Ihmettelen ihmisiä, joiden motivaatio riittää AMK:n suorittamiseen
Ensin pitää sietää peruskoulu, lukio/amis, armeija jne. Ja sitten pitää vielä kestää se 4,5 vuotta AMK:ssa koulunpenkillä opiskelemassa ihaaaaaaan viiiiiiitun kuivakiskoisia oppiaineita ja sietämään menoa, joka on välillä lapsellisempaa kuin päiväkodissa. Lisäksi nykypäivänä on suuri riski, että tuolta valmistuu pelkästään työttömyyskortistoon.
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Työnantaja ihmettelen, mistä niitä ammattitaitoisia tekijöitä löytyy?
On kovin surullista lukea hakijoiden CV:tä, kuinka vinksallaan ihmisten elämä voi olla. Haahuilua sinne tänne vailla päämäärää. Missä halu, yrittäminen , tsemppaaminen?
Täytyy myös todeta että AMK:n opetus on tuuliajolla ja siellä on hommissa luvattoman huonoja opettajia, tarjolla vaatimattomia kursseja ja löysiä moduleita!
Nyt on muotia Goole opetus, OK parhaat pärjää, mutta eivät kaikki sovellu Googlen opettamiksi.
HALOO päättäjät missä on johtajuus?
Halu, yrittäminen ja tsemppaaminen katoaa monelta siinä vaiheessa kun kolmatta vuotta yrittää hakea oman alan ja koulutusta vastaavia kesätöitä, ei niitä, ja lopulta menee taas sinne kassalle istumaan.
Siinä sitten työnantajat ihmettelevät, että miten ei löydy osaavaa vastavalmistunutta työvoimaa.
Vierailija kirjoitti:
Enemmän ihmettelen miten joku täysijärkinen menee amikseen. Kiva herätä kasiksi koululle katsomaan kun jonnet painii tai joku ääliö tekee kainalopieruja, kun opettaja yrittää opettaa
Aijaa, meillä taas oli lukiossa juuri tuollaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enemmän ihmettelen miten joku täysijärkinen menee amikseen. Kiva herätä kasiksi koululle katsomaan kun jonnet painii tai joku ääliö tekee kainalopieruja, kun opettaja yrittää opettaa
Aijaa, meillä taas oli lukiossa juuri tuollaista.
Teidän lukion keskiarvoraja ja lukiovertailusijoitus? Meillä ei ollut tuollaista
T. sykkiläinen
Vierailija kirjoitti:
Fil. Yo. kirjoitti:
AMK on hyvin tarpeellinen osa suomalaista koulujärjestelmää, sillä myös vähä-älyisille ja vammaisille on tarjottava koulutusvaihtoehtoja.
Näistä tyypeistä tietää samantien, että työelämä on vielä kokematta. Kuvitellaan, että sillä korkeakoulutuksella tyypit pääsevät tekemään jotain kovinkin älyllisesti haastavaa juttua ja kehittämään uutta. Kun totuus on, että 90% tyypeistä tekee toimihenkilötasollakin täysin monotonista työtä johon se amk-koulutuskin on usein liikaa. AMK:ssa ei ole mitään muuta vikaa kuin, että kouluja on liikaa ja monessa paikassa opetus ja vaatimustaso täysin luokatonta. Itse systeemi on erittäin tarpeellinen.
Sitähän tuossa juuri korostinkin, että systeemi on erittäin tarpeellinen, jotta esim. sellaiset ihmiset, joilla on vaikea-asteinen älyllinen kehitysvamma, voisivat opiskella ja sijoittua työelämään.
Opiskelen parhaillaan monimuotokoulutuksessa ylempää amk-tutkintoa ja meillä jokaikisen kurssin opettaja on ollut tohtori. Luentoja on korkeintaan kahtena lauantaina kuukaudessa ja nekin yleensä pystyy seuraamaan netin kautta. Opiskelukaverit ovat kaikki noin 39-55-vuotiaita, fiksuja ja mukavia. Suurin osa opiskelusta on itsenäistä esseiden kirjoittamista. Itselläni ei ole mitään negatiivista sanottavaa kurssien tai opettajien tasosta. Olen erittäin tyytyväinen opiskeluun.
Minäkin ihmettelen miten jotkut selviää AMK:sta, lähinnä jatkuvista ryhmätöistä - joita käsittääkseni AMK täynnä?? Yliopisto oli sentäs helppo.
No, mä halusin ensihoitajaksi, ja ensihoitajatutkinto on amk-tutkinto jok kestää 4 vuotta. Kävin sen, valmistuin kymmenen vuotta sitten ja päivääkään en ole ollut työttömänä. En kadu ja tykkään edelleen työstäni. 😊
Mun tekisi mieli hakea mutten kestä esitelmien pitoa :(
Millähän alalla te ihmiset olette, kun teidän AMK on täynnä kikattajia, riehujia ja häiriköitä? :D Itse kolmannen vuoden insinööriopiskelija nuorten puolella, ja ei kyllä ikinä ole tarvinut turhautua opiskelutovereihin. Kaikki osaa käyttäytyä asiallisesti luennoilla ja asiaan keskitytään. Mitään "en ole tuossa ryhmässä" pelleilyä ei koskaan ole ollut, kaikki tullaan kaikkien kanssa toimeen ja ryhmätyöt valmistuvat ajallaan. Aloittaessa kuitenkin nuoria kaikki, arvioisin 20-28 vuotiaiksi.
Heitän villin veikkauksen ilmoille, että sotepuolella on tuommoinen teidän kuvaama meininki...
Vierailija kirjoitti:
Mun tekisi mieli hakea mutten kestä esitelmien pitoa :(
No ei niitä nyt niin paljoa ole, että sen takia kannattais jättää hakematta (ellet toimintaterapeutiksi aio hakea)
Vierailija kirjoitti:
Millähän alalla te ihmiset olette, kun teidän AMK on täynnä kikattajia, riehujia ja häiriköitä? :D Itse kolmannen vuoden insinööriopiskelija nuorten puolella, ja ei kyllä ikinä ole tarvinut turhautua opiskelutovereihin. Kaikki osaa käyttäytyä asiallisesti luennoilla ja asiaan keskitytään. Mitään "en ole tuossa ryhmässä" pelleilyä ei koskaan ole ollut, kaikki tullaan kaikkien kanssa toimeen ja ryhmätyöt valmistuvat ajallaan. Aloittaessa kuitenkin nuoria kaikki, arvioisin 20-28 vuotiaiksi.
Heitän villin veikkauksen ilmoille, että sotepuolella on tuommoinen teidän kuvaama meininki...
Moniin kouluihin on vaikea päästä opiskelemaan sote-alaa, ja opiskelijat ovat käsittääkseni lähes aina todella motivoituneita. Olen itse 29-vuotias ja opiskelen terveydenhoitajaksi "nuoriso"puolella. Meillä tosin on kaiken ikäisiä opiskelijoita. :)
Tradenomin tutkinto minulla on ennestään ja liiketalouden opinnoissa törmäsin aika moniin häiriköiviin teinin tasolle jääneisiin opiskelijoihin. Nämä yleensä putosivat kelkasta viimeistään ensimmäisen lukuvuoden jälkeen. Vaikka osa tradenomiopinnoista on kieltämättä melkoisia läpihuutokursseja, ei opiskelutahdissa pysy mukana, jos tunneilla vain nukkuu/pälpättää ja keskittyy pelkkiin opiskelijabileisiin.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa opiskella aikuispuolella. :)
Ei kai siellä nuorisopuolella kukaan selväjärkinen yli 24v kestäkään, se jatkuva kikatus ja puhelimen räpeltäminen hajottaa pään.
Mä kävin kolmekymppisenä ensin aikuiskoulutustuella 2 vuotta sekä päivä että ilta(aikuis)puolella ja viimeisen vuoden iltaa töiden ohella, eikä mitään pahaa sanottavaa junnuista. Joskus oli pe-iltapäiväisin vähän levoton meininki, mutta sekin hoitui kun vaan osasi avata omaa suuta. Ihan päteviäkin nuoria kavereita seassa, ryhmätöihinkin löytyi alun hakemisen jälkeen oikein asiallinen porukka.
IT-inssiksi siis luin, en tiedä missä itse tuollaiseen kikatteluun olet törmännyt.
Fil. Yo. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fil. Yo. kirjoitti:
AMK on hyvin tarpeellinen osa suomalaista koulujärjestelmää, sillä myös vähä-älyisille ja vammaisille on tarjottava koulutusvaihtoehtoja.
Näistä tyypeistä tietää samantien, että työelämä on vielä kokematta. Kuvitellaan, että sillä korkeakoulutuksella tyypit pääsevät tekemään jotain kovinkin älyllisesti haastavaa juttua ja kehittämään uutta. Kun totuus on, että 90% tyypeistä tekee toimihenkilötasollakin täysin monotonista työtä johon se amk-koulutuskin on usein liikaa. AMK:ssa ei ole mitään muuta vikaa kuin, että kouluja on liikaa ja monessa paikassa opetus ja vaatimustaso täysin luokatonta. Itse systeemi on erittäin tarpeellinen.
Sitähän tuossa juuri korostinkin, että systeemi on erittäin tarpeellinen, jotta esim. sellaiset ihmiset, joilla on vaikea-asteinen älyllinen kehitysvamma, voisivat opiskella ja sijoittua työelämään.
Tulen varmaan LVI-insinöörinä tienaamaan paljon enemmän kun sinä ikinä. Syljen sitten kaltaistesi köyhien luuserien päälle Hurstin jonossa :^)
Fil. Yo. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fil. Yo. kirjoitti:
Joku esiugrilaisen saunakulttuurin tuleva asiantuntija siellä katkerana huutelee, kun tietää että oman alan työt tulevat olemaan vähän tiukassa?
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa opiskella aikuispuolella. :)
Ei kai siellä nuorisopuolella kukaan selväjärkinen yli 24v kestäkään, se jatkuva kikatus ja puhelimen räpeltäminen hajottaa pään.
Ei meidän alalla AMK:ssa nuorisopuolella ainakaan ole ollut ollenkaan tuollaista, itse olen luokan toiseksi vanhin. Äärimmäisen kunnianhimoista ja motivoitunutta porukkaa, lukiossa oli paljon enemmän perseilyä. Kaikki tunnit saa kuunnella aivan rauhassa ja ryhmätyöt ovat oikeasti tosi kivoja tehdä kun kaikki ovat niin mukana hommassa.
Jo lukion käyneenä ajatus ei enää paljon kirpaise. Ennen lukiota sen sijaan kirpaisi jo sekin ajatus, että ensin pitäisi käydä ainakin kolme vuotta sitä lukiota ja sitten muka jaksaa opiskella vielä lisää. Silloin tuntui että siihen menee ikuisuus.
Kävin sitten lukiota neljä vuotta ja nyt jotenkin jo tuntuu, ettei enää ole kiire. Yläkoulussa tuntui että on ollut koulussa jo niin monta vuotta että elämä menee hukkaan, mutta mitä vanhemmaksi olen tullut, sitä rennommaksi on olokin muuttunut.