Olen syönyt terveellisesti nyt useamman viikon, kilot eivät vaan karise...
Minulla oli maksa-arvot koholla kesäkuun alussa otetuissa verikokeissa ja lääkäri epäili syyksi rasvamaksaa, koska ylipainoa on yli 40kg. Säikähdin tosissani ja aloitin elämäntaparemontin: lopetin roskaruoan syömisen kokonaan, heivasin ruokavaliosta lähes kaiken makean ja aloin syömään pienempiä annoksia ruokaa. -4kg lähtikin helposti, jo ensimmäisen viikon aikana, mutta siinä se. Kävin tänään, hyvin nukutun yön jälkeen, vaa'alla ja tulos oli edelleen sama: -4kg.
Olen tyytyväinen olotilaani ja siihen, että terveellinen ruokavalio on nykyään iso osa arkeani. Mutta kyllä minua myös harmittaa aika tavalla, kun ylipainoa on niin reippaasti eikä se lähde mihinkään! :( Laitan tähän esimerkkipäivänä syömiset, josko niistä selviäisi jotain, mitä en itse näe? Kiitos vastauksista.
Aamupala: 3dl kaurapuuroa (1dl hiutaleita+2dl vettä, ripaus merisuolaa), 1dl mustikoita. Kuppi vihreää teetä ilman maitoa tai makeutusta.
Lounas: 300g vähärasvaista kotiruokaa, esim. 1 broilerin rintafile, peruna ja kasviksia + salaattia. Vettä.
Välipala: 1 näkkäri Oivariinilla ja juustolla, 1 hedelmä (satsuma tai omena tai luumu), 1 kuppi teetä (kts. aamu).
Päivällinen: Kuten lounas.
Iltapala: 1 soijajogurtti, johon sekoitan 1tl mantelirouhetta ja 1tl seesaminsiemeniä. Vettä tai teetä.
Olen kirjaimellisesti mitannut KAIKEN syömäni, en vaan arvioinut "sinnepäin". Oloni on hyvä ja kylläinen, jaksan liikkua (liikunta tällä hetkellä hyötyliikuntaa ja kävelylenkkejä koska lähin uimahalli on remontissa) ja touhuta. En yritä "kurittaa" itseäni, vaan olen kokeilemalla todennut tämän sopivaksi ruokavalioksi itselleni.
Kommentit (25)
Ihminen ei tarvitse maitoa ja sen tietävät tänä päivänä kaikki jotka osaavat ajatella ja lukea.
Enemmän vihanneksia ja kanaa ja kalaa sekä marjoja. Älä syö kaurapuuroja, perunaa ja näkkileipää. Soija ei myöskään sovi useimmille vaan turvottaa (allerginen reaktio) .
Mä näen paljon aasialaisia päivittäin. länsimaihin kun ovat muuttaneet ja ruokapitoisuus on entistä enemmän soijaan ja gluteeniin (syövät todella yllättävän paljon vehnäpitoista ruokaa) menevä ruokavalio niin heillä on todella huono iho ja lihovat yhtä paljon kuin länsimaalaiset.
Siitä terveellisestä ruokavaliosta kun voi saada helposti yhtä paljon kilokaloreita kuin epäterveellisestäkin. Siitä se johtuu, ettei paino putoa. Ei pelkkä terveellinen ruoka tee ketään autuaaksi = laihduta. Täytyy vähentää energian saantia ja lisättävä kulutusta eli liikuntaa.
Vastahan jossain oli juttu toimittajasta, joka ryhtyi syömään kasvisruokaa, jota yleensä pidetään keveänä ja terveellisenä. Ja mitäpä tapahtui? Juu, toimittaja alkoi lihoa! Että sellainen terveellinen ruokavalio hällä.
Minulle kävi tässä kesällä/syksyllä niin, että jaksoin kaksi kuukautta mennä 1200-1600 kcalin päivädieetillä ja kuntokuurilla: kirjasin ruuat ja liikunnat nettisovellukseen, punnitsin itseni päivittäin ja tulos oli, että paino vain nousi! Vaikka siis laskurin mukaan olisi pitänyt pudota. Turhauduin ja lopetin homman seinään, kunnes kuukausi tästä tulin katumapäälle. Itketti melkein mennä vaa'alle, mutta tulos olikin järkytys toiseen suuntaan: paino oli nyt niissä lukemissa kuin dieetin mukaan olisi pitänyt olla. En edelleenkään tajua, miten kävi noin: kai liikunta keräsi nestettä kehoon, koska lihakset tuskin varsinaisesti kasvoivat matalatehoisten jumppien ja crosstrainerin polkemisen seurauksena. Nyt olen uudelleen tästä ilmiöstä rohkaistuneena jatkamassa dieettiä. Tsemppiä!
Hiilareita vähemmäksi ja rasvaa reilusti lisää, sillä se paino putoaa.
Voi olla että syöt liian vähän ja rasvanpolttosi on säästöliekillä. Paljon salaattia ja kasviksia, kohtuullisesti rasvaa ja lihaa, vähän hiilihydraattia. Sokeri täysin pois. Juo paljon vettä ja liiku päivittäin niin että tulee hiki.