Suomalaisten ankeat itsenäisyysjuhlinnat
Ensin katsotaan sadatta kertaa Tuntematon sotilas. Sitten vahdataan telkkarista kun kansakunnan kerma kättelee presidenttiä. Ilona on haukkua naisten puvut.
Meillä voisi olla ilotulituksia, bileitä, vaikka hienoja juhlia omalla paikkakunnalla, joihin voisi pukeutua kauniisti ja olis esiintyjiä ja juhlameininkiä.
Muissa maissa itsenäisyys on iloinen asia.
Kommentit (54)
Minä kerron, miten järjestetään itsenäisyyspäivän juhlat.
1) Mieti, ketä haluat kutsua. Ilmoita pukukoodi.
2) Mieti, mitä tarjotaan. Tarjoilut voi myös hajauttaa vieraiden kesken.
3) Siivoa koti
4) Juhli sellaisella tavalla, jonka koet sopivaksi
Näin saat mieleisesi itsenäisyyspäivän juhlat ja ajatus siitä, että itsenäisyyspäivää voi juhlia muutenkin kuin telkkua katsomalla, siirtyy eteenpäin lapsillesi.
Samanlaisia sotilasparaateja ja presidentin vastaanottoja sitä on melkein kaikissa maissa mitä nyt mieleen tulee.
Ajattelin lähinnä että olisi juhlia kaupungilla ja kaikki jotka haluavat, voisivat osallistua. Pukeuduttaisiin kauniisti jne. Ehkä näitä jossain onkin mutta itse en ole kuullut.
Totta kai voi perhepiirissä ja kavereiden kanssa kotona syödä ja juhlistaa ja katsoa vaikka sitä kättelyä. Kaipa olen sitten ainoa joka voisi kokeilla myös muuta. Suomalaisten perinteet on niin pyhiä ettei niistä saa poiketa. :)
Luovutan ja uskon ettei muutosta kaipaa kukaan muu.
ap
Vierailija kirjoitti:
Ajattelin lähinnä että olisi juhlia kaupungilla ja kaikki jotka haluavat, voisivat osallistua. Pukeuduttaisiin kauniisti jne. Ehkä näitä jossain onkin mutta itse en ole kuullut.
Totta kai voi perhepiirissä ja kavereiden kanssa kotona syödä ja juhlistaa ja katsoa vaikka sitä kättelyä. Kaipa olen sitten ainoa joka voisi kokeilla myös muuta. Suomalaisten perinteet on niin pyhiä ettei niistä saa poiketa. :)
ap
Ärsyttävää uhriutumista. Jos haluaa muutosta, pitää itse aktiivisesti tehdä jotain asian eteen, ei vain huokailla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Ärsyttävää uhriutumista. Jos haluaa muutosta, pitää itse aktiivisesti tehdä jotain asian eteen, ei vain huokailla.
Kylläpäs täällä on kärttyisiä akkoja tänään :D
Vierailija kirjoitti:
ap
Laita vaikka ihan ensimmäisenä vinkkiä sinne oman asuinpaikkakuntasi virkamiehille, että tällaiselle kansanjuhlalle olisi tilausta. Tosin kunnilla ja kaupungeilla on aika tiukat budjetit, joten kovin hienoja juhlia ei ainakaan ilmaiseksi voi järjestää...
En näe mitään syytä miksi juhlat ei voisi olla ankeat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Laita vaikka ihan ensimmäisenä vinkkiä sinne oman asuinpaikkakuntasi virkamiehille, että tällaiselle kansanjuhlalle olisi tilausta. Tosin kunnilla ja kaupungeilla on aika tiukat budjetit, joten kovin hienoja juhlia ei ainakaan ilmaiseksi voi järjestää...
Ei missään tapauksessa julkisin varoin mitään juhlintaa. Sehän vaan lisää krapulaa.
Kansojen itsemääräämisoikeus on tärkeä asia, mutta vaikea ymmärtää mitä jollain linnan juhlien pönötyksellä ja melkein sadan vuoden takaisen hyökkäyssodan muistelulla on tekemistä itsenäisyyden kanssa.
Kannattaiskohan pikkuhiljaa alkaa luomaan vähän modernimpaa suomalaisuutta itsenäisyyskäsitystä?
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten kun suomalaiset lähtevät ulos juhlimaan, kuten vappuna, juhannuksena, uudenvuodenaattona ja jääkiekon maailmanmestaruuden jälkeen, valitetaan kuinka juntisti suomalaiset juhlivat. On se nyt perkele kun mikään ei kelpaa.
Mäkään en jaksa tätä, että nykyään 99,99999% kansasta vaan valittaa turhasta. En ole koskaan myöskään tajunnut, miksi meidän on hävettävä omaa kulttuuriamme, että se on muka maailman paskin. Musta on ok että itsenäisyyspäivänä ei rälltätä.
Vierailija kirjoitti:
Itsenäisyys on arvokas ja vakava asia, ei sitä passaa pilata liiallisella karkeloinnilla. Ei vaan, jos ne miljoonat suomalaiset nauttivat kättelyn katsomisesta, niin miksi ei saisi katsoa kättelyä? Siksi että jossain Brasiliassa juhlitaan toisella tavalla?
Ei tarvitse lähteä Brasiliaan asti toisenlaisten juhlintatapojen perään. Ihan jo Ruotsissakin juhlitaan vähän iloisemmissa merkeissä.
Vierailija kirjoitti:
ap
Ainakin minulle henk.koht. riittää aamupäivällä partiolippukunnan itsenäisyyspäivänjuhla ja iltapäivästä soihtukulkue tai paraatin seuraaminen kaupungin keskustassa. En ehtisi näiden lisäksi mihinkään kansanjuhlaan, mutta rupea toki puuhaamaan jos tuollaista kaipaat. Typerää syytellä muita haluttomuudesta jos itsekään ei ole valmis laittamaan tikkua ristiin muutoksen eteen.
Vierailija kirjoitti:
Ensin katsotaan sadatta kertaa Tuntematon sotilas. Sitten vahdataan telkkarista kun kansakunnan kerma kättelee presidenttiä. Ilona on haukkua naisten puvut.
Meillä voisi olla ilotulituksia, bileitä, vaikka hienoja juhlia omalla paikkakunnalla, joihin voisi pukeutua kauniisti ja olis esiintyjiä ja juhlameininkiä.
Muissa maissa itsenäisyys on iloinen asia.
Kyllähän ne aika ahdistavat bileet on. Niinkuin hautajaisia vietettäisiin.
Ymmärrän että aluksi tunnelmat ovat olleetkin raskaat juuri sodan takia ja ihmiset sitä ovat haluut muistella. Mutta miksi niitä hautajaisia pitää viettää vielä sata vuotta myöhemminkin. Miksi pitää jäädä kierimään sodan kauheuksiin. Miksi niistä ei haluta päästää irti.
Jaa, se on taas se aika vuodesta... Ihmettelen, miten aina löytyy näitä, jotka jaksavat valittaa siitä kuinka väärin suomalaiset juhlivat ja miksi ei ole sellaista ja tällaista, mutta silti kukaan valittajista ei ota ohjia käsiinsä ja järjestä jotain erilaista. Haluatteko te juhlia vai haluatteko te valittaa? Veikkaan jälkimmäistä.
Vierailija kirjoitti:
ap
No ei missään lue että niistä ei saa poiketa. Juhli niitä niin kuin itse haluat ja parhaalta tuntuu, ja anna sama oikeus niille, jotka haluavat sen perinteisellä tavalla viettää ja juhlistaa.
Itse pidän perinteisestä mallista, kyllä noita ryyppyjuhlia on läpi vuoden. On vappua, juhannusta ja uutta vuotta ja sitä tavallistakin viikonloppua, jollon voi pukeutua koreasti.
Minä en itse halua lähteä mukaan apinoimaan muittten kulttuurien trendejä ja perinteitä. Mutta se ei estä sinua aloittamasta ja apinoimasta toisia tapoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsenäisyys on arvokas ja vakava asia, ei sitä passaa pilata liiallisella karkeloinnilla. Ei vaan, jos ne miljoonat suomalaiset nauttivat kättelyn katsomisesta, niin miksi ei saisi katsoa kättelyä? Siksi että jossain Brasiliassa juhlitaan toisella tavalla?
Ei tarvitse lähteä Brasiliaan asti toisenlaisten juhlintatapojen perään. Ihan jo Ruotsissakin juhlitaan vähän iloisemmissa merkeissä.
Itsenäisyyttä vai?
Viimeksi kun Ruotsi soti, venäjä vei siltä baltian ja suomen ja siihen loppui ruotsin suuruus. Heinä en paljon juhlisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoitat "iloisemmissa merkeissä"? En itse osaa nähdä suomalaisten itsenäisyyspäivän viettoa mitenkään surusävytteisenä.
Ihmeellistä kyllä että aina verrataan tuohon miten muualla tehdään. Nämä asiat ovat kuitenkin pitkälti kulttuurisidonnaisia ja kansakunnan historiasta juontuvia. Siksi on kummallista ajatella että meidän pitäisi juhlia samalla tavalla kuin vaikka Ruotsissa tai Brasiliassa. Miksi, koska historiamme ja kulttuurimme on aivan erilainen Esim. Suomessa itsenäisyys on taisteltu saavutus, Ruotsilla itsenäisyys ei ole koskaan ollut uhattuna.
Nyt on ap:llä asiat "hieman" hukassa. :(
Käytännössä Suomen jokaisessa kunnassa on lipunnostoa, seppeleenlaskua, kunniavartiota, hartaushetkiä ja itsenäisyysjuhlia. Katsokaapas oman paikkakuntanne tapahtumat.
Itsenäisyyspäivänä juhlitaan ja muistetaan niitä, jotka ovat itsenäisyytemme tehneet ja sitä puolustaneet.
Ei Suomessa voi juhli itsenäisyyttä railakkaasti, koska siihen kuuluu alkoholi ja usein seuraava päivä on töitä. Mun mielestä on kiva juhla, ulkoilua, hyvää ruokaa ja mukavaa yhdessä oloa. Pieni rauhoittuminen ennen juhlapyhiä.
Osui ja upposi? Oikein hermoon asti? :-) Brasiliaan päässee edullisesti nyt kun ei ole sesonki. Heippa!