Sinä ilman älylaitteita lapsuutesi elänyt - koetko että lapsuutesi oli ikävä/jotain olisi puuttunut?
Oliko sinusta tylsää kirjoittaa pelkästään kynällä paperille tai lukea aapista oikeasta kirjasta? Harmittaako ettei ollut mahdollisuutta pokemonjahtiin? Tai kun ei ollut whatsapp-viestejä vaan käytettiin kirjelappusia/vihkoja?
Kommentit (33)
Olen entinen koulukiusattu ja ahdistaa ajatellakin, millaista helvettiä elämäni olisi ollut jos kiusaajillani olisi ollut älylaitteita.
Ei. Ei. Ei. Oli ja on ihanaa lukea oikeita kirjoja ja se on terveellisempääkin kuin jatkuva näytön tuijottaminen. Pokemonien sijaan jahdattiin kaikkea muuta, rakennettiin majoja, leikittiin Robin Hoodia ja tehtiin jousipyssyjä. Leikittiin villihevosia. Rakastin käydä kavereiden kanssa kirjeenvaihtoa sekä lappuja vaihtamalla että postin kautta kirjeitä lähettämällä. Hienojen kirjepapereiden valinta oli tärkeä juttu ja niitä oli mukava saada joululahjaksi.
Älylaitteet ovat kaikki 'älyn rollaattoreja' . Hienoa kun kukaan ei opi enää kirjoittamaan ,kenenkään ei tarvitse enää muistaa, eikä tietää mitään. Riittää kun osaa vain painaa jotain nappia. Hurraa.
Vierailija kirjoitti:
Älylaitteet ovat kaikki 'älyn rollaattoreja' . Hienoa kun kukaan ei opi enää kirjoittamaan ,kenenkään ei tarvitse enää muistaa, eikä tietää mitään. Riittää kun osaa vain painaa jotain nappia. Hurraa.
Valmistauduin kirjoittamaan samanlaisen tekstin mutten rohjennut lähettää sitä siinä pelossa että olisi tullut sontaa niskaan - juuri näin!
Miksi pitää verrata kahta eri aikakautta keskenään? Kaikki muuttuu jatkuvasti, se on elämän ja ajan luonne. Turha roikkua menneessä.
Vierailija kirjoitti:
Oliko sinusta tylsää kirjoittaa pelkästään kynällä paperille tai lukea aapista oikeasta kirjasta? Harmittaako ettei ollut mahdollisuutta pokemonjahtiin? Tai kun ei ollut whatsapp-viestejä vaan käytettiin kirjelappusia/vihkoja?
Ei. Luin satoja kirjoja ja kirjoitin itse täyteen monta riisiä paperia. Käteni olivat jatkuvasti täynnä mustetahroja ja kynistä muste loppu. Edelleen luen mieluummin oikeaa kirjaa eikä minulla ole somea puhelimessani - eikä tule. En pidä tästä nykyisestä maailmasta missä kaikki pyritään syöttämään ihmisille valmiiksi pureskeltuna.
Me tehtiin käpylehmiä ja kaarnaveneitä. Arvatkaa mitä ne nyt väsää "yrityshautomossa" - kaarnaveneitä.
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja, harmittaako sinua nyt, että joudut elämään ilman jotain, jota ei ole vielä keksittykään?
Kyllä harmittaa. En tarkoittanut että olisi jotakin puuttunut mutta kyllä olin kateellinen kun naapurin likalla oli skyroads!
Ap
Minulla oli kaikki mitä tarvitsin,luonto,käpylehmät,lelut lautapelit marjastus sienestys,omilla lapsilla älypuhelimet jotka suljetaan viikonlopuksi aina,keskitytään perheeseen luontoon ja kokkailuun.lapset piirtävät ja askartelevat paljon
Öö, en osannut kaivata asioita joita ei ollut vielä olemassa.
En olisi oppinut välttämättä sitä erityisosaamista mikä minulla on mikäli olisin vaan räpeltänyt ipadia.
Kuulepas nyt pikku-ap, lue ensin historiaa, että tiedät milloin mitkäkin laitteet alkoivat yleistyä kotimaassamme, ja tule sitten vasta esittämään noita typeriä kysymyksiä. Miten jotain sellaista edes voi kaivata, jota ei ole edes olemassa?
Älylaitteet alkoivat kunnolla yleistyä vasta joskus 2011 ja sen jälkeen, eli saa varmaan mennä jonnekkin 90-luvun aivan loppuvuosina syntyneisiin tai kenties jopa 2000-luvun alkuvuosina syntyneisiin, ennen kuin löytyy lapsia, jotka ovat eläneet älylaitteiden kanssa jo lapsuudessaan.
Muistan vielä suhteellisen hyvin, millaisia puhelimia ihmiset käyttivät esim. 2009-2010, eikä silloin kovin paljon älylaitteita näkynyt. Suunnilleen vuodelta 2010 muistan kuin yliopiston proffa esitteli silloin eräällä luennolla puhelintaan, ihan opetustarkoituksessa. Se taisi olla jokin älylaite, suhteellisen edistynyt siihen aikaan, vaikka ei ollut kuin vain jonkin verran "peruskännykkää" edellä.
No tässä nyt varmaan ajateltiin että kun nyt katsot nykylapsia ja niiden menoa niin olisitko mielummin elänyt oman lapsuutesi nykyaikana vai ennen?
Itse vastaan: Ehdottomasti ennen älylaitteita, ei mitään epäilyksiä.