Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Illan virkku tai aamun torkku. Opittu tapa vai perusominaisuus?

Vierailija
06.12.2016 |

Sanoisin, että opittu tapa. Yksikään ei intissä yömyöhiin valvo, kun kuudelta noustaan ylös ja aamulla ollaan virkkuna.
Illalla nukahdetaan salamana, kun sänkyyn päästään.

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä ainakn aamuvirkkuna huomaan että mitä myöhempi ilta tulee niin en ole enää parhaimmillani. Aivot tuntuvan olevan täynnä töhnää jonka vain uni voi puhdistaa. En ole koskaan esim. lukenut kokeisiin yötämyöten vaan ennemin kerrannut aamulla aikaisin.

Vierailija
22/46 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mielipidekysymys, vaan tutkitusti synnynnäinen ominaisuus. Tietenkin ihminen voi pakottaa itsensä tiettyyn rytmiin tai väsyttää itsensä niin, että nukahtaa vaikka reppu selässä kuorma-auton lavalla istuessaan (kun nyt tuli se intti puheeksi), mutta se on eri asia kuin se miten elimistö toimii jokapäiväisessä elämässä. Ihmisen biologia on kehittynyt sen pohjalta mikä on ollut esi-isiemme tilanne edellisten satojen tuhansien vuosien ajan. Se ei ota esimerkiksi huomioon sitä, että jäisellä tundralla tulee pimeää jo klo 15:00 koska kukaan karvaton apina ei ole koskaan jäisellä tundralla asunut. Myöskään ravinnonhankinta ei ole ollut sellainen ongelma, että se olisi ajanut ne karvattomat apinat aamuvarhaisella lypsämään tai kuokkimaan koska pienissä keräilijäyhteisöissä on ollut riittävästi ruokaa saatavilla jatkuvasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ominaisuus, johon voi toki jonkun verran omilla toimillaan vaikuttaa. Esim. mun lapsistani yksi on ollut aamuvirkku, jo kohdusta ja pikkuvauvavaiheista alkaen. Hän herää viimeistään seitsemältä aina, vaikka olis nukahtanut mihin aikaan hyvänsä. 

Vierailija
24/46 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tästä pitää väitellä vauva-palstalla? Iltavirkku vs aamuvirkku -asiaa on tutkittu (tieteellisesti) erittäin paljon, ja nykyään tiedetään, että vuorokausirytmisyys määräytyy geneettisesti. Eli geeniperimäsi vaikuttaa siihen kumpaa tyyppiä olet (vai oletko välimuoto-tyyppi). Ei tämä ole mikään mielipidekysymys. 

Vierailija
25/46 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen ei ole suljettu systeemi. Ihminen soputuu kontekstiin.

Ilman herätystä nukun helposti näin talvisaikaan aamu 8:aan ja ylikin. Kesäisin herään viimeistään klo 5. ja menen aikaisemmin nukkumaankin.

Myös aktiivisuus vaikuttaa. Kun minulla on tärkeä projekti menossa. Herään jo aikaisin. Toisaalta jos ei ole kiireitä nukun pidempään.

Vierailija
26/46 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihminen ei ole suljettu systeemi. Ihminen soputuu kontekstiin.

Ilman herätystä nukun helposti näin talvisaikaan aamu 8:aan ja ylikin. Kesäisin herään viimeistään klo 5. ja menen aikaisemmin nukkumaankin.

Myös aktiivisuus vaikuttaa. Kun minulla on tärkeä projekti menossa. Herään jo aikaisin. Toisaalta jos ei ole kiireitä nukun pidempään.

Vauvapalstan vakioperustelu. Koska minä olen tällainen, niin kyseinen ilmiö menee näin. Päätät siis viitata kintaalla kaikille esim. lääketieteen alalla tehdyille geenitutkimuksille ja kronobiologian tutkimuksille, joissa on hyvin laaja otos tutkimushenkilöitä ja tieteellisesti kestävä tutkimusastelma. Ja joissa kaikissa tutkimuksissa on todettu, että tämä ominaisuus on biologinen/fysiologinen/synnynnäinen eikä ihmisen valinta tai laiskuutta tai opettelua. Way to go.

Vierailija
27/46 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei ole mikään mielipideasia vaan sitä on tutkittu tieteellisesti paljon ja tiedepiireissä asiasta ollaan täysin yksimielisiä: se on synnynnäinen, biologinen ominaisuus. Toki jotkut ei ole aamuvirkkuja eikä iltavirkkuja vaan jotain siitä väliltä, sellaiset henkilöt sopeutuu helpommin rytmin vaihdoksiin ja voi opetella uudenlaista rytmiä. Jos on voimakkaasti iltavirkku tai aamuvirkku (kuten osa ihmisistä on), niin se on niin vahvasti "koodattu" biologiaasi ja fysiologiaasi, että et voi sitä opettelemalla muuttaa, sinun biologinen rytmi on sellainen kuin se on. 

Lähde?

Vierailija
28/46 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tästä pitää väitellä vauva-palstalla? Iltavirkku vs aamuvirkku -asiaa on tutkittu (tieteellisesti) erittäin paljon, ja nykyään tiedetään, että vuorokausirytmisyys määräytyy geneettisesti. Eli geeniperimäsi vaikuttaa siihen kumpaa tyyppiä olet (vai oletko välimuoto-tyyppi). Ei tämä ole mikään mielipidekysymys. 

Aamuvirkut haluavat tuntea itsensä paremmiksi ihmisiksi ja leimata iltavirkut laiskoiksi, vaikka tosiasiassa kyse on siitä, että maailma pyörii aamuvirkkujen ehdoilla eikä heidän tarvitse taistella luontaista rytmiään vastaan.

Vierailija
29/46 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin että se, onko ihminen virkeämpi aamulla vai illalla on geneettinen ominaisuus. Tätä ei kuitenkaan pidä sotkea unirytmiin, joka on opittu. Myös unen määrä on geneettistä.

Vierailija
30/46 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opittu ominaisuus.

Rytmiä pystyy muuttamaan jos haluaa ja tarve vaatii.

Anna mä arvaan, illanvirkun on helppo muuttaa rytminsä niin että menee vaan aikaisemmin nukkumaan. Aamuvirkun ei tarvi kun yhteiskunta on rakennettu heidän ehdoilla ja aamuvirkkuutta pidetään hyvänä ominaisuutena eikä kenenkään tarvitse valvoa myöhempään ja vastaavasti herätä myöhempään..

Saitkin jo hyviä vastauksia siihen miten väärässä olet.

Vierailija
31/46 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tieteellistä perustelua minulla ei ole, mutta itse pystyn muuttamaan vuorokausirytmiäni,

joten kaipa se on, minulla ainakin, opittu tapa.

Ei se hetkessä tapahdu, varsinkaan, jos täytyy muuttaa sitä useammalla tunnilla vuorokauden aikana,

mutta esim. kellojen siirtäminen ei tunnu minulla ikinä yhtään missään.

Tällä hetkellä olen mennyt töihin kaksi tuntia virallista työaikaani aikaisemmin, ja myös lähtenyt tuon verran

aikaisemmin, eikä minulla ole esim. heräämis- ja jaksamisvaikeuksia.

Pystyisin kyllä muuttamaan rytmiäni niin, että menisin töihin vaikka kaksi tuntia myöhässä (olettaen, että

työnantaja suostuisi), mutta vuorokaudessa on joka tapauksessa sama tietty määrä tunteja,

joten eipä tuolla ole itselleni niin merkitystä, muuta kuin niin, että aika, jolloin menen nukkumaan ja aika,

jolloin herään, muuttuu.

Olennaista itselleni on se, että ravitsen itseäni säännöllisesti ja riittävästi, ja nukun oikeasti riittävästi.

Tuolla "oikeasti riittävästi" -jutulla tarkoitan sitä, että jos kuvittelen kuuden tunnin yöunien riittävän,

nukunkin seitsemän tuntia, ja jos luulen seitsemän tunnin riittävän, nukunkin kahdeksan jne.

Tuo siksi, että ihmiset (eivät kaikki) helposti syyttävät aamuväsymystään nimenomaan siitä,

että täytyy herätä aikaisin, sen sijaan, että kyseinen henkilö miettisi, että mitäpä jos aamuväsymys johtuukin

liian vähäisistä yöunista, eli siitä, että ei sittenkään nukuta oikeasti riittävästi.

Vaikka sitä nukkuisi vain 30 minuuttia liian vähän, niin tuo puolituntinen kertautuu

pelkästään yhden viikon aikana (kuusi nukuttua yötä) 180 minuuttiin, eli kolmeen tuntiin.

Silloin, kun itse nukun oikeasti riittävästi, herään lähes aina jo ennen kuin kännykän herätys aamulla soi,

vuorokausirytmistä riippumatta. Tuo kertoo minulle sen, että aivoni ovat saaneet riittävästi lepoa,

ja ne ovat valmiina uutta päivää varten, kun herään ns. luonnostaan, omia aikojani.

Mutta kuten sanoin, tieteellistä faktaa minulla ei ole tuohon antaa,

tiedän vain sen, minkä olen itse omalla kohdallani huomannut.

Vierailija
32/46 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä ainakn aamuvirkkuna huomaan että mitä myöhempi ilta tulee niin en ole enää parhaimmillani. Aivot tuntuvan olevan täynnä töhnää jonka vain uni voi puhdistaa. En ole koskaan esim. lukenut kokeisiin yötämyöten vaan ennemin kerrannut aamulla aikaisin.

Ja minä illanvirkkuna toimin parhaiten työssä illalla. Vaikka olisin nukkunut tarpeeksi, aamuvuoroissa aivoni ovat unessa puoleenpäivään enkä toimi tehokkaasti. Iltavuorossa olen älyllisesti parhaimmillani. Opiskeluaikoina luin kokeisiin nimenomaan illalla, aamulla ei olisi tullut mitään.

Vierailija
33/46 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon, että voi olla perusominaisuus. Kuitenkin se voi olla myös opittu tapa niinkuin vaikka minäkin olen aamuvirkku tai iltavirkku, riippuen siitä minkälaiset aikataulut on elämässä tai onko minulla lomaa vai töitä. Ihmettelen vain, että onko meitä tämmöisiä sopeutujia näin vähän kun kaikki yleensä mainitsee olevansa joko ilta- tai aamuvirkkui eikä mitään siltä väliltä.

Vierailija
34/46 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opittu ominaisuus.

Anna mä arvaan, illanvirkun on helppo muuttaa rytminsä niin että menee vaan aikaisemmin nukkumaan. Aamuvirkun ei tarvi kun yhteiskunta on rakennettu heidän ehdoilla ja aamuvirkkuutta pidetään hyvänä ominaisuutena eikä kenenkään tarvitse valvoa myöhempään ja vastaavasti herätä myöhempään..

Mäkin haluaisin kuulla miten helposti rytminvaihdos onnistuu. Siis aamuvirkuilta. Onko joku saanut pysyvästi esim. valvottua joka ilta yhteen niin, että herää kahdeksan aikaan aivan virkeänä?

Vierailija
35/46 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue bilsan kirjasi ja tee tutkimustyösi. Ihan vaikka Googlen kautta 😂🙄mutta illan torkku ja aamun virkku ovat kyllä perimässä tulevaa kantaa. Osa tietenkin opittua ja ihminen voi oppia aaluvirkuksi mutta iltavirkun on vaikeampi muuttaa sisäistä kellonansa ilta-aikaan

Vierailija
36/46 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina mieltänyt itseni aamuvirkuksi, kun luonnostaan tahdon aina herätä 8-9. Mutta ehkä onkin sitten joku välimuoto.

Pystyn kyllä muokkaamaan rytmiäni, mutta olen aina virkeimmilläni ja tehoikkaimmillani aamuisin ja illalla tahmea ja väsynyt olo.

Vierailija
37/46 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen iltavirkku, nukuin jo ekaluokalla pommiin monesti (muistan kun opettaja torui). En viihdy päiväsaikaan ylipäätään hereillä, olisin kaikista mieluiten ylhäällä kun on pimeää.

Esikoinen on samanlainen kuin isänsä, meni nukkumaan vaikka 12 (testattu, kun tultiin lapin reissulta ja valvotin ettei olisi enää nukahtanut, nukkui päiväunet autossa aikaisemmin. Matka kestää n. 7h) niin herää silti viim. 8.

Kuopus on iltavirkku, nukkuis mielellään vieläkin kahet päikyt, valvois myöhään ja heräis myöhään. Valvotan, koska esikoinen ei pysty toimittaan aamuja yksin, kolmivuotias kun on..

Synnynnäinen ominaisuus, sanon minä. Koko -keleen maailma vaan tuntuu pyörivän aamuvirkkujen mukaan. Ärsyttävää.

Ootteko huomannu, että aamuvirkut on yleensä niitä jotka huutaa että oma moka.

Vierailija
39/46 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opittu ominaisuus.

Mäkin haluaisin kuulla miten helposti rytminvaihdos onnistuu. Siis aamuvirkuilta. Onko joku saanut pysyvästi esim. valvottua joka ilta yhteen niin, että herää kahdeksan aikaan aivan virkeänä?

Aamuvirkkuna ja illantorkkuna olen kokeillut muuttua päinvastaiseksi valvomalla väkisin myöhään. Viikon kestin. Heräsin kuitenkin aamulla aikaisin ja unet jäi vähiin.

Vierailija
40/46 |
06.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ainakaan itse pysty muuttamaan unirytmiäni. Tein aikaista aamuvuoroa useamman vuoden, enkä koskaan tottunut siihen. Nukuin jatkuvasti liian vähän, tein virheitä töissä, menetin sosiaalisen elämän kun en jaksanut työn lisäksi mitään muuta, vatsani oli jatkuvasti kipeä ja sekaisin.

Lopulta vaihdoin työpaikkaa ja liukuvan työajan ansiosta voin mennä töihin kymmeneksi. Se sopii minulle kaikkein parhaiten. Olen virkeä ja fiksu töissä ja kun kuudelta pääsen, jaksan vielä ihan hyvin harrastuksiin tai tapaamaan kavereita. Unirytmi pysyy helposti viikonloppuina ja lomilla. Olen 100x onnellisempi kaikin puolin. Fyysiset vaivatkin katosivat parissa viikossa uuden työajan aloitettuani.

Joskus kun aamuvirkut vittuilevat, kysyn heiltä miltä tuntuisi, jos heitä valvotettaisiin pakolla joka ilta esimerkiksi aamukahteen. Ei päästettäisi nukkumaan vaikka mikä olisi. Ja kuinka ollakaan, aina nämä aamun ylistäjät ovatkin niitä, joille oma nukkumaanmenoaika on pyhä ja sitä pitää kunnioittaa. Muiden unirytmeille ei sitten kunnioitusta löydykään :(

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kaksi