Miksi ulosotto pelottaa?
Olen 26 vuotias tällä hetkellä. Tienaan kuukaudessa 1700e käteen.
Velat alkoivat vuoden 2010 loppupuolella. Oli niin helppoa ottaa lainaa ja maksaa erissä takaisin. Kumppanin työttömyys pakotti ottamaan lisälainaa, sillä emme pärjänneet minun palkallani.
Tämän 6 vuoden aikana olen maksanut velkoja velalla ja summat pyörivät 25000e tienoilla. Olen niin uupunut taistelussa velkoja vastaan ja ihmettelen itsekkin miksi en hakenut apua vuosia aikasemmin, summakin olisi ollut pienenpi.
Isot kulutusluotot ~2000e summissa pyörivät ovat nyt irtisanottu (eräpäivää on vielä jäljellä mutta niitä en saa maksettua). Näitä on 8 kappaletta ja muita osamaksuja sekä lainoja.
Miten menen tästä eteenpäin? Perintään tulee siis noista 8 paikasta taas omat laskut + korot ja olen entistä enemmän kusessa.
Jos päästän velat ulosottoon, he ottavat palkastani sen 1/3 osan? Oletteko tehneet maksusuunnitelmia itse ulosoton kanssa? Tuleeko ulosotto työntekijä ovelleni perimään rahoja tai tarkastamaan elämääni?
Kumppani tietää veloista, mutta ei summista. Ja minulla ei ole rohkeutta kertoa, että olen joutumassa ulosottoon. Hän on itsekin ollut ulosotossa 18vuotiaasta saakka, mutta työttömyyden takia noita ei ole tarvinnut maksaa. Hän aloittaa tammikuussa työnsä.
Vanhempia ei enää ole, eikä sisaruksia koskaan ollut (jos joku meinaa ehdottaa, että pyydä vanhempia avuksi). Hyviä ystäviä ei ole, olen aika yksinäinen muutenkin, vaikka sosiaalinen ja hauska tyyppi olen. Muutamaa kaveria näen silloin tällöin.
Yksinäisyydestä sekä velkojen miettimisestä menee pääkoppa sekaisin.
Jos maksan itse lainoja joita pystyn, esim 200e kuussa paria lainaa, niin ottaako ulosotto silti sen 1/3 osaa palkastani. Koska sitten minulle ei jää rahaa käteen jos ottaa. Eli onko parempi päästää kaikki velat suoraan ulosottoon..
Tarvitsen hyviä vinkkejä miten jatkaa tästä velkojen kanssa.
Terveisin uupunut ihminen
Kommentit (46)
Taas joku nostelee vanhoja ketjuja ja minä täällä toopena vastailen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus joku sanoi, että jos ollaan ulosotossa, laskut kannattaa kierrättää ulosoton kautta. Miten tämä siis toimii käytännössä? Ulosotto-ukko siis maksaa ne.
Kun laskulle on haettu oikeuden päätös, sen vanhenemisaika alkaa. Muutenhan velkoja voi antaa velan kasvaa korkoa vaikka vuosikymmeniä, kunhan muistaa uusia sen vuosittain. Mutta jos on oikeuden päätös ja velka ulosotossa, niin korkoa sekin edelleen kasvaa (lisäksi siihen tulevat oikeudenkäyntikulut) mutta se vanhenee viimeistään 15 vuodessa, useimmat kymmenessä ja jotkut jopa viidessä.
Pienet velat kannattaisi maksaa pois, jos mahdollista, koska oikeudenkäyntikulut ja korot tulevat ihan kohtuuttomiksi suhteessa velan määrään.
Sitten, kun velat ovat uo:ssa, ulosottovirkailija päättää niiden lyhentämisjärjestyksen eli asiakkaan ei enää tarvitse kuin maksaa sovittu summa (tai se ulosmitataan hänen palkastaan) ja kuukausittain tulee tiedot, paljonko mitäkin velkaa on lyhennetty, paljonko lyhennyksessä oli koron osuus ja paljonko velkaa on jäljellä.
2015 voimaan tullut laki estää tuon vuosikymmenien pallottelun. Nykyään lopullinen vanheneminen on 15 vuotta ulosottopäivästä tai jos kyseessä yksityishenkilöiden välinen velka (esim. mönkään mennyt asuntokauppa tms. josta korvausvelvollisuutta) niin 20 vuotta)
Ei kun nimenomaan ne tekee niin etteivät laita niitä ulosottoon vuosiin, saavat kerättyä siihen ennen ulosottoa mukavasti korkoja koroille ja pitkitettyä vanhentumista. Oikeuden päätös pitää olla että voi laittaa ulosottoon, jos ei ole kyse julkisoikeudellisesta maksusta jotka menee suoraan.
Vierailija kirjoitti:
Joskus joku sanoi, että jos ollaan ulosotossa, laskut kannattaa kierrättää ulosoton kautta. Miten tämä siis toimii käytännössä? Ulosotto-ukko siis maksaa ne.
Ei tietenkään kannata kierrättää ulosoton kautta, miksi ihmeessä kannattaisi? Jokaisesta laskusta menee jopa 220€ maksu kun velkoja kiepauttaa sen käräjäoikeuden kautta niin että saa luvan ulosottoon laittamiseen, oikeudenkäyntikulut on oikeasti reilusti alle satasen kun sen hakemuksen voi tehdä netissä nykyään, mutta velkoja saa laittaa reilusti lisää kuluja siihen päälle jotka on muka tulleet siitä vaivasta että näpyttelivät sen hakemuksen netissä.
Sitten siihen laskuun tulee tietysti perintäkuluja, korkoja ja ulosottomaksu. Ulosottomaksulla pyöritetään koko ulosottolaitosta, eli maksetaan kaikki kulut vuokrista, sähköstä, puhelinkuluista ja tietokoneista ulosottomiesten palkkoihin.
Vierailija kirjoitti:
Monia kiinnostaa nää jutut. Samassa velkasuossa kuin ap 2016 tarpoo yhä useampi suomalainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monia kiinnostaa nää jutut. Samassa velkasuossa kuin ap 2016 tarpoo yhä useampi suomalainen.
Juu, toki! Hyvä jos keskustelua nousee.
- sama
Fyi, tt-tukea voi hakea uo:n viemään siivuun, mutta se edellyttää että EI ole maksusuunnitelmaa.
Itsekin lasken suosiolla velkani ulosottoon. Sitten vaan miettimään miten tästä eteenpäin. Tsemppiä!! Elämässä on onneksi tärkeämpiäkin asioita kuin luottotiedot.