväelle, ellette tosiaan ole etukäteen sopineet nyyttärikutsuista ja siitä, mitä kukin tuo kaikille jaettavaksi. Jos olette pyytäneet tuomaan omat juomat, niin silloin vieraat varautuvat vain omien juomien tuomiseen, varmaan ihan ymmärrettävää. Eli tehkää joko selväksi, että kyseessä on nyyttärikutsut, tai sitten ostatte juomia sen verran, että niitä riittää alkumaljaksi kaikille ja omiksi juotaviksenne illan mittaan.
Vierailija kirjoitti:
Monilla tähän ketjuun kommentoineilla on etiketti hukassa, joten jätä huonot ohjeet noteeraamatta.
On hyvä olla enemmän tarjoomisia kuin olet varannut. Muista myös kasvisnaposteltavat (pasteijat tms.). Ja joitakin pikkusuolaisia vielä lisää ja jotakin makeaa myös. Ihmiset tulevat juhliin syöneinä eivätkä odota illallista tarjolla olevankaan, siltikään tarjoiluissa ei kannata antaa kitsasta kuvaa niukalla tarjonnalla.
Vieraille ei tarvitse erikseen sanoa mitään "tuokaa omat juomanne" -tyyppistä. Suurin osa vieraista tuo mukanaan skumppapullon (joku saattaa tuoda punaviinin) ja antaa sen teille tuomisiksi. On ihan kohteliasta tarjota ensimmäisinä vieraiden tuomat alkoholit kun pulloja availlaan, vieraat ovat tyytyväisiä kun heidän tuomansa juoma pääsee käyttöön. Muistathan silti varata ehkäpä noin kaksi pulloa kuohuvaa (ei kahdelta alimmalta hyllyltä Alkosta) teidänkin puolestanne, näistä kaadatte alkumaljat. Lisäksi ehkä aksi pulloa jotakin muuta alkoholipitoista seurusteluun sopivaa juomaa. Lonkerot, oluet jne., ei kukaan odota tarjoiltavan, vieraat tietävät niiden tuomisen kuuluvan heille itselleen ja harvapa sellaisia aikuisten tupareissa/uudenvuodenjuhlissa edes kaipaa.
Sulla se vasta etiketti hukassa onkin. Jos nämä olisi vain tuparit niin nuo tarjottavat olisi siinä ja siinä jos siihen lisää vielä jotain suolaista ja isäntä väen omat juomat. Mutta kyse on uuden vuoden juhlista ja sinne pitää ehdottomasti varata kunnon syömistä. Kaikkialla mihin minä olen mennyt uuden vuoden juhliin on kaikki tulleet nälkäisenä koska uuden vuoden juhliin kuuluu isona osana syöminen. Ap:n tarjottavista tulisi vain paha mieli ja ihmiset poistuisivat syömään muualle tai päätyisivät todella känniin jos ovat varanneet hyvin itselleen juotavaa. Kumpikin huono vaihtoehto ja tullaan varmasti ap:n selän takana nauramaan jälkeenpäin. Seuraavissa juhlissa sitten juhliikin ap ja mies kaksin.
Ja lisään vielä sen että ap ja miehensä ei todellakaan hyvän tavan ja etiketin mukaan koske vieraiden juomiin ja kaada omaan kurkkuunsa jollei heillä itsellään ole reilusti tarjota juomista isäntänä muille. Mutta sitten taas tämä kuulostaa minusta sellaiselta että tarkoitus on saada lähes ilmaiset kännit laittamalla max 10-15e tarjoiluihin ja sitten juomalla kaksin käsin muutaman satasen edestä.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin tuli hämmentynyt olo näistä kommenteista. Tarjottavaa on kyllä mielestäni riittävästi. Pasteijoitakin olen varannut niin että jokainen voi ottaa kaksi. Olisin kaivannut vain kommentteja että sopiiko keskenään nämä tarjottavat. Mutta tältä palstalta saa aina vain negatiivistä. Me kuitenkin tarjoamme paikan juhlille ja näemme vaivaa sen eteen. Tuskin kukaan vieraista odottaakaan että olisi seitsemän ruokalajin illallinen viineineen heitä odottamassa!
Ap
Älä välitä noista! Minusta on hienoa että joku osaa järjestää juhlat elegantin vähäeleisesti. Mutta mielestäni noin runsaassa pasteijaterjoilussa menee vähän yli. Ota mallia ranskalaisista, he ymmärtävät ruokakulttuurista. Sen sijaan että tunget pöytään järjettömän määrän pasteijoita, jaa jokainen pasteija neljään osaan ja laita aina se neljäsosa valmiiksi lautaselle. Siihen vielä koristeellisesti jotain kastiketta, kuten hienoissa ravintoloissa. Mainitsit että budjetti on rajallinen, joten suosittelen jotain lidlin salaattikastiketta. Sitä voi kätevästi jatkaa vedellä, on paljon terveellisempääkin näin. Vielä vähän persiljaa lisäksi, niin sinulla on oikea a la carte-annos. Persilja tosin on hintavaa tähän aikaan vuodesta, joten ehkä kuusenoksa ajaa saman asian? Olisi jouluisampikin.
Kerroit että haluat taloon hyvän tuoksun tarjottavista. Kokeile huoltoasemien kikkaa, millä saadaan asiakkaat ostamaan korvapuusteja: laita uuniin vettä, kanelia ja kardemummaa kulhossa. Voit tarjoilla sen sitten boolina. Mielestäni muuta makeaa tarjottavaa ei tarvitakaan, ei ole kiva juhlia jos on ähky olo. Hauskoja juhlia teille :)
No eihän todellakaan olekaan niin että joisimme lupaa kysymättä vieraiden juomat. Varaamme kyllä itsellemme juomia mutta jos joku tuo meille lisää niin hyvä homma.
Ehkä lisään tuohon jotain pientä jos kaikki kokevat ettei tuo ole riittävä määrä. Esim. perunasalaattia pari rasiaa yhdessä pasteijoiden kanssa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
No eihän todellakaan olekaan niin että joisimme lupaa kysymättä vieraiden juomat. Varaamme kyllä itsellemme juomia mutta jos joku tuo meille lisää niin hyvä homma.
Ehkä lisään tuohon jotain pientä jos kaikki kokevat ettei tuo ole riittävä määrä. Esim. perunasalaattia pari rasiaa yhdessä pasteijoiden kanssa.
Ap
Oot köyhä ja tyylitön. Osta nyt edes pari nakkipakettia sen perunasalaatin kanssa!
Vierailija kirjoitti:
Juomana alkumalja pommac, visat ja kahvi/tee. Alkoholijuomat pyydettiin jokainen tuomaan itse ja toivotaan salaa että toisivat sen verta reilusti että myös meille isännille jäisi niistä. Järjestämmehän kuitenkin juhlat, siivoamme talon ja laitamme syötävää.Mitä voisi vielä ottaa huomioon? Allergisia tässä porukassa ei varmaan ole kun kukaan ei ole mitään ilmoittanut.
Liian vähän, ellette toivo, että vieraat vain piipahtavat ja lähtevät sitten muihin juhliin. Jos rahat on tiukilla, laittakaa joku sakea, talvinen soppa. Ulkona on tod.näk. kylmä ja pimeä ja soppa lämmittää. Sopan kanssa sämpylöitä, juurestikkuja ja dippejä/ tahnoja. Sämpylät ja pasteijat voi leipoa etukäteen valmiiksi ja pakastaa. Niiden lämmittäminen uunissa levittää hyvää tuoksua ja on paljon vaivattomampaa kuin leipoa alusta asti juuri ennen vieraiden tuloa, kun siinä on yleensä muutakin puuhaa.
Lihapasteijat voi sitten tarjota yöruokana puolenyön jälkeen. 14 aikuista vetää kyllä aika monta pasteijaa, pari pellinkokoista lihapiirakkaa samalla reseptillä voi olla kätevämpi.
Juomista: Pommacia aikuisille? Jos teillä on jotain ongelmia alkoholin kanssa, niin ostakaa alkoholitonta, kuivaa kuoharia. Ystävänne tuskin panttaavat tuliaisjuomiaan tai juovat kukin omasta pullostaan. Jos ne hyt sattumalta käyttäytyvät niin, niin olkaa vonkaamatta jos teillä ei ole mitään alkoholia omasta takaa, mutta kuitenkin haluatte sitä juoda.
Makeisiin ruokiin en osaa ottaa kantaa.
Kaverin kanssa järjestettiin joskus uuden vuoden pippalot tällaisilla tarjoiluilla. Vieraita noin 15.
Kaksi isoa kulhoa ruokaisaa salaattia:
1. Lihaversio (lohi-riisi-salaatti)
2. Kasvisversio (feta-pastasalaatti)
Suolaisia muffineja (kasvisversiossa auringonkuivattu tomaattia ja lihaversiossa kinkkua)
Patonkia ja papulevitettä + tuorejuustolevitettä
Kasvistikkuja (porkkana, kurkku, kukkakaali) + kermaviilidippejä
Hedelmälautanen, josta sai noukkia viipaloituja ja lohkottoja erilaisia hedelmiä, viinirypäleitä ym. hammastikkuunsa
Nacholastuja + itsetehtyä salsaa ja avokadodippiä
Popcornia + karkkikulho
Lisäksi tarjosimme alkudrinkit ja klo 00.00 kilistysskumpat.
Vieraat toivat omat alkonsa, ja osa toi mukanaan pikkusyötävää (pyytämättä) esim. viinirypäleitä ja juustoa, keksejä, sipsiä...
Me olimme varanneet myös juomamme, joita joimme puoliksi.
Näillä pärjättiin hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Kaverin kanssa järjestettiin joskus uuden vuoden pippalot tällaisilla tarjoiluilla. Vieraita noin 15.
Kaksi isoa kulhoa ruokaisaa salaattia:
1. Lihaversio (lohi-riisi-salaatti)
2. Kasvisversio (feta-pastasalaatti)
Suolaisia muffineja (kasvisversiossa auringonkuivattu tomaattia ja lihaversiossa kinkkua)
Patonkia ja papulevitettä + tuorejuustolevitettä
Kasvistikkuja (porkkana, kurkku, kukkakaali) + kermaviilidippejä
Hedelmälautanen, josta sai noukkia viipaloituja ja lohkottoja erilaisia hedelmiä, viinirypäleitä ym. hammastikkuunsa
Nacholastuja + itsetehtyä salsaa ja avokadodippiä
Popcornia + karkkikulho
Lisäksi tarjosimme alkudrinkit ja klo 00.00 kilistysskumpat.
Vieraat toivat omat alkonsa, ja osa toi mukanaan pikkusyötävää (pyytämättä) esim. viinirypäleitä ja juustoa, keksejä, sipsiä...
Me olimme varanneet myös juomamme, joita joimme puoliksi.
Näillä pärjättiin hyvin.
Nämä juhlat ja tarjoilut olivat siis silloin kun olimme reilu parikymppisiä kaverini kanssa. Eli silloin meidän lähinnä opiskelijoista koostuvassa kaveripiirissä ei ainakaan odotettu mitään lämmintä ruokaa, vaan nämä tarjoilut otettiin tosi hyvin vastaan.
Ai niin! Unohtui listasta mainita, että tarjoiluihin kuului myös marjapiirakka.
Surkea provo. Ei edes köyhinä opiskeluaikoina kukaan tarjonnut noin vähäisiä eväitä .
2 pasteijaa ja porkkana/selleri tikkuja! Siis haloo!
Me leivottiin pari pellillistä pizzaa tai tilattiin jos ei itse jaksettu kokata.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin tuli hämmentynyt olo näistä kommenteista. Tarjottavaa on kyllä mielestäni riittävästi. Pasteijoitakin olen varannut niin että jokainen voi ottaa kaksi. Olisin kaivannut vain kommentteja että sopiiko keskenään nämä tarjottavat. Mutta tältä palstalta saa aina vain negatiivistä. Me kuitenkin tarjoamme paikan juhlille ja näemme vaivaa sen eteen. Tuskin kukaan vieraista odottaakaan että olisi seitsemän ruokalajin illallinen viineineen heitä odottamassa!
Ap
Hyvin sopii. Minusta menu kuulostaa oikein hyvältä.
No on kyllä todella ankeat ja köyhät tarjottavat. Taidatte ap olla aika nuoria vielä? Juuri yhteen muuttaneita opiskelijoita? Jos on oikeasti rahasta noin tiukkaa, niin on ihan ok opiskelijaporukassa sopia, että pidetään juhlat nyyttärimeiningillä. Jos taas järjestätte tuparit ja ilmoitatte tarjoavanne syötävää illan mittaan, moni varmasti lähtee nälkäisenä muualle, jos tarjolla on vain pari pasteijaa ja vihannestikkuja.
Sitä paitsi tupareihin on tapana tuoda tuparilahja, ja tämän lisäksi oletatte voivanne juoda vielä vieraiden juomat...ja tuo puitteiden tarjoaminen ei ole oikeasti mikään syy siihen, että te voisitte juoda ne vieraiden juomat ja nuukailla tarjoamisista. Oletan edelleen, että olette nuoria ja asutte nyt ehkä sitten kaksiossa, eikä ole lapsiakaan sotkemassa. Ei ole suuri vaiva siivota ja laittaa puolivalmiita ruokia esille.
Joko sovitte nyt reilusti nyyttäreistä, tai sitten lisäät vähän ruokalajeja. Itse ainakin oletan, että uuden vuoden juhlat kestävät noin iltakuudesta reilusti aamuyöhön, enkä mitenkään jaksaisi tuollaisella syömisellä niin montaa tuntia - varsinkin kun olen kasvissyöjä.
Jos et halua alkaa mitään ihmeellistä itse tekemään, ja ne pasteijat on jo hommattu, niin hanki niiden lisäksi vaikka riisipiirakoita ja tee munavoita. Tai leivo etukäteen sämpylöitä ja sulata uunissa juuri ennen juhlia, kuten joku ehdotti. Pari erimakuista tuorejuustoa sämpöylöiden kanssa. Lisäksi ihan perussalaattia, johon lisäät vaikkapa fetaa ja oliiveita, ja sitä perunasalaattia. Perunasalaattiakin voi tuunata lisäämällä sekaan esim. omenaa kuutioina ja valkosipulia. Kun nuoria kerran olette, vihannestikkujen lisäksi illan mittaan naposteltavaksi karkkia ja pop cornia (on edullista kun itse tekee kattilallisen maissinjyvistä).
Jos viitsit edes vähän yrittää tehdä itse, niin tekisin tosiaan niitä sämpylöitä ja jotain oikein hyvää kasvissosekeittoa. Sämpylän päälle leikkelettä ja/tai keitettyä kananmunaa. Tai joku ruokaisa salaatti, esim. kana-pastasalaatti ja kasvissyöjille sama vaikka feta-pastaversiona.
Tällaisilla tarjoamisilla sitä itse on aikanaa vedetty opiskelijabudjetin bileitä. Mutta älä nyt ihan oikeasti kuvittele, että voit järjestää useamman tunnin kestävät juhlat tarjoamalla pari paistovalmista pasteijaa ja juomalla vieraiden tuomat juomat....seuraavat juhlat saatte viettää poikaystävän kanssa ihan kaksin.
Minkäskokoinen se lihapasteija siis on? Jos on kovin iso, niin yhdestähän jo ihan ähky tulee ja vielä pitäisi jaksaa syödä niitä porkkana-selleritikkuja sekä herkkujakin.
Miksi kaikki olettaa että olemme nuoria?
Minä olen 35 ja mies 38. Ihan työssäkäyviä aikuisia olemme ja meillä on 2 lasta. Sekin vie rahaa kun maksamme lastenhoitajalle. Eikä tässä nyt rahasstakaan ole kyse pelkästään. Jos olisimme pihejä, emme ylipäätään olisi kutsuja edes järjestäneet.
Ap
Ei noin köyhän kannata pitää minkäänmoisia kemuja!! :D
Miksi tarjota jotain paskoja pasteijoita?!
Vierailija kirjoitti:
Miksi kaikki olettaa että olemme nuoria?
Minä olen 35 ja mies 38. Ihan työssäkäyviä aikuisia olemme ja meillä on 2 lasta. Sekin vie rahaa kun maksamme lastenhoitajalle. Eikä tässä nyt rahasstakaan ole kyse pelkästään. Jos olisimme pihejä, emme ylipäätään olisi kutsuja edes järjestäneet.
Ap
Siis onko tarkoituksena, että vieraat käyvät teillä vain nopeasti kahvilla ja siirtyvät sen jälkeen muualle juhlimaan ja vaihtamaan vuotta? Kahvittelukesteiksi tarjoilusi ovat ihan ok, mutta jos pitempään aioitte iltaa yhdessä viettää, niin sitten olette kyllä aika vähän laittamassa ruokaa tarjolle.
Ja vastauksena kysymykseesi: Teidät ajatellaan nuoriksi, koska vaikutat kokemattomalta arvioidessasi, kuinka paljon ruokaa pitää varata pitempään illanviettoon 7 pariskunnalle ja vähävaraisiksi, koska vaikutat olevan kovin nihkeä lisäämään tarjoiluja, vaikka monet sanovat, että ne ovat liian pienet väkimäärään ja tilaisuuteen nähden.
Kahvia/teetä ei tarvitse tarjoilla. Ei nuo mitkään päiväkahvit ole. Skumppaa, pommacia, punaviiniä, valkoviiniä, glögiä <- talon puolesta tarjottavat juomat.