Keliaakikon joulu
Mun äidillä todettiin kesällä keliakia ja aikoo nyt viettää joulun yksin kotona, koska ei halua olla vaivaksi.
Mut eihän jouluruuissa ole gluteenia kuin korppujauhoissa ja ne voi korvata gluteenittomalla. Jälkkärinä luumurahka tai juustokakku glut pohjalla. Vai mitä nyt en ole ymmärtänyt?
Kommentit (16)
Imelletyssä perunalaatikossa kai käytetään vehnäjauhoa, mutta muissa korppujauhon voi aivan helposti korvata gluteenittomalla. Joulutortut ja piparit voi myös tehdä gluteenittomina (tai ostaa valmiina jos ei halua leipoa), eli en nyt kyllä myöskään ymmärrä äitisi ongelmaa. Eikö hän ole vielä itse sopeutunut uuteen ruokavalioonsa, tai onko hänellä aiemminkin ollut marttyyrin taipumuksia?
Ihan oikein menee. Kaupasta saa myös pipareita ja torttuja valmiina tai taikinana. Varot vaan kontaminoimasta äitisi sapuskoja.
Vierailija kirjoitti:
Imelletyssä perunalaatikossa kai käytetään vehnäjauhoa, mutta muissa korppujauhon voi aivan helposti korvata gluteenittomalla. Joulutortut ja piparit voi myös tehdä gluteenittomina (tai ostaa valmiina jos ei halua leipoa), eli en nyt kyllä myöskään ymmärrä äitisi ongelmaa. Eikö hän ole vielä itse sopeutunut uuteen ruokavalioonsa, tai onko hänellä aiemminkin ollut marttyyrin taipumuksia?
Eikö imellyttäminen toimi gluteenittomaan jauhoon?
Onko äitisi masentunut? Ei todella ole mikään ongelma.
Äitini on keliaakikko. Tosiaan, lanttulaatikon teen gluteenittomista korppujauhoista. Kinkkua en kuorruta taikinakuorella (mutta en tehnyt sitä ennen keliakian toteamistakaan). Äitiä varten ostan lisäksi kaupasta gluteenittomia joulutorttuja, piparkakkuja ja taatelikakun (Vuohelan Herkun maistuvat parhailta). Taatelikakkua syövät kaikki muutkin. Mitään muita erityisjärjestelyjä meillä ei tarvitse keliakian takia tehdä.
Porkkanalaatikko? Sehän nyt ainakin tehdään riisillä eikä siihen gluteenia tarvitse työtää. Karppausinfossa on tosi hyvä lanttulaatikon ohje, tietysti gluteenittomana. Teen sitä joka joulu ja yleensä vähän ylimäärää pakkaseen, että voi syödä joulun jälkeenkin kun on niin hyvää.
Ai niin, perunalaatikkoa äitini ei tosiaankaan syö. Mutta pöydässä riittää ihan tarpeeksi syömistä muutenkin. Ap:n äiti ei ole viettänyt vielä yhtään joulua keliakian toteamisen jälkeen. Hän ei ole varmaan vielä huomannut, että jouluruuissa keliakia aiheuttaa paljon vähemmän erityisjärjestelyjä kuin tavallisilla kahvikutsuilla.
6
Meilläkin tehdään suurin osa gluteenittomina, vaikka suurin osa syöjistä saisi viljoja syödäkin. Ei suomalaiseen joulupöytään kuulu paljoa sellaista, mikä edes luontaisesti sisältäisi gluteenia (kala, kinkku, perunat, rosolli, rahkat...). Lopuista se on helposti vaihdettavissa pois (laatikot, kääretortut/jouluhalot...). Eikä edes maksa enempää. Lisämaksua tuo vain sellaiset, joissa tuote on korvattava eikä sekään monesti ole juttu eikä mikään, kunhan vaan maksaa pari euroa enemmän ja on tarkkana välineiden, pintojen ja säilytyksen kanssa. Esimerkiksi gluteenittomista kekseistä tulee yhtä hyvä juustokakku kuin muistakin. Melkolailla mistään ei tarvitse jouluna keliaakikonkaan luopua!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En itse asiassa tiedä, kun en ole koskaan yrittänyt gluteenittomana. En sen puoleen vehnäjauhollakaan, kun ei ole niitä lempparilaatikoitani. Muut jouluruuat sen sijaan teen aina gluteenittomana ilman ongelmia.
Suurin osa jouluruoista on ihan luonnostaan gluteenittomia (kalat, kinkku, rosolli, laatikot jne.) ja erilaisista kuorrutksista ja vastaavista voi jättää korppujauhot tms. pois tai korvata ne gluteenittomilla. Makeista leivonnaisista löytyy varmaan kaikista gluteenittomat versiot.
Vierailija kirjoitti:
Eikä niitä korppujauhoja mihinkään tarvitse.
Ja niitä korppujauhojakin saa ilman gluteiinia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En itse asiassa tiedä, kun en ole koskaan yrittänyt gluteenittomana. En sen puoleen vehnäjauhollakaan, kun ei ole niitä lempparilaatikoitani. Muut jouluruuat sen sijaan teen aina gluteenittomana ilman ongelmia.
Meillä joulun perunalaatikko on ihan perusperunamuusia, voilla höystettynä. En pidä makeasta perunalaatikosta.
Voirasia kannattaa olla oma keliaakikolle, tälläin vältytään leivänmurujen päätyminen voirasiaan.
Ei imelly perunalaatikko gluteenittomilla jauhoilla, yritetty on. Kaupasta saa kyllä gluteenitonta perunalaatikkoa,oluskohan ollut Votkinsin, mutta makeus taitaa tulla siirapista. Ei se pahaa ole, mutta ei kyllä maistu oikealta imelletyltä laatikolta. Mutta se taitaa tosiaan olla ainoa juttu, mitä helposti ei gluteenittomana saa. Piparit, maustekakut, juustokakut ym. erittäin helppo leipoa itse!
Vierailija kirjoitti:
Ei imelly perunalaatikko gluteenittomilla jauhoilla, yritetty on. Kaupasta saa kyllä gluteenitonta perunalaatikkoa,oluskohan ollut Votkinsin, mutta makeus taitaa tulla siirapista. Ei se pahaa ole, mutta ei kyllä maistu oikealta imelletyltä laatikolta. Mutta se taitaa tosiaan olla ainoa juttu, mitä helposti ei gluteenittomana saa. Piparit, maustekakut, juustokakut ym. erittäin helppo leipoa itse!
Nyt on siis löytynyt yksi jouluruoka, jota ei saa tehtyä/ostettua täysin vastaavana. Se on aika pieni puute, kun mietitään, mitä kaikkea on saatavilla. Harmi tietenkin juuri imelletystä perunalaatikosta pitäville
Ei keliaakikkoa haittaa jouluruuat. Viljaa ei ole esim. kinkussa, rosollissa ja perunoissa.
Eikä niitä korppujauhoja mihinkään tarvitse.